تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از نيوباي تا گرديمر؛ نويسندگان فراموش ‌شده بوكر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از نيوباي تا گرديمر؛ نويسندگان فراموش ‌شده بوكر
خبرگزاري فارس: بسياري از نويسندگان با گذشت زمان به تاريخ پيوسته و ديگر كسي از آن‌ها نامي نمي‌برد؛ حتي نويسندگاني كه برنده جايزه ادبي بوكر شده‌اند.


به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه گاردين درباره نويسنده‌هايي كه سال‌ها پيش بوكر برده‌اند، اما ديگر از آن‌ها نامي برده نمي‌شود، مقاله‌اي به قلم «جان مولان» منتشر كرده است.
«مولان» كه خود از داوران بوكر است در اين مقاله كه اين هفته در ويژه‌نامه ادبي روزنامه گاردين چاپ لندن منتشر شده به اين موضوع اشاره كرده است كه آثار بسياري از نويسندگان با گذشت زمان به تاريخ پيوسته و كسي ديگر از آن‌ها نامي نمي‌برد.
وي در همين رابطه به ماندگاري شهرزاد كتاب «هزار و يك شب» و همچنين كتاب «تريسترام شندي» اشاره مي‌كند و مي‌نويسند كه تنها كتاب‌هاي اندكي آزمون زمان را با موفقيت سپري مي‌كنند.
وي در ادامه مطلب خود نويسندگان پيش از سال 1980 در جايزه بوكر را از شهرت كمتري برخوردار مي‌داند. وي مي‌نويسد: «اولين بوكر در سال 1969 به پي.اچ. نيوباي به خاطر رمان «چيزي براي جواب دادن» اختصاص يافت. اين كتاب هم اكنون اصلا منتشر نمي‌شود.» مولان در ادامه ماجراي كتاب نيوباي را به طور مختصر بيان مي‌كند و مي‌نويسد اين نويسنده در آن زمان يكي از كارمندان شبكه راديويي بي‌بي‌‌سي بوده و همه تصور مي‌كردند از نوابغ ادبيات باشد. «چيزي براي جواب دادن» رماني است درباره مردي انگليسي كه براي يافتن جسد دوست مرده‌اش به كشور مصر رفته. اين مرد انگليسي كه «توانرو» نام دارد در ادامه داستان با ماجراهاي عجيب و در عين حال شگفت انگيزي در مصر روبرو مي‌شود و چندين بار مورد حمله و سرقت قرار مي‌گيرد.
مولان در قسمتي از مقاله خود اين اثر نيوباي را رماني خوب و خواندني توصيف مي‌كند اما مي‌نويسد كه امروز حتي اين رمان ديگر چاپ نمي‌شود و پس از مرگ نويسنده‌اش به فراموشي سپرده شده است.
مولان در ادامه از «ديويد استوري» نام مي‌برد، نويسنده‌اي كه در سال 1976 بوكر برده است. مولان اما معتقد است كه كتاب آقاي استوري مشكلات ساختاري زيادي دارد و شكل يكپارچه‌اي نمي‌توان براي آن متصور شد.
اين داور جايزه بوكر درباره ديويد استوري مي‌نويسد: «من اگر داور جايزه بوكر نبودم شايد اصلا در طول عمرم گذرم به كتاب آقاي استوري نمي‌افتاد. اين كتاب به گذشته نگاه مي‌اندازد و بيشتر شبيه آثار نويسندگان قديم مثل دي.اچ.لارن است اما با اين حال داستان حال و هواي جديد و مدرني دارد.
مولان همچنين در مقاله خود از دومين برنده جايزه بوكر نام مي‌برد. «برنيس روبنس» در سال 1970 به خاطر رمان «عضو منتخب» جايزه بوكر برد. مولان معتقد است كه اين كتاب به سختي شبيه يكي از رمان‌هاي كلاسيك است. مولان همچنين اين رمان را تا قسمتي خوب مي‌داند اما آن را فاقد جذابيت‌هاي ساختاري مي‌داند.
«جان برگر» نيز در سال 1972 به خاطر رمان «جي» بوكر برده است. مولان اين كتاب را نيز دچار همان سرنوشتي مي‌داند آثار ذكر شده مي‌داند.
با اين حال، وي در اين مقاله تنها از فراموش‌ شده‌هاي بوكر نام نبرده است و معتقد است كه برنده سال 1973 يكي از جاويدان‌هاي بوكر است. كتاب‌هاي «جي.جي. فارل» امروزه نيز از پرطرفدارند و كتابي كه اين نويسنده را به بوكر مزين كرد نيز همچنان با فروش خوبي روبرو است.
مولان يكي از عوامل موفقيت «فارل» را نحوه روايتش در اين كتاب مي‌داند. وي روايت كتاب «فارل» را پيچيده و در عين حال قديمي مي‌داند. نويسنده اين مقاله همچنين معتقد است كه جذابيت‌هاي داستاني اين رمان و نوآوري‌هاي نويسنده آن باعث شده كه كتاب از آزمون گذشت زمان با سرافرازي بيرون بيايد.
منتقد ادبي روزنامه گاردين در ادامه مقاله از «نادين گرديمر» برنده جايزه نوبل ادبيات نام مي‌برد. به اعتقاد او كتاب «گرديمر» مورد غفلت قرار گرفته است. مولان معتقد است كه نوبل ادبيات گرديمر را در جهان با اقبال خوبي روبرو كرد اما متاسفانه كتابي كه باعث شد گرديمر به خاطرش بوكر بگيرد به فراموشي سپرده شده است و حتي جزو بهترين آثار اين نويسنده حساب نمي‌آيد.
جايزه بوكر از معتبرترين جوايز ادبي جهان است كه هر ساله به يك نويسنده كه اثرش را به زبان انگليسي منتشر كرده باشد، تعلق مي‌گيرد. بوكر همچنين در بخش بين‌الملل و آفريقا جوايز جداگانه‌اي را اهدا مي‌كند. جايزه بوكر بيست و پنج سال پس از فعاليت خود جايزه‌اي را تحت عنوان «بوكر بوكرها» برگزار كرد كه اين جايزه به «سلمان رشدي» به خاطر رمان «بچه‌هاي نيمه‌شب» اهدا شد.
چندي پيش نيز بوكر به مناسبت چهلمين سال فعاليت خود جايزه ويژه‌اي را با عنوان «بهترين بوكرها» برگزار كرد كه در اين جايزه براي سومين بار «سلمان رشدي» به خاطر «بچه‌هاي نيمه‌شب» بوكر برد.
در ماه‌هاي آينده جايزه بوكر سال 2008 نيز اعلام مي‌شود. بوكر سال گذشته را «ان انرايت» نويسنده ايرلندي به خاطر رمان «گردهمايي» از آن خود كرده بود.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن