واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رجب؛ ماه رحمت - 6اعتكاف؛ بستري براي بازگشت به خويشتن
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: اعتكاف فرصت و بستري مغتنم و ارزشمند براي بازگشت به خويشتن، توبه و استغفار از گناهان و اتصال به خالق هستي است كه مختص اسلام نيست .
اعتكاف مخصوص دين اسلام نيست بلكه در ديگر اديان الهى ديگر نيز وجود داشته و در اسلام استمرار يافته، اگرچه ممكن است در شرع مقدس اسلام برخي خصوصيات و احكام و شرايط آن تغيير كرده باشد.
مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار به نقل از طبرسى آورده است "حضرت سليمان در مسجد بيت المقدس به مدت يك سال و دو سال، يك ماه و دو ماه و كمتر و بيشتر اعتكاف مىكرد و آب و غذا براى آن حضرت فراهم مىشد و او در همان جا به عبادت مىپرداخت."
برخى از آيات قرآن نيز دال بر اين است كه اعتكاف در اديان الهى گذشته وجود داشته است: "... و عهدنا الى ابراهيم و اسماعيل ان طهرا بيتى للطائفين والعاكفين والركع السجود( بقره/ 125)؛ به حضرت ابراهيم و اسماعيل (ع) سفارش نموديم تا خانهام را براى طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهير كنند."
از اين آيه استفاده مىشود كه در زمان حضرت ابراهيم و اسماعيل عبادتى به نام اعتكاف وجود داشته است.
حضرت مريم (س) آنگاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهى نائل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانى خالى و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نياز با خداى خود بپردازد و چيزى او را از ياد محبوب غافل نكند.
به همين جهت طرف شرق بيت المقدس را كه شايد محلى آرامتر و يا از نظر تابش آفتاب پاك تر و مناسبتر بود انتخاب كرد.
علامه طباطبائى در الميزان آورده است: هدف حضرت مريم (س) براي دوري از مردم، بريدن از آنان و روى آوردن به سنت اعتكاف بوده است.
از زمانى كه پيامبراسلام اعتكاف را به مسلمانان آموزش داد، اين سنت اسلامى در ميان مسلمانان رواج پيدا كرد.
اعتكاف در كشور ايران تاريخچهاى پرفراز و نشيب دارد در هر عصرى كه عالمان برجسته دينى به اعتكاف اهتمام ورزيدهاند، مردم مسلمان نيز از آنان پيروى كرده و به اعتكاف بها دادهاند.
در عصر صفوى، به واسطه تلاشهاى دو عالم بزرگ آن زمان، مرحوم شيخ بهايى و شيخ لطف الله ميسى عاملى اصفهانى، اعتكاف در شهرهاى ايران به ويژه قزوين و اصفهان شكوه خاصي يافت .
امروز در سراسر كشور مراسم اعتكاف با شور و شكوه و استقبال روزافزون مسلمانان خداجوي از 13 تا 15 رجب برگزار و اقشار مختلف مردم اين روزهاي خاص را فرصتي مغتنم براي پالايش دروني، تجديد ميثاق با خالق هستي و نزديكي بيش از پيش به معبود مي دانند .
شنبه 22 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]