تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802807640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس‌جمهور: در بهترين شرايط 30 ساله گذشته قرار داريم دولت جديد آمريكا مجبور به تعامل سازنده با ايران است كاهش اتكا به نفت از محورهاي طرح تحول اقتصادي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس‌جمهور: در بهترين شرايط 30 ساله گذشته قرار داريم دولت جديد آمريكا مجبور به تعامل سازنده با ايران است كاهش اتكا به نفت از محورهاي طرح تحول اقتصادي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس‌جمهور در مصاحبه زنده تلويزيوني نظرات و ديدگاه‌هاي خود را درباره روند برنامه صلح‌آميز هسته‌يي، مباحث مهم در حوزه سياست داخلي و منطقه‌يي، شرايط مذاكره با آمريكا و هم‌چنين طرح تحول بزرگ اقتصادي مطرح كرد و اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز‌ در يكي از بهترين شرايط سياسي و بين‌المللي در سي سال اخير قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد دوشنبه شب در اين مصاحبه تلويزيوني در پاسخ به سوالي درباره موضوع هسته‌يي ايران با اشاره به صف‌آرايي استكبار جهاني در مقابل ملت ايران گفت: در سي سال اخير، مهم‌ترين هدف برخي قدرت‌هاي استكباري، متوقف كردن ملت ايران بوده است. در واقع آن‌ها مخالف جنگ، سلاح و كينه‌ورزي نيستند زيرا خودشان پرچمدار ناراستي‌ها در عالم هستند، بلكه آنان نمي‌خواهند كشوري با تمدن بالا و با ظرفيت‌هاي فرهنگي عظيم، به مراتبي از پيشرفت دست يابد كه در نتيجه بتواند الگوي ساير كشورها شود.

احمدي‌نژاد افزود: آن‌ها با طرح موضوع هسته‌يي ايران و بمب اتمي تصور مي‌كردند، مي‌توانند ملت‌ها را عليه ما بشورانند اما به فضل الهي و با هوشمندي و ايستادگي ملت و درايت رهبري عزيز انقلاب اسلامي در قضيه هسته‌يي، چنان ايستادگي روي داد كه ابعاد و دستاوردهاي آن از حوادثي مانند ملي شدن صنعت نفت نيز صدها برابر بالاتر است.

رييس‌جمهور با اشاره به مذاكره و توافق پاريس در دولت گذشته گفت:‌ در توافق پاريس، همه حقوق كشورمان براي دسترسي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي سلب شده بود به گونه‌اي كه در آن مذاكره حتي تصريح كرده بودند كه براي راه‌اندازي 20 سانتريفيوژ بايد 10 سال مذاكره و اعتمادسازي از سوي ايران صورت گيرد.

رييس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه به دنبال تغيير مديريت هسته‌يي در دولت نهم ،امروز روند برخورد با ايران در سطح جهان تغيير يافته و جهت‌گيري‌ها نيز عوض شده است، افزود:‌ در فروردين 1385 وقتي با زنجيره فعال سانتريفيوژهاي ما مواجه شدند پس از مقاومت‌ها و جنجال‌سازي‌هايي سرانجام به 164 سانتريفيوژ رضايت دادند. بعد هم كه تعداد سانتريفيوژها به 3000 عدد رسيد مقداري سر و صدا ايجاد كردند اما اكنون فضا، فضاي مذاكره است. البته مذاكره بايد بدون پيش شرط باشد چرا كه ما به هيچ وجه پيش شرط تعليق را قبول نخواهيم كرد.

احمدي‌نژاد در ادامه افزود: تقريباً همه زورگويان و زياده‌طلبان جهاني در موضوع هسته‌يي متوجه بن بست مسير گذشته خود شده‌اند و اكنون تنها راه استفاده از ظرفيت‌هاي عظيم ايران، گفت‌وگو، تفاهم و پذيرفتن حقوق قطعي ملت ايران است. آنان بايد حقوق ملت ايران را محترم بشمارند.

رييس‌جمهور با اشاره به بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به كشور 1+5 گفت: بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران حاوي مسائل جهاني و برپايي عدالت در جهان است. از نقاط قوت و افتخار ملت ايران اين است كه در اين بسته حقوق خود را در قالب مسائل جهاني، عدالت و دوستي در كل جهان ديده است.

وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران در بسته پيشنهادي خود براي رفع نگراني‌هاي جهان، از جمله خلع سلاح هسته‌يي، تامين امنيت منطقه و جهان و مسائل اقتصادي راه‌حل جامعي ارايه كرده است.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران غير از رژيم صهيونيستي كه آن را اساساً نامشروع و ضدانساني مي‌داند، با بقيه كشورها آماده گفت‌وگو در شرايط عادلانه است، تأكيد كرد: در شرايط برابر و عادلانه از گفت‌وگو استقبال مي‌كنيم.

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ميزان توفيقات دولت نهم در موضوع هسته‌يي، چه اقداماتي بايد در زمينه تثبيت ايجاد امنيت و تامين منافع ملي صورت گيرد، اظهار كرد: فعاليت اصلي توسط ملت ايران صورت گرفته است و دولت هم قطره‌اي از اقيانوس ملت ايران است. اما در حال حاضر افكار عمومي جهان حتي ملت‌هاي اروپا و آمريكا نيز در موضوع هسته‌يي تقريباً به صورت يكپارچه با ملت ايران هماهنگ است. در جنگ رواني هم كه عليه كشورمان برپا شد، ملت ايران حقانيت خود را بيش از پيش اعلام كرد و در اين نبرد، مردم ايران و بلكه بشريت دستاوردهاي بزرگي به دست آورند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: با تلاش ملت ايران اكنون فلسفه نظم يكجانبه و ناعادلانه در جهان به طور كامل زير سوال رفته و ناكارآمدي و ظالمانه بودن آن آشكار شده و نظم جديدي بر اساس پاكي و عدالت در جهان در حال شكل‌گيري است.

رييس جمهور با ابراز خرسندي از استقبال گسترده ملت‌ها و دولت‌هاي مختلف از پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران در حل مسائل گوناگون جهاني، تصريح كرد: امسال نيز ابعاد مختلف پيشنهادهاي‌مان را در نشست سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك تشريح خواهم كرد.

او در ادامه درباره پيغام‌ها، نامه‌ها و پيك‌هاي گوناگون از كشورهاي مختلف براي دريافت جزئيات پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران در مناسبات جهاني، تصريح كرد: نمايندگان ملت‌ها و بسياري از دولت‌ها بر اين مسئله اصرار مي‌كنند كه حرف‌هاي ايران، حرف دل آن‌ها است، و دوست داريم جزئيات آن‌ها را بيش‌تر بدانيم.

رييس جمهور با بيان اين كه هم‌اكنون براي ملت ايران و مردم منطقه فضاي جديدي براي حركت رو به رشد در عرصه بين‌المللي فراهم شده است، تاكيد كرد: سي سال است كه دشمن، كشور را مورد هجوم قرار داده است؛ ابتدا چند سالي هجوم نظامي بود و وقتي ديگر جرات آن را نداشته و نخواهد داشت، هجوم تبليغاتي و سياسي عليه ما به راه افتاد و ما همواره بنا بر برخي ضرورت‌ها موضعي تدافعي داشتيم.

رييس شوراي عالي امنيت ملي، با تأكيد بر اين كه اتخاذ موضع تدافعي در نهايت داراي ظرفيت خاص است، تأكيد كرد: نتيجه اتخاذ‌ موضع تدافعي به گونه‌اي است كه در نهايت بايد امتيازي به طرف مقابل داده شود. دشمنان در سي سال گذشته سعي كرده بودند از اين موضع به نفع خود استفاده كنند و ما را به عنوان كشوري كه نظم‌پذير نيست در دنيا معرفي كنند كه اين جاي تامل جدي دارد چرا كه در حالي كه كشورهايي كه عدالت، صلح و امنيت بين‌المللي را زير پا مي‌گذارند و سابقه‌شان در دنيا مشخص است از مظلوميت ما سوء‌ استفاده مي‌كردند.

احمدي‌نژاد تغيير موضع تدافعي گذشته به مواضع فعال را مورد تأكيد قرار داد و تصريح كرد:‌ براي عوض شدن اين معادله، نياز به سياست فعال داريم و سياست فعال به اين معني است كه خطرها و فشارها را بايد تا حد ممكن از مرزهايمان دور كنيم. چنان چه بهترين نقطه براي اين تهديدها، فشارها و خطرها انتقال آن به خانه حريف است.

رييس‌جمهور در ادامه به انتخابات آينده رياست جمهوري امريكا اشاره كرد و افزود: بر اساس همين سياست فعال جمهوري اسلامي ايران، هر دولتي كه در آمريكا بر سركار بياييد چاره‌اي ندارد كه دو اقدام اساسي را در سرلوحه كارهاي خود قرار دهد كه نخستين آن جمع كردن دايره دخالت‌هاي خود از بيرون از مرزهاي آمريكا و بردن آن به داخل خود آمريكا است.

رييس شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: دومين كاري را كه دولت جديد آمريكا مجبور است در دستور كار خود قرار دهد، ايجاد تعاملي سازنده با ايران است. اين حرف فقط به يك عنوان سخن و تحليل صرف نيست، بلكه استدلالي محكم پشت سر آن است. ما حتي پيام‌هاي فراواني نيز در اين زمينه دريافت كرده‌ايم.

رييس‌جمهور در ادامه به مشكلات فراوان داخلي آمريكا در زمينه‌هاي اجتماعي و اقتصادي و... اشاره كرد و گفت: آن‌ها با اتخاذ سياست‌هاي غلط، هزينه‌هاي فراواني را به ملت خودشان تحميل كرده و در واقع از جيب آن‌ها برداشت كرده‌اند. در عين حال فقر را هم به ملت‌هاي ديگر تحميل كرده‌اند. امروز نيز اوضاع داخلي آمريكا به دليل همين مشكلات در حد انفجار است و آن‌ها براي برون‌رفت از مشكلات بايد چنين راه كارهايي را در سرلوحه كارهايشان قرار دهند.

احمدي‌نژاد با اشاره به مانور نظامي پيامبر اعظم (ص) گفت: دشمن با كوچك‌ترين تحرك نيروهاي دفاعي كشورمان كه تنها بخشي از توان عظيم خود را به نمايش گذاشتند به شدت ترسيد و از مواضع خود عقب‌نشيني كرد.

وي با بيان اين كه دشمن در پي به دست آوردن دو دستاورد در منطقه بود كه با شكست مواجه شد، تصريح كرد: نخستين شكست دشمن در به دست آوردن حق مالكيت در عراق و امضاء توافقنامه امنيتي و تثبيت حضور بلندمدت خود در عراق بود كه به توفيقي دست نيافت. در دومين هدف آن‌ها نيز اجراي سناريويي براي بسته پيشنهادي اروپا براي ايران بود كه در آن نيز با بن بست مواجه شدند.

احمدي‌نژاد تأكيد كرد: قدرت دفاعي كشورمان به قدري فراوان و والاست كه تنها پرتاب چند موشك و نشان دادن قسمت كوچكي از عظمت توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران دشمنان را به شدت ترساند.

رييس جمهور گفت: فارغ التحصيلان ما را همه جاي دنيا جذب مي‌كنند و اين نشان دهنده اعتبار علمي دانشگاه‌هاي ماست.

احمدي‌نژاد در پاسخ به ادعاي كم بودن رقم بودجه‌هاي پژوهشي در كشور و برخي گلايه‌ها از اين موضوع، تأكيد كرد: در دنيا پژوهش در دست بخش خصوصي قرار دارد، بنا بر اين ما نبايد بودجه پژوهشي خود را با آن‌ها مقايسه كنيم.

وي افزود: در حال حاضر، مهندسان كشاورزي و صنايع در بخش خصوصي كشور، قراردادهاي پژوهشي خوبي با دانشگاه‌ها بسته‌اند.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه در بخش دولتي نيز كارهاي خوبي در زمينه افزايش رقم بودجه‌هاي پژوهشي انجام شده است، خاطرنشان كرد: يك تا چهار درصد از بودجه بخش اقتصادي دولت و يك درصد از بودجه بخش عمومي دولت را به پژوهش اختصاص داده‌ايم.

رييس‌جمهور رقم پيش‌بيني شده براي امر پژوهش در بودجه سالانه را بالاي 1200 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: اين رقم خوبي است؛ چنان چه طي روزهاي گذشته در بخش مخابرات نيز بيش از 120 ميليارد تومان در زمينه پژوهش با دانشگاه‌ها قرارداد بسته شد و هم‌چنين در بخش صنعت نيز چندين قرارداد پژوهشي بسته شده است و تا پايان سال نيز همين تعداد قرارداد ديگر منعقد خواهد شد.

رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: در حال حاضر و با شرايط موجود، ظرفيت پژوهشي كشور نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه حرف اصلي را مي‌زند.

او با بيان اين كه از ابتداي آغاز به كار دولت نهم رييس‌جمهور به طور متوسط در هر 45 روز با مردم گفت‌وگوي رودررو داشته است، تصريح كرد: دليل آن اين است كه در دنياي امروز ارتباطات حرف اصلي را مي‌زند. انسان با ارتباطات زنده است و از اين‌ رو ما به موضوع اطلاع‌رساني اهتمام ويژه داريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه نحوه استقاده از ظرفيت رسانه‌ها در كشور چگونه است؟ گفت: رسانه ملي در بخش‌هاي ملي، بسيار خوب كار مي‌كند و نمره بسيار مثبتي دارد. اين رسانه در طرح بسياري از مسائل نيز نمره خوبي مي‌گيرد، اما از نظر كارشناسي برخي اوقات ضعيف عمل شده و به ‌طور عمقي به مسائل نگاه نمي‌شود.

احمدي‌نژاد با مثبت ارزيابي كردن برخي برنامه‌هاي صدا و سيما نظير گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما و نگاه يك از شبكه اول سيما تأكيد كرد: اما در برخي از بخش‌ها مسائل به طور روشن و عميق طرح نمي‌شود تا اذهان فعال شده و با كمك و همفكري، كارها با سرعت بيش‌تر و بهتر انجام گيرد.

رييس‌جمهور با بيان اين كه راديو نيز در برخي بخش‌ها خوب فعاليت مي‌كند، اما در برخي بخش‌ها نيز ضعف جدي وجود دارد، افزود: بايد توجه داشت كه رسانه، فقط صداوسيما نيست بلكه مطبوعات هم جزو رسانه‌ها هستند، اما متاسفانه برخي‌ها رسانه را به عنوان ابزار دروغ‌پراكني و سياست‌هاي غلط استفاده و اخباري به دروغ و نادرست منتشر مي‌كنند.

احمدي‌نژاد انتشار خبر دريافت سالانه 50 ميليارد تومان به عنوان تنخواه توسط رييس‌جمهور در سه سال گذشته و اتخاذ تصميمات خلق‌الساعه كه به ادعاي برخي مطبوعات باعث مشكل در بورس شده است را از جمله اين موارد برشمرد.

رييس‌جمهور در مورد وضعيت مطبوعات كشور با توجه به شمارگان پايين برخي از آن‌ها تأكيد كرد: دولت بايد به صورت آرام پشتيباني مالي خود را از مطبوعات كاهش داده و مديريت آن را در اختيار خود مردم قرار دهد.

محمود احمدي‌نژاد افزود: هر چند در بين مطبوعات موجود برخي ضعيف و فاقد عملكرد مطلوب هستند اما برخي نيز از شرايط مناسبي بهره مندند و در آن‌ها گزارش‌هاي دقيق و مقالات وزين و علمي به مردم و مخاطبان ارائه مي‌شود.

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي زنده تلويزيوني خود با مردم درباره تحولات بازار جهاني نفت و ارتباط آن با طرح تحول اقتصادي دولت گفت: طراحي خارجي‌ها به صورتي شكل گرفت كه مديريت نفت ايران از روز نخست در اختيار مردم قرار نگرفت، به طوري كه ديگران بيش‌ترين بهره‌برداري از نفت مردم ايران را مي‌كردند، حتي زماني كه نفت به اصطلاح ملي شد نيز در حقيقت ملي نبوده است.

رييس‌جمهور اضافه كرد: پس از آن نيز خارجي‌ها با درآمد حاصل از نفت، براي كشورمان برنامه‌ريزي كرده و تصميم‌هاي خود را در بدنه نظام اجرايي و عمومي كشور تزريق مي‌كردند. بر اين اساس و با توجه به اين برنامه‌ها هيچ وقت نبايد رشد مي‌كرديم و دائم بايد با مسائلي چون مهاجرت به شهرها، اقتصاد مونتاژي و اقتصاد وابسته، دست به گريبان مي‌شديم.

وي گفت: به هر حال رها شدن از چنين شرايطي و حذف اتكاء به نفت سخت است. اما بهترين روش اين است كه درآمد حاصل از فروش نفت را براي توسعه كشور سرمايه‌گذاري كنيم. بايد درآمد فروش نفت را در اين زمينه صرف كنيم و از آن بخش نيز كه نمي‌فروشيم از طريق تبديل و فرآوري، ارزش افزوده بيش‌تري فراهم آوريم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: درآمد ارزي فقط مصرف ارزي دارد و چنين درآمدي با مصرف خارجي و از طريق واردات به استفاده جامعه مي‌رسد، بنابراين بهترين حالت اين است كه از آن براي سرمايه گذاري‌ها استفاده شود.

او درباره درآمد ارزي حاصل از فروش نفت، گفت: در گذشته و به خصوص از سال 1380 دولت درآمد ارزي حاصل از فروش نفت را در اختيار بانك مركزي قرار مي‌داد و بانك نيز ارز حاصل را پس از فروش به ريال تبديل مي‌كرد كه با تلاش‌هايي كه صورت گرفت، اين روند سال گذشته به صفر رسيد و امسال نيز اين روند با سير منفي مواجه مي‌شود.

رييس جمهور آزاد شدن بخش مهمي از بودجه كشور از محل درآمدهاي حاصل از فروش نفت را به عنوان يكي از آثار اجراي طرح تحول اقتصادي برشمرد و تأكيد كرد: بايد مصرف جاري دولت را كاهش دهيم. چنان كه در دو، سه سال گذشته ميزان اتكاي بودجه عمومي كشور را از 67 به 51 درصد كاهش داده‌ايم و امسال هم سعي مي‌كنيم اين روند كاهشي ادامه يابد و ميزان آن را به تدريج در بخش جاري به صفر برسانيم.

وي با يادآوري اين كه با روند موجود بازار و برخي تهديدات توخالي قدرت‌هاي استكباري قيمت جهاني نفت باز هم افزايش خواهد يافت، گفت: قيمت نفت ديگر به پايين‌تر از 100 دلار نخواهد رسيد؛ چون عواملي كه دست اندركار بازار نفت هستند به راحتي نمي‌توانند چنين اقدامي را انجام دهند و چنين كاري موجب دگرگوني مناسبات اقتصادي جهان خواهد شد.

رييس‌جمهور با بيان اين كه دولت تلاش مي‌كند با اجراي طرح بزرگ تحول اقتصادي، سهم درآمدهاي نفتي را در بودجه نفتي كاهش داده و به صفر نزديك كند، افزود: با اين اقدام هم درآمدهاي نفتي در بخش‌هاي سرمايه گذاري و زيربنايي استفاده خواهد شد و هم اين كه يكي از عوامل اصلي توليد تورم كه ناشي از تبديل ارز به ريال است، حذف خواهد شد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره اين كه وضع اقتصادي كشور با توجه به افزايش قيمت جهاني نفت و درآمدهاي نفتي چه تغييراتي داشته و درآمدهاي نفتي چه مي‌شود؟ گفت: اين طور نيست كه وضع اقتصادي كشور تغيير نكرده باشد. بلكه درآمدهاي نفتي در بخش‌هاي عمران و آباداني كشور هزينه مي‌شود و حجم اقتصادي و نرخ رشد اقتصادي كشور نيز افزايش مي‌يابد كه اين امري مطلوب و مفيد است.

رييس‌جمهور گفت: البته افزايش قيمت جهاني نفت آثار تورمي هم دارد كه قدرت خريد دو يا سه دهك پايين جمعيتي كه عمدتاً قشرهاي آسيب‌پذير و محرومان جامعه هستند، را كاهش مي‌دهد ولي اكثريت جامعه از رشد اقتصادي سود مي‌برند.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه تورم باعث افزايش فاصله طبقاتي شده و برنامه‌هاي اقتصادي را دچار مشكل مي‌كند، تأكيد كرد: البته اين طور نيست كه درآمدهاي نفتي كه افزايش مي‌يابد به‌طور مستقيم وارد حساب دولت شده و دولت هر طور خواست آن را هزينه كند. چنان چه در مهر ماه سال گذشته كه ما از مجلس هفتم شوراي اسلامي براي واردات كالاهاي در معرض تورم جهاني، مبالغي را درخواست كرديم در نهايت تصويب نشد.

رييس‌جمهور افزود: هزينه درآمدهاي نفتي كشور تابع قانون بودجه و با نظارت مجلس شوراي اسلامي است.

احمدي‌نژاد در ادامه اظهار كرد: مهر ماه سال گذشته وزارت بازرگاني با رصد كردن وضعيت بازار جهاني به ويژه روند صعود قيمت مواد غذايي و روابط خارجي اقتصادي كشور را در پنجاه سال اخير مدل‌سازي كرده و منحني‌هاي آن را ترسيم كرد كه در نتيجه نشان ‌داد كه تغييرات قيمت در سطح جهاني حداقل 80 درصد و گاهي تا 100 درصد به داخل كشور منتقل مي‌شود.

رييس‌جمهور گفت: وزارت بازرگاني با ارزيابي اطلاعات بازارهاي جهاني و اخذ نتيجه منحني‌ها هشدار داد كه پيش‌بيني مي‌شود قيمت مواد غذايي روند صعود جهشي داشته باشد. از اين رو بايد براي خريد و واردات سريع مواد غذايي برنامه‌ريزي و منابع آن تأمين شود تا كالاهايي مانند شكر، گندم و ذرت در كشور ذخيره‌سازي شود.

وي افزود: دوستان ما در مجلس هفتم ابتدا خواستار تشكيل يك كارگروه مشترك شدند كه طرح يا لايحه‌اي براي تأمين هزينه اين موضوع ارائه شود كه در ادامه، لايحه دو ميليارد دلاري براي واردات تنظيم شد كه با چانه‌زني كه با وزارت جهاد كشاورزي انجام دادم اين رقم به يك ميليارد و 200 ميليون دلار كاهش يافت.

رييس جمهور ادامه داد: اما با توجه به اين كه در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار داشتيم، مجلسي‌ها گفتند دولت بودجه سالانه را ارائه كند كه پس از تصويب آن، اين مبلغ اختصاص پيدا خواهد كرد.

احمدي‌نژاد افزود: بعد از ارائه لايحه بودجه سال جاري و تصويب آن در بهمن ماه سال گذشته، مجلس دو فوريت درخواست يك ميليارد و دويست ميليون ريالي را براي واردات كالاهاي اساسي و مواد غذايي رد كرد و در نهايت اين لايحه در مسير عادي قرار گرفت كه حتي بعداً از سوي اين مجلس اختصاص نيافت.

او افزود: اما خوشبختانه با برنامه ريزي‌هايي كه قبل از آن شده بود تا حدودي توانستيم آثار ورودي تورم جهاني را به اقتصاد كشور كنترل كنيم؛ ولي بخشي از آن به ناچار به داخل منتقل شد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: در بخشي از قسمت‌ها نظير بازار ميوه توانستيم آثار تورمي را كنترل كنيم اما با توجه به اين كه هزينه واردات با توجه به افزايش قيمت‌هاي جهاني افزايش يافته است، براي واردات همان كالاهاي هدف‌گذاري شده در گذشته، امروز به 1500 ميليارد تومان اعتبار بيش‌تر نياز داريم.

رييس جمهور تأكيد كرد: اين طور نيست كه درآمدهاي نفتي هر چقدر هم زياد شود مستقيم در اختيار دولت قرار گيرد، بلكه در چارچوب قانون بودجه و با نظارت مجلس شوراي اسلامي مي‌توانيم از آن استفاده كنيم و گر نه امكان برداشت مستقل دولت وجود داشت، دولت ملزم به ارائه لايحه به مجلس نبود و ما نيز در سال گذشته هر چه زودتر كالاهاي مورد نياز خود را وارد كرده و آثار تورمي آن را به حداقل مي‌رسانديم.

احمدي‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني، افزود: وقتي قيمت نفت بالا مي‌رود قيمت‌هاي جهاني نيز افزايش مي‌يابد و اثر منفي خود را در بيش‌تر كشورها بر جاي مي‌گذارد.

وي با اشاره به اين كه در كشورهاي اروپايي 70 درصد درآمدهاي نفتي به جيب دولت مي‌رود، گفت: شرايط امروز اقتصاد دنيا مولفه‌ها ي ديگري نيز دارد كه در مجموع حتي با افزايش قيمت نفت به ضرر آن‌ها تمام مي‌شود چرا كه در اوضاع اقتصادي فعلي جهان ركود امريكا به چين و اروپا منتقل مي‌شود.

احمدي‌نژاد كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي را از محورهاي طرح تحول اقتصادي دانست و اظهار كرد: ‌براساس اين طرح ايده كاهش اتكا به درآمدهاي نفت بايد در كاهش هزينه‌ها ي دولت و هم‌چنين در هزينه كردن درآمدهاي نفتي اجرا شود.

وي گفت: براساس طرح تحول اقتصادي اصل برداشت از درآمد نفت نيز بايد كاهش يابد.

رييس جمهور درباره احتمال مذاكره ايران با آمريكا گفت: مواضع ما روشن است، ما اهل گفت‌وگو هستيم و غير از رژيم صهيونيستي كه ذاتاً جنايتكار است و اگر جنايت نكند موجوديتي نخواهد داشت، با هر كشوري بدون حد و مرز اما در شرايط عادلانه و احترام‌آميز، گفت‌وگو خواهيم كرد.

احمدي‌نژاد تصريح كرد:‌ ما با اسم، رنگ و عنوان خاصي مخالف نيستيم بلكه با عمل و رفتار بد در جهان مخالفيم.

وي افزود: اگر آمريكا هم در شرايط عادلانه خواستار گفت‌وگو با جمهوري اسلامي ايران باشد، از آن استقبال مي‌كنيم چنان چه هيچ‌كس نيز تاكنون آن را نفي نكرده است.

رييس جمهور گفت: در چند ماه آينده اتفاقاتي در جهان خواهد افتاد و ديگر هيچ كس نه تنها نمي‌تواند جايگاه ايران را ناديده بگيرد بلكه هيچ كشوري نيز به ما بي نياز نخواهد بود.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران به اذعان دشمنان خود ابرقدرت منطقه‌يي است، تصريح كرد: ايران قدرت صالح و انساني است و به دنبال تجاوزگري نيست.

وي با بيان اين كه هر حزبي كه در انتخابات رياست جمهوري امريكا رأي بياورد دو راهبرد پيش گفته شده را بايد برگزيند، خاطرنشان كرد: در اين باره‌ پيغام‌هاي فراواني به ما رسيده است. ممكن است در آينده‌اي نزديك گفت‌وگوهايي در بخش‌هاي گوناگون با آمريكا اتفاق بيافتد. اگر رسانه‌هاي آمريكايي هم بخواهند اين موضوع را منفي جلوه دهند، اعلام مي‌كنيم كه اين گفت‌وگو منفي نيست.

احمدي‌نژاد ادامه داد: البته اين گفت‌وگوها در سطح دولت نيست بلكه در سطوح مختلفي ممكن است انجام شود.

رييس جمهور درباره تشكيل دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران نيز گفت:‌ هنوز آن‌ها در اين باره درخواستي نكرده‌اند اما ا گر درخواست كنند با نگاه ارتباط بين ملت‌ها و به طور مثبت آن را بررسي مي‌كنيم. چرا كه از حضور مردم كشورهاي ديگر در ايران نگران نيستيم؛ از حضور مردم خود نيز به كشورهاي ديگر نگراني نداريم. چرا كه ايراني‌ها هر جا مي‌روند حامل صلح و دوستي و محبت هستند.

وي افزود: در حدود 40 كشوري كه تاكنون به آن‌ها سفر كرده‌ام همگي ايراني را صاحب هويت انساني معرفي مي‌كنند و جايي نبوده كه از ايرانيان به بدي ياد كنند.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح تحول اقتصادي دولت فقط در پرداخت يارانه به صورت مستقيم به مردم خلاصه مي‌شود يا خير؟ گفت: اين طرح در ميان مردم و متخصصان به صورت جدي عنوان شده است و البته كل آن معطوف به پرداخت يارانه‌ها نيست.

احمدي‌نژاد هدفمند كردن يارانه‌ها را كاري درست در جهت ايجاد عدالت و رونق دادن به اقتصاد كشور دانست و افزود: اگر بخش‌هاي هفت گانه اين طرح، به موازات يكديگر عمل نشود آثار كل طرح از بين مي‌رود.

رييس جمهور تصريح كرد: به گفته صاحب‌نظران، طرح تحول اقتصادي شامل مجموعه‌اي كامل و جامع است. البته آن چه با بدنه وسيع جامعه مرتبط است بحث هدفمند كردن يارانه‌ها است كه آن هم بر اساس تكليف برنامه چهارم توسعه تنظيم شده است.

حمدي‌نژاد افزود: در حال حاضر در جلسات تخصصي همه مسائل طرح تحول اقتصادي به صورت موازي در حال بررسي است و اگر بخشي از اين طرح اجرا نشود، ديگر بخش‌ها نيز بر زمين مي‌ماند. بنابراين بايد همه بخش‌هاي طرح تحول اقتصادي با يكديگر به پيش رود.

رييس جمهور افزود: اكنون به تصوير نسبتاً روشني از اين طرح رسيده‌ايم و جزئيات بيش‌تر بخش‌ها روشن شده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه طرح تحول اقتصادي بسته كامل اقتصادي است و هيچ كس به تفكيك محورهاي آن، اعتقاد ندارد، خاطرنشان كرد: با اصلاح اقتصاد كشور در هفت محور اين طرح، قوانين ديگري مانند قانون كار نيز اصلاح مي‌شود.

او پرداخت نقدي يارانه‌ها را در بخش‌ها ي گوناگون، متفاوت دانست و گفت: ممكن است در بخش‌هاي برق، گاز و حمل و نقل، يارانه‌ها به صورت قيمت تعويضي و يا به صورت ارائه خدمات و يا در برخي مراحل نيز به صورت نقدي پرداخت شود.

رييس جمهور افزود: نظر غالب صاحبنظران اين است كه با افزايش قدرت خريد مردم، آنان بايد قدرت انتخاب داشته باشند.

حمدي‌نژاد با بيان اين كه اكنون كارگروه‌هاي مختلف متشكل از صاحب‌نظران اقتصادي در حال برنامه‌ريزي براي بخش‌هاي مختلف خدماتي هستند، گفت: حتي اگر يارانه‌ها به صورت نسبت مساوي نيز تقسيم شود به عدالت نزديك‌تر خواهد بود البته آثار اصلاح قدرت خريد مردم را ندارد.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي برپايه برآوردها شكل مي‌گيرد اما در گذشته ضعف آن بوده كه پايگاه جامع آماري در اين‌باره نداشته‌ايم، افزود: فعاليت مركز آمار ايران در اين زمينه در حال تكميل است و اطلاعاتي كه اين مركز از مردم جمع آوري مي‌كند پايه تحولات اقتصادي در كشور خواهد شد.

رييس‌جمهور به ابراز نگراني برخي دوستان دولت از اجراي طرح تحول اقتصادي و احتمال اثر منفي آن در انتخابات سال آينده رياست جمهوري اشاره و تأكيد كرد: حتي اگر يك روز هم از اين دولت باقي مانده باشد بايد اين طرح را اجرايي كنيم.

وي به برخي اظهار نظرهاي مشابه پس از اجراي بحث سهميه‌بندي بنزين اشاره كرد و افزود: من به دوستاني كه از روي نگراني چنين حرف‌هايي را مي‌زنند مي‌گويم اجازه دهيد ديگران رأي بياورند اما اين كار انجام شود؛ چون كشور به اين فعاليت نياز دارد.

احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه همه حركت دولت در خصوص طرح تحول اقتصادي بر اساس مستندات قانوني صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: ما بر اساس قانون و به ويژه قانون برنامه چهارم، تحول اقتصادي را اجرايي مي‌كنيم و اين تكليفي است كه قانون برنامه برعهده ما گذاشته است.

وي افزود: دوستي كه در دولت قبلي از مسوولان بوده گفته است كه ما خيلي از چيزهاي خوب در قانون برنامه تصويب كرده‌ايم، اما قرار نيست كه همه آن‌ها اجرايي شود؛ كه اين سخن شوخي بامزه‌اي است.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه در اجراي طرح تحول اقتصادي در برخي از بخش‌ها نيازمند اصلاح قوانين هستيم، گفت: در بخشي از قانون نظام بانكي و قوانين گمرك و ماليات بايد اصلاحاتي قانوني صورت گيرد اما درباره يارانه‌ها و نظام بهره‌بري و توزيع كالا، قانون تكميل است و بايد آن را انجام دهيم.

رييس‌جمهور اجرايي كردن طرح تحول اقتصادي را در سه مرحله اعلام كرد و افزود: در مرحله نخست، كليات اين طرح براي افراد تأثيرگذار مختلف توضيح داده شده است چنان چه بنده در جلسات جداگانه‌اي با سران قوا و 30 نفر از نمايندگان مجلس و هم‌چنين با كل نمايندگان خانه ملت جلسه داشته‌ام. هم‌چنين جلساتي با اقتصاددانان، اصناف گوناگون، صادركنندگان، صنعت كاران و بسياري از قشرهاي مختلف برگزار كرده‌ام.

رييس‌جمهور طرح تحول اقتصادي را تكليف قوانين برنامه و نظام جامع رفاه اجتماعي بيان كرد و گفت: در برنامه سوم هم اين قانون وجود داشت اما اجرايي نشد و دولت نهم مي‌خواهد با تمام توان آن را اجرا كند.

احمدي نژاد در پاسخ به برخي اظهارنظرها مبني بر اين كه كار كارشناسي كافي در اين خصوص انجام نشده است، گفت: كار كارشناسي، حد و مرز و معياري دارد، دولت دو و نيم سال است كه بر روي اين طرح كار مي‌كند. قبل از اين دولت هم كارهاي پراكنده بسياري انجام شده است و بالاخره زماني بايد اجراي اين طرح اتفاق بيفتد.

وي افزود: در عين حال آن‌هايي كه چنين حرفي مي‌زنند چه تضميني مي‌دهند كه شرايط در آينده بهتر از شرايط فعلي بوده و شرايط جهاني به گونه‌اي بشود كه ما به آرامش برسيم.

احمدي نژاد با طرح اين سوال كه چقدر تحقيق و كار كارشناسي براي اجراي اين طرح كافي است، گفت: اگر سال اول دولت اين طرح را اجرا مي‌كرديم مي‌گفتند عجله كرده‌ايد، حال هم كه سال سوم دولت است و مي‌خواهيم آن را اجرايي كنيم، برخي‌ها مي‌گويند ديگر دير شده است. برخي‌ها هم مي‌گويند سال آينده انتخابات داريم، اما در كشور هر ساله انتخابات داريم، پس بايد هيچ سالي آن را اجرا نكنيم؟!

رييس جمهور به اجرايي كردن سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: برخي‌ها در اين زمينه ما را به كم كاري متهم مي‌كنند، در حالي كه ما هنوز قانون اجرايي سياست‌هاي كلي اين اصل را دريافت نكرده‌ايم و تنها با دريافت عمومي از سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در مسير اجراي آن حركت كرده ايم. و به همين دليل كارخانه‌ها را به طور مرتب در بورس قرار داده‌ايم كه در نتيجه رشد و سرمايه گذاري صنعتي ما در سال گذشته به 7 / 6 درصد رسيده كه رقم درخور تأملي است.

احمدي نژاد افزود: از هفته آينده طرح تفصيلي اقتصادي دولت به معرض قضاوت عمومي همگان قرار خواهد گرفت و از نيمه دوم امسال به تدريج به اجرا گذاشته مي‌شود.

او با بيان اين كه كارگروه‌هايي به طور دائم و دقيق در حال بررسي طرح تفصيلي اقتصادي دولت هستند، اضافه كرد: با اجماع كلي كه در كليات اين طرح وجود دارد، اميدواريم بخش‌هاي گوناگون آن مورد بررسي قرار گرفته و تكميل شود.

حمدي نژاد تصريح كرد: در مرحله تفصيلي، بخش‌هاي متفاوتي وجود دارد، ازجمله بخش يارانه كه تا يك ماه براي جمع‌آوري نظرات كارشناسان و ارائه تفصيلي طرح زمان مطرح خواهد بود.

وي در ادامه گفت: هم‌چنين در بخش بانك، نياز به شش ماه بررسي و تحقيق وجود دارد تا به اجراي عملي برسد.

رييس جمهور اضافه كرد: در بخش ماليات نيز به سه ماه وقت براي ارائه كردن تفصيلي آن نيازمنديم و از آغاز آذر ماه به مرحله اجرا خواهد رسيد.

احمدي نژاد با اشاره به اين كه برخي از اجزاي تحول در بخش بانكي زودتر اجرايي خواهد شد، تأكيد كرد: در بخش يارانه مرحله نخست آن در نيمه دوم امسال و مرحله دوم آن در سال آينده به اجرا درخواهد آمد تا شيريني آن به كام ملت ما كامل شود.

وي گفت: فرم اطلاعات اقتصادي خانوارها به طور رايگان در ميان 13 ميليون خانوار ايراني توزيع مي‌شود و مركز آمار با روش‌هاي اطلاعاتي و آمار خود، صحت اطلاعات را تأييد خواهد كرد.

رييس جمهور درباره لزوم هماهنگي و انسجام مجموعه دولت و حتي حاكميت در اجراي طرح عظيم تحول اقتصادي، گفت: اين برنامه كاملي است كه كل دولت در اجراي آن درگير است. اين طرح هفت پروژه و ده‌ها زير پروژه دارد و هشت تا 10 وزارتخانه كليدي و مهم به ‌طور مستقيم درگير‌ آن هستند.

احمدي نژاد افزود: همگان بر روي اين هفت پروژه و شيوه‌هاي اجرا و جزئيات آن تفاهم دارند و اختلاف نظري در دولت وجود ندارد. البته نمي‌توان گفت همه در دولت بايد يك نوع فكر كنند زيرا تفاوت ديدگاه و نظر، موجب كمال است. ما اختلاف اساسي در اين زمينه نداريم گر چه برخي اظهار نظر يك وزير را به گونه‌اي برجسته مي‌كنند تا او از طرح آن پشيمان شود كه اين به صلاح كشور نيست.

رييس‌جمهور افزود: اين طرح مدل كامل اقتصادي در افق چشم‌انداز است و ما هر كاري مي‌خواهيم انجام دهيم بايد ساختارهاي آن از درون اصلاح شوند. اگر اين ساختار‌ها اصلاح نشوند از يكسو هزينه زيادي بر روي دوش دولت مي‌گذارد و هم به هدف نمي‌رسيم و حتي ممكن است از مسير منحرف شويم.

وي بر لزوم اقدام و حركت هماهنگ و منسجم مجموعه دولت در اين زمينه تاكيد و آن را به عملكرد يك خودرو براي رسيدن به مقصد تشبيه كرد و گفت: بايد اين مدل اقتصادي را جاري كنيم. اين مدل اقتصادي در چارچوب سياست‌هاي چشم انداز و اصل 44 طراحي شده و لازمه آن حركت هماهنگ و درست در همه بخش‌ها است؛ اگر بانك، ماليات، گمرك، نظام توزيع و بهره‌وري و ساير نظامات به خوبي فعاليت نكند به اهداف نخواهيم رسيد و اين از الزامات تحقق چشم انداز است بنابراين بايد ساختارها را اصلاح كنيم.

رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: برخي درصددند با ارايه اطلاعات غلط، اصطلاحاً چوب لاي چرخ طرح تحول اقتصادي دولت بگذارند كه البته براي كنترل اين كار نيز تدابير لازم انديشيده شده است.

احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه برخي اقتصاددانان و كارشناسان در خصوص ابهام در يارانه پنهان بخش انرژي و از سوي ديگر آثار تورمي زياد تزريق پول و رشد نقدينگي در كشور نگرانند، اظهار كرد: روش‌هاي مختلفي براي پرداخت و هدفمند كردن يارانه‌ها وجود دارد، در اين طرح پولي كه در دست مردم و در جامعه است را جمع مي‌كنيم و سپس آن را به صورت هدفمند و منظم در بين مردم توزيع خواهيم كرد كه اين طرح به طور حتم از نقدينگي بازار كم مي‌كند و تمام نود هزار ميليارد توماني هم كه به عنوان يارانه مطرح است، بخشي به صنعت، بخشي به دولت و بخشي به دهك‌هاي اجتماعي اختصاص مي‌يابد.

حمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه مردم چه نقش و جايگاهي در طرح تحول اقتصادي دارند، گفت: در مرحله نخست بايد مردم برگه‌هاي آماري را به درستي پر كنند. اين اطلاعات در پايگاه‌هاي مركز آمار جمع‌آوري مي‌شود؛ البته با توجه به اصلاح نظام اطلاعاتي و بانكي در آينده كسي نمي‌تواند از ماليات فرار كند، زيرا شبكه اطلاعاتي كار خود را به درستي اجرا خواهد كرد.

وي با بيان اين كه ماليات متعلق به مردم است و به مردم بازمي گردد، افزود: با اجراي طرح تحول اقتصادي از كساني كه بايد ماليات بپردازند و نمي‌پردازند، ماليات معتنابه گرفته خواهد شد و در عوض از كساني هم كه نبايد ماليات سنگين گرفته شود، گرفته نخواهد شد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: هدف از طرح تحول اقتصادي اخذ ماليات همانند شرايط حال حاضر نيست.

احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا از اطلاعات آماري سال‌هاي پيش استفاده نمي‌شود، گفت: اطلاعات سال‌هاي پيش اطلاعات اقتصادي نبوده است؛ بنابراين از مردم مي‌خواهيم اطلاعات دقيق خود را ارائه دهند.

رييس‌جمهور افزود: 36 هزار پايگاه جمع آوري اطلاعات پيش‌بيني شده است، بنابراين از مردم مي‌خواهيم اطلاعات صحيح را ارائه بدهند چرا كه در صورت ارائه اطلاعات غلط اين احتمال وجود دارد كه يارانه به آن‌ها تعلق نگيرد.

وي خاطرنشان كرد: اين اطلاعات مبناي برنامه‌ريزي دولت در طرح تحول اقتصادي است، ما با اين اطلاعات برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه چقدر يارانه به روستاها، شهرها و دهك‌هاي مختلف اختصاص يابد بنابراين هر قدر اطلاعات دقيق‌تر باشد كار ما كم‌تر خواهد شد.

رييس جمهور افزود: اگر اطلاعات افراد، اشتباه باشد، هزينه و زمان زيادي از دولت مي‌برد البته در صورت نياز ما اين كار را خواهيم كرد.

احمدي نژاد گفت: نخستين كاري كه مردم بايد در اين طرح انجام دهند، همين همكاري اطلاعاتي و آماري است البته آن‌هايي كه نيازمند يارانه دولت نيستند نياز نيست برگه‌هاي اطلاعاتي را پر كنند.

رييس‌جمهور افزود: نكته دوم اين كه كساني كه در مسير اين اجراي طرح تحول، منافع‌شان به خطر مي‌افتد، ممكن است با نشر اطلاعات غلط در صدد بر هم زدن اقدامات دولت باشند كه هوشياري و آرامش مردم به همراه برخي تدابير لازم خنثي‌كننده برخي جوسازي‌ها خواهد بود.

او گفت: مردم را در جريان هر بخش از طرح تحول اقتصادي كه آماده شود قرار مي‌دهيم و اين اطلاع‌رساني را به گونه‌اي انجام خواهيم داد كه فشاري به بازار وارد نيامده و بازار آرام باشد.

رييس‌جمهور در ادامه مصاحبه زنده تلويزيوني خود با اعلام اين خبر خوش كه دانشمندان و متخصصان كشورمان روش جديدي براي توليد بنزين ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند از نفت و برخي از پسماندها، حجم زيادي از بنزين با قيمت ارزان‌تر توليد كند، گفت: با بهره برداري از اين روش، كشور نه تنها از واردات بنزين بي نياز مي‌شود بلكه بنزين را با قيمت ارزان‌تر از زمان حال توليد كرده و پيش‌بيني مي‌شود تا اواسط سال آينده در زمينه بنزين به خودكفايي كامل برسيم.

رييس‌جمهور در باره اين كه آيا برنامه پرداخت مستقيم يارانه‌ها، برخي‌ها را دچار زيان نمي‌كند، گفت: در اين باره نيز پيش‌بيني‌هايي شده است و افرادي كه احساس مي‌كنند از اين بابت دچار زيان خواهند شد با بيان استدلال خود به مراجع مربوط، مشكلات آنان برطرف خواهد شد. احمدي نژاد در عين حال گفت: اگر بخواهيم يارانه‌ها را حذف كنيم اين گونه نيست كه كالاها مطابق با قيمت‌هاي جهاني عرضه شود بلكه به ويژه كالاهايي كه در ايران توليد مي‌شود با قيمت ارزان‌تر به مردم عرضه‌ خواهد شد.

رييس‌جمهور در ادامه عرضه بنزين با قيمت 400 تومان در هر ليتر كه هم اكنون به شهروندان عرضه مي‌شود را از جمله اين موارد دانست و گفت: در حالي بنزين با اين قيمت در كشور عرضه مي‌شود كه نرخ قيمت آن در خليج‌فارس حدود 900 تومان است.

احمدي نژاد در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به پرداخت يارانه مستقيم به حداكثر 6 نفر از هر خانواده آيا اين طرح موجب افزايش جمعيت نخواهد شد، گفت: بايد اين موضوع را هم در نظر داشت كه جمعيت بسياري از خانوارها بيش از 6 نفر است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح در دولت آينده هم اجرا خواهد شد، تأكيد كرد: اين طرح برآمده از نظرهاي كارشناسي و خرد جمعي است و فكر نمي‌كنم دولت‌هاي آينده هم آن را كنار بگذارند.

احمدي نژاد با بيان اين كه طرح تحول اقتصادي را در آينده بيش‌تر تشريح خواهد كرد، افزود: به زودي سخنگوي دبيرخانه طرح تحول اقتصادي هم معرفي خواهد شد.

رييس جمهور در پايان از دستگاه‌هاي مختلف اطلاع‌رساني و رسانه‌يي كشور خواست در زمينه اطلاع رساني درباره تحول اقتصادي، دولت را ياري و مردم را بيش‌تر آگاه كنند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن