تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805494868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان در گفتگو با مهر:عزم جدي براي رفع بي‌سوادي قرآني وجود ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كارشناسان در گفتگو با مهر:عزم جدي براي رفع بي‌سوادي قرآني وجود ندارند
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: فعاليتهاي متعددي در زمينه آموزش قرآن انجام مي‌شود اما همچنان شاهد بي‌سوادي قرآني هستيم، كارشناسان موازي‌كاريها و رسم‌الخط عربي را از آسيبهاي مهم اين حوزه دانسته و با ضعيف خواندن نظام آموزشي در زمينه قرآن خواستار بازنگري و تغيير شيوه در آموزش هستند.

مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به اينكه نهضت قرآن‌آموزي با عدم اراده و عزم راسخ مسئولان نظام مواجه است، گفت: اعتبارات اختصاص يافته در سالهاي گذشته هم نشان دهنده همين كم توجهي است، در اين عرصه بايد شعارها به عمل تبديل شوند.

مسئولان عزم جدي براي رفع بي‌سوادي قرآني ندارند

حسين بهبودي مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به اينكه فراگيري قرآن يك فرايند مستمر است كه در يك مقطع كوتاه مدت نمي توان به آن پرداخت، اظهار داشت: سرمايه گذاري در كشوري كه عموم مردم بتوانند قادر به روخواني قرآن باشند نياز به زمان دارد تا به نتيجه مطلوب برسد. نهضت قرآن آموزي هم دراين راستا ابلاغ و اجرا شد.

وي با اشار به اينكه نهضت قرآن آموزي حدود 6 سال است كه پيگري مي شود، تصريح كرد: نخستين آسيب نهضت قرآن آموزي براي حصول سواد قرآني عدم اراده و عزم راسخ و جدي مسئولان نظام و اعضاي ستاد نهضت است كه طي سالهاي گذشته از جلسات نهضت مشهود است كه نمايندگان، وزارتخانه ها و يا سازمانهاي عضو به ندرت حضور جدي در اين عرصه داشته اند و اعتباراتي كه سالهاي گذشته به اين امر اختصاص داده شد نشان دهنده همين بي توجهي است.

بهبودي با بيان اينكه ستاد با جهت دهي منابع در مسير تعيين شده و مهم آموزش قرآن گام برمي دارد و بودجه اختصاص يافته تنها براي كار دبيرخانه ها بوده نه براي نهضت، تصريح كرد: سال گذشته 1 ميليارد و 200 ميليون تومان بودجه در نظر گرفته شده بود و متأسفانه امسال به 800 ميليون تومان كاهش يافت كه در مقايسه با بودجه هاي ديگر امور بسيار ناچيز است . با اين مبلغ حتي نمي توان سمينار برگزار كرد.

شيوه‌هاي آموزش قرآن بايد بازنگري شوند

حجت الاسلام حسين علوي مهر معاون دانشنامه قرآن پژوهي و عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي با با اشاره به اينكه عوامل متعددي در بي سوادي قرآني مؤثر است كه يكي از آنها عامل فرهنگي است، اظهار داشت: بايد دانست فرهنگ مردم به چه سمت و سويي مي رود، اينكه چرا مردم كمتر به فراگيري قرآن روي مي آورند به عدم درك جايگاه و ارزش قرآن كريم باز مي گردد.

وي با بيان اينكه اگر چه بسياري از مردم عام قداست قرآن را مي دانند اما از نظر جايگاه ارزشي و اينكه پاسخگوي تمامي نيازهاي بشري است كمتر مورد توجه است، تصريح كرد: مردم عام معتقدند كه قرآن مقدس است و بايد به آن احترام گذاشت و قسم خوردن به آن كافي است و چيز بيشتري نمي دانند . بنابراين اين عامل فرهنگي يكي از عوامل مهم در بي سوادي قرآني است.

معاون دانشنامه قرآن پژوهي با بيان اينكه افزايش اطلاعات درباره قرآن از مسائلي است كه مي توان به وسيله آن قرآن آموزي را افزايش داد، يادآور شد: بايد افكار و انديشه ها را مملو از ارزشهايي كنيم كه درباره قرآن وجود دارد. با توجه به اينكه در قرآن در مورد خانواده، اخلاق، معنويت، كودكان و مسائل مختلف اطلاعات لازم وجود دارد، با پاك كردن برخي از اطلاعات بيهوده مي توان موانع فراگيري قرآن را از پيش رو برداريم تا اطلاعات نادرست از قرآن از بين رفته و اطلاعات صحيح و درست جايگزي آن شود.

وي با تأكيد بر اينكه براي افزايش اطلاعات مي توان به سراغ فهم قرآن رفت و از قرائت ساده قرآن شروع كرد، گفت: گام اول خواندن قرآن است و اگر چه نادرست، بايد خوانده شود تا به قرائت صحيح و سپس قرائت با تجويد و با شيوه هاي خاص برسد. پس از آن بايد يكسري كارهاي بالاتري انجام داد كه به مفاهيم قرآن بازمي گردد. حفظ برخي از سوره ها، نام سوره هاي قرآن، بزرگترين سوره، آيه، كوچكترين سوره و آيه و اطلاعاتي كلي در اين زمينه مي توان اشاره كرد.

موازي‌كاري آسيب جدي حوزه قرآن است

سيد جلال يحيي زاده عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه علاقمندي به قرآن آموزي در مقايسه با اوايل انقلاب اسلامي كاهش بسياري يافته كه محسوس، ملموس و مشهود است، اظهار داشت: اصولا برخي از مشكلات فراگير در جامعه مانند گراني، تورم، افزايش قيمت مسكن، مشكلات مرتبط با ازدواج به اين مسئله دامن زده است.

وي تصريح كرد: آنچه در كميسيون فرهنگي هم مورد توجه قرار گرفت و به آن پرداخته شد، موضوع جدي موازي كاري نهادهايي است كه بودجه هاي دولتي براي نهضت قرآن آموزي در اختيار دارند اما فعاليت مؤثري در اين حوزه انجام نمي شود. طي سنوات گذشته در مقايسه با سالهاي اوليه انقلاب كه حوزه قرآن اصلا بودجه اي نداشته افزايش يافته اگرچه اين بودجه در شأن و اندازه قرآن نيست اما قابل توجه است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه قرآن آموزي يك حركت انقلابي، عمومي و فراگير است كه با توجه به تأكيد مقام معظم رهبري بر اين مسئله بايد در ريشه كني بي سوادي اقدامات لازم را انجام دهند، يادآور شد: در اين ارتباط يك حركت بسيجي، نهضت تمام شمول قرآن آموزي بايد در سطح كشور صورت گيرد كه نخستين و طبيعي ترين راهكار است. رسانه ها، صدا و سيما به ويژه تلويزيون نسبت به بي سوادي قرآني بايد كارشناسانه و هنرمندانه اقدام كنند و با تدوين و توليد برنامه هايي قبح و زشتي بي سوادي قرآني را به مردم نشان دهند تا درك آن براي مردم ملموس تر باشد.

وي با تأكيد بر اينكه حمايت دولتي از جهت معنوي و مادي از مكتب خانه هاي قديم در روستاهاي دور افتاده و در شهرها اهميت دارد، گفت: مجلس در حدي كه ميسر بوده در ساماندهي اين امر تلاشي اثرگذار داشته كه بايد دقيق تر به آن بپردازد. از اين رو مجلس از يك جهت رفع مشكل گراني، تورم و بيكاري را مد نظر قرار مي دهد و از جهت ديگر حركتهاي ارزشي فرهنگي انقلاب و نظام را كه به خاطر اين ارزشها شكل گرفته مورد توجه قرار مي دهد و مجلس وظيفه زيادي جهت حمايتهاي همه جانبه فرهنگي به ويژه قرآن آموزي دارد.

آموزش و پرورش بايد شيوه آموزش قرآن را تغيير دهد

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بايد شيوه آموزش تغيير كند، گفت: بهره‌گيري از جذابيت در شيوه‌هاي آموزش و پرورش و آسيب شناسي و بازبيني شيوه‌ها در افزايش يادگيري افراد تأثيرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام محمد رضا ميرتاج الديني عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه كساني كه از كلاسهاي مؤسسات قرآني بهره مند مي شوند، نتيجه بهتري مي گيرند، اظهار داشت: در اين كلاسها چون افراد با علاقه وارد مي شوند درصد يادگيري بسيار بالا است.

وي با اشاره به اينكه در دوره هاي مدارس دانش آموز ممكن است طي 8 سال تحصيل خود حتي روخواني ساده قرآن را نيز نياموزد، تصريح كرد: اين مشكل به آموزش و پرورش باز مي گردد كه بايد شيوه تدريس آن در اين امر آسيب‌ شناسي و بررسي شود.

عضو هيئت رئيسه مجلس يادآور شد: برخي افراد طي يك ماه استفاده از كلاسهاي آموزشي تابستان روخواني قرآن را فرا مي گيرند كه اين امر براي آموزش و پرورش طي يك يا چند سال اتفاق نمي افتد، دليل اين ضعف بايد آسيب شناسي و ريشه يابي شود .

عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: البته اين مسئله به علاقه افراد نيز برمي گردد كه كلاسهاي تابستاني را با علاقه مي روند و چون كلاسهاي مدارس اجباري است درصد يادگيري پايين مي آيد. اگر شيوه آموزش تغيير كند و با توجه به شرايط كنوني روندي را دنبال كند كه از جذابيت بيشتري برخوردار باشد، اين مسئله در افزايش يادگيري افراد تأثيرگذار خواهد بود.

غربيها در پي تهاجم فرهنگي به قرآن هستند

مسئول مركز تحقيقات قرآن كريم با اشاره به اينكه لازم است آموزش و پرورش براي آموزش قرآن جدي‌تر عمل كند، تأكيد كرد: بحث محتوايي قرآن را نيز بايد مورد توجه قرار داد چرا كه غربيها در پي تهاجم فرهنگي به اين كلام الهي هستند و بايد با آموزشهاي دقيق مانع اين توطئه شد.

حجت الاسلام دكتر محمدعلي رضايي مسئول مركز تحقيقات قرآن كريم و مدير گروه قرآن و حديث جامعه المصطفي العالميه با ارائه تعريفي از سواد قرآني اظهار داشت: سواد قرآني تنها محدود به روخواني قرآن نمي شود، بلكه مراحل بهره برداري از قرآن است كه 14 مرحله را شامل مي شود.

وي با اشاره به اينكه آنچه امروز چشمگيرتر است كم سوادي قرآني است، نه بي سوادي قرآني، تصريح كرد: بيشتر مردم با روخواني قرآن آشنا هستند، اما مراحل بالاتر قرآن را نمي دانند، اين كم سوادي قرآني است كه عوامل متعدد فرهنگي، آموزشي، كم كاري در جنبه هاي پژوهشي و كاربردي نيز به اين مسئله دامن مي زند.

مسئول مركز تحقيقات قرآن كريم با بيان اينكه در زمينه هاي پژوهشي كاري جدي صورت نگرفته و يا در زمينه كاربردي راهكاري مناسبي ارائه نشده است، يادآور شد: لازم است آموزش و پرورش اقدامات و فعاليتهاي مناسبي در اين حوزه داشته باشد، به همين دليل ضروري است اين نهاد مسئول و تأثيرگذار قوي‌تر عمل كرده و در شيوه هاي آموزشي خود تجديد نظر كند.

عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالميه فعاليت آموزش و پرورش را در زمينه خط قرآني، شيوه آموزشي و ايجاد انگيزه در مخاطب و دانش آموزان داراي اهميت خواند و گفت: اين امر نيازمند فضاي خاص و جدي روانشناختي است و براي پرداخت مناسب به آن مي بايست كارگاههاي آموزشي براي مديران و معلمان برگزار شود.

نظام آموزشي حوزه قرآن ضعيف است

حجت الاسلام محمد علي ايازي قرآن پژوه و محقق با اشاره به اينكه مشكل بي سوادي قرآني از ضعف آموزشي ناشي مي شود، اظهار داشت: دانش آموزان از كلاسهاي ابتدايي قرآن را ياد مي گيرند، اما به كلاسهاي بالاتر كه مي رسند نمي توانند قرآن را بخوانند . در مدارس، دبيرستانها، پيش دانشگاهي و حتي در ميان دانشجويان علوم قرآني نيز اين ضعف ديده مي شود كه نمي توانند قرآن را به درستي بخوانند.

وي با اشاره به اينكه در كشورهاي منطقه ما به عنوان تنها كشوري هستيم كه نه تنها در يادگيري زبان عربي و روخواني قرآن، بلكه در زمينه زبان انگليسي هم با مشكل مواجه هستيم، تصريح كرد: با وجود آموزش زبان انگليسي از سال اول راهنمايي اما باز هم فارغ التحصيلات مقطع متوسطه از ضعف بسياري در زمينه زبان انگليسي و عربي برخوردار هستند.

حجت الاسلام ايازي با تأكيد بر اينكه مشكل بي سوادي قرآني به نظام آموزشي برمي گردد و تا ضعف نظام آموزشي حل نشود، پيشرفت و رشدي هم در اين زمينه به وجود نمي آيد، يادآور شد: اولين مسئله مهم در اين خصوص ايجاد جاذبه، علاقه و تشويق كردن افراد است. به طوري كه روخواني قرآن براي كسب نمره و يا بر اساس علايق شخصي فرق مي كند .بايد انگيزه ايجاد شود و علاقه و جاذبه هاي آموزشي را افزايش داد.

اين محقق با تأكيد بر اينكه براي جذب كردن دو روش وجود دارد يك روش مستقيم و ديگري روش غيرمستقيم، تصريح كرد: در روش مستقيم بايد اهميت قرآن، تأثير آن در زندگي و موضوعات مختلف قرآن شوند و در روش ديگر مسابقات، برنامه هاي تشويقي، اعطاي جوايز، نمودهاي عيني در حد گسترده اي افزايش يابد.

رسم‌الخط عربي قرآن روخواني را مشكل مي‌كند

نويسنده و مفسر قرآن كريم با بيان اينكه بايد از رسم الخطي استفاده كرد كه ايرانيها بهتر بتوانند قرآن را بخوانند، گفت: چند سالي است كه فعاليتهايي جهت بازگشت به رسم الخط قديمي قرآن آغاز شده كه در آموزش و پرورش و دارالقرآن استفاده مي شود.

حجت الاسلام يعقوب جعفري نيا نويسنده و مفسر قرآن كريم با اشاره به اينكه قرآن آموزي يكي از وظايف آموزش و پرورش است و بايد دانش آموزان را در مقاطع مختلف با روخواني قرآن آشنا كند، اظهار داشت: اما اين يك بخش است و بخش ديگر به رسم الخط قرآن باز مي گردد.

وي با اشاره به اينكه متأسفانه از حدود 30 سال پيش يعني از اوايل انقلاب اسلامي، رسم الخط عثماني رواج يافت كه قرآن به خط عثمان طه مكتوب شد، افزود: اين رسم الخط با رسم الخط ايرانيها بسيار تفاوت دارد و خواندن آن حتي براي عربها نيز مشكل است. در ايران به خاطر وحدت مسلمانان استفاده از اين رسم الخط رواج يافت.

وي با بيان اينكه روش تدريس آسان با توجه به نيازهاي جوانان مهم است كه بايد مطابق با مسائل تربيتي ابداع شوند، گفت: در اين راستا جوانان تشويقهاي مادي، زيارت، جايزه، سكه مي شوند كه خيلي هم كارساز نيست چرا كه تشويقهاي معنوي و فرهنگ‌سازي در اين مورد بسيار اهميت دارد كه رسانه هاي گروهي اعم از راديو، تلويزيون، روزنامه ها بايد به اين امر بپردازند.
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن