واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: صفحه آخر - مبلغ پرداختي گروههاي موسيقي به نيروي انتظامي ناچيز است
صفحه آخر - مبلغ پرداختي گروههاي موسيقي به نيروي انتظامي ناچيز است
خانه موسيقي هفته گذشته بيانيهاي منتشر كرد كه در آن از نيروي انتظامي براي اينكه از گروههاي موسيقي براي برگزاري كنسرت وجه دريافت ميكند گله كرده بود. اما معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه حضور اماكن در اجراي كنسرتهاي متعدد به فراخور گستردگي مخاطب و رفاه حال مردم است و پرداخت مبلغي از درآمد كنسرت به نيروي انتظامي به منظور برقراري امنيت، بسيار ناچيز است. محمدحسين ايمانيخوشخو با بيان اين مطلب در توضيح چگونگي حضور اماكن در اجراي گروههاي موسيقي به خبرنگار مهر گفت: برخي از گروههاي موسيقي به دليل داشتن متقاضي در سطح وسيع نسبت به ساير گروهها نياز بيشتري به برقراري امنيت دارند بنابراين براي برگزاري چنين كنسرتهايي در سالنهايي با ظرفيت چندهزار نفر خواه ناخواه بايد تدابير امنيتي اتخاذ شود، چراكه در اجراهايي از اين دست در سالني غير از سالن برگزاري كنسرتها، چارچوبها شكسته ميشود و به پديدهاي چند ارگاني تبديل ميشود كه نياز به پشتيباني اساسي دارد، در نتيجه وزارت ارشاد به تنهايي نميتواند كاري از پيش ببرد و نيروي انتظامي هم بايد به كمك آيد.
معاون هنري وزارت ارشاد افزود: نيروي انتظامي در همه كنسرتها حضور ندارد بلكه تنها بر سالنهايي نظارت ميكند كه جمعيت بالاتر از اندازه استاندارد دارد وگرنه درحال حاضر كنسرتهايي كه در تالار وحدت برگزار ميشود اماكن، هيچگونه دخالتي ندارد بنابراين حضور نيروي انتظامي الزامي است و اگر اماكن نخواهد در كنسرتهاي با جمعيت بالا حضور داشته باشد وزارت ارشاد هم مجوز نخواهد داد چراكه مجوز وزارتخانه تنها يك طرف قضيه است و برقراري امنيت و رفاه مخاطب و همچنين آرامش مردم منطقه يك سوي ديگر ماجراست. وي در خصوص چرايي پرداخت مبلغي از درآمد كنسرت گروههاي موسيقي به اماكن گفت: نيروي انتظامي با بسيج نيروهاي خود فرصت مناسبي را براي برگزاري كنسرت بدون مشكل فراهم ميكند كه اين امنيت هم به نفع گروههاي موسيقي است و هم به نفع مخاطبين. به اعتقاد من هيچ اشكالي ندارد كه درصد ناچيزي از درآمد به اماكن تعلق گيرد و انتظار ميرود كه گروههاي موسيقي حساسيتي نسبت به اين موضوع نشان ندهند و همچنين كمك نكردن به نيروي انتظامي براي تامين بخشي از هزينههاي خود نبايد به عنوان يك ارزش تلقي شود. محمدحسين ايمانيخوشخو در ادامه به مراحل مختلف كسب مجوز گروههاي موسيقي براي برگزاري كنسرت اشاره كرد و گفت: نحوه صدور مجوز براي هريك از مقولههاي توليد آلبوم و برگزاري كنسرت متفاوت است به اين معنا كه هركسي كه توانايي توليد آلبوم را در خود ميبيند اولين مسئلهاي كه به ذهناش ميرسد اين است كه بيايد و مجوز بگيرد درحالي كه در درجه اول بايد بستر توليد و اجراي اثر را فراهم كند؛ اما متاسفانه برخي از افراد به اشتباه گمان ميكنند كه چون آهنگساز ميدانند ميتوانند شعري انتخاب كنند و يا موسيقي براي آن بسازند و بعد هم براي دريافت مجوز به وزارت ارشاد مراجعه ميكنند در صورتي كه اين مسير بايد بسيار نظاممند طي شود. وي در ادامه عنوان كرد: منظور از نظاممند بودن دريافت مجوز اين است كه افراد و گروهها بايد كار خود را به شركتهاي شناخته شدهاي كه به طور حرفهاي كار توليد موسيقي ميكنند و مورد تاييد ما نيز هست، بسپارند؛ خود آن ناشر بررسيهايي را با توجه به شناختي كه از نحوه دريافت مجوز دارد، ميكند و اثر رسيده را با معيارهاي موجود ميسنجد و بعد در اختيار ارشاد قرار ميدهد؛ متاسفانه كساني كه در صف دريافت مجوز معطل ميمانند معمولا افرادي هستند كه به اين مراحل آشنايي نداشته و شخصا اقدام به توليد آلبوم ميكنند. معاون امورهنري وزارت ارشاد با اشاره به چگونگي دريافت مجوز گروههاي موسيقي گفت: يك وقت است كه گروههاي موسيقي شناخته شدهاند و به زعم ما مراحل كارشناسي را خودشان انجام ميدهند كه اين گروهها يك هفتهاي و يا يك روزه مجوز اجرا ميگيرند و در مقابل برخي گروههاي موسيقي وجود دارند كه عمدتا از نيروهاي جوان و ناشناخته هستند و از لحاظ سابقه هنري آثار قابلتوجهي هم ندارند كه بايد مسير طولانيتري را طي كنند اما معاونت هنري براي اين دسته از گروهها امكانات ويژه در نظرگرفته است به اين معنا كه آن دسته از گروههاي موسيقي كه در جشنوارههاي موسيقي فجر و يا جشنوارههاي منطقهاي رتبه گرفتند و به نوعي شناخته شده و مورد تاييد اساتيد موسيقي هستند براي دريافت مجوز مسير آسانتري را طي ميكنند.
شنبه 22 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]