تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798688565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ـ 6 (بخش سوم) موفقيت طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در گرو استمرار هوشمندانه آن است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ـ 6 (بخش سوم) موفقيت طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در گرو استمرار هوشمندانه آن است
خبرگزاري فارس: اجراي موفق‌ طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي مستلزم فراخوان ملي، استفاده هوشمندانه از كاركردهاي پرتاثير رسانه‌هاي نوشتاري و صوتي و تصويري است و اجراي برنامه‌هاي اجتماعي، آموزشي، مشاركت نهادها و سازمان‌هاي غيردولتي نيز مي‌تواند بستر فرهنگ‌سازي در اين زمينه باشد.


به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، بروز و ظهور ناهنجاري‌ها و پديده‌هاي جديد و پيچيده اجتماعي كه بخشي از آن در رسانه ها بازتاب دارد، همواره از منظر كارشناسان علوم اجتماعي و جامعه شناسي امري پذيرفته شده و طبيعي در هر جامعه اي بوده است گرچه اين ناهنجاري‌ها هميشه موجي از نگراني و دغدغه‌ را در مردم و مسئولان ايجاد مي‌كند.
يك كارشناس علوم اجتماعي در سمنان كه تاكنون پژوهش‌هاي متنوعي را به انجام رسانده در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان در اين خصوص مي‌گويد: كشف گروه‌هاي اغفال دختران جوان و زنان شوهردار، تجاوز به حريم خصوصي ديگران، آزار جنسي دختران و زنان و فيلمبرداري از آنها براي تحقق اهداف بعدي، قتل‌هاي خانوادگي ناشي از سقوط اخلاقي يكي از اعضاي خانواده، دختر و زن‌ربايي در ملأ عام، هتك حرمت پسران و بسياري از ناهنجاري‌هاي ديگر، تقريبا به وقايعي روزانه‌ براي هر جامعه‌اي تبديل شده است كه شماري از آنها همواره در رسانه‌ها انعكاس مي‌يابد.
مژگان ذوالفقاري افزود: هر‌چند ميزان وقوع اين جرائم براساس بررسي‌هاي انجام شده در كشورهاي مختلف متفاوت است اما در بهترين جامعه موجود كه تمام اهداف آرماني در آن به طور تقريبي دست يافتني شده باشد نيز اين ناهنجاري‌ها و تزلزل اخلاقي تا حدي ديده مي‌شود.
وي تصريح كرد: براي اثبات اين پديده‌ها، نيازي به آمار يا استناد درباره ناهنجاري‌هاي اخلاقي نيست چرا كه گزارش‌هاي مسئولان، اخبار و مطالب رسانه‌اي و گفته‌ها و شنيده‌هاي مردمي، حقايق و استنادهاي غيرقابل انكاري در اين زمينه محسوب مي‌شوند.
اين كارشناس اجتماعي ادامه داد: رخداد هر ناهنجاري اجتماعي‌اي از يك سري عوامل انساني و شماري علت طبيعي ناشي مي‌شود كه مي‌توان به الگوپذيري از ديگر انسان‌ها به عنوان يكي از ويژگي‌هاي اصلي ذات آدمي اشاره كرد.
ذوالفقاري اضافه كرد: هر انساني در فطرت خود خواهان پذيرش الگوي بهترين است و در زماني كه بسياري از جوانان و نوجوانان در مراحل حساس زندگي خود بخواهند از الگوهاي برتر جامعه چه در داخل و چه در خارج از كشورشان تصويرسازي كنند اما اين الگوها در دسترس نباشند، زمينه تاثيرپذيري منفي از ضد‌ الگوها مهيا مي‌شود.
وي تصريح كرد: در كشورمان نيز در سال‌هاي گذشته آنگونه كه بايد الگوهاي عالي مد نظر اسلام نظير ائمه اطهار (ع) و پيشوايان ديني كه بايد معرفي مي‌شدند، به نسل جوان شناسانده نشدند و اين مسئله خود زمينه را براي الگوپذيري از چهره‌هاي شاخص ديگر كشورها در جوانان فراهم ساخت.
اين كارشناس علوم اجتماعي با بيان اينكه يك معضل اجتماعي به يكباره به وجود نمي‌آيد و در طول ساليان دراز مراحل تكامل را پشت سر مي‌گذارد، گفت: كشورهاي غربي و آمريكايي كه همواره در سال‌هاي گذشته و به‌خصوص پس از پيروزي انقلاب اسلامي قصد داشته‌اند تا كشورمان را از لحاظ فرهنگي به انحطاط بكشانند تا بتوانند به مقاصد و اهداف استعمارگرايانه خود دست يابند، الگوهايي را كه حتي نزد بسياري از مردم خودشان نيز پذيرفته نيست را به كشورهاي جهان سوم و البته ايران اسلامي عرضه داشتند.
ذوالفقاري افزود: آغاز فعاليت بسياري از گروه‌هاي فرومايه در كشورهاي غربي نظير گروه‌هاي متاليكا، شيطان پرستان، ارمي و ... نشئت گرفته از تبليغاتي است كه دولتمردان آن كشورها براي رشد آنها مي‌كنند و از آن طريق مي‌خواهند در حقيقت گروه‌هاي منحرف اجتماعي را به عنوان الگوهاي برتر براي جوامع ديگر مطرح كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه هنگامي كه در مقابل اين تحركات غربي‌ها، سكوت مي‌شود و اقدامي قاطع و موثر در جامعه براي معرفي شخصيت‌هاي اصيل ايراني انجام نمي‌شود، جوان ايراني يكي از اين گروه‌ها را به عنوان الگوي خود برمي‌گزيند و از رفتارهاي رهبران آنها تقليد مي‌كند.
اين جامعه شناس اظهار داشت: اين تقليد تا آنجا كوركورانه و از روي ميل جواني است كه جواني كه عكس گروه‌هاي منحرف خارجي را بر روي پيراهن و سينه خود حك مي‌كند و نوشته‌هاي آنها را در روي لباسش درج مي‌كند، در حقيقت نمي‌داند حتي مفهوم اين نوشته‌ها چيست و اين براي جامعه پيشرفته ايراني تاسف‌بار است.
ذوالفقاري گفت: در برهه كنوني علاوه بر اينكه بايد الگوهاي عالي اسلامي را به جوانان شناساند، نبايد جلوي رسانه‌هاي غربي و بيگانه را گرفت و يا آنها را به قولي فيلتر كرد تا جوانان بتوانند در جامعه اي باز تصميم گيري كنند.

*بايد به اقدامات ارشادي و انتظامي روي آورد
يك شهروند سمناني در خصوص اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: طرح مبارزه با بدحجابي از جمله طرح‌هاي مبارزه با مفاسد اخلاقي و اجتماعي نيروي انتظامي است كه در صورت استمرار موفق خواهد بود اما براي موفق بودن اين طرح بايد از برخوردهاي چكشي پرهيز كرد و به سوي برخوردهاي ارشادي و انتظامي روي آورد.
نازيلا جوادي ادامه داد: در اين زمينه نياز است تا اطلاع‌رساني دقيق و صحيحي از سوي رسانه‌ها انجام و الگوهاي مورد نظر مسئولان كشور به آنها معرفي شود.
وي اظهار داشت: در همه كشورها يك سري محدويت‌هايي وجود دارد و ايرانيان نيز از گذشته‌هاي دور براي حجاب ارزش قائل بوده‌اند و اين در حالي است كه در متمدن‌ترين كشورها، دختران دانش‌آموز را از حجاب محروم كرده‌اند و غربي‌ها هم‌اكنون نيز درصدد ارائه اين الگو به ديگر كشورها از جمله ايران هستند.
اين جوان سمناني با بيان اينكه جوانان ايراني در برهه كنوني حجابي را كه پوشش ديني و اسلامي محسوب شود و مورد تاييد همه كارشناسان و مسئولان باشد به واقع نمي‌شناسند و در انتخاب حتي مانتو يا چادر مشكي نيز در تعارض و دوگانگي قرار گرفته‌اند، ادامه داد: برخي از سر جهل به سوي بدحجابي روي آورده‌اند كه بايد با برخوردهاي مناسب حركت مثبت اجتماعي يعني رعايت حجاب را در آنها نهادينه كرد.
جوادي گفت: براي موفق بودن اين طرح بايد سازمان‌هاي فرهنگي مشاركت كنند و با تهيه فيلم‌هاي مناسب با موضوع حجاب و نوشتن مقاله‌هايي درخصوص حجاب در اين زمينه همكاري لازم را با ماموران انتظامي داشته باشند و آنها را نيز به سوي برخوردهاي نرم سوق دهند.
وي اجراي طرح مبارزه با مفاسد اخلاقي را طرحي مثبت اعلام كرد و گفت: اين طرح در صورت استمرار موفق خواهد بود و مردم نيز بايد در اين زمينه با سازمان‌هاي دولتي همكاري داشته باشند.
يك دختر جوان دانشجو در شاهرود نيز به خبرنگار فارس گفت: ارتقا و تقويت امنيت و اجتماعي و اخلاقي از خواسته‌هاي مسلم مردم است.
مژده ريحاني با اشاره به اينكه بايد نوع برخورد ماموران ارشاد نيروي انتظامي مطابق با شان مردم باشد، افزود: برخورد عاطفي، آموزشي ‌و ارشادي اثرات مثبت و سازنده‌اي در كنترل ناهنجاري‌هاي اجتماعي دارد.
وي ادامه داد: اگر اين برخوردها با خشونت همراه باشد، اثر مطلوبي نخواهد داشت و نبايد بي‌انضباطي در شهر تقويت شود و از طرفي حجاب واقعي رو به فراموشي برود.
اين دختر جوان تاكيد كرد: همه مسئولان موظفند براي برقراري امنيت‌ و اخلاق اجتماعي در جامعه اسلامي ايران حساس باشند چرا كه براي اين انقلاب و ارزش‌هاي آن شهيد داده‌ايم تا فرهنگ جامعه، فرهنگي ديني و اخلاقي باشد.
ريحاني با اشاره به اينكه در خصوص حجاب آيات قرآني متعددي نازل شده است، گفت: عظمت حجاب در پيشگاه خداوند به اندازه‌اي است كه در آيات و روايت‌هاي متعددي در اين خصوص صحبت كرده ‌و ما كه مسلمان هستيم بايد پاسدار آن باشيم.
وي با بيان اينكه در چند سال اخير در جامعه انقلابي ما بدحجابي مسئله حادي شده است، افزود: بايد علت اصلي اين اتفاق را بررسي و راهكاري اساسي براي رفع ريشه‌اي اين معضل ارائه كرد.
اين دانشجو ادامه داد: دلايل مختلفي مثل بي‌توجهي متصديان امر، تبليغات سو و يا ميدان دادن به افراد سود‌جو و مغرض در به وجود آمدن بدحجابي در جامعه ما تاثير داشته است.
وي با اشاره به اينكه برخي توليدات سينمايي و تلويزيوني به نوعي تاثيرات منفي در جامعه داشته‌اند، گفت: استمرار بدحجابي در سال‌هاي آينده ضربه بزرگي به نظام جمهوري اسلامي و خون شهدا وارد مي‌كند.
ريحاني با تاكيد بر اينكه بايد جلوي اين فساد اجتماعي گرفته شود، تصريح كرد: البته برخورد تند درست نيست و اين نوع برخورد‌ها نتايج سازنده‌اي نخواهد داشت.
وي افزود: بايد با افراد بدحجاب با ملايمت برخورد شود، برخوردي كه سالم و برگرفته از قوانين اسلامي و انساني است.
ريحاني اضافه كرد: دشمنان منتظر يافتن سوژه از كشور ما هستند و نبايد با برخورد نامناسب اين سوژه را به ‌دست آنها داد و در داخل كشور براي مردم رعب و وحشت ايجاد كرد.
اين شهروند جوان شاهرودي ادامه داد: البته در خصوص باندهاي سازمان يافته و حتي افرادي كه از روي عمد با پوشش‌هايي خاص در جامعه حاضر مي‌شوند، ملاطفت و مهرباني فايده‌اي نخواهد داشت چرا كه اين دسته از افراد از اين ملاطفت بيشتر سو استفاده مي‌كنند.
ريحاني افزود: بايد افراد بدحجاب را طي چندين جلسه مشاوره، ارشاد كرد و براي افراد سازمان‌يافته و اشاعه‌‌دهنده فساد نيز جريمه‌هاي سنگين و يا پرونده‌هاي قضايي در نظر گرفت تا نتوانند از خدمات دولتي استفاده كنند.
وي ادامه داد: ازطرفي دولت هم بايد براي جوانان امكانات سالم و مناسب و در عين حال ارزان براي گذران سالم اوقات فراغت فراهم كند.
يك كارشناس علوم اجتماعي در سمنان نيز در اين خصوص به خبرنگار فارس گفت: بايد براي مهار معضلات اجتماعي، برنامه‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي تهيه و پخش شود نه اينكه با استفاده از نيروهاي نظامي كه وظيفه اصلي آنها تامين امنيت در ابعاد ديگري است، بخواهيم با جواناني كه در ذات خود ايران و نظامشان را دوست دارند، به مقابله بپردازد.
ذوالفقاري ادامه داد: اكنون شايد بتوان گفت در بسياري از شهرهاي بزرگ به ويژه تهران، روند وقايع اجتماعي به گونه‌اي خطرساز به سوي بداخلاقي پيش مي‌رود كه لزوم واكنش براي جلوگيري از ادامه اين روند را طبيعي نشان مي‌دهد اما اين واكنش بايد سنجيده و از پيش طراحي شده باشد.
وي اظهار داشت: پيامدهاي خطرناك اين پديده در چند روز گذشته با آغاز مرحله جديدي از طرح ارتقاي امنيت اخلاقي يا اجتماعي توسط نيروي انتظامي دوباره همچون سال گذشته در كانون توجه عمومي قرار گرفت.
اين كارشناس اجتماعي گفت: تلاش براي سالم‌سازي اجتماع، امنيت‌بخشي ذهني و فيزيكي و جلوگيري از تشديد فضاي كنوني، از اهداف اصلي طرح ارتقاي امنيت اخلاقي محسوب مي‌شود اما متاسفانه در بسياري از مراحل اجراي اين طرح با شيوه اسلامي با هنجارشكنان برخورد نشد كه اين رفتار بايد اصلاح شود.
ذوالفقاري افزود: راهكارهاي فرهنگي و معنوي فراخور شرايط و ويژگي‌هاي جامعه و هر پديده در كنار استفاده از قدرت مشروع قانون نيز از لازمه‌هاي اجراي اين طرح است.
وي اضافه كرد: مهمتر از تمامي اين موارد، نياز به يك عزم ملي براي موفقيت طرح است كه بايد در سطح قانون‌گذاري، اجرايي، دولتي و مردمي پيگيري شود تا ضمن ارتقا و گسترش دامنه طرح، كاستي‌هاي آن نيز برطرف شود.
اين جامعه‌شناس ادامه داد: هرچند كه در چهارچوب هجمه فرهنگي، حمله به ارزش‌ها و اخلاق جامعه، يك ابزار سياسي حتي براندازانه محسوب مي‌شود اما جامعه قرباني نبايد در مقوله امنيت اجتماعي به سياسي‌كاري و مصلحت منافع سياسي آلوده شود.
ذوالفقاري ادامه داد: دهه نخست پس از پيروزي انقلاب اسلامي را مي‌توان سال‌هاي رضايت نسبي از فضاي اخلاقي جامعه خواند، اما پس از آن دوره و پشت سرگذاشتن دوران دفاع مقدس، جامعه شاهد پديده تلخ ناهنجاري‌هاي اجتماعي بود كه به‌ نوعي دربرگيرنده عقب‌گرد و فاصله گرفتن از فضاي سالم اخلاقي است.
وي افزود: شايد از نگاه برخي كارشناسان، رشد شتابان شهرنشيني، گسترش مهاجرت و ناهمگوني‌ها و جوان بودن جامعه زمينه‌‌ساز بروز و رشد برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي است اما غفلت يا سهل‌انگاري در برخورد مناسب و به‌ هنگام نيز از جمله عوامل اصلي رشد چنين وقايعي بوده كه قربانيان خاموش بسياري را برجاي گذاشته است.
ذوالفقاري گفت: با توجه به تجربه تلخ وقايع روزمره، ادامه سهل‌انگاري‌ها يا غفلت‌ها دربرخورد فراگير با ناهنجاري‌هاي اجتماعي، مي‌تواند پيامدهاي جبران‌ناپذيري را در پي داشته باشد و شايد فرصت اقدام را براي هميشه و از همه بگيرد.
وي تاكيد كرد: اگر امروز احساس نا‌امني براي زنان و دختران در جامعه نگران‌كننده است، خانه‌هاي فساد و مردان مفسد نخستين ميزبانان دختران و زنان فراري هستند، شمار قتل‌هاي خانوادگي ناشي از بداخلاقي جنسي رو به فزوني مي‌رود و از نهادهاي اجتماعي و حمايتي نيز كمتر اثري ديده مي‌شود، ديگر نبايد به انتظار نشست.

*ديدگاه انتظامي طرح، برخورد با عوامل تهديد
برآيند ديدگاه كارشناسي و اطلاع‌رساني نيروي انتظامي، گوياي اين امر است كه بايد با ابعاد مختلف عوامل تهديدكننده امنيت اخلاقي و اجتماعي برخورد كرد كه يكي از جلوه‌هاي پرشمار آن بدحجابي يا ميل به نيمه‌عرياني در جامعه است.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان درباره ديدگاه‌هاي انتظامي اجراي طرح ارتقاي امنيت اخلاقي در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: مبارزه جدي با عوامل فسادساز مانند باندهاي تبهكاري، هشيار كردن خانواده‌ها براي رفتار بهتر با فرزندان خود به ويژه دختران، كنترل دوستيابي، افزايش رفاه اقتصادي، كارآفريني و ... از مهم‌ترين مقوله‌هاي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي است.
حجت‌الله واعظي‌نژاد افزود: با گذشت بيش از يك سال از آغاز اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در كشورمان كه مبارزه با بدحجابي نيز خوانده مي‌شود، نيروي‌ انتظامي با بهره‌گيري‌ از تواني دوچندان تحقق اين طرح را در مراحل جديد دنبال مي‌كند.
وي گفت: اجراي اين طرح از آغاز با واكنش‌هاي مختلف از سوي مردم و مسئولان مواجه شد و تا آنجا پيش‌رفت كه برخي در اعتراض به‌ اين عمل، اقدام نيروي انتظامي را اشتباه خواندند اما در ادامه مشخص شد كه اجرا و استمرار طرح ارتقاي امنيت اجتماعي خواسته اصلي مردم است كه در بسياري از نظرسنجي‌ها نيز گوياي اين حقيقت است.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان با تشريح علل اجراي طرح ‌افزايش ارتقاي امنيت ‌اجتماعي گفت: براساس تبصره 3 ماده 638 قانون مجازات اسلامي، بي‌حجابي جرم تلقي مي‌شود و در ماده 639 نيز به‌ صراحت آمده ‌است كه ‌اداره و دايركردن مراكز فساد و فحشا جرم محسوب مي‌شود و مجازات سنگيني نيز براي آن در نظر گرفته شده است.
وي برخورد با جرائم سبك همانند ناهنجاري‌هاي امروز در خيابان‌ها را در حد تذكر شفاهي ماموران مي‌داند كه داراي سير قضايي نيست بلكه هدف اصلي اصلاح ناهنجاري است.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان ادامه داد: آنچه امروز در خيابان‌ها ديده مي‌شود، اگرچه وجدان عمومي را بيدار مي‌كند اما رفتاري در حد جرم و آنچنان شديد نيست كه به شدت با آن برخورد شود و قرار هم اين است كه با نگاهي ارشادي و رفتاري متناسب اين معضل به تدريج رفع شود.
واعظي‌نژاد با اشاره ‌به ماده 638 قانون مجازات اسلامي، جرائم زناني كه ‌بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند را محكوميت به‌ حبس از 10 روز تا دو ماه و يا جريمه نقدي از 50 تا 500 هزار ريال ذكر كرد و گفت: در مرحله نخست، ارشاد بانوان بدحجاب در جامعه آن هم به گونه اسلامي و با زباني نرم در دستور كار است.

*محدوديت هميشه نتيجه مثبت نمي‌دهد
اجراي طرح‌هاي ضربتي، مجازات‌هاي نقدي و غيرنقدي، تذكر و ارشاد بانوان بدحجاب از مواردي است كه همه ساله از اواسط فصل بهار آغاز مي‌شود و در فصل تابستان به اوج خود مي‌رسد، اين در حالي است كه بسياري از بانوان و افراد معتقدند برخورد قهري با بانوان بدحجاب تاثير هميشگي و مداوم ندارد.
يك كارشناس امور بانوان در سمنان معتقد است نا‌آگاهي از محدوده حجاب و تفكيك نادرست تجدد و دين مداري سبب شده است تا بسياري از دختران جوان در مرز انتخاب حجاب و بدحجابي سردرگم بمانند.
صغري عبدوس در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان ‌افزود: بدحجابي بسياري از بانوان عناد و لجبازي آنها با شرع نيست بلكه بسياري از اين بانوان انسان‌هايي معتقد و نمازخوان هستند.
وي با بيان اينكه اين بانوان اصطلاح «دل آدم بايد پاك باشد» را به عنوان علت اصلي بدحجابي خود عنوان مي‌كنند، تصريح كرد: در قرآن به صراحت آمده است «در دل برخي از مردان مرضي است كه زنان براي محفوظ ماندن از چشم‌ چراني اين مردان بايد حجاب داشته باشند».
اين كارشناس امور بانوان در سمنان متذكر شد: بسياري از بانوان بدحجاب هم به خدا و قرآن معتقدند و اگر مسائلي كه در قرآن در مورد حجاب آمده است، براي آنها تبيين شود، بدحجابي زودتر ريشه‌كن مي‌شود.
عبدوس افزود: داشتن حجاب، چادر به سركردن نيست بلكه علاوه بر حجاب جسماني، زنان بايد حجاب فكري و روحي هم داشته باشند.
عبدوس با بيان اينكه برخي از بانوان بدحجاب معتقدند پدر يا همسرشان از پوشش آنها راضي هستند، ادامه داد: ريشه حجاب خانواده است و خانواده‌اي كه به اين مسئله بي‌توجهي كند در آينده با مشكل مواجه مي‌شود زيرا از نظر فرهنگي وابسته و كانون خانواده متزلزل مي‌شود.
وي همچنين بر الگوسازي مناسب براي نشان دادن نمونه زنان موفق و با حجاب تاكيد كرد.
در همين حال برخي از بانوان نيز تلويزيون و سينما را عامل ‌اصلي ترويج بي‌حجابي مي‌دانند.
يك بانوي سمناني نيز در اين خصوص گفت: در تلويزيون و سينما زنان داراي زندگي زناشويي موفق، شاغل در سمت‌هاي مديريتي و مادران روشنفكر همگي بدون چادر هستند و زنان بدبخت و ساكن در محله‌هاي پايين‌شهر را زناني چادري تشكيل مي‌دهند.
رويا مومني مي‌افزايد: متاسفانه برخي از بانوان هنرمند كه در سيما به عنوان زنان متشخص و با‌حجاب مطرح مي‌شوند و تا حدي به عنوان الگوي حجاب در بين دختران شناخته مي‌شوند، در سينما در نقش‌هايي ظاهر مي‌شوند كه با پيشينه ذهني دختران جوان از آنها همخواني ندارد و همين موضوع جوانان نيازمند به الگو را دچار تضاد مي‌كند.
وي متذكر شد: دختران خردسال نيز در برخي برنامه‌ها بدون حجاب ظاهر مي‌شوند و اين موضوع مشكلاتي براي تبيين مزيت‌هاي حجاب براي خانواده‌ها پيش مي‌آورد.
يكي از معلمان مقطع تحصيلي راهنمايي در سمنان نيز در اين‌ خصوص به خبرنگار فارس در سمنان گفت: سنين دوازده تا 16 سالگي مهم‌ترين سنين براي آموزش محجبه ماندن دختران است در حاليكه بيشترين بي‌توجهي خانواده‌ها به اين امر نيز مربوط به اين سنين است.
منصوره حسني افزود: وجود ماهواره و بي‌توجهي برخي خانواده‌ها به ايجاد مرز محرم و نامحرم در محيط خانه باعث شده است تا آموزش‌هاي معلمان در مدارس در اين خصوص كم‌تاثير باشد.
وي با بيان ‌اينكه محدوديت بيش از حد در خانه نيز نتايج معكوس دارد، اظهار داشت: برنامه‌ريزي والدين براي ‌آشنايي فرزندان خود با محدوده حجاب بايد با آموزش‌هاي مدارس همخواني داشته باشد.
دولت و قوه‌هاي قضائيه و مقننه به عنوان نخستين گروه از مسئولان اجراي چنين طرحي با انجام وظايف قانوني خود بايد بسترهاي لازم كنترل و تامين سلامت جامعه را فراهم آورند تا نسل آينده، ما را متهم به سهل‌انگاري و غفلت نكند.
------------------------------------------------
گزارش از: سپيده سير
خبرنگار فارس در سمنان
------------------------------------------------
انتهاي پيام/ر
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن