واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: موسوى بلده:اختلاف قرائت به معناى تحريف در آيات نيست
داور پيشكسوت قرآن وجود اختلاف قرائت را تفاوت در قرائت برخى كلمات يا عبارات قرآن توصيف كرد وگفت: علم اختلاف قرائت به معناى تحريف قرآن نيست. سيدمحسن موسوى بلده داور پيشكسوت بين المللى قرآن كشور با اشاره به اينكه براساس منابع مكتوبى كه از صدر اسلام تاكنون وجود دارد اختلاف قرائت از زمان پيامبر (ص) آغاز شد، به خبرنگار شبستان گفت: علم اختلاف قرائت به علمى گفته مى شود كه برخى از كلمات قرآن براساس برخى منابع مكتوب كه در حال حاضر نيز وجود دارد به اشكال مختلفى در محدوده لغت عرب خوانده مى شود. وى افزود: علم اختلاف قرائت هم از ديدگاه علماى علم قرائت و هم قراء مختلف در هر زمانى در هنگام تلاوت آيات رعايت مى شود و در تلاوت استادان بزرگ جهان اسلام در عرصه قرائت قرآن ديده مى شود. استاد برجسته قرائت قرآن با اشاره به اينكه در بحث كلى اختلاف قرائت از اختلاف لهجه هاى مختلف عرب از زمان پيامبر (ص) آغاز شد و بعدها در تاريخ اسلام به عنوان اختلاف نقل آيات قرآن توسط اشخاص مختلف گسترش پيدا كرد،اظهارداشت: امروزه در جاى جاى جهان اسلام اگر آيات قرآن به نوعى متفاوت خوانده مى شود، مى گوييم براساس قرائت فلان قارى تاريخ اسلام زيرا اسامى اشخاصى كه از صدر اسلام قرآن را به نسل هاى بعدى منتقل كردند كاملا مشخص است و به جهت قرائت استادان قرائت معرفى مى شوند. وى تصريح كرد: در مجموع علم اختلاف قرائت قرآن ماهيت قرآن را تغيير نمى دهد و اين نگرانى وجود ندارد كه براساس اختلاف قرائت قرآن، آيات نيز تحريف شده اند بلكه تنها نحوه قرائت آيات در برخى كلمات متفاوت است و اين به معناى تحريف قرآن نيست. مولف مجموعه حليه القرآن بااشاره به اينكه اختلاف قرائت در محدوده اى اتفاق مى افتد كه در اصل ساختار قرآن لطمه اى وارد نمى شود و معنا را تغيير نمى دهد يادآور شد: اگر احيانا موارد معدودى وجود داشته باشد كه اختلاف قرائت در معناى كلمه اى تغيير ايجاد كند اين تغيير به معناى تحريف قرآن نيست بلكه در واقع آن معنا توضيح ديگرى از آن كلمه است. به عنوان مثال در آيه ۶ سوره حجرات كلمه «فتبينوا» در برخى قرائات «فتثبتوا»نيز خوانده مى شود اين درحالى است كه اين دو عبارت تنها از لحاظ لفظى متفاوت است و«فتبينوا» به معناى آشكار كنيد و «فتثبتوا» به معناى اثبات كنيد است و مفهوم هر دو عبارت در يك محدوده خاص است. خادم برگزيده قرآن در چهاردهمين دوره تكريم از خادمان قرآن علم اختلاف قرائت را در محدوده اى قابل پذيرش توصيف كرد كه الفاظ تغييرى نكند و به تشريح ماجراى ايجاد علم اختلاف قرائت پرداخت و گفت: براساس آنچه در كتاب ها نقل شده است، ريشه علم اختلاف قرائت به زمان خود پيامبر(ص) مى رسد و در كتاب هاى علوم قرآنى و تاريخ قرائت قرآن نخستين ريشه هاى پديدار شدن اختلاف در قرائت كلمات قرآن در زمان پيامبر (ص) اتفاق افتاد. وى افزود: در زمان پيامبر(ص) دو تن از صحابه معروف پيامبر (ص) براى يكديگر قرآن تلاوت مى كردند كه هر دو تلاوت متفاوتى از قرآن داشتند و هر يك از اين صحابه تلاوت خود را صحيح مى دانست. ماجراى تلاوت همين آيات نزد پيامبر (ص) را براى يكديگر تعريف مى كردند كه پيامبر (ص) تلاوت مرا از آيات قرآن شنيد و تاييد كرد.اختلاف نظر اين دو نفر موجب شد هر دو نزد پيامبر(ص) بروند و همان آيات را تلاوت كنند تا نظر پيامبر را از صحت تلاوت خود جويا شوند.بعد از تلاوت هر دو صحابه پيامبر (ص) تلاوت هر دو را تاييد كرده و گفتند هر يك از شما به لهجه خود تلاوت مى كند و تلاوت هر دو صحيح است. استاد موسوى بلده با اشاره به اينكه پيامبر(ص) براى اينكه در تلاوت آيات ميان مسلمانان سخت گيرى نشود، تلاوت مسلمانان با لهجه هاى مختلف را تاييد مى كردند، اضافه كرد: اين اختلاف در ميان فارسى زبانان در مكالمات روزمره نيز وجود دارد و افراد با لهجه هاى مختلف كلمه واحدى از زبان فارسى را ادا مى كنند. اين اختلاف در ميان اعراب شبيه اختلاف لهجه هاى فارسى است. وى اذعان داشت: اختلاف لهجه عرب موجب مى شود كه جاى فتحه، كسره و ضمه در زبان و ادبيات عرب تغيير كند. داور پيشكسوت قرآن خاطرنشان كرد: يكى از ريشه هاى اختلاف قرائت و ايجاد علم اختلاف قرائت وجود لهجه هاى مختلف است كه در عصر پيامبر (ص) نيز وجود داشت و پيامبر (ص) نيز به لهجه هاى مختلف قرآن اجازه تلاوت با لهجه خودشان را دادند.
دوشنبه 24 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]