تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817094065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست ويژه درباره تعيين قيمت سنگ‌آهن؟مقامات مسوول افزايش نرخ را تاييد نمي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نشست ويژه درباره تعيين قيمت سنگ‌آهن؟مقامات مسوول افزايش نرخ را تاييد نمي‌كنند
گروه بورس: به دنبال انتشار خبر تاييد نشده افزايش قيمت كنسانتره سنگ‌آهن از سوي برخي رسانه‌ها، مديرعامل شركت بورس طي مصاحبه‌اي اعلام كرد كه «افزايش قيمت بعيد است» و معاون وزير صنايع و معادن نيز افزايش غيرمنتظره نرخ سنگ‌آهن را رد كرد. از سوي ديگر منبع موثق خبري به خبرنگار ما گفت: «نشست ويژه‌اي امروز درباره موضوع برگزار خواهد شد.»


به گزارش خبرنگار ما، به دنبال انتشار شايعه‌اي در خصوص افزايش قيمت كنسانتره سنگ‌آهن كه هيچ خبر تاييد‌ شده‌اي درباره آن وجود ندارد، برخي به اين باور رسيده‌اند كه تشكيل صف فروش فولاد مباركه در پايان هفته گذشته، به دليل انتشار اين شايعه است. با اين حال برخي از تحليل‌گران نيز چنين ديدگاهي ندارند و در صورت افزايش، تاثير آن را با اهميت تلقي نمي‌كنند.
بعيد است
اما مديرعامل شركت بورس در گفت‌وگو با «خبرگزاري فارس» گفت: دولت تصميمي بر افزايش قيمت كنسانتره سنگ آهن ندارد.
علي رحماني افزايش قيمت كنسانتره سنگ‌آهن را بعيد دانست و از ورود 400ميليارد تومان نقدينگي جديد طي يك ماهه اخير به بازار سهام خبر داد.
رحماني اظهار داشت: آخرين اخبار دريافتي از مراجع دولتي و تصميم‌گير حكايت از آن دارد كه افزايش قيمت كنسانتره سنگ آهن بعيد بوده و مقامات دولتي چنين تصميمي را نخواهند گرفت.
وي ادامه داد: با توجه به اثر منفي افزايش نرخ اين محصول در سود‌آوري شركت‌هاي فولادي و فلزي و همچنين بروز نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران حقوقي و حقيقي، دولت از افزايش نرخ كنسانتره جلوگيري خواهد كرد و هم‌اكنون تحركات متعددي در دولت ايجاد شده تا مانع از اتخاذ چنين تصميمي شود، چرا كه با توجه به شرايط كنوني دولت خواهان ادامه رونق بازار سهام و تقويت و حمايت از بورس است.
تكذيب شايعه افزايش غيرمنتظره
از سوي ديگر معاون وزير صنايع و معادن شايعه مربوط به افزايش غيرمنتظره نرخ سنگ‌آهن را رد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع‌معدني ايران، احمدعلي هراتي‌نيك با رد شايعات مربوط به افزايش خلق‌الساعه سنگ‌آهن اظهار داشت: هيچ گونه مذاكره‌اي براي افزايش نرخ سنگ‌آهن صورت نگرفته است.
وي گفت: نقل‌و‌انتقال و تغيير در سبد سهام براي فعالان بورس امري طبيعي است و شركت‌هاي فولادي از روند مثبتي در بازار بورس برخوردارند.
رييس هيات‌عامل ايميدور تاكيد كرد: نبايد با ارائه پيش‌فرض‌هاي غيركارشناسانه و نادرست، شوك منفي به سهام وارد كرد.
نشست ويژه
با اين حال به‌رغم بعيد دانستن و تكذيب كردن افزايش بهاي كنسانتره سنگ‌آهن، دو منبع آگاه عصر ديروز به خبرنگار ما گفتند كه پرونده اين موضوع روي ميز است و امروز صبح نشستي با حضور توليدكنندگان در اين باره با وزير صنايع‌و‌معادن برگزار خواهد شد.
براساس اظهارات برخي منابع، شركت‌هاي توليدكننده كنسانتره سنگ‌آهن در بودجه سال 87 خود افزايش 15 تا 20درصدي قيمت اين محصول را در نظر گرفته بودند، اما در ظاهر اين افزايش نرخ آن‌ها را راضي نكرده و به دنبال افزايش قيمت‌هاي ديگري نيز هستند.
بنابراين گزارش‌هاي غيررسمي، محرابيان، وزير صنايع و معادن صبح امروز با توليدكنندگان سنگ‌آهن نشست مشتركي برگزار خواهد كرد و طي آن افزايش 20درصدي نرخ كنسانتره (غير از 15 تا 20درصد پيش‌بيني شده در بودجه) را بررسي خواهد كرد.
اين گزارش‌ها مي‌افزايد: احتمال تصويب افزايش 20درصدي نرخ سنگ‌آهن در اين نشست ويژه بسيار زياد است، اما 7 تا 8درصد از اين افزايش نرخ قرار است بابت بهره مالكانه به دولت پرداخت شود. در همين حال برخي از منابع خبري از افزايش نرخ گندله سنگ‌آهن خبر مي‌دهند. به گفته اين منابع خبري، چادرملو آخرين محموله سنگ‌آهن خود را به قيمت بيش از 180هزار تومان به فروش رسانده است، در حالي كه در بودجه پيش‌بيني شده قيمت هر تن گندله 156هزار تومان پيش‌بيني شده بود. مديرعامل گل‌گهر چندي پيش از افزايش نرخ گندله سنگ‌آهن خبر داده بود، اما اين بار افزايش نرخ گندله در محدوده رقم بيش از 180هزار تومان بوده است.
گفتني است، آخرين محموله گندله ‌چادرملو 20 روز پيش به قيمت بيش از 180هزار تومان فروخته شده است كه از افزايش 57درصدي قيمت اين محصول حكايت دارد.
تحليل چه مي‌گويد؟
با اين حال ايجاد جو احساسي و هيجاني (جوگير شدن) در بورس تهران يكي از آسيب‌هاي جدي است كه در صورت شايعه محور شدن فضاي بازار، امكان افزايش «قربانيان دريافت اطلاعات اشتباه» را افزايش مي‌دهد؛ چرا كه تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه در صورت افزايش قيمت سنگ‌آهن آثار آن هم چندان پراهميت نيست.
تاثير روي سنگ‌آهني‌‌ها
يعني اگر قيمت هر تن سنگ‌آهن براي تحويل به فولادسازان داخل در حدود 80هزار تومان تعيين شود، 15هزار تومان از اين مبلغ به عنوان حقوق دولتي برداشت از معادن كسر شود. رقمي كه در صورت تحقق به معناي رشد خالص 50درصدي قيمت هر تن سنگ‌آهن نسبت به سال 86 و افزايش 16درصدي نرخ اين ماده نسبت به بودجه اوليه شركت‌هاي توليدكننده سنگ‌آهن براي سال 87 است.
اما تحقق اين ميزان افزايش قيمت در سنگ‌آهن از يك سو افزايش سودآوري شركت‌هاي سنگ‌آهني را در پي خواهد داشت و از سوي ديگر بخش كوچكي از بهاي تمام شده شركت‌هاي فولادي به ميزان 50درصد افزايش مي‌يابد.
سياستي كه دولت از طريق آن در جهت واقعي كردن حقوق دولتي و هزينه دسترسي توليدكنندگان سنگ‌آهن و آزادسازي بهاي تمام شده فولادسازان به صورت توامان حركت مي‌كند.
تاثير روي فولادي‌ها
يكي از مواردي كه درخصوص افزايش قيمت سنگ‌آهن بايد مدنظر قرار گيرد، تاثير اين افزايش بر رشد هزينه‌هاي شركت‌هاي فولادي است.
براي بررسي اين موضوع تحليل صورت‌هاي مالي حسابرسي شده در شركت فولادي معظم بورس ضروري است. درخصوص فولاد مباركه، بررسي صورت سود و زيان شركت نشان مي‌دهد حاشيه سود ناويژه (تفاضل درآمد و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته) در سال 86 در حدود 49درصد بوده است. همچنين از مجموع 1626ميليارد تومان بهاي تمام شده شركت، تنها 17درصد به هزينه تامين سنگ‌آهن اختصاص دارد.
رقمي كه در مورد فولاد خوزستان به دليل تامين بخش عمده سنگ‌آهن مورد نياز از خارج، به كمتر از 14درصد مي‌رسد. به بيان ديگر سهم بهاي تمام شده سنگ‌آهن داخلي از كل بهاي تمام شده فولاد خوزستان در سال 86 حدود 5/13درصد بوده است.
حال به نظر مي‌رسد سياست افزايش قيمت سنگ‌آهن از سوي دولت به واسطه سهم به نسبت پايين هزينه اين ماده در بهاي تمام شده توليدكنندگان فولاد، هر چند به دليل افزايش بهاي تمام شده، سودآوري توليدكنندگان فولاد را تا حد اندكي كاهش مي‌دهد، اما اين سياست حلقه مكمل سياست‌هاي دولت در راستاي آزادسازي كليه قيمت‌ها و حذف يارانه‌هاي پيدا و پنهان به صنايع است.
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن