تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831467031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسوى بلده:اختلاف قرائت به معناى تحريف در آيات نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: موسوى بلده:اختلاف قرائت به معناى تحريف در آيات نيست
داور پيشكسوت قرآن وجود اختلاف قرائت را تفاوت در قرائت برخى كلمات يا عبارات قرآن توصيف كرد وگفت: علم اختلاف قرائت به معناى تحريف قرآن نيست. سيدمحسن موسوى بلده داور پيشكسوت بين المللى قرآن كشور با اشاره به اينكه براساس منابع مكتوبى كه از صدر اسلام تاكنون وجود دارد اختلاف قرائت از زمان پيامبر (ص) آغاز شد، به خبرنگار شبستان گفت: علم اختلاف قرائت به علمى گفته مى شود كه برخى از كلمات قرآن براساس برخى منابع مكتوب كه در حال حاضر نيز وجود دارد به اشكال مختلفى در محدوده لغت عرب خوانده مى شود. وى افزود: علم اختلاف قرائت هم از ديدگاه علماى علم قرائت و هم قراء مختلف در هر زمانى در هنگام تلاوت آيات رعايت مى شود و در تلاوت استادان بزرگ جهان اسلام در عرصه قرائت قرآن ديده مى شود. استاد برجسته قرائت قرآن با اشاره به اينكه در بحث كلى اختلاف قرائت از اختلاف لهجه هاى مختلف عرب از زمان پيامبر (ص) آغاز شد و بعدها در تاريخ اسلام به عنوان اختلاف نقل آيات قرآن توسط اشخاص مختلف گسترش پيدا كرد،اظهارداشت: امروزه در جاى جاى جهان اسلام اگر آيات قرآن به نوعى متفاوت خوانده مى شود، مى گوييم براساس قرائت فلان قارى تاريخ اسلام زيرا اسامى اشخاصى كه از صدر اسلام قرآن را به نسل هاى بعدى منتقل كردند كاملا مشخص است و به جهت قرائت استادان قرائت معرفى مى شوند. وى تصريح كرد: در مجموع علم اختلاف قرائت قرآن ماهيت قرآن را تغيير نمى دهد و اين نگرانى وجود ندارد كه براساس اختلاف قرائت قرآن، آيات نيز تحريف شده اند بلكه تنها نحوه قرائت آيات در برخى كلمات متفاوت است و اين به معناى تحريف قرآن نيست. مولف مجموعه حليه القرآن بااشاره به اينكه اختلاف قرائت در محدوده اى اتفاق مى افتد كه در اصل ساختار قرآن لطمه اى وارد نمى شود و معنا را تغيير نمى دهد يادآور شد: اگر احيانا موارد معدودى وجود داشته باشد كه اختلاف قرائت در معناى كلمه اى تغيير ايجاد كند اين تغيير به معناى تحريف قرآن نيست بلكه در واقع آن معنا توضيح ديگرى از آن كلمه است. به عنوان مثال در آيه ۶ سوره حجرات كلمه «فتبينوا» در برخى قرائات «فتثبتوا»نيز خوانده مى شود اين درحالى است كه اين دو عبارت تنها از لحاظ لفظى متفاوت است و«فتبينوا» به معناى آشكار كنيد و «فتثبتوا» به معناى اثبات كنيد است و مفهوم هر دو عبارت در يك محدوده خاص است. خادم برگزيده قرآن در چهاردهمين دوره تكريم از خادمان قرآن علم اختلاف قرائت را در محدوده اى قابل پذيرش توصيف كرد كه الفاظ تغييرى نكند و به تشريح ماجراى ايجاد علم اختلاف قرائت پرداخت و گفت: براساس آنچه در كتاب ها نقل شده است، ريشه علم اختلاف قرائت به زمان خود پيامبر(ص) مى رسد و در كتاب هاى علوم قرآنى و تاريخ قرائت قرآن نخستين ريشه هاى پديدار شدن اختلاف در قرائت كلمات قرآن در زمان پيامبر (ص) اتفاق افتاد. وى افزود: در زمان پيامبر(ص) دو تن از صحابه معروف پيامبر (ص) براى يكديگر قرآن تلاوت مى كردند كه هر دو تلاوت متفاوتى از قرآن داشتند و هر يك از اين صحابه تلاوت خود را صحيح مى دانست. ماجراى تلاوت همين آيات نزد پيامبر (ص) را براى يكديگر تعريف مى كردند كه پيامبر (ص) تلاوت مرا از آيات قرآن شنيد و تاييد كرد.اختلاف نظر اين دو نفر موجب شد هر دو نزد پيامبر(ص) بروند و همان آيات را تلاوت كنند تا نظر پيامبر را از صحت تلاوت خود جويا شوند.بعد از تلاوت هر دو صحابه پيامبر (ص) تلاوت هر دو را تاييد كرده و گفتند هر يك از شما به لهجه خود تلاوت مى كند و تلاوت هر دو صحيح است. استاد موسوى بلده با اشاره به اينكه پيامبر(ص) براى اينكه در تلاوت آيات ميان مسلمانان سخت گيرى نشود، تلاوت مسلمانان با لهجه هاى مختلف را تاييد مى كردند، اضافه كرد: اين اختلاف در ميان فارسى زبانان در مكالمات روزمره نيز وجود دارد و افراد با لهجه هاى مختلف كلمه واحدى از زبان فارسى را ادا مى كنند. اين اختلاف در ميان اعراب شبيه اختلاف لهجه هاى فارسى است. وى اذعان داشت: اختلاف لهجه عرب موجب مى شود كه جاى فتحه، كسره و ضمه در زبان و ادبيات عرب تغيير كند. داور پيشكسوت قرآن خاطرنشان كرد: يكى از ريشه هاى اختلاف قرائت و ايجاد علم اختلاف قرائت وجود لهجه هاى مختلف است كه در عصر پيامبر (ص) نيز وجود داشت و پيامبر (ص) نيز به لهجه هاى مختلف قرآن اجازه تلاوت با لهجه خودشان را دادند.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن