واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تلویزیون - «آذر» بعد از فاصلهای کوتاهمدت از ساخته نشدن سریال فرزاد موتمن به او پیشنهاد شد و اینگونه این کارگردان توانست پنجمین تله فیلم خود را هم بسازد تا بتواند همچنان به مسیر تله فیلمسازیاش ادامه دهد. این روزها عوامل سینما ورود چشمگیری به تلویزیون دارند و با توجه به اینکه مدتی است ساخت تلهفیلم بیش از گذشته در دستور کار سیما قرار گرفته، این عرصه شمار زیادی از اهالی سینما را به سمت خود جذب کرده است. از جمله تلهفیلمهایی که با حضور عوامل سینمایی از 12 بهمنماه سال گذشته در مرحله ساخت قرار گرفت میتوان به تلهفیلم «آذر» اشاره کرد که فرزاد موتمن کارگردان نامآشنای سینما آن را ساخته است. تهران امروز با او گفتوگویی کرده که در ادامه میخوانید.«نون و ریحون»اولین تجربه موتمن در زمینه سریالسازی بود، او قصد داشته که این رویه را همچنان ادامه دهد، اما به گفته خودش سال گذشته قرار بود سریالی با مضمونی جنایی را برای تلویزیون بسازد که به دلایل نامعلومی رفتهرفته این تصمیم نادیده گرفته شد. «آذر» بعد از فاصلهای کوتاه مدت از ساخته نشدن سریال موتمن به او پیشنهاد شد و اینگونه این کارگردان توانست پنجمین تله فیلم خود را هم بسازد تا بتواند همچنان به مسیر تله فیلمسازیاش ادامه دهد. او در رابطه با چگونگی حضورش در این تله فیلم می گوید: «زمانیکه به گروه تله فیلم«آذر» برای کارگردانی آن پیوستم، از روند پیش تولید و نوشتن فیلمنامه آن چندان اطلاعی نداشتم و در واقع اولین همکاریام با نویسندگان این کار(مرجان اشرفی زاده و علی اصغری) محسوب میشد. وقتی فیلمنامه را آقای واجد سمیعی(تهیه کننده) در اختیار من قرار داد و کارگردانی آن را پذیرفتم به خاطر پتانسیل خوبی که داستان آن داشت، قادر به همکاری با گروه تولید این تله فیلم شدم. داستان این تله فیلم من را یاد فیلم قدیمی می انداخت که نسبت به آن تعلق خاطر خاصی داشتم.» نزدیک به زندگیاغلب فیلمهای موتمن از فضا و مضمونهای خاصی برخوردارند که این خاصیت در فیلم های«شبهای روشن» و«صداها» بیشتر دیده میشد: «اغلب فیلم هایی که تا به حال ساختم در فضایی انتزاعی می گذرند ولی در این تلهفیلم همانند تلهفیلم«دماغ» به سراغ مضمونی رفتهام که بیشتر به سمت واقعیت گرایی گرایش دارد تا فضایی انتزاعی و ذهنی.» قصه «آذر» در یک روز میگذرد و مربوط زندگی زنی با همین نام است که مدتهاست بعد از دست دادن همسرش با فرزند معلول و عقب ماندهاش زندگی میکند.او در این سالهایی که مجبور بوده زندگی محدود و آبرومندی را برای خود و پسرش فراهم نماید از طریق خدمتکاری، بسته بندی سبزیجات و ترشی درست کردن امرار معاش می کرده اما آذر که مدتها با توجه به اینکه گزینه های مناسبی هم برای ازدواج داشته، تصمیم گرفته بود بی شوهر زندگی کند، از تصمیم خود عقبنشینی میکند و می خواهد به خواستگاری مردی بدون حضور پسرش پاسخی مثبت بدهد.تنهایی مهتاب در تلویزیونشاید از دلایل دیگری که مسبب حضور موتمن برای کارگردانی این تلهفیلم شد و البته خود او هم منکر این قضیه نیست؛ تیم خوب، حضور مهتاب کرامتی و داریوش عیاری به عنوان بازیگر و تصویربردار آن بود. او درباره انتخاب مهتاب کرامتی به عنوان نقش اصلی این تله فیلم که اتفاقا اولین کار نود دقیقه ای و اولین همکاریاش با موتمن محسوب میشود، میگوید: «شاید در ابتدا برای سپردن نقش«آذر»به دست بازیگری، نظراتمان مبتنی بر این بود که آن را به دست بازیگری بسپاریم که قبلا سابقه حضور در تلویزیون را داشته.اما وقتی با خانم کرامتی درباره نقش صحبت کردیم، خودشان هم ابراز علاقه کردند که این نقش را بازی کنند. با توجه به اینکه من فیلمهای خانم کرامتی را خیلی کم دیدم (خصوصا فیلمی«بیست» که با آقای کاهانی کار کرده بودند را ندیدم)ولی همکاری با ایشان به همکاری خوبی تبدیل شد.» کرامتی که از جشنواره بیست و نهم فیلم فجر دیپلم افتخار بازیگر نقش اول زن را برای فیلم«آلزایمر» از آن خود کرد، در این دو فیلم بازی هایش در نقش زنانی دیده شد که در طبقه پایین اقتصادی زندگی می کردند و نقش آذر هم بی تناسب با نقشهایی که در«بیست»و«آلزایمر» بازی کرده نیست. البته به غیر از مهتاب کرامتی بقیه بازیگران از چهره های آشنای تئاتر هستند و شاید کمتر کسی بازی های اندک آنها را در تلویزیون به خاطر بیاورد. » تماشا به صرف هات داگموتمن درباره اینکه آیا میتوان گفت تلهفیلمها جایگاه مناسبتری نسبت به گذشته پیدا کردهاند یا نه، میگوید: «با توجه به اینکه اغلب تله فیلمها به گونهای برنامهریزی می شوند که باید در مدت زمان دو هفته به کار خود پایان بدهند،خوشبختانه ما در این تله فیلم توانستیم کمی بیشتر از زمان معمول کار را به جلو ببریم یعنی مدتی بیش از یک ماه. به نظرم نباید تله فیلمها را با کارهای سینمایی مقایسه کرد. من کارهای سینمایی را همچون غذایی کامل مثل چلو کباب و تلهفیلم را هات داگ میبینم، چون تلهفیلمها در مدت زمان خاصتر بین 80 - 90 دقیقه برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند. رمز و راز خاصی ندارند و ابهام و افت و خیز کمتری در آنها دیده می شود، شاید خیلی صریحتر حرفهایشان را به مخاطبان میزنند، اما از جنبه ای برای مخاطبان شهرهایی که سینماهای محدودتری را در اختیار دارند، می تواند راه خوبی برای آنها باشد که آگاهی تصویری کمتری از فیلمها دارند.» تلهفیلمهای بیانتهااما با همه این تفاسیری که فرزاد موتمن از شرایط ساخت تله فیلمها دارد، او این روزها در حال تصویربرداری ششمین تله فیلم خود به نام«انتهای بزرگراه» است. از جمله بازیگرانی که می توان به تلهفیلم در حال ساخت موتمن اشاره کرد، شبنم قلیخانی، اشکان خطیبی، رحیم نوروزی و خسرو احمدی هستند که در حد یک تریلر حادثهای ساخته میشود و داستان دو نفر به نامهای رضا و ترگل شهشهانی را روایت میکند که در روزی که برای ثبت عقد رسمی خود آماده رفتن به دفترخانه می شوند همه چیز آنطور که برنامه ریزی شده بود اتفاق نمیافتد. ناگفته نماند که تله فیلم«آذر» این روزها در مرحله ساخت موسیقی فیلم توسط امیر علی واجدسمیعی قرار گرفته که این آهنگساز قبلا در فیلم«صداها»با موتمن همکاری کرده بود. عوامل اصلی تلهفیلم «آذر» عبارتند از بازیگران: مهتاب کرامتی، ناهید مسلمی، گلاره عباسی، سیامک ادیب، مالک پورسراج، سهی بانو ذوالقدر، مهدی وجستانی، ماریه تهرانچی، فرخنده فرمانیزاده، شبنم فرشادجو، مجید شهریاری، سحر آخان، عاطفه عربتهرانی، کریم امینی، نیلوفر واجد سمیعی، مانا گلمحمدی، عفت رسولیزاده،احمدی یاوری با هنرمندی محمد مهدی احدی و با حضور نیره فراهانی، تهیه کننده: علی واجد سمیعی،کارگردان: فرزاد موتمن، نویسندگان فیلمنامه: مرجان اشرفیزاده علی اصغری (کارگاه قلم)، مدیرتصویربرداری:داریوش عیاری، صدابردار: بابک اردلان54201
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]