تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821029448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بشار اسد غربي ها را از احتمال اقدام نظامي عليه ايران برحذر داشت ميانجيگري سوريه در پرونده هسته يي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بشار اسد غربي ها را از احتمال اقدام نظامي عليه ايران برحذر داشت ميانجيگري سوريه در پرونده هسته يي ايران
گروه سياسي، نيلوفر منصوريان؛ هر چند نشست اتحاديه كشورهاي حوزه مديترانه با تاكيد بر صلح خاورميانه از روز يكشنبه در پاريس آغاز به كار كرده است، اما به نظر مي رسد نگراني از احتمال درگيري تازه در اين منطقه بر حاشيه آن سايه افكنده است. از همين رو بود كه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه كه از دو روز پيش در پاريس محل نشست اتحاديه مديترانه به سر مي برد پس از گفت وگوهايش با نيكلا ساركوزي همتاي فرانسوي اش آمادگي خود را براي حل پرونده هسته يي ايران اعلام كرد و پس از آن نيز طي گفت وگويي نسبت به عواقب اقدام نظامي عليه ايران هشدار داد. بشار اسد رئيس جمهوري سوريه طي گفت وگويي كه با راديو فرانسه داشت، گفت اقدام نظامي عليه ايران براي جهان پرهزينه خواهد بود و امريكا و اسرائيل بهاي آن را خواهند پرداخت. به گفته او عواقب چنين حمله يي سال ها و شايد ده ها سال ادامه داشته باشد. اسد همچنين ضمن اعلام آمادگي دوباره براي ميانجيگري ميان ايران و قدرت هاي جهان بر سر فعاليت هاي هسته يي اش اظهار داشت كه «طي گفت وگوهايش با مقامات ايراني از آنها مي خواهد سند محكمي مبني بر اينكه به دنبال توليد سلاح هسته يي نيستند ارائه كنند.» به گزارش بي بي سي رئيس جمهوري سوريه سپس افزود؛ «اين اولين بار است كه از ما مي خواهند نقشي به عهده بگيريم، تاكنون از ما تنها نظرمان خواسته مي شد.» رئيس جمهور سوريه البته اين نكته را نيز مورد تاكيد قرار داد كه «هر كشوري مطابق حقوق بين الملل، حق دسترسي به انرژي هسته يي و توليد سوخت هسته يي را دارد، اما امريكا و متحدانش نمي خواهند ايران اين كار را انجام دهد كه اين خلاف حقوق بين الملل است.» رئيس جمهوري سوريه در حالي نسبت به عواقب احتمالي اقدام نظامي عليه ايران به امريكا و اسرائيل هشدار مي دهد كه اين روزها مجادله لفظي ميان تل آويو و تهران به بهانه عدم تعليق فعاليت هاي هسته يي از سوي ايران بالا گرفته و بيم از شروع درگيري جديد در خاورميانه، سران كشورهاي منطقه و كشورهايي نظير روسيه را به هشدار نسبت به وقوع چنين درگيري واداشته است. اين در حالي است كه دبير شوراي عالي امنيت ملي به زودي براي ديدار با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا عازم ژنو خواهد شد تا طي ديدارش با خاوير سولانا درباره محورهاي مشترك دو بسته پيشنهادي اعضاي گروه 1«5 به ايران و بسته پيشنهادي متقابل تهران به آنها جهت برون رفت از مشكلاتي كه پرونده هسته يي ايران در پي داشته گفت وگو كند. اما درخواست فرانسه از سوريه براي ميانجيگري ميان تهران و اعضاي گروه 1«5 و هشدار بشار اسد به امريكا و اسرائيل با توجه به اينكه سوريه به زودي مذاكرات مستقيم با اسرائيل را براي حل اختلافاتش بر سر بلندي هاي جولان آغاز خواهد كرد حكايت ديگري است. به اين ترتيب اگر تركيه واسطه آغاز گفت وگوها ميان اسرائيل و سوريه براي حل اختلافات شان شد، اين بار اين سوريه است كه نقش واسطه را به عنوان كشوري كه روابط استراتژيك مشترك با تهران دارد بر عهده خواهد گرفت. روابط سوريه و ايران از چند منظر به يكديگر گره خورده است كه شايد مهم ترين حلقه واسط آنها حمايت معنوي از حماس و حزب الله باشد. از همين رو است كه اسرائيل نيز قطع حمايت سوريه از اين گروه ها و قطع رابطه اش با ايران را از شروط خود براي حل اختلافات ديرينه اش با دمشق قرار داده است.

هرچند تهران و دمشق تاكنون بارها چنين شرطي را رد كرده اند، با اين حال بر ادامه روابط دوستانه، برادرانه و استراتژيك خود پافشاري مي كنند. با اين وجود برخي گمانه ها از «تغييرات اساسي در روابط تهران و دمشق در صورت برقراري صلح با اسرائيل» حكايت مي كند.اين تحليلي بود كه روز گذشته از سوي مديرمسوول روزنامه كيهان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط ارائه شد و شايد بتوان از آن به عنوان نوعي هشدار نسبت به آينده روابط ايران و سوريه و بالا رفتن احتمال صلح ميان اسرائيل و سوريه ياد كرد.

به گزارش فارس حسين شريعتمداري در مصاحبه اش با اين روزنامه با بيان اينكه «درصورتي كه سوريه با اسرائيل توافقنامه صلح امضا كند به معناي به رسميت شناختن اسرائيل است»، تاكيد كرد؛ «ايران هرگز رژيمي به نام اسرائيل را در منطقه به رسميت نمي شناسد و از مذاكره كشورهاي اسلامي مثل تركيه و سوريه با آن نيز احساس رضايت نمي كند.»مديرمسوول روزنامه كيهان در پاسخ به سوالي درباره درخواست «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه از بشار اسد همتاي سوري وي در نشست اتحاديه مديترانه يي در پاريس براي ميانجيگري درباره پرونده هسته يي ايران نيز گفت؛ ما موضع خود را به طور مستقيم با غرب اعلام مي كنيم اما اگر بشار اسد مي خواهد مواضع اعلام شده ما را تكرار كند هيچ مانعي وجود ندارد. با اين وجود گفت وگو ميان اسرائيل و سوريه كه با ميانجيگري تركيه آغاز شده است، ادامه دارد و ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل و بشار اسد رئيس جمهوري سوريه كه هر دو براي شركت در نشست اتحاديه مديترانه در پاريس حضور يافته اند، نسبت به آغاز گفت وگوهاي مستقيم بدون حضور واسطه ابراز اميدواري كرده اند تا شايد به درگيري كه از سال 1967 با اشغال بلندي هاي جولان ميان دو كشور آغاز شد پايان دهند.با اين حال مقامات سوري تاكنون رسيدن به چنين صلحي را با شرط قطع رابطه با تهران به عنوان متحد استراتژيك شان رد كرده اند، همچنان كه وليد معلم وزير خارجه سوريه كه براي گفت وگو با مقام هاي فرانسوي به پاريس سفر كرده است درباره تقاضاي اسرائيل مبني بر اينكه صلح با سوريه منوط به جدايي از ايران، حماس و حزب الله است، تاكيد مي كند؛ «جدايي دمشق از ايران بعيد است و ما اميدواريم پاريس، تل آويو و واشنگتن شروط قبلي خود براي مذاكرات صلح را مطرح نكنند چرا كه اين شروط قابل قبول نيست. همان طور كه ما از اسرائيل نمي خواهيم از امريكا دوري كند، آنها نيز نبايد از دمشق بخواهند از ايران جدا شود.»

از سوي ديگر ايران نيز معتقد است «اسرائيل در شرايطي نيست كه براي تخليه بلندي هاي جولان شرطي بگذارد چرا كه جولان متعلق به سوريه است و بايد به اين كشور بازگردد.»در تحليلي ديگر در اين ارتباط جان بولتون نماينده سابق امريكا در سازمان ملل نيز بر اين نظر است كه «مذاكرات سوريه و اسرائيل با يكديگر نمي تواند دمشق را از روابط نزديكش با ايران دور كند.»

در چنين حال و هوايي از روابط رو به نزديكي اسرائيل و سوريه از يك سو و اعلام آمادگي سوريه براي ميانجيگري ميان تهران و گروه 1«5 بر سر پرونده هسته يي ايران، منوچهر متكي وزير امور خارجه قرار است پنجشنبه براي بحث و تبادل نظر با مقامات سوري به دمشق برود.ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه از مهم ترين برنامه هاي سفر متكي به سوريه خواهد بود.بي ترديد آينده روابط ايران و سوريه و عواقب احتمالي حمله نظامي به ايران در اين ديدار مهم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

مخالفت كرزي با استفاده از خاك افغانستان براي حمله به ايران

در تحولي ديگر حامد كرزي رئيس جمهور افغانستان اعلام كرد با حمله احتمالي به ايران از خاك كشورش مخالف است.وي با بيان اينكه افغانستان نمي خواهد خاكش براي حمله به كشور ديگري مورد استفاده قرار گيرد، افزود؛ ما در مورد خطري كه جنگ امريكا و ايران مي تواند داشته باشد آگاهيم و افغانستان نبايد تبديل به ميدان جنگ كشور ديگري شود.كرزي تاكيد كرد؛ افغانستان مي خواهد دوست ايران باقي بماند.

بايد براي جهان پس از امريكا آماده شد

رئيس دولت نهم نيز با بيان اينكه شرايط جهاني به سرعت در حال تغيير است، تصريح كرد؛ بايد براي جهان پس از اضمحلال امپراتوري امريكا آماده شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در ديدار روساي نمايندگي هاي ايران در كشورهاي حوزه خليج فارس با تاكيد بر اينكه منطقه خليج فارس از گذشته هاي دور حوزه نفوذ فرهنگي ايران بوده است، يادآور شد؛ البته در مقاطع مختلف تاريخي برخي عوامل خارجي با حضور در اين منطقه مزاحمت ها و ابهاماتي به وجود آورده اند.

احمدي نژاد در حالي چنين اظهاراتي را بيان كرد كه يك روز پيش از آن از گشايش دفتر حفاظت منافع امريكا حمايت كرده و گفته بود هر زمان لازم باشد با امريكا مذاكره خواهد كرد.وي توسعه و تعميق روابط با كشورهاي حوزه خليج فارس را مهم و ضروري ارزيابي كرد و گفت؛ سفرا بايد با ارتباط گيري گسترده، دوستانه و صميمي اجازه ندهند فشارها و تهديدات امريكا در عزم آنها براي نزديكي به جمهوري اسلامي ايران خدشه يي وارد كند.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن