تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819170993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه روشن فرهنگ و هنر/نامه 72 سينماگر و خانه‌تكاني در خانه سينما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سايه روشن فرهنگ و هنر/نامه 72 سينماگر و خانه‌تكاني در خانه سينما
نامه 72 سينماگر،‌ خانه‌تكاني در خانه سينما، انتقاد از مديريت سينماي ايران، ممنوعيت تبليغاتي چهره‌هاي ورزشي هنري،‌ اكران و پروانه ساخت تازه و ... مهمترين سايه روشن فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ هفته گذشته حوزه فرهنگ و هنر و بخصوص سينماي ايران در معرض اخبار و اتفاقات داغ و و مهيج بود كه همراه با خود انتصاب و استعفا، اعتراض و دادخواهي و بالاخره تغيير در سيستم صدور پروانه ساخت را به همراه داشت كه اميد است به انتظار دوشنبه‌هاي سينماگران منتظر را پايان دهد.

* روز اول هفته با نامه سرگشاده 72 سينماگر به رئيس ديوان عدالت اداري آغاز شد. در اين نامه سينماگراني چون ابراهيمي‌فر، اسدي، اسعديان، افضلي، اصلاني، اميريوسفي، اميني، بيضايي، توحيدي، پرتوي، پناهي، حميدنژاد، داودي، راستين، رسول‌اف، سالور و ... خواستار اختصاص شعبه‌اي ويژه براي رسيدگي به وضعيت فيلم‌هاي بلاتكليف و احقاق حق صاحبان فيلم‌ها شدند.

مدير عامل و رئيس هيئت مديره جديد خانه سينما

در بخشي از نامه آمده: تعداد فيلم‌هايي كه پس از دريافت مجوز ساخت و نمايش به بايگاني سپرده مي‌شوند بيشتر مي‌شود و نه تنها پيگيري‌هاي فرسايشي براي رفع اين موانع سودي نمي‌بخشد گاه تنها نظر شخصي يك مدير باعث تباه شدن همه زحماتي مي‌شود كه سينماگران براي ساخت و ارائه اثر خويش كشيده‌اند و ... هيچكس پاسخگوي اين همه خسارت نيست.

* به نظر مي‌آيد نامه 72 سينماگر اين كارآيي را داشته كه به فاصله چند روز منجر به بروز تغييراتي در روند فرسايشي صدور پروانه ساخت شود. پنجشنبه خبر انتقال دبيرخانه پروانه ساخت به شوراي عالي تهيه‌كنندگان اتفاقي خاص را در اين عرصه رقم زد، چرا كه اين رويكرد نوعي انتقال قدرت از بخش دولتي (معاونت سينمايي) به بخش خصوصي (خانه سينما) محسوب مي‌شود.

منوچهر محمدي رئيس شوراي عالي تهيه‌كنندگان در اين باره گفت: در پي ارائه نامه مدير كل نظارت و ارزشيابي سينما حرفه‌اي مبني بر كاهش مراجعه تهيه‌كنندگان به دواير دولتي و همچنين جلوگيري از اطلاع‌رساني غيرشفاف و گاه توأم با اشكالات به شوراي عالي تهيه‌كنندگان، اين پيشنهاد مطرح شده و كليت آن از سوي اكثريت اعضاء شورا به تصويب رسيده است.

وي ادامه داد: هيئتي از شوراي عالي تهيه‌كنندگان شامل ابوالحسن داودي، غلامرضا موسوي، مرتضي شايسته و من درباره برخي ابهام‌ها اين شيوه اجرايي با مدير كل اداره نظارت مذاكره كردند و تا دو هفته آينده اين دبيرخانه در شوراي عالي تهيه‌كنندگان تشكيل مي‌شود.

به اين ترتيب از اين پس تهيه‌كنندگان تقاضاي پروانه ساخت خود را با اخد نامه از تشكل صنفي مربوط به شوراي عالي ارائه مي‌كنند و اين شورا پيگير مراحل ارائه تا اخذ پروانه ساخت براي آنها مي‌شود. همچنين تقي عليقلي‌زاده و مرتضي شايسته به عنوان نمايندگان شوراي عالي به اداره كل نظارت و ارزشيابي معرفي شده‌اند.

اين جابجايي قدرت در حالي صورت گرفته كه تنها چند روز قبل درخواست عضويت شوراي عالي تهيه‌كنندگان به عنوان تنها نماينده صنف تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان در خانه سينما مورد پذيرش قرار گرفت و به اختلاف سال گذشته ميان طيف‌هاي مختلف تهيه‌كنندگان پايان داد.

* خانه سينما نيز هفته گذشته اتفاقاتي خاص را از سر گذراند. هيئت مديره جديد خانه سينما 12 تيرماه در مجمع عمومي انتخاب شد كه شامل محمدمهدي عسگرپور، مرتضي‌ رزاق‌‌كريمي، محمد سرير، فرهاد توحيدي، محمدرضا سكوت، امين تارخ و كامران ملكي بود.

انتخاب رئيس، نايب رئيس و سخنگو و همچنين مدير عامل خانه سينما به هفته گذشته موكول شد و در آن عسگرپور به عنوان رئيس هيئت مديره و مدير عامل، فرهاد توحيدي نايب رئيس، امين تارخ سخنگو و كامران ملكي به عنوان دبير انتخاب شدند. همچنين علي معلم از دبيري دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران انصراف داد و امين تارخ جاي او را گرفت.

* معاون سينمايي وزير ارشاد هفته گذشته موفقيت فيلم سينمايي "به همين سادگي" را در جشنواره مسكو به سيدرضا ميركريمي تبريك گفت و از تلاش‌هاي وي براي حضور سينماگران در برنامه گراميداشت ياد شهداء سقوط هواپيماي مسافربري ايران تقدير كرد.

محمدرضا جعفري جلوه در مراسم توديع و معارفه اعضاء هيئت مديره پيشين و فعلي خانه سينما با تأكيد بر سخناني كه روز افتتاح ساختمان شماره دو خانه سينما داشت افزود: در شرايط موجود عده‌اي فضا را باز و بدون هر محدوديت مي‌خواهند و فقط به استيفاي حقوق خود مي‌انديشند و عده‌اي ديگر محدوديت‌هايي مضاعف مد نظر دارند و از جماعت صرفأ اداي تكليف طلب مي‌كنند.

* مشاور هنري رئيس جمهور هفته گذشته از حركت همگراي مديريت سينما با جريان‌هاي ليبرال به شدت انتقاد كرد. جواد شمقدري ضمن انتفاد از حضور معاون سينمايي در جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و مراسم افتتاح ساختمان شماره دو خانه سينما، ديدگاههاي وي را در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مورد سئوال قرار داد.

اكران قريب‌الوقوع "ريسمان باز"

شمقدري درباره فيلم‌هاي ايراني گفت: حتي در سالمترين فيلم‌ها نوعي بي‌توجهي به ارزش‌ها و حساسيت نداشتن به مسائل انقلابي و حركت آرمانخواهانه ملت و بي‌قيدي مشاهده مي‌شود. نبض تحولات اجتماعي و فرهنگي نيروهاي انقلاب مورد غفلت قرار مي‌گيرد و بيشتر به موضوع‌هاي ساده رايج در اجتماع پرداخته مي‌شود.

* هفته گذشته چاپ و پخش تصاوير هنرمندان، ورزشكاران و شخصيت‌هاي فرهنگي براي تبليغ و معرفي كالا و خدمات ممنوع شد. عليرضا كريمي مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد از تمام فدراسيون‌هاي ورزشي، چهره‌هاي فرهنگي، ورزشي و فعالان عرصه تبليغات خواست با رعايت قوانين و ضوابط نسبت به صيانت از حريم فرهنگي ورزشي كوشا باشند.

* 10 مستند برتر سال 86 با حضور سازندگان اين آثار از 18 تا 20 تيرماه در دو سانس در خانه سينما به نمايش درآمد. انجمن مستندسازان و گروه مطالعات سينماي مستند با همكاري خانه سينما آثار "به كجا تعلق دارم؟"، "كارت قرمز"، "و عنكبوت آمد"، "روزهاي بي‌تقويم"، "هفت زن نابينا"، "باد دبور"،‌ "قدرت"،‌ "تينار"، "سيانوزه" و "ايران در اعلان" را به نمايش درآورد.

* دور دوم نشست‌هاي حكمت سينما و نقد شامل اكران 10 فيلم مستند و سينمايي است كه با حضور كارگردان و تهيه‌كننده فيلم‌ها و همچنين منتقدان سينما در محل حوزه هنري استان تهران برگزار مي‌شود. نمايش فيلم‌ها از دوشنبه 24 تير آغاز مي‌شود و دو هفته ادامه دارد. "دايناسور"، "اشكان، انگشتر متبرك و..."، "نامه‌هاي باد" و "روايت‌هاي ناتمام" براي نخستين‌بار به نمايش درمي‌آيند.

* نخستين جشنواره فيلم مستند دبي دوره از 14 تا 19 تير با حضور سينماگراني از ايران برگزار شد. برنامه‌هاي اين جشنواره شامل نمايش فيلم‌هاي مستند ايران، آمريكا و كشورهاي عربي منطقه و همچنين كارگاه مستندسازي براي مستندسازان علاقمند به فرهنگ‌هاي گوناگون با حضور سينماگران بين‌المللي و دانشجوياني از آمريكا و دبي بود.

كامران شيردل، جعفر پناهي، شادمهر راستين، روبرت صافاريان و نيكي كريمي از جمله سينماگراني هستند كه با نمايش آثار و برپايي كارگاه‌هاي تخصصي در اين جشنواره حضور داشتند. همچنين افتتاحيه اين جشنواره با طراحي برنامه موسيقايي شنيداري ديداري توسط نادر مشايخي برپا شد.

* هفته گذشته در نشست مطبوعاتي دبير جشنواره پليس اعلام شد سومين دوره اين جشنواره از 19 تا 22 آذرماه با نگاهي ويژه به بحث آسيب‌هاي اجتماعي در تهران برگزار مي‌شود. عليرضا سجادپور گفت: بخش‌هاي رقابتي عبارتند از فيلم سينمايي، فيلم ويدئويي، مجموعه تلويزيوني، فيلم مستند، كوتاه و بسيار كوتاه در زمان 15 ثانيه تا سه دقيقه و فيلمنامه‌نويسي بلند و كوتاه.

* در جلسه هفته گذشته شوراي صنفي نمايش تكليف اكران‌هاي جديد برخي گروههاي سينمايي مشخص شد. "ريسمان باز" بعد از "10 رقمي" در گروه سينما عصر جديد، "خواستگار محترم" بعد از "هميشه پاي يك زن درميان است" و "نسكافه داغ داغ " در گروه سينما قدس و "ايستگاه بهشت" بعد از "احضارشدگان" در گروه سينما آزادي به نمايش درمي‌آيند.

* شوراي شوراي صدور پروانه فيلمسازي 35 ميليمتري نيز هفته گذشته دو خروجي داشت و به فيلم‌هاي "آناهيتا" به تهيه‌كنندگي و كارگرداني عزيزالله حميدنژاد و "زمهرير" به تهيه‌كنندگي سيدضيا هاشمي و كارگرداني علي روئين‌تن پروانه ساخت داد. به اين ترتيب تعداد پروانه ساخت صادر شده در سال 87 به شش پروژه مي‌رسد!

* ايوان پاسر رئيس هيئت داوران بخش اصلي چهل و سومين دوره جشنواره فيلم كارلووي واري 2008 در گفتگو با نشريه روزانه جشنواره سينماي ايران را بسيار جالب توصيف كرد و از وقوع يك انقلاب سينمايي در ايران تا پنج سال آينده خبر داد.

* فيلم "آواز گنجشك‌ها" مجيد مجيدي در ادامه حضور بين‌المللي خود در پنجاه و ششمين جشنواره سن سباستين شركت مي‌كند. اين جشنواره به عنوان قديمي‌ترين و مهمترين رويداد سينمايي دنياي اسپانيايي‌زبان‌ها از 28 شهريور تا ششم مهر برگزار مي‌شود و تاكنون حضور فيلم‌هايي از فرانسه، كره جنوبي، آرژانتين، دانمارك، تونس / هلند و آمريكا در آن قطعي شده است.

* فيلم سينمايي "اتوبوس شب" به كارگرداني كيومرث پوراحمد در نخستين جشنواره فيلم‌هاي آسيايي خانه آسيا در لندن به نمايش درمي‌آيد. اين جشنواره از اول تا هفتم شهريور در سينما رنوآر لندن برگزار مي‌شود و در آن فيلم‌هايي از ايران، سنگاپور، كره جنوبي، اندونزي و چين به نمايش درمي‌آيد.

تقدير معاون سينمايي وزير ارشاد از هيئت مديره خانه سينما

* تئاتر "بيداري خانه نسوان" با حضور هانيه توسلي، هنگامه قاضياني و نگار عابدي به كارگرداني حسين كياني شهريورماه در تالار چهارسو به صحنه مي‌رود. اين نمايش ابتدا "مصائب مدحت خانم، يكي از نسوان نمايشنامه‌نويس قرن چهاردهم خورشيدي" نام داشت كه نام آن تغيير كرد. رويا ميرعلمي، افسانه ماهيان، شهرام حقيقت‌دوست و امير دلاوري ديگر بازيگران نمايش هستند.

* بر اساس عقد توافقنامه بين سيمافيلم و كانون فيلمنامه‌نويسان خانه سينما مقرر شد اين كانون در مدت يكسال تعداد پنجاه فيلمنامه با موضوع‌هاي مختلف به مرحله نگارش درآورد. چند سال پيش توافقنامه‌اي مشابه بين كانون فيلمنامه‌نويسان و بنياد فارابي انجام شد كه نتايجي خوب به همراه داشت.

* در حالي كه قرار بود پرديس سينمايي ملت همزمان با روز مادر افتتاح شود،‌ مدير عامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران زمان افتتاح آن را منوط به تعيين از سوي مركز اطلاع‌رساني شهرداري دانست و گفت: پنج سينماي اين مجموعه آماده شده و محوطه‌سازي در حال اجراست كه با توجه به جابجايي‌هاي لوله‌هاي آب فشار قوي مقداري زمانبر شده است.

* گروهي از بازيگران جوان سينما با حضور در جنگ "من و تو و ستاره‌ها" از كم‌توانان ذهني حمايت مي‌كنند. انجمن كم‌توانان ذهني با همكاري و حمايت مالي يك آموزشگاه سينمايي جشني بزرگ را با حضور هنرمنداني چون محمدرضا گلزار، حامد كميلي، علي صادقي، امير تاجيك و مهدي مقدم با اجراي رضا رشيدپور برگزار مي‌كند.
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن