تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821179531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته نامه فرانسوي به نقل از منوچهر متكي : اعتمادي به رفتار فريبنده قدرت هاي بزرگ وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هفته نامه فرانسوي به نقل از منوچهر متكي : اعتمادي به رفتار فريبنده قدرت هاي بزرگ وجود ندارد
يك هفته نامه فرانسوي در پايگاه خبري خود آورده است كه وزير خارجه ايران در نامه به گروه « 1 +5 » با اشاره به نبود اعتماد در رفتار فريبنده برخي قدرت هاي بزرگ نوشت : « زمان براي مذاكره از موضع متواضعانه نابرابر به پايان رسيده است .
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز « منوچهر متكي » در اين نامه كه اخيرا به كشورهاي عضو گروه « 1 +5 » ارسال شده است خطاب به قدرت هاي جهاني نوشت : « جهان تغيير كرده است . مردم ايران طرح هايي براي توسعه كشورشان بدون درخواست كمك از ديگران ترسيم كرده اند. »
متكي خاطرنشان كرد : « ايران به قدرت هاي بزرگ گفته است كه ديگر براي انجام مذاكرات به كناره گيري از برنامه هسته اي خود مبادرت نمي ورزد اما مذاكره بر سر صلح گسترده تر و توافق امنيتي را خواستار است .
بنا بر اين گزارش مطالب ذكر شده در اين پايگاه خبري كه از سوي منابع ديپلماتيك تاييد شده است به منزله واكنش قاطع ايران به بسته پيشنهادي گروه 1 +5 به شمار مي رود .
بنا بر ادعاي نشريه مذكور اين پاسخ طبقه بندي شده به درخواست شش كشور عضو گروه 1 +5 (آمريكا انگليس فرانسه روسيه چين به علاوه آلمان ) را براي تعليق غني سازي پاسخ نداده است .
نامه سه صفحه اي متكي كه به زبان انگليسي نوشته شده است با اشاره به تلاش ايران براي دستيابي به صنعت سوخت هسته اي خاطرنشان مي كند : « ما هيچ قصدي براي تغيير اين مسير نداريم . »
وزير خارجه ايران همچنين در اين نامه با اشاره به نبود اعتماد نسبت به رفتار فريبنده برخي قدرت هاي بزرگ نوشت : « زمان براي مذاكره از موضع متواضعانه نابرابر به پايان رسيده است . »
بنا بر ادعاي هفته نامه فرانسوي وي همچنين در اين نامه به پيشنهاد غرب مبني بر تعليق شش هفته اي غني سازي از سوي ايران همزمان با تعليق تحريم هاي غرب عليه اين كشور به منظور رفع بن بست به وجود آمده در مسير برگزاري مذاكرات و آغاز مرحله مقدماتي گفتگوها اشاره نكرده است .
بر اساس گزارش اين هفته نامه ايران از اين ايده استقبال نكرده و اين در حالي است كه كشورهاي غربي همچنان براي دستيابي به مقاصد سياسي خود اصرار بر توقف كامل غني سازي از سوي تهران دارند.
در اين گزارش آمده است : متكي با تاكيد بر موضع ايران در اين زمينه تصريح كرده است با توجه به گزارش بازرسان سازمان ملل كه بر اساس آن هيچ مدركي دال بر وجود انحراف در برنامه هسته اي ايران مشاهده نشده است فشار بر ايران به منظور كنار گذاردن برنامه هسته اي اقدامي غير قانوني و مغاير با توافقات بين المللي به شمار مي رود.
اين گزارش مي افزايد اما نامه متكي به وجود مشتركات بين بسته پيشنهادي ايران براي گفتگوهاي سازنده و بسته پيشنهادي غرب اشاره و تاكيد كرده است كه بر اساس اين موضوعات مي توان گفتگوهاي گسترده اي را آغاز كرد.
اين هفته نامه فرانسوي به نقل از اظهارات متكي در نامه مذكور نوشت : تنها فقط يك چنين رويكرد مثبتي مي تواند صلح و امنيتي پايدار را در منطقه خاورميانه و فراتر از آن ايجاد كند.
اين هفته نامه همچنين ادعا كرده است كه قدرت هاي جهاني به « خاوير سولانا » رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ماموريت دادند تا مذاكره با ايران را از شنبه آينده در ژنو ازسرگيرد تا انعطاف پذيري تهران را بسنجد.
اين در حالي است كه جمهوري اسلامي با تاكيد بر تمايل براي برگزاري مذاكره بدون پيش شرط براي دستيابي به حق هسته اي خود و رفع نگراني غرب تلاش مي كند.
رويترز به نقل از يك ديپلمات اروپايي مرتبط با آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت : « متن پاسخ ايران به بسته پيشنهادي غرب اندكي از انتظارات ما را برآورده كرده است . »
اين ديپلمات اروپايي با رويكردي يكجانبه گرايانه و در راستاي سياست هاي ضدايراني آمريكا افزود : « اين نامه بيشتر براي شنوندگان داخلي نوشته شده است و آنان مي توانند چيزي متفاوت به ديگران بگويند. سولانا قرار است ببيند كه آيا ايران تمايل بيشتري براي اجراي طرح تعليق در برابر تعليق دارد تا اين وضعيت از بن بست خارج شود. »
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن