تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821258487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوآوري در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت (17 )محمد نوري زاد در گفتگو با حيات :آثار خلاقانه در حوزه دفاع مقدس بايد گوياي اهداف متعالي شهدا باشد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: نوآوري در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت (17 )محمد نوري زاد در گفتگو با حيات :آثار خلاقانه در حوزه دفاع مقدس بايد گوياي اهداف متعالي شهدا باشد


تهران- حيات

محمد نوري زاد گفت: پرداختن به اهداف و خواسته هاي شهداي هشت سال دفاع مقدس بهترين راهكار براي ايجاد خلاقيت و نوآوري در توليدآثار فرهنگي و هنري اين حوزه ي فرهنگي است.

محمد نوري زاد كارگردان سينماي ايران در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار فرهنگي حيات گفت: كارخلاقانه در حوزه ايثار و شهادت بايد خالي از مفاهيم شعاري و كليشه شده اي، باشد كه در حال حاضر دامنگير اين حوزه فرهنگي شده است. براي بيان عظمت و بزرگي شهدا تنها نصب پوسترهاي عكس آنان در سطح شهر، انتشار كتاب هاي داستاني و خاطراتشان و توليد فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني كافي نيست، چرا كه اين اثار به دليل پرداختن به موضوعات شعاري و كليشه شده حق مطلب را در ارتباط با شهدا بيان نمي كند و حتي باعث ايجاد انحرافاتي در مسير توليد چنين آثاري شده است.
وي ادامه داد: به نظر من شهدا رفتند تا سلامت جامعه را تامين كنند، خوبي ها را به درون اين جامعه دعوت كرده و بدي را از آن دور نمايند نه اينكه، شهادت و ايمان خالصانه اشان را درقالب فيلم يا كتاب به تصوير بكشيم ولي از خواسته هاي حقيقي آنان چشم بپوشيم. اين انحراف بزرگ در توليد ‌آثار فرهنگي موجب شده تا مسوولان بخش اعظم خواسته هاي شهدا را رها كرده و خود را پشت توليدات فرهنگي و هنري توليد شده، پنهان نمايند و خود را به خاطر ايجاد چنين اثاري مستحق تعريف و تمجيد بدانند و به خود ببالند.
نوري زاد افزود: براي رهايي از اين انحرافات و همچنين براي ايجاد نوآوري در عرصه فرهنگ بايد با پرداختن به خواسته ها و اهداف شهدا كه همانا داشتن جامعه اي سالم و پويا با جواناني خلاق و متفكر بوده، جامه عمل بپوشانيم.
اين كارگردان سينما در ارتباط با اهميت نقش مسوولان و دست اندركاران امر فرهنگ و فرهنگ سازي كشور در ارتباط با ايجاد خلاقيت و نوآوري، گفت: مسوولان فرهنگي ما به دليل عدم نگاه انديشمندانه در ارتباط با توليد آثار خلاقانه در حوزه فرهنگ دفاع مقدس تاكنون موفق به ايجاد تحول و نوآوري در اين عرصه نشدند زيرا مرجعي قانوني وجود ندارد كه با بررسي عملكرد آنان، اقدامات لازم را در جهت ايجاد خلاقيت در توليد آثار فرهنگي نمايند و در واقع در جهت جبران كم كاري ها و ضعف مديريتي دست اندر كاران فرهنگي بر آيند.
نوري زاد با اشاره به دغدغه ي هنرمندان در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، خاطرنشان كرد: هنرمندان ما همواره به دنبال ايجاد نوآوري و خلاقيت در اثار دفاع مقدس هستند، اما عدم همكاري مسوولان و تحميل نظرات آنان در جريان توليد يك اثر هنري، نه تنها ايجاد خلاقيت نمي كند بلكه عاملي در جهت توليداثاري سفارشي و شعاري مي شود كه به دور از هرگونه ابتكار است.
اين كارگردان سينما همچنين در ارتباط با اهميتي كه انتقال مفاهيم ارزشمند دفاع مقدس به نسل جوان دارد، گفت: براي برقراري ارتباط با جوانان، بايد صادقانه و به دور از هرگونه رياكاري و ناراستي سخن گفت تا، امكان برقراري ارتباطي صميمي با آنان فراهم شود.
وي افزود: در توليد آثار هنري درارتباط با دفاع مقدس بايد اهداف و خواسته هاي شهدا به تصوير كشيده شود تا با انعكاس آن در توليدات فرهنگي، شهدا در نگاه جوانان دست يافتني شوند، زيرا در حال حاضر به دليل عملكرد نادرست مسوولان شهدا به انسان هايي دست نيافتني تبديل شدند كه براي رسيدن به انان بايد تا آسمان هفتم رفت.
نوري زاد گفت: براي اينكه جوانان شهدا در كنار خود ببينند و حس كنند، بايد برخلاف جهت مسير توليدات فرهنگي حال حاضر حركت كرد تا بتوان شهدا را از آسمان هفتم به روي زمين و در كنار جوانان اين مرز و بوم آورد تا در جهت نجات جواناني كه به تنهايي رودر روي هجمه ي فرهنگي استكبار جهاني قرار گرفته اند، به وظيفه ديني و اجتماعي خود عمل نمايند.
وي در پايان خاطر نشان كرد: شهدايي كه در جنگ تحميل شده بر ايران جاودانه شدند، انسان هايي معمولي مانند ديگر افراد يك جامعه هستند كه تنها تفاوت آنان، داشتن روحي بلند، اهدافي متعالي و ايماني خالصانه بوده است. مسوولان فرهنگي كشور موظفند كه، در جهت باور پذيري شهدا براي جوانان تلاشي مضاعف نمايند، تا آنان هميشه شهدا را هميشه در كنار خود احساس كنند و بدانندكه با رنج بردن آنان، مي رنجند و با موفقيت و پيروزي آنان شاد و خرسند مي شوند.
پايان پيام
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن