تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815297540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوباما : در صورت رئيس جمهورشدن جنگ عراق را تمام خواهم كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اوباما : در صورت رئيس جمهورشدن جنگ عراق را تمام خواهم كرد
خبرگزاري جمهوري اسلامي : باراك اوباما نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا اعلام كرد : در صورتيكه رئيس جمهور شوم در روز نخست كاري خود به ارتش ماموريت خواهم داد جنگ عراق را تمام كند. اوباما در مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي روزنامه نيويورك تايمز منتشر شده طرح خود را براي جنگ عراق تبيين كرده است .
اوباما توضيح داد : برخلاف جان مك كين (ديگر نامزد رياست جمهوري آمريكا) من قبل از آن از جنگ عراق با آن مخالف بودم و اگر رئيس جمهور شوم در روز نخست كاري خود ماموريتي جديد به ارتش محول خواهم كرد : جنگ را تمام كنيد. اوباما جنگ عراق را يك اشتباه بزرگ توصيف كرد و گفت : ما به جاي آنكه همه نيروي خود را صرف مبارزه با القاعده و طالبان كنيم كشوري را هدف تاخت وتاز قرار داديم كه هيچ تهديد مهمي براي ما نيست و هيچ نقشي هم در حادثه « 11 سپتامبر » نداشته است .
وي افزود : از آغاز جنگ عراق تاكنون بيش از 4 هزار آمريكايي كشته شده اند و ما تقريبا يك تريليون دلار خرج جنگ كرده ايم ارتش ما توان خود را از دست داده تقريبا همه تهديدها عليه ما از افغانستان گرفته تا القاعده و ايران در ظرف اين مدت تقويت شده است . اوباما بااشاره به ادعاي دولت آمريكا مبني بر موفقيت طرح افزايش نيرو در فرونشاندن خشونتها در عراق مي گويد : من همچنان مخالفت شديد خود را با اين طرح اعلام مي كنم و معتقدم كه اين طرح به هيچيك از اهداف اعلام شده دست نيافت .
وي توضيح داد : طرح افزايش نيرو بر خستگي و فرسودگي نيروهاي آمريكا افزود هر چقدر خشونتها در عراق فروكش كرد در عوض بر وخامت اوضاع در افغانستان افزوده شد علاوه بر آن ما قريب به 200 ميليارد دلار بيش از بودجه اختصاص يافته در عراق هزينه كرديم رهبران عراق نتوانستند دهها ميليارد دلار درآمد نفتي را در بازسازي كشورشان هزينه كنند ضمن آنكه آشتي سياسي هم در عراق محقق نشد.
اوباما بااشاره به درخواست نوري المالكي نخست وزير عراق براي تنظيم يك جدول زماني خروج نيروهاي آمريكايي از عراق اين درخواست را فرصتي استثنايي ارزيابي و عنوان كرد : ما بايد بااستفاده از اين فرصت انتقال مرحله به مرحله نيروهاي رزمي خود را از عراق آغاز كنيم زيرا اين كار از ملزومات موفقيت درازمدت در عراق از يك سو و منافع امنيتي آمريكا از سويي ديگر است .
وي به اظهارات ژنرال جيمز دوبيك افسر آمريكايي مسئول آموزش نيروهاي امنيتي عراق استناد مي كند كه ارزيابي كرده است ارتش و پليس عراق از سال آينده آماده قبول مسئوليت امنيت عراق خواهند بود. اوباما مي گويد : دولت بوش و جان مك كين برخلاف ادعاهايشان هيچ احترامي براي حاكميت ملي عراق قائل نيستند. آنان تعيين يك جدول زماني براي انتقال نيروهاي آمريكايي را تسليم شدن مي دانند و اين مغاير با منافع امنيتي هر دو ملت عراق و آمريكاست .
نامزد رياست جمهوري آمريكا در عين حال تصريح كرد : اما بايد به اين نكته دقت داشته باشيم كه هر چقدر در ورود عراق بي احتياطي كرديم در خروج از آن كشور بايد كمال دقت و هوشياري را به خرج دهيم . اوباما افزود : ما مي توانيم ظرف 16 ماه همه نيروهايمان را از عراق خارج كنيم يعني : هفت سال بعد از شروع جنگ .
وي گفت : بعد از انتقال همه اين نيروها نيروهايي كه در عراق باقي مي مانند ماموريتي محدود خواهند داشت كه عبارت خواهد بود از : مبارزه با نيروهاي باقي مانده القاعده در بين النهرين و حمايت از نيروهاي خدماتي آمريكا در عراق و همزمان با پيشرفتهاي سياسي در عراق آموزش به نيروهاي امنيتي اين كشور.
اين نامزد رياست جمهوري آمريكا اضافه كرد : خروج ما از عراق شتابزده نخواهد بود. ما در ابتدا از مناطق امن و سپس از مناطقي كه از لحاظ امنيتي شكننده هستند خارج خواهيم شد. اوباما تصريح كرد : ما همزمان براي حفظ ثبات عراق يك ديپلماسي تهاجمي را با هر يك از كشورهاي منطقه دنبال خواهيم كرد و 2 ميليارد دلار براي حمايت از پناهندگان عراقي اختصاص خواهيم داد .
اوباما اشاره كرد كه آمريكا با پايان جنگ عراق نيروي خود را معطوف افغانستان و پاكستان و مبارزه با القاعده و طالبان خواهد كرد و افزود : ما در افغانستان استراتژي جديدي را پي ريزي و حداقل دو تيپ جنگي اضافي به اين كشور اعزام خواهيم كرد تعداد نيروها و بالگردهايمان را افزايش مي دهيم سيستم هاي جمع آوري اطلاعات را تقويت و بهينه سازي خواهيم كرد و نيروهاي پشتيباني غيرنظامي خود را در افغانستان افزايش خواهيم داد.
اوباما در پايان اين مقاله تاكيد كرده است : ما ارتش منابع و سياست خارجي خود را گروگان باور غلط حفظ پايگاههاي دائمي در عراق نخواهيم كرد.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن