تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820545387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت: پيش‌نويس طرح سند ملي گردشگري سلامت تهيه شد جاي خالي تشكلي تخصصي در فرآيند گردشگري سلامت مورد تأييد است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دبير كميته‌ي گردشگري سلامت: پيش‌نويس طرح سند ملي گردشگري سلامت تهيه شد جاي خالي تشكلي تخصصي در فرآيند گردشگري سلامت مورد تأييد است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: گردشگري

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پيش‌نويس طرح سند ملي گردشگري سلامت با همكاري دفتر همكاري‌هاي فن‌آوري رياست جمهوري تهيه شده است.

سعيد صدري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تدوين هفت برنامه‌ي اصلي اجرايي براي كميته‌ي گردشگري سلامت در سال 1387، تأكيد كرد: يكي از مهم‌ترين برنامه‌ي تدوين‌شده، تهيه‌ي سند بالادستي و ملي براي گردشگري سلامت است كه در آن برنامه‌هاي استراتژيك حوزه را تعريف و تكليف و مسؤوليت همه‌ي نهادها و دستگاه‌هاي دخيل را در حوزه‌ بتوانيم تعيين كنيم.

وي اظهار داشت: هفته‌ي آينده، پيش‌نويس طرح سند ملي گردشگري سلامت با حضور رحيم‌مشايي، سجادي، رييس دفتر همكاري‌هاي فن‌آوري رياست جمهوري و معاونت گردشگري بررسي مي‌شود تا در صورت تصويب، از سال آينده كار آن اجرايي شود.

او بيان كرد: دليل عمده‌ي اين‌كه تاكنون حوزه‌ي گردشگري سلامت، برنامه‌ريزي استراتژيك و سياست‌گذاري منسجمي نداشته، نبود سندي ملي بوده است. به همين دليل، ما ابتداي امسال در برنامه‌هاي خود تهيه‌ي سند ملي گردشگري سلامت را در دستور كار قرار داديم.

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر نبود حلقه‌ي واسطه در فرآيند ارايه‌ي خدمات مراكز درماني و آژانس‌ها به متقاضيان، گفت: جاي خالي يك تشكل تخصصي در اين فرآيند مورد تأييد است. به همين دليل، از ابتداي امسال ايجاد يك تشكل خصوصي و تخصصي را براي پر كردن اين كمبود دنبال كرديم.

صدري از راه‌اندازي انجمن گردشگري سلامت ايران خبر داد و افزود: اين انجمن به‌زودي با حمايت و تأييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري راه‌اندازي مي‌شود. ما تلاشي مي‌كنيم، يكسري برنامه‌هاي كلان قابل واگذاري به بخش‌هاي خصوصي را به كمك اين انجمن به پيش ببريم.

وي هم‌چنين درباره‌ي برگزاري تورهاي تخصصي گردشگري سلامت نيز يادآور شد: مطالعات راه‌اندازي اين تورها با توجه به سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي همگاني، همه‌مكاني و همه‌زماني ‌كردن سفر از سال گذشته شروع شده است. ما نيز در كميته‌ي گردشگري سلامت برنامه‌ي برگزاري تورهاي تخصصي را با موضوع سلامت و پيشگيري براي افراد سالم و بيمار تهيه كرديم.

به گفته‌ي او، 25 نمونه تورهاي تخصصي گردشگري سلامت طراحي شده‌اند و امسال اجراي 10 تور در دستور كار قرار گرفته است.

وي به اطلاع‌رساني و تبليغات براي اجراي تورهاي تخصصي اين حوزه اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به جديد ‌بودن اين موضوع در كشور و اطلاع نداشتن آژانس‌ها درباره‌ي اين تورها، به اطلاع‌رساني و تبليغات در اين‌باره تصميم گرفته‌ايم. به اين منظور، پوسترهايي را آماده‌ي توزيع كرده‌ايم و با نامه‌نگاري‌هايي كه با جامعه‌ي هتل‌داران كشور داشته‌ايم، امكان ارايه‌ي تخفيف را در مراكز اقامتي و پذيرايي براي راه‌اندازي تورهاي ارزان‌قيمت گردشگري سلامت فراهم كرده‌ايم. اميدواريم براي آژانس‌هاي مسافرتي الگويي اجرايي از تورهاي تخصصي بتوانيم ارايه دهيم.

صدري درباره‌ي ارتقاي سطح كميته‌ي گردشگري سلامت و نداشتن ضمانت اجرايي مصوبات آن در تشكيلات فعلي، تأكيد كرد: با توجه به پتانسيل‌هاي توسعه‌ي گردشگري پزشكي در كشور، دلايل ضعيف بودن كميته‌ و نياز آن به ارتقاي جايگاه تشكيلاتي را سال گذشته به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه و طرح ملي شدن اين كميته را براي تصويب در هيأت دولت آماده كرديم.

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي نبود استانداردهاي مشخص در اين حوزه، بيان كرد: واقعيت اين است كه ما در زمينه‌ي آب‌هاي درماني و مراكز درماني و خدماتي، استاندارد مشخص و در سطح بين‌المللي نداريم كه اين‌ها بايد هرچه سريع‌تر تدوين شوند.

وي آمادگي كميته‌ي گردشگري سلامت را براي حمايت و بررسي استانداردهاي پيشنهادي ازسوي متوليان و دست‌اندركاران اين حوزه اعلام كرد.

او درباره‌ي نواقص آموزشي به‌عنوان مشكل اصلي، گفت: درست است كه يكي از مشكلات عمده‌ي ما در مقاطع مختلف و در نهادهاي دولتي، بخش خصوصي و حلقه‌هاي واسطه‌ي گردشگري همواره قابل مشاهده است، اما بايد بدانيم كه مشكل اصلي ما اين بحث نيست.

صدري درباره‌ي عنصر اصلي گردشگري پزشكي، اظهار داشت: درباره‌ي اين‌كه عده‌اي معتقدند، بيمارستان‌ها در اين حوزه‌ مي‌خواهند، از ابتدا تا انتهاي كار گردشگري را انجام دهند و اين امور را به انجام‌دهنده‌ي واقعي آن‌ها، يعني آژانس‌ها واگذار نمي‌كنند، بايد بدانيم كه شناخت آژانس‌ها به‌عنوان انجام‌دهنده‌ي واقعي كار صحيح نيست، چراكه گردشگري سلامت دو محصول عمده دارد كه يكي از آن‌ها گردشگري و ديگري هم بحث درمان است. يعني فردي كه مي‌آيد، نخستين مقصودش دريافت خدمات درماني است و در كنار آن به خدمات گردشگري نيز توجه دارد.

وي ادامه داد: ما نمي‌توانيم بگوييم كه آژانس‌ها انجام‌دهنده‌ي واقعي كارها در حوزه‌ي گردشگري پزشكي هستند، چراكه اين آژانس‌ها فقط عهده‌دار بخش گردشگري هستند و در مقابل نيز بيمارستان‌ها فقط خدمت‌دهندگان پزشكي‌اند كه باز هم تنها انجام‌دهنده‌ي كار نيستند.

او بيان كرد: با وجود اين‌كه بيشترين سود گردشگري پزشكي در بحث درمان است، مي‌بينيم كه هريك از بخش‌هاي پزشكي و گردشگري تلاش مي‌كنند تا تمام كار را خودشان انجام دهند و همه‌ي سود را از آن خود كنند كه در برخي از موارد همان‌گونه كه حضور بيمارستان‌ها در پروسه‌ي گردشگري پزشكي را شاهد هستيم، بعضا مي‌بينيم كه بعضي از آژانس‌ها و بعضي از افرادي كه فاقد شخصيت حقوقي مشخصي هستند، در امور درماني دخالت مي‌كنند، يعني هم مراكز درماني و هم آژانس‌هاي گردشگري در كار يكديگر دخالت مي‌كنند كه هيچ‌كدام از آن‌ها درست و مورد تأييد نيست.

وي با تأكيد بر تعريف مشخص از فعاليت منسجم در گردشگري سلامت، گفت: تعريف اين حوزه بسيار مهم است، چراكه براساس آن، اصول درست گردشگري سلامت، محدوده‌ي فعاليت هريك از عناصر و حد و مرز فعاليت هريك از نهادهاي ذي‌ربط آن مشخص مي‌شود.

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي انتقاد جامعه‌ي پزشكي نسبت به دخالت آژانس‌هاي مسافرتي در حوزه‌ي گردشگري پزشكي نيز توضيح داد: ممكن است، يك گروه پزشكي يا بيمارستان، علاوه بر خدمات درماني با تشكيل يك گروه گردشگري به نيازهاي بيمار خود در گردشگري نيز بتواند پاسخ دهد، اما واقعيت اين است كه اگر اين بخش گردشگري توسط گروه مشخص و تورگردان‌هاي ماهر انجام شود، قطعا نتايج آن مؤثر‌تر خواهد بود. البته اين امر به‌معني انكار برخي مشكلات و نواقص فعاليت آژانس‌ها براي سرويس‌دهي به بيماران نيست.

وي اظهار كرد: ما نيز مي‌دانيم كه برخي آژانس‌ها يا افراد سودجو، بيماران را به مراكز اقامتي نامناسب مي‌برند يا به آن‌ها خدمات نامطلوب مي‌دهند. البته اين مشكلات و كمبودها هم در فعاليت تمام آژانس‌ها قابل مشاهده نيست.

صدري با اشاره به انگيزه‌ي بيمارستان‌ها براي فعاليت در حوزه‌ي گردشگري سلامت، ادامه داد: برخي معتقدند كه بيمارستان‌ها براي حضور در اين حوزه، انگيزه‌ ندارند. من معتقدم، اگر اين انگيزه وجود نداشت، بيمارستان‌ها به تبليغات گسترده‌ در اين حوزه و حضور در برخي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و داخلي رو نمي‌آوردند.

وي بيان كرد: وقتي بيمارستان‌ها با فعاليت در حوزه‌ي گردشگري سلامت از بيماران خارجي خود مبالغ بيشتري مي‌توانند دريافت مي‌كنند، انگيزه‌ي لازم را براي حضور در اين حوزه دارند.

او هم‌چنين به فعاليت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اطلاع‌رساني و تببين ظرفيت‌هاي بزرگ گردشگري سلامت در كشور اشاره كرد و گفت: در پاسخ به كساني كه معتقدند، سازمان در اين حوزه فعاليتي كاربردي نداشته است، بايد گفت كه ازسوي كميته‌ي گردشگري سلامت، چند كارگاه متنوع آموزشي از جمله كارگاه‌ تورهاي تخصصي سلامت، آب‌درماني در تهران و گردشگري سلامت در مراغه و تبريز برگزار شده‌اند. در كنار آن نيز به برگزاري‌ همايش دوروزه‌ي گردشگري سلامت با حضور بالاترين مسؤولان وزارت بهداشت، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و رؤساي دانشگاه‌هاي پزشكي كشور در رامسر مي‌توان اشاره كرد.

وي تأكيد كرد: يكي از بحث‌هاي اصلي ما، موضوع اطلاع‌رساني است كه بايد سيستم منسجمي را در اين حوزه داشته باشيم تا بيماران خارجي را از هنگام ورود، در مرحله‌ي درمان و حضور در كشور و هنگام خروج، به اين سيستم ارجاع دهيم.

او با بيان اين‌كه تاكنون نظام منسجمي در حوزه‌ي گردشگري سلامت نداشته‌ايم، اظهار داشت: يكي ديگر از موضوع‌هايي كه بايد به آن توجه كنيم، موضوع تبليغات و برنامه‌ريزي براي حضور در كشورهاي ديگر است كه البته به زيرساخت‌هاي ديگري هم نياز دارد.

دبير كميته‌ي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر تحليل نقاط قوت و راهكارهاي توسعه‌ي گردشگري سلامت در كشور تأكيد كرد و افزود: اكنون بهترين مرجع براي شناخت وضعيت گردشگري سلامت ايران و كشورهاي منطقه و شناخت برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كلان توسعه‌يي آن، كميته‌ي گردشگري سلامت است.

انتهاي پيام
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن