تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815417183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رجب؛ ماه رحمت - 6اعتكاف؛ بستري براي بازگشت به خويشتن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رجب؛ ماه رحمت - 6اعتكاف؛ بستري براي بازگشت به خويشتن
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: اعتكاف فرصت و بستري مغتنم و ارزشمند براي بازگشت به خويشتن، توبه و استغفار از گناهان و اتصال به خالق هستي است كه مختص اسلام نيست .

اعتكاف مخصوص دين اسلام نيست ‏بلكه در ديگر اديان الهى ديگر نيز وجود داشته و در اسلام استمرار يافته، اگرچه ممكن است در شرع مقدس اسلام برخي خصوصيات و احكام و شرايط آن تغيير كرده باشد.

مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار به نقل از طبرسى آورده است "حضرت سليمان در مسجد بيت المقدس به مدت يك سال و دو سال، يك ماه و دو ماه و كمتر و بيشتر اعتكاف مى‏كرد و آب و غذا براى آن حضرت فراهم مى‏شد و او در همان جا به عبادت مى‏پرداخت."

برخى از آيات قرآن نيز دال بر اين است كه اعتكاف در اديان الهى گذشته وجود داشته است: "... و عهدنا الى ابراهيم و اسماعيل ان طهرا بيتى للطائفين والعاكفين والركع السجود( بقره/ ‏125)؛ به حضرت ابراهيم و اسماعيل (ع) سفارش نموديم تا خانه‏ام را براى طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهير كنند."

از اين آيه استفاده مى‏شود كه در زمان حضرت ابراهيم و اسماعيل عبادتى به نام اعتكاف وجود داشته است.

حضرت مريم (س) آنگاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهى نائل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانى خالى و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نياز با خداى خود بپردازد و چيزى او را از ياد محبوب غافل نكند.

به همين جهت طرف شرق بيت المقدس را كه شايد محلى آرامتر و يا از نظر تابش آفتاب پاك ‏تر و مناسبتر بود انتخاب كرد.

علامه طباطبائى در الميزان آورده است: هدف حضرت مريم (س) براي دوري از مردم، بريدن از آنان و روى آوردن به سنت اعتكاف بوده است.

از زمانى كه پيامبراسلام اعتكاف را به مسلمانان آموزش داد، اين سنت اسلامى در ميان مسلمانان رواج پيدا كرد.

اعتكاف در كشور ايران تاريخچه‏اى پرفراز و نشيب دارد در هر عصرى كه عالمان برجسته دينى به اعتكاف اهتمام ورزيده‏اند، مردم مسلمان نيز از آنان پيروى كرده و به اعتكاف بها داده‏اند.

در عصر صفوى، به واسطه تلاشهاى دو عالم بزرگ آن زمان، مرحوم شيخ بهايى و شيخ لطف الله ميسى عاملى اصفهانى، اعتكاف در شهرهاى ايران به ويژه قزوين و اصفهان شكوه خاصي يافت .

امروز در سراسر كشور مراسم اعتكاف با شور و شكوه و استقبال روزافزون مسلمانان خداجوي از 13 تا 15 رجب برگزار و اقشار مختلف مردم اين روزهاي خاص را فرصتي مغتنم براي پالايش دروني، تجديد ميثاق با خالق هستي و نزديكي بيش از پيش به معبود مي دانند .
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن