تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816969096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقر جلوتر از برنامه‌ريزان اوقات فراغت كودكان را درخيابان‌ها و با دست‌فروشي غني‌سازي مي‌كند 80درصد كودكان كار كردستان براي تأمين هزينه تحصيل تابستان كار مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فقر جلوتر از برنامه‌ريزان اوقات فراغت كودكان را درخيابان‌ها و با دست‌فروشي غني‌سازي مي‌كند 80درصد كودكان كار كردستان براي تأمين هزينه تحصيل تابستان كار مي‌كنند


خبرگزاري دانشجويان ايران - سنندج
سرويس: شهرستان‌ها

در گذر بي‌توقف زمان، تابستاني ديگر همراه با دغدغه‌ها و هياهوي هميشگي از راه رسيد و چهره شهر سنندج با ديده شدن كودكان در سطح خيابان‌ها گوياي رسيدن تعطيلاتي طولاني است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سالار پسركي چهره سوخته، محل استقرار او تقاطع بلوار دانشجو يا بلوار پاسداران در نزديكي اصلي‌ترين تفرجگاه مردم است.

دو ثانيه از عمر سبز چراغ راهنمايي مانده بود كه با عجله به سويم دويد، 50 ثانيه‌اي براي سبز شدن رنگ قرمز زمان باقي بود صدايش كردم ناباورانه جلو آمد، ثانيه ها سريعتر از هميشه گذشت براي پس دادن باقي اسكناس هزار توماني ناگزير سوار شد و اندكي جلوتر روي همين پياده رو به صحبت نشستيم.

نگران كلاس، درس، كتاب و مشق بود كه بايد مهر امسال باز هم تجربه كند اگر زندگي بگذارد.

سال دوم راهنمايي را با موفقيت پشت سر گذاشته ولي هرگز نمي‌گويد كه سال سوم است چون هنوز زود است تا حضور در كلاس سوم را قطعي بداند تازه اول كاسبي است و درآمد روزانه آينده خوشي را ترسيم نمي كند با وجود اين كه معدل امسالش بالاي 16 هم باشد و عشق به كلاس و درس در عمق جانش ريشه دوانده باشد.

به اقتضاي طبيعت كاسبكاران از افشاي ميزان درآمد روزانه طفره مي‌رود ولي آن را براي هزينه يك سال تحصيلي ديگر مطمئن مي‌داند.

كودكاني كه اوقات فراغت خود را در تقاطع خيابانها و تفرجگاه‌ها غني مي‌كنند در قالب گروه‌هاي سني 10 تا 15 نفر در زمينه محل استقرار به نوعي توافق نانوشته رسيده‌اند كه توسط تك تك آنها رعايت مي‌شود.

هيچ يك از اين چارچوب تخطي نمي‌كند و به همين دليل مانند ساير مشاغل كاذب ديگر نزاع و درگيري در نظام آنها مفهومي ندارد.

در نظر اين كودكان بهترين مشتري‌ها زنان هستند كه قلبي رئوف دارند. خودروي كه سرنشين يا راننده زن داشته باشد يكي از معيارهاي اين كودكان براي تقسيم كار است چون زنان مهربانتر هستند.

به گزارش ايسنا براساس آمار و اطلاعات ارايه شده 90درصد اين افراد از ساير شهرستان‌هاي امسال براي پر كردن و غني كردن اوقات فراغت تابستاني به سنندج آمده‌اند و در اين ميان چهار راه‌ها و پارك‌ها را براي كاسبي و سپري كردن وقت به اجبار پذيرفته‌اند و اين روز تا به صدا درآمدن زنگ مدارس در مهرماه ادامه دارد.

اين كودكان با واژه‌هاي پر رنگ و لعاب غني سازي اوقات فراغت و كلاس‌هاي آنچناني بيگانه‌اند، تعطيلات تابستاني براي آنها آغاز دور جديدي از كار و تلاش و كاسبي براي به دست آوردن فرصت مجدد براي حضور در كلاس درس است.

براي اينها موضوع انشاي «تعطيلات تابستاني را چگون گذرانده‌ايد؟» مفهومي ندارد.

تابستان در ادبيات همواره توامان با دغدغه تعطيلات مدارس، بيكاري دانش آموزان يا نحوه پر كردن اوقات فراغت دانش آموزان است.

گذراندن تعطيلات تابستاني و غني سازي اوقات فراغت در مناطق مختلف متناسب با وضعيت اجتماعي و اقتصادي آن منطقه قابل تعريف است و اين عبارت در كردستان براي خيل عظيمي از دانش آموزان تعريفي ديگر دارد.

آغاز تعطيلي مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان در سنندج مركز استان كردستان را مي‌توان در حضور جمعي از جوانان در تقاطع خيابان‌ها و چهار راهها متوجه شد و نه در طرح‌هاي سمبليك و تكراري غني سازي اوقات فراغت.

تعطيلات تابستاني اگر در بسياري از جوامع توام با نگراني و دغدغه هاي چگونگي گذراندن تابستان باشد كردستان را بايد فارغ از اين دغدغه‌ها دانست چون دست روزگار جلوتر از دستگاه‌هاي رنگارنگ فرهنگي نحوه گذراندن تعطيلات تابستان را به دانش آموزان كردستان آموخته است.

اگر دانش آموز ساير مناطق در انديشه مسافرت به خارج از كشورها يا شركت در فلان كلاس موسيقي است و يا نگران بدست آوردن بليت هواپيما و ويزاي فلان كشور است.

دانش آموز كردستاني اين سعادت را دارد كه فارغ از اين نگراني‌ها باشد.

فقر و نياز جلوتر از همه برنامه‌ريزان براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان كردستاني برنامه ريزي كرده است، چهار راهها و تقاطع خيابانها به مناسب ترين كلاس غني سازي تبديل شده است كه مسؤولان در برنامه هاي خود آن را هرگز نديده‌اند.

حاضران اين كلاس‌ها كه اوقات فراغت را غني‌سازي مي كنند كساني هستند با بارزترين صورت‌هاي سوخته در آفتاب بي‌رحم تابستان، لباس‌هاي مندرس و نگاهي توامان با خواهش و عزت براي فروش يك بسته آدامس.

مهمترين ويژگي اينان نگاهي ملتمسانه به سرنشينان خودروهايي است كه در پناه كولر حتي لحظه اي حاضر به ريسك تحمل گرما نيستند تا پاسخگوي چشماني باشند كه با نگاهي در پي فروختن آدامس يا شكلاتي است.

بهترين مكان و نقطه اين افراد در روند غني سازي اوقات فراغت چراغهاي راهنمايي سه زمانه‌اي است كه مدتش هر چه طولاني‌تر باشد براي اينان خوشايندتر است.

اينان قطعا در مهر ماه با شركت در كلاس درس و در زنگ انشا با توسل به قدرت تخيل بالاي خود آنچنان سفرهاي تابستاني در كنار دريا و آثار تاريخي براي معلمشان خلق مي كنند.

اين كودكان حضور دارند چه ببينيم و چه نخواهيم، از كنارشان مي گذريم و در جلسات دولتي غني سازي اوقات فراغت براي دانش آموزان سينه چاك مي‌كنيم ولي اينان را نمي بينيم ولي اين افراد واقعيت هاي تلخ جامعه هستند چه بخواهيم و چه نخواهيم.

80 درصد كودكان كار در استان كردستان و به خصوص شهر سنندج افرادي هستند كه اوقات فراغتشان را با هدف تامين هزينه تحصيلي يا كمك به معيشت خانواده در تقاطع خيابانها، با فروش آدامس، سيگار و ساير تنقلات غني مي كنند.

به گزارش ايسنا محمد تقي پيرحياتي، مديركل بهزيستي كردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با تأييد اين كه اغلب كودكان كار، براي پر كردن اوقات فراغت خود در تابستان كار مي‌كنند مي‌افزايد: 40درصد از اين كودكان خياباني و60درصد كودكان كار هستند،65درصد آنان زير15سال و35درصد زير18 سال سن دارند.

وي خاطرنشان مي‌كند: بخش عمده از كودكاني كه شناسايي شده و به مراكز ساماندهي اين كودكان آورده مي‌شوند، كودكاني هستند كه در تقاطع خيابان‌ها اقدام به فروش آدامس، سيگار و تنقلات مي‌كردند ولي بخش عمده كودكان كار در شهرك صنعتي (محل ويژه اسكان جوشكاران و آلومينيوم كاران شهر سنندج) بكار گفته شده‌اند.

وي مبلغ هزينه شده براي ساماندهي كودكان كار را در شهر سنندج80ميليون ريال اعلام مي‌كند و مي‌گويد: بهزيستي براي ساماندهي كودكان كار ساير شهرستانها به طور جدي نيازمند تعامل و همكاري ساير دستگاههاي دولتي است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن