واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سنت اعتكاف، ضيافتي براي زدودن زنگار از دل
داخلي. فرهنگي. اعتكاف.
غروب دوازدهم رجب كه فرا ميرسد شادي و نشاط سيماي شهر را دگرگون ميكند و قلب مردم به عشق نوزاد كعبه به تلاطم ميافتد.
ميهماني آغاز ميشود، همه ميآيند تا قدوم مبارك مولود اين شب را بوسه باران و دلها را براي پذيرش انوار حق آماده كنند چرا كه در سحرگاه اين شب ضيافتي براي زدودن زنگار از آيينه دل آغاز ميشود.
ميهمانان آمادهاند تا با حضور در خانههاي امن الهي گمشدههاي ميان خود و معبود را بازيابند.
مساجد را سيل عظيم گم گشتگان طريق معرفت فرا گرفته چرا كه خلوت گزيدن و آرامش نياز امروز جوامع و انسانها است.
اين نياز از آنجا سرچشمه ميگيرد كه انسان در جامعه امروزي با درياي متلاطم و اضطراب آور امور دنيوي روبرو شده است.
مشغوليت انسان به كارهاي دنيوي باعث شده كه او از خلوت و آرامش جاودانگي دور بماند و اين دور ماندن عاملي براي فراموشي جايگاه والاي انسانيت خود در نزد معبود شود.
غلبه هواي نفس بر انسان، گسترش روز افزون جرم و جنايت و كينهتوزي انسان ها نسبت به يكديگر از پيامدهاي فراموشي جايگاه والاي انسانيت است و آنچه كه انسان امروزي با آن دست به گريبان است از بيتوجهي به ذات الهي نشات ميگيرد.
او كه اكنون در دنياي پر از نفرت و كينه غوطه ور شده سعي دارد با خلوت گزيدن، گوهر دل را با تقرب به سوي خداوند جلا دهد، اين خلوت نشستن تنها مختص مسلمانان نيست لكه در همه اعصار، مكانها و اديان الهي و آسماني وجود داشته است.
فاصله گرفتن از امور دنيوي و همنشيني با معبود و راز و نياز با او از راههاي خلوت گزيدن انسانها در همه اعصار بوده و اين راهي است كه در اسلام "اعتكاف" نام گرفته است.
اديان الهي با توجه به نياز روحي انسانها و به رغم اينكه انسان را به حضور در جامعه و شركت در فعاليتهاي اجتماعي فرا ميخواند، فرصتهايي را براي خلوت كردن او با خداوند فراهم ميسازد.
اعتكاف به عنوان يك آيين معنوي فرصت بسيار مناسبي براي مومنان است كه به محاسبه نفس خود بپردازند.
شركتكنندگان در آيين معنوي اعتكاف نيز به دنبال معبود حقيقي خود هستند.
آنان طي سه روز خلوت با خداوند سعي ميكنند به ذات الهي نزديك شوند.
به استناد نوشتههاي بزرگان، آيين اعتكاف ويژه دين اسلام نيست و در اديان الهي ديگر نيز وجود داشته و دين مبين اسلام آن را استمرار داده است.
علامه مجلسي در كتاب بحارالانوار به نقل از طبرسي آورده كه حضرت سليمان نيز در مسجد بيتالمقدس مدتي را به امر اعتكاف ميپرداخت و آب و غذا براي آن حضرت فراهم ميشد و او در همان جا به عبادت ميپرداخت.
همچنين برخي از آيات كتاب آسماني مسلمانان نيز به اجرا شدن آيين اعتكاف در اديان الهي گذشته اشاره دارد چنانكه در سوره بقره خداوند متعال فرموده است: "به حضرت ابراهيم و اسماعيل سفارش نموديم تا خانهاي براي طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهير كنند."
حضرت محمد(ص) نيز پس از بعثت به اين سنت ديرينه عمل ميفرمود و همه ساله در دههي سوم ماه رمضان در مسجدالنبي چادري برپا ميكرد و در آنجا معتكف ميشد.
معتكفان شهر كرمان امسال نيز همانند سالهاي گذشته قبل از طلوع سپيده تولد شاه مردان در خانههاي امن الهي خلوت گزيدند تا گمشدههاي ميان خود و خداوند را بازيابند.
آنان از اين آيين معنوي به عنوان ميهماني الهي براي زدودن زنگار از آيينه دل ياد كردند.
يكي از شركتكنندگان در اين آيين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، برگزاري آيين اعتكاف را خودسازي و پشت پا زدن به ظواهر دنيا و نزديك شدن به حضرت حق توصيف كرد.
مطهره اماني گفت: برگزاري آيين اعتكاف يكي از راههاي مبارزه با هجوم افسار گسيخته هجمههاي فرهنگي است.
يكي ديگر از معتكفين كرماني به ايرنا گفت: حضور جوانان در اين آيين آنان را در مقابل فرهنگ رو به گسترش غرب بيمه ميكند.
وي كه خود را سجاد شكوري معرفي كرد افزود: اعتكاف سازنده است و در هيچ عبادتي مانند اعتكاف سازندگي و خود شناسي به چشم نميخورد.
اين دانشجوي رشته زمين شناسي ادامه داد: معتكف روزه، نماز و ديگر اعمالي كه انجام ميدهد همگي در جهت تقرب به خداوند است.
يك كارمند بازنشسته نيز به خبرنگار ايرنا گفت: اعتكاف فرصتي براي آمادگي شركت در ضيافت الهي ماه رمضان است.
محمود ابوحيدري پرداختن به نفس خود و دور شدن از امور دنيوي را از فوايد اجراي آيين اعتكاف برشمرد.
وي گفت: برگزاري چنين آيينهايي در جذب جوانان به سوي دين و دينمداري موثر است.
يك بانوي خانهدار نيز با اشاره به حضور گسترده جوانان در اين آيين معنوي افزود: در اعتكاف ميتوان خانه دل را از اغيار تهي كرد و نور محبت را در آن جلوهگر ساخت.
فاطمه آزادروش افزود: خودسازي ، دور شدن از حب دنيا و نزديك شدن به خداوند از بركات اين آيين است.
مسوول حوزه زينبيه كرمان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: حضور انسان در جامعه و گرفتاريهاي او باعث شده كه انسان به امور دنيا مشغول باشد.
زهرا فقيه افزود: خلوت انس با حضرت حق چه به صورت نماز و يا اعتكاف در جهت بازگرداندن انسان به مقام و موقعيت خود است.
وي ادامه داد: كسي كه معتكف ميشود به همه انبيا بويژه پيامبر اسلام (ص) اقتدا ميكند. ك/۴
پنجشنبه 27 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]