تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815796157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه ملي از تبليغات مواد غذايي مضر سلامت جلوگيري كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رسانه ملي از تبليغات مواد غذايي مضر سلامت جلوگيري كند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): كارشناسان تغذيه مي گويند: تبليغ مواد غذايي بايد از فيلتر مورد تاييد سلامت عبور كند زيراعدم كنترل تبليغات مواد غذايي توسط رسانه ها به ويژه رسانه ملي "صدا و سيما" ،سبب تشديد مصرف مواد مضر سلامت و تحميل زيانهاي اقتصادي و اجتماعي ناشي ازآن به جامعه مي شود.


اين روزها در رسانه ملي بارها و آنهم در ساعات پر بيننده ودرميان سريالهاي تلويزيوني ، حتي در ميان برنامه هاي مختص كودكان و نوجوانان تبليغاتي درخصوص برخي مواد غذايي مانند چيپس ،پفك ، سوسيس و كالباس و انواع فست فود ها ي صنعتي به نمايش گذاشته مي شود كه كارشناسان بهداشت و سلامت اين امر را خلاف اهداف توسعه سلامت جامعه مي دانند.
به گزارش روز سه شنبه ايرنا دكتر " پريسا ترابي " رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشكي با اعلام نظر مثبت خود نسبت به اين ديدگاه تاكيد كرد: وزارت بهداشت
تاكنون مكاتبات متعددي با روابط عمومي و شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما براي ممانعت از پخش آگهي هاي تبليغاتي در مورد برخي مواد غذايي داشته است.
وي گفت : متاسفانه موج تبليغات تازه اي در مورد مواد غذايي بي كيفيت همچون فست فودها و تنقلاتي مانند چيپس و پفك حتي در ميان برنامه هاي كودكان و نوجوانان به راه افتاده كه مي تواند اثرات سويي بر سلامت كودكان داشته باشد و آنان را تشويق به مصرف هر چه بيشتر اين خوراكي ها نمايد.
ترابي افزود : جاي تاسف دارد كه تبليغ اين گونه تنقلات هر روز با رنگ و لعابي جديد و جذاب تر از گذشته و حتي به شكل نقاشي متحرك در عرصه رسانه ملي جلوه گر مي شود ، در حاليكه چنين جذابيت و پشتكاري در تبليغ مواد غذايي سالم و مغذي مانند شيرو دوغ را درآن رسانه نمي بينيم .
رييس اداره تغذيه وزارت بهداشت ،دليل صدا وسيما براي پخش برنامه هاي تبليغي نادرست را داشتن مجوز توليد اين محصولات اعلام كرد و گفت : صدا وسيما معتقد است ،مجوز توليد اين محصولات را مي توان مجوزي براي تبليغ آنها به حساب آورد .
وي افرود : اخيرا از شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي ، خواسته شده تا مصوبه اي در خصوص درج هشدارهايي در مورد مصرف برخي مواد غذايي بر روي برچسب اين مواد تصويب كند.
ترابي با بيان اينكه "همانطور كه روي بسته بندي هاي سيگار هشدار هاي سلامت به مصرف كننده ارائه مي شود گفت : بايد روي برخي مواد غذايي مانند نوشابه هاي گازدار ، سوسيس و كالباس ،چيپس ،پفك و امثال آن كه ارزش غذايي كمي داشته و مصرف بي رويه آن ريسك بيماري هاي غيرواگير را افزايش مي دهند ، بايد هشدارهاي لازم درج شود .
وي با تاكيد بر اينكه وزارت بهداشت و درمان براي ممانعت از پخش تبليغات اين مواد غذايي مكررا مكاتبه داشته است گفت : به رغم اينكه صداو سيما در مورد پخش برنامه هاي علمي و مصاحبه ها و گفتگو هاي تخصصي همكاري خوبي بامعاونت سلامت وزارت بهداشت داشته ،ولي متاسفانه در مورد تبليغات اين مواد غذايي تا كنون همكاري موثري صورت نگرفته است.
رييس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اينكه در گذشته متولي كميته ارزيابي تبليغات صدا وسيما ،سازمان نظام پزشكي بود، گفت : درحال حاضر نيز سازمان نظام پزشكي در حال پيگيري تصويب آيين نامه اي است تا از طريق‌آن كنترل بيشتري روي تبليغات صدا وسيما صورت گيرد .
ترابي در خصوص سوسيس و كالباس و ساير غذاهاي آماده با اشاره به اينكه فرآورده هاي گوشتي هر يك تعريف خاصي دارند و در صد خاصي از گوشت براي آنها تعريف مي شود ، گفت : متاسفانه در برخي از تبليغات ديده شده كه ارزش غذايي سوسيس و كالباس حتي از گوشت هم بيشتر عنوان شده است كه اين ادعا كاملا غلط است .
وي افزود : به طور كلي با توجه به ماهيت فرآورده هاي گوشتي، مصرف مكرر اين فرآورده ها باعث مي شود كه هم دريافت چربي و هم دريافت نمك و مواد افزودني افزايش يابد .
ترابي تاكيد كرد : افزايش مصرف چيپس ، پفك ، سوسيس و كالباس و ساير فست فودها نيز سبب مي شود احتمال ابتلا به بيماري هاي غير واگير افزايش يابد .
وي توصيه كرد : بهتر است به خود و كودكان خود آموزش دهيم تا به جاي مصرف اين مواد غذايي مضر و براي جلوگيري از ابتلا به انواع بيماري ها از جمله سرطان ها به مصرف ميوه ها و سبزيجات (حداقل دو سهم ميوه و سه سهم سبزي ) روي آوريم .
ترابي با ابراز تاسف از اينكه " جاي تبليغ غذاهاي باارزشي همچون تخم مرغ ، انواع لبنيات ، خرما ،‌خشكبار در رسانه هاي ما خالي است " گفت: آيا حيف نيست رسانه ملي ما به جاي معرفي اين غذاهاي سرشار از ويتامين و مواد معدني ضروري بدن ،عرصه تبليغ مواد غذايي كم ارزش و بي ارزش شود، به ويژه كه آمار كشور در صد بالايي از كمبود آهن ، روي ، ويتامين هاي A , D و كلسيم را در سنين مختلف نشان داده است و همه اين ها زنگ خطري است كه سلامت جمعيت پويا ، فعال و آينده كشور ما را تهديد مي كند.
دكتر سيد "مرتضي صفوي " استاد دانشگاه و متخصص تغذيه نيز دراين زمينه در گفتگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت : تبليغات مواد غذايي در ايران دچار آسيب است و بسيار راحت محصولات بدون كيفيت به جاي محصولات با كيفيت ارايه مي شود .
صفوي افزود : متاسفانه هر بار كه نظارت وزارت بهداشت در رابطه با مواد غذايي تضعيف
مي شود ، برخي از توليد كنندگان مواد غذايي از فرصت استفاده كرده و از هر كاري براي فروش محصولات خود استفاده مي كنند.
وي تصريح كرد : متخصصان تغذيه مخالف توليد سوسيس و كالباس با كيفيت مرغوب ( 95 درصد گوشت و 5 درصد سويا ) نيستند ،‌بلكه آنها مخالف كالباس و سوسيس هايي كه با ضايعات گوشت تهيه مي شوند، هستند و البته بايد مضرات مصرف اين مواد هم بايد روي برچسب اين كالاها ذكر شود.
وي با تاكيد بر اينكه بايد نظارت جدي انجام شود ، گفت : متاسفانه وزارت بهداشت صريحا اعلام كرده كه توان نظارت كامل بر تمام توليد كنندگان مواد غذايي را نداشته و قرار است اين موضوع به بخش خصوصي واگذار شود .
وي گفت: تغذيه و ارايه مواد غذايي مناسب به مردم اگر به درستي مورد توجه مسوولان به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي قرار نگيرد، به سلامت جامعه آسيب وارد مي كند.
صفوي " تبليغات را تابعي از اين موضوع دانست وتاكيد كرد: بايد محصولي در رسانه ها تبليغ شود كه سالم باشد و لطمه اي به سلامت جامعه نزند."
وي با بيان اينكه نصب برچسب هاي غذايي بسيار ضروري است و بايد توليد كنندگان مشخصات تركيبات ماده غذايي توليد شده را بر روي آن درج كنند تاكيد كرد: در قانون ايران نيز بايد همچون ساير كشورهاي پيشرفته جهان ، بحث برچسب گذاري بر روي محصولات غذايي تصويب شود تا واحدهاي زير پله اي نتوانند به كار خود ادامه دهند.
وي گفت: اگر كنترلي بر روي توليد مواد غذايي صورت نگيرد ، غذايي كه مي تواند جانبخش باشد ، جان ستان خواهد بود .
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه ايران بالاترين مقام را در بين كشورهاي مصرف كننده نوشابه هاي گازدار بدست آورده گفت : چرا نبايد با يك تبليغات سالم مصرف نوشيدني هاي سالم را به مردم آموزش داد.
وي گفت: متاسفانه هر چند يك بار تبليغات صدا و سيما در خصوص مصرف مواد غذايي نامناسب بيشتر مي شود وبايد دقت كرد كه نتيجه منطقي مصرف اين كالاها در سطح جامعه افزايش بيماران در بيمارستان هاي كشورخواهد بود.
وي نيزتاكيد كرد : تبليغ مواد غذايي بايد از فيلتري عبور داده شود كه سلامت آنها را تاييد كند.
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن