تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۶ روش براى زنى كه به همسرش وابسته است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ايران:خلاصه اى از جلسه قبل : هفته گذشته نامه اى داشتم از هموطنى در فرانسه كه به خاطر حفظ آرامش خانواده اش، دو روزى بود كه از منزل خود به دفتر كار خود نقل مكان داده بود و از همان محل برايم در مورد تيپ شخصيتى هراى همسرش نوشته بود و باعث شد كه اين هفته بيشتر و مفصل تر درباره هرا بنويسم. خلاصه آنچه نوشتيم اين بود كه دو تيپ شخصيتى در زنان وجود دارد و خيلى خلاصه نكات قوت و ضعف اين دو را بر شمرديم ۱. زنان با جنبه غالب همسر (هرا): زنانى هستند كه تا شوهر نكنند، احساس مى كنند كه نقصى بزرگ در زندگى خود دارند. اين دسته از زنان به همسر خود وابسته هستند و بدين جهت بسيار مراقب هستند كه مبادا بى وفايى از او ببينند و لذا با حسادتها و بعضاً كينه ورزى با زنان رقيب خود، دائم در كشمكش و استرس به سر مى برند. ۲. زنان با جنبه غالب مادر ( ديميتر ): كسانى هستند كه بيشتر قدرتهاى مادرانه و سرپرستى از نزديكان خود را زندگى مى كنند و حتى اگر ازدواج هم كنند، به نوعى براى همسر خود مادرى مى كنند و ابزار رشد او را بدون در نظر گرفتن نيازهاى عمده خود فراهم مى كنند مباحث امروز: آيا بين داستانهاى رايج يك ملت و رفتار آنها نسبتى وجود دارد ؟ اسطوره هاى تاريخى عليرغم ناباورى ما، بشدت در روانشناسى ما نقش دارند! منظور از ناخودآگاه جمعى collective unconsciousness و كهن الگو چيست ؟ ايزد بانو يعنى چه؟ معرفى اجمالى الگوى شخصيتى زنانه ـ آفروديت‎/ هرا ‎/ ديميتر‎/ هستيا ‎/ پرسفون‎/ آرتميس‎/ آتنا ويژگيهاى هرا: دخترى‎/ ازدواج‎/ ميانسالى نقاط ضعف هرا و راههاى رشد هرا نگاشته اين جلسه را به معرفى بيشتر زنان با جنبه غالب همسر ( زنان هرا تايپ ) اختصاص مى دهيم و اگر خداوند يارى كند يكى از زيباترين و در عين حال سنگين ترين مباحث روانشناسى عمقى را با مثالهاى ساده زندگى ايرانى خودمان تدريس مى كنيم. در اين مباحث مديون زحمت پروفسور يونگ C. G. JUNG روانپزشك سوئيسى و پدر روانشناسى عمقى Deep psychology هستيم كه به زيبايى ارتباط عميقى را كشف كرد كه بين مباحث انسان شناسى و اسطوره شناسى وجود دارد. يونگ، شاگرد پدر روانپزشكى دنيا، زيگموند فرويد بود. فرويد مهمترين كسى بود كه روانپزشكى و روانكاوى وروانشناسى را به شكلى روشمند و ساختارى از حالت فانتزى و داستانى و روايى در بين دانشمندان به «علمى جديد» مبدل كرد. يونگ در بين شاگردان فرويد به حدى ممتاز بود كه او را «وليعهد فرويد» لقب داده بودند. فرويد بذرى در بين شاگردانش كاشت كه همان «ارتباط بسيار قوى بين داستانهاى ملتها و روحيات همان ملل» بود. يعنى ارتباط بين اسطوره هاى يك قوم و رفتارهاى آن قوم. يونگ گرچه بعدها به علت تفكرات متفاوتش از چشم استادش فرويد افتاد اما در دوران افسردگى ناشى از اين جدايى و در آن انزواى جانكاه انديشيد و نهايتاً دانش بزرگى را به كل بشريت اهدا كرد كه امروزه از آن به عنوان «روانشناسى عمقى» نام مى برند. خوشبختانه در كشور ما نيز مدتى است كه اساتيد، مترجمين خوش فكرو. ناشرين دلسوز به تبيين و تدريس و نشر تفكرات اين دانشمند كه لقب «مولوى عصر حاضر» را به او داده اند، همت گمارده اند. يونگ دريافته بود: ۱. كه هر ملتى داستانهاى تاريخى و اسطوره هاى خود را دارد كه نسل به نسل و سينه به سينه بين مردمش در انتقال است. (مثلاً اسطوره هاى يونان و خدايان يونانى براى غربيان، رستم و سهراب و ماجراى عاشوراى حضرت حسين (ع) براى ما ايرانيان) ۲. از بررسى و تحليل رفتار و عمق داستان اسطوره اى هر ملت مى توان به رفتارهاى آن ملت رسيد و حتى رفتارهاى آن مردم را پيش بينى كرد. مثلاً ملت ما صدها سال است كه عشق حضرت اميرالمؤمنين على (ع) را در خود زنده نگاه داشته است و همواره فرزندان اين خاك، غبطه جوانمردى و ميهمان نوازى و مرام و مردانگى آن بزرگ را مى خورند. پس طبيعى است كه ملت ايران عمدتاً توان بهترى براى رفتارهاى جوانمردانه و شجاعت و ميهمان نوازى و... داشته باشند. (مثلاً ماجراى زنده ياد تختى و الكساندر مدويت روس در مسابقات جهانى) و ضمناً اين ملت رفتارهايى از جنس اسطوره هاى خود را بشدت تحسين كنند (هنوز مردم ما عاشق جهان پهلوان تختى هستند). اسطوره ديگر ما رستم و سهراب است. بر همين اساس ملت ما روحيه جنگاورى و شجاعت دارند. از اسطوره امام حسين (ع) نيز مى توان پى برد كه ملت ايران بشدت ظلم ستيز هستند واين است كه از عشقهاى هر ملت مى توان رفتارهاى ايشان را پيش بينى كرد. شايد به همين دليل است كه ايالات متحده در جنگهاى اخير خود در منطقه، براى برقرارى حكومت هاى موفق در افغانستان و عراق، تيمهاى مطالعاتى قوى درباره فرهنگ شناسى و اسطوره شناسى افغانها و اعراب و ايران را به خدمت گرفته است كه مبادا خلاف جريان عميق جارى روح ملل تحت اشغال رفتار كند. (اشتباه شديد بازجويان آمريكايى در ابوغريب و شعله ور شدن آتش غيرت اعراب تاكنون) ۳. يونگ دريافت غير از اينكه هر فردى داراى بخشهاى آگاه و ناخود آگاه است و ناخودآگاه مخفى هر كس، پارامتر مهمترى در رفتارهاى اوست، بلكه ملتها نيز بخش آگاه و ناخود آگاه دارند و اتفاقاً بخش ناخودآگاه يك ملت در درون تك تك انسانهاى آن قوم در جريان است و حتى مى توان كل بشريت را داراى يك «ناخودآگاه جمعى - collective unconsciousness» در نظر گرفت. ۴. مفهوم ناخودآگاه جمعى از آن مفاهيم كليدى مى باشد كه فهمش باعث تحول فكرى روانشناسى شد. اگر اين تئورى را قبول كنيم، به نتايج جالبى مى رسيم: ما خام و به شكل صفحه اى سفيد به دنيا نمى آييم. اكثر ما بدون آموزشى خاص از تاريكى مى ترسيم، از مار فرار مى كنيم از فداكارى لذت مى بريم و از خيانت بدمان مى آيد. انگار از پيش در همه ما بعضى ويژگيها تعبيه شده است. آيه ۸ سوره شمس قرآن كريم نيز شايد به اين موضوع اشاره دارد: «فالهمها فجورها و تقويها _ به انسان راه خير و شر را الهام كرد. » ۵. شايد از خود بپرسيد كه آخر اين بحثهاى خشك چه ربطى به مشكلات زنان و مردان ما دارد؟ اتفاقاً اگر بتوانيم اين بحث را خوب جا بيندازيم، يكى از بهترين شاه كليدهاى خودشناسى را به شما خواننده صبور خواهم داد. در ناخودآگاه همه ما، الگوهايى وجود دارد معادل قهرمانان و داستانهاى اسطوره اى و البته اگر اين الگوها را شناسايى كنيم مى توانيم از آنها بهترين استفاده را براى خودشناسى و شناخت ديگران ببريم. خانم شينودا بولن، روانپزشك پيرو مكتب كارل گوستاو يونگ در كتاب مشهور خود موسوم به «نمادهاى اسطوره اى و روانشناسى زنان goddesses in every woman در ايران با ترجمه آذر يوسفى» به هشت دسته زن اشاره مى كند كه اكثرين زنان را شامل مى شود يعنى در ناخودآگاه اكثر زنان، الگوى يكى از اين زنان اسطوره اى يا ايزد بانوان نهفته است و مى توان رفتارهاى آن زن را كاملاً پيش بينى كرد. در مقاله قبل به هرا و ديميتر اشاره كرديم و با توجه به استقبال خوانندگان عزيز، قصد داريم كه زنان هرا تايپ را بيشتر بشناسيم. اگر خانمى در خود الگوى «هرا» پيدا كرد، آگاهانه نقاط قوت و ضعف اين تيپ شخصيتى را در بيابد و سعى كند قشنگ ترين گوهر درونيش را زندگى كند در ضمن اين زن مى تواند مشكلات خود را پيش بينى كند و متفكرانه از تله آنها برهد. ۶. نكته بسيار مهم: همه ما چه مرد چه زن واجد همه اين ويژگيهاى ناخودآگاه جمعى هستيم، ولى معمولاً يكى از اين الگوها ( كه يونگ بدانها كهن الگو=آركيوتايپ مى گفت ) در ما غالب است مثلاً خانمى بيشتر مادرى براى همه مى كند (ديميتر) مرد يا زنى هست كه بيشتر قصد دلفريبى و عرضه زيباييهاى خود را دارد (آفروديت) دخترى كه كاملاً معصوم و با چشم بسته وارد ارتباط با كسانى مى شود كه معصوميت او را مى ربايند و روح او را مورد تجاوز قرار مى دهند و او هميشه در معرض افسردگى و ترس از رابطه با مردان است و به دنبال معصوميت از دست رفته خود مى باشد ( پرسفون ) زنانى هستند كه بدون نياز به مردان كانون زندگى را گرم نگه مى دارند و روحى وسيع دارند و معمولاً معلمين خوبى براى پاكى و اخلاقند، زنانى هستند كه در صورت رشد و محيط خوب، به استادانى معنوى مبدل مى گردند و آتش عشق الهى را روشن نگه مى دارند ( هستيا ) زنانى هستند كه انگار بايد مرد مى شدند، همواره در جدال با ظلمهاى دنياى مردانه كه در حق زنان و كودكان مى شود هستند. دخترى را مى بينيد كه اهل ورزش و فعاليت و كار است و كمتر مردى مى تواند به مرزهاى او تجاوز كند و به طبيعت وحش عشق مى ورزد( آرتميس) باز دخترى را مى يابد كه عاشق پدرش است و مدافع حقوق بابا در خانه، بسيار درس خوان و اهل تلاش و علاقه مند به همآوردى با مردان در پستهاى مديريتى و مشاورتى. بسيار تيزبين و داراى قدرت عاقله قوى. مشاور قدرتمند مردان موفق و مديران ارشد. (آتنا) زنى را مى يابد كه بدون مرد و داشتن رابطه اى جدى و متعهدانه خود را ناقص مى بيند، اينها از سن كم وارد ارتباط مى شوند و بشدت به خيانت و بى وفايى حساسند. (هرا) حال با دانستن اين نكته كه درون اكثر ما، ويژگيهاى بالا كم و بيش وجود دارد، مى پردازيم به معرفى يكى از زنان بالا به نام هرا: هرا ‎/ الگوى غالب همسر متعهد الف ‎/ شايد در كودكى هرا بوده ايد: دخترانى كه در بازى بچگانه، پسر همسايه را مثلاً صبحانه مى دهند و بعد بهش مى گويند برو سر كار (به جاى خاله بازى و عروسك شير دادن) در نوجوانى معمولاً در دبيرستان رابطه برقرار مى كنند و اتفاقاً از روابط گذراى آن دوران دچار ضربه شديد عاطفى مى شوند. وارد دانشگاه كه مى شوند ناخودآگاه در سال يك و دو دنبال ارتباطى جدى مى گردند و اگر ازدواج نكنند از ۲۱-۲۲ سالگى ترس ماندن و ازدواج نكردن را دارند. الف‎/ ازدواج براى اين زن امرى مقدس است: زنانى كه الگوى هرا در روحشان غالب است، بدون شوهر يا مردى كه مال آنها باشد، احساس نقص دارندو زمانى كه مرد زندگيشان را داشته باشند، شاد و شكوفا هستند. در روابط عاطفيشان، زنى وفادار و همسرى تمام عيار را در مى يابد. هيچ مردى جرأت نزديك شدن به هراى شوهر دار را ندارد. اين زن با ازدواج است كه احساس محترم بودن مى كند. بسيار دوست دارد كه بيشتر خانم فلانى به او بگويند تا نام خودش. ازدواج براى چنين زنى بيشتر حالتى روحانى و مقدس پيدا مى كند مثل يك مراسم روحانى مثل طواف مثل عبادت. اين زن پس از ازدواج اكثر كارهايش را كنار مى گذارد و فقط به شوهردارى و... مى پردازد. زن هرايى هرگز از درد فوت شوهرش التيام نمى يابد. ب‎/ روابط كوتاه و گذرى ‎/ روابط طولانى: اگر زنى ويژگى هرا را نداشته باشد، توانايى برقرارى روابط طولانى را ندارد و از يك ارتباط به يك ارتباط در حال نوسان است (مرد هم همينطور) زنى كه هرا ندارد تنها زندگى كردن برايش دلچسب تر است و معمولاً از بى توجهى شوهرش، زياد اذيت نمى شود. اما زن هراتايپ بشدت نسبت به شوهرش حساس است و اتفاقاً بيش از اينكه از شوهرش به خاطر بى وفايى و خيانت دلخور شود از زنانى خشمگين مى شود كه قصد فريفتن شوهرش را دارند. اين زن حتماً آبروى زنان متجاوز را خواهد برد و به شوهرش خيلى خرده نخواهد گرفت! ج‎/ شوهر مركز زندگى زن هرا تايپ است: به قول معروف، گل ته ديگ، مال آقاى خونه است بعد بچه ها و سايرين و.... هر مردى با داشتن اين زن احساس محوريت دارد و بويژه مردان ايرانى در به در دنبال چنين زنى مى گردند اما قصه فقط همين روى سكه نيست. هرا در اثر اشتباه مرد يا كم توجهى مرد بشدت تحقير مى شود (بيشتر از بقيه زنها) و تبديل به زنى بسيار تلخ مى شود؛ هرچند تلخى را كمتر به شوهرش نشان مى دهد اما واقعاً قابل تحمل نخواهد بود. با اينكه زن هرايى بعضاً مورد تحقير قرار مى گيرد اما تن به جدايى و طلاق نمى دهد و اگر زن هرا تايپ از شوهرش جدا شود، مدتها خودسازى و روانكاوى لازم دارد تا زن ديگر از درون خود را متعلق به شوهر سابق خود نداند. د ـ رابطه هرا با ساير دختران و زنان ضعيف است: اينها دخترانى هستند كه تا با يك مرد آشنا شده يا ازدواج مى كنند، همه دوستان را به فراموشى مى سپارند و بقيه را در حيرت فرو مى برند. اتفاقاً اين زن همان زنى است كه زنان مجرد را براى زندگى مشترك خود خطرناك مى داند. اگر دوست صميمى زن هراتايپ بيوه شود، از نظر او ناقص است و شايد كنار گذاشته شوند! ه‎/ فرزنددارى: معمولاً فرزنددارى را جزو وظايف زناشويى مى دانند وگرنه خيلى هم بچه دارى دوست ندارند. ف‎/ ميانسالى: اگر ازدواج خوبى از قبل داشته باشد كه احساس خوبى مى كند وگرنه در سنين ۴۰-۵۰ ناگهان از درون تخليه مى شود. معمولاً هم كه زندگى ها در اين حوالى شل مى شود، اين زن با كنترل شوهر به مشكل دامن مى زند. نقاط ضعف هرا و راههاى رشد ۱. ازدواج زودرس بدون مطالعه و بررسى ۲. حسادت مخرب: غيرت و حسادت هم ريشه هستند و زن هرايى بايد مراقب باشد كه در تله كنترل كردن نيفتد. شوهر اين زن نبايد به حسادت زنش دامن بزند ولو با يك تلفن يا به هر طريقى كه شده خوبست كه از خودش خبر رسانى به زنش كند. امازن هرايى هم بايد فرصت وفادارى به شوهرش بدهد ۳. زن هرايى بايد خشم و حسادت خود را تبديل به نيروى خلاق و هنر كند. ۴. زن هرايى خوب است كه نقش قربانى را رها كند و متهم كردن مردان را كنار بگذارد و به تدبير زندگى خود بپردازد. اين زن بايد حلقه ارتباطى بهترى با زنان ديگر داشته باشد بويژه زنانى كه مثل خودش نباشند بلكه زنانى فهميده و تا حدى مستقل از لحاظ شخصيتى كه به آتش حسادت و خشم او دامن نزنند. ۵. تقويت معنويت به استقلال اين زن كمك بزرگى مى كند. امنيت درونى اين زن از نا امنى بيرونى او مى كاهد. ۶. قانون تشعشع و جذب به ما مى آموزد كه به هر چيزى در زندگى خود بيشتر بينديشيم يا بپردازيم يا نگران باشيم، همان را جذب زندگى خود مى كنيم. پس اگر به همسر خود شك بيش از حد داشته باشيم (حد نرمال شك احتياط بدون نگرانى است) مسائل و اتفاقاتى را جذب زندگى خود و او مى كنيم كه به شكمان جنبه يقينى ببخشد. به قول حضرت امير، شك به زنتان او را به آن سمت مى كشاند. منابع بحث: قرآن كريم ‎/ سوره شمس‎/ آيه ۸ نهج البلاغه ‎/ حكمتها نمادهاى اسطوره اى و روانشناسى زنان ‎/ شينودا بولن ‎/ ترجمه آذر يوسفى ‎/ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان يونگ و روانشناسى تحليلى او ‎/ دكتر فربد فدايى‎/ نشر دانژه انسان و اسطوره هايش ‎/ كارل يونگ و ژوزف هندرسون ‎/ ترجمه حسن اكبريان مبانى روانشناسى تحليلى يونگ ‎/ كالوين. هال ورنون نوردباى ‎/ ترجمه دكتر محمدحسين مقبل ‎/ نشر جهاد دانشگاهى تربيت معلم اسطوره هاى يونانى ‎/ لوسيلا برن ‎/ ترجمه عباس مخبر ‎/ نشر مركز خودشناسى با روش يونگ ‎/ مايكل دانيلز‎/ ترجمه اسماعيل فصيح از ۶۱ نامه رسيده هفته گذشته: آبى ‎/ ۲۷ ساله ‎/ تو را خدا به پدرها و مادرها بگوييد كه به فرزندشان ايمان داشته باشندو تخريبشان نكنند. گلناز ‎/ در كودكى مورد آزار بستگان قرار گرفته و هم اكنون نيز از درون زجر مى كشد تاميلا ‎/ جواب سؤالشون را در مقاله ديده بودند. نسيم ق‎/ مونس د ‎/ على س‎/آرزو ف ‎/ نفيسه ز‎/ مونا گوشه ‎/ كاميار د ‎/ نرگس خ و فرحناز خ بسيارى از خوانندگان زحمت كشيده اند و نسبت به طرح اين مسائل به زبان ساده در صفحه زنان روزنامه ايران تشكر كرده بودند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 617]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن