تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815315231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهينه‌سازي اوقات فراغت جوانان نيازمند يك عزم ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بهينه‌سازي اوقات فراغت جوانان نيازمند يك عزم ملي است
خبرگزاري فارس: ‌كارشناس فعاليت‌هاي گروهي سازمان دانش‌آموزي استان مازندران گفت:راهكارهاي گسترش اوقات فراغت براي همراهي بيشتر دانش‌‌آموزان نيازمند يك عزم و اراده ملي است.


‌بيژن صفايي در گفتگو با خبرنگار فارس در ساري افزود: براي تحقق اين امر بايد تمام سازمان‌ها‌ دست به دست هم داده و به‌ صورت منسجم وارد عمل شوند. با فراهم آوردن سياست‌هاي مشترك و امكانات مي‌توان اوقات فراغت موثري براي جوانان و نوجوانان به وجود آورد.
وي يكي از نقش‌هاي نهادهاي آموزش و پرورش به ويژه در جوامع پيشرفته را پرورش مهارت‌هاي مخاطبان براي گذراندن اوقات فراغت عنوان كرد و ادامه داد: تقويت مهارت‌هاي ورزشي، هنري و ترويج روحيه سفر با بازديد از مراكز تفريحي و فرهنگي تنها يك جنبه از فعاليت‌هايي است كه انجام مي‌شود.
صفايي افزود: غني‌سازي اوقات فراغت بايد هر ساله با افزايش كيفيت در ارائه برنامه‌ها همراه باشد.
‌وي سازمان دانش‌آموزي را يكي از متوليان اوقات فراغت عنوان و بيان كرد: دانش‌آموزان در يك برنامه صحيح و مدون در قالب تشكل‌هاي دانش‌آموزي پيشتازان، فرزانگان، هلال احمر، مجلس و عمره دانش‌آموزي گرد‌هم مي‌آيند.
‌كارشناس فعاليت‌هاي گروهي سازمان دانش‌آموزي استان مازندران با تاكيد بر اينكه اوقات فراغت بايد با برنامه‌هاي نشاط آور پر شود، افزود: بسط و گسترش فرهنگ‌هاي ايراني و اسلامي بايد از طريق خود دانش‌آموزان به يكديگر صورت گيرد تا تاثيرات مورد نظر را داشته باشد.
‌به گفته وي گنجاندن برنامه‌هاي متنوع و زمانبندي شده براي اقشار و گروه‌هاي مختلف درآمدي و سني در غني‌سازي تعطيلات تابستاني دانش‌آموزان موثر است.
رئيس سازمان ملي جوانان استان مازندران فلسفه وجودي ايجاد اين سازمان را ساماندهي امور جوانان برشمرد و تصريح كرد: اين سازمان در ساختار ابتدايي خود نتوانسته همسو با آرمان‌ها و اهداف تشكيل شده، حركت كند و در اين راستا نياز به بازنگري جدي در ساختار آن وجود دارد.
‌عباد اسدي تاكيد كرد: با شكل‌گيري دولت نهم با ساختار جديد جوانان را به رسميت شناخته و مشكلات سابق كمتر شده است.
‌وي با اشاره به اينكه دستگاه‌هاي متولي غني‌سازي اوقات فراغت به فرهنگ گذشته عادت دارند و سازمان براي تغيير اين عادت‌ها دچار چالش شده است، تصريح كرد: اين سازمان در گذشته به صورت چند تشكل مردم‌نهاد معرفي شده بود اما امروز سامانه‌اي براي آن تعريف شده و براي ساماندهي امور جوانان در دستور كار قرار گرفته است.
‌وي ادامه داد: اين سازمان در امور جوانان با توجه به ويژگي‌هايش مكلف شده به‌ صورت ستادي وظايف هر يك از دستگاه‌ها را تعريف كند.
‌اسدي با ذكر اينكه در گذشته دستگاه‌هاي متولي امر اوقات فراغت عادت به گرفتن اعتبار داشتند، گفت: امروز نگرش جديدي به حوزه وظايف اين سيستم اعمال مي‌شود.
‌وي با اشاره به اينكه ستاد ساماندهي امور جوانان با حضور مسئول ارشد استاني و بيش از 10 مدير كل در ارتقا‌ امور جوانان نقش ايفا مي‌كند، اظهار داشت: در رصد مسائل مربوط به جوانان به‌ صورت علمي اهداف 13 گانه‌اي تعريف شده است كه با توجه به آن پنج اولويت ازدواج، فراغت، هويت، مشاركت و سلامت جوانان در دستور كار قرار دارد.
رئيس سازمان ملي جوانان استان مازندران مهم‌ترين حوزه اولويت جوانان را فراغت ذكر و اضافه كرد: امروز 74 درصد جوانان با برنامه‌هاي اوقات فراغت هيچ گونه آشنايي ندارند و 57 درصد جوانان نيز متوليان اين امر را نمي‌شناسند.
‌اسدي با تاكيد بر اينكه اين مساله موجب شده تا سازمان از طريق نمايشگاهي حلقه واسط بين جوانان و متوليان شود، افزود: متوليان امر اوقات فراغت به‌ صورت جزيره‌اي كار مي‌كنند.
‌وي با اشاره به اينكه آمارهاي ارائه شده در خصوص غني‌سازي اوقات فراغت در مازندران نشان دهنده ارائه خدمات به اندازه نياز يك كشور است، تصريح كرد: به دليل پراكندگي فعاليت‌ها، آثار خوشايندي از عملكردهاي موجود در جامعه وجود ندارد.
اسدي با اعلام اينكه بر طبق آمارها يك سوم هزينه‌‌هاي اوقات فراغت را دولت تامين مي‌كند، گفت: دو برابر اين هزينه‌ها نيز بر عهده خانواده‌هاست كه نشان‌دهنده جديت آنان در اين امر است.
‌وي ادامه داد: پيگيري و گسترش جنبش‌هاي نرم‌افزاري علاوه بر اينكه از تحميل برخي هزينه‌ها بر خانواده‌ها مي‌كاهد، در كاهش تجمع فيزيكي افراد نيز موثر است.
‌اسدي گفت: جامعه جوان امروز نياز جدي به گرايش فضاي مجازي دارد و بسياري از ناهنجاري‌هاي روز جامعه در خصوص استفاده از تكنولوژي به دليل عدم ارائه محتواي متناسب با فرهنگ جامعه در اين فضاهاي مجازي صورت مي‌گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه وزن‌كشي امكانات موجود دستگاه‌هاي مرتبط با اوقات فراغت براي برنامه‌ريزي و استفاده بهينه از تمامي امكانات ضروري است، تصريح كرد: امكانات موجود در اين زمينه ‌بايد مستند‌سازي و بر اساس آن توانمندي‌ها رصد شود.
‌اين مسئول افزود: بر اساس برنامه‌هاي جديد سياست‌گذاري در خصوص غني‌سازي اوقات فراغت بر عهده سازمان ملي جوانان است.
‌اسدي با اعلام اينكه از سال آينده طرح‌هاي غني‌سازي اوقات فراغت با قدرت و جديت پيگيري مي‌شود، اظهار داشت: جلوگيري از دوباره‌كاري‌ها و انجام برنامه‌هاي مدون در سال آينده نمود بيشتري دارد.
وي با انتقاد از برخي دستگاه‌ها كه امكانات و فضاهاي خود را دروني كرده‌اند، گفت: برخي نهادها از پايه‌هاي محكم در خصوص پر كردن اوقات فراغت به شمار مي‌روند اما با محدود كردن اين امكانات به افراد سازمان‌هاي خود، تمايل به انجام فعاليت‌هاي جزيره‌اي دارند.
‌اسدي با اعلام اينكه هنوز ظرفيت‌هاي بسياري در رصد و ساماندهي امور مربوط به فراغت جوانان ناشناخته مانده است، افزود: به دليل ضعف اطلاع رساني و عدم تمايل به هماهنگي برخي دستگاه‌ها، وزن سنجي اعتبارات و امكانات به درستي صورت نگرفته است.
از سوي ديگر ‌بسياري از دوره‌هاي آموزشي در غني‌سازي اوقات فراغت به‌ صورت مقطعي و فصلي صورت مي‌گيرد كه اين امر آموزش را مختل كرده و احساس رضايت مورد نياز را ايجاد نمي‌كند.
همچنين اين طرح‌ها و برنامه‌ها عموما با تحميل بار اضافه مالي بر خانواده‌ها همراه است كه تجديد نظر در اين خصوص و اعمال سياست‌هايي براي بهره‌مندي همه اقشار جامعه از آموزش‌ها و امكانات روز كشور ضروري است‌ و‌ صرف وقت‌گذراني در برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت نبايد ملاك باشد و استفاده از شيوه‌هاي نوين و به ‌روز آموزشي مانند گسترش پارك‌هاي علم و فناوري، توزيع گسترده كتاب، سي‌دي و بروشور‌هاي آموزشي مي‌تواند به غني‌سازي اوقات فراغت نسل آينده كشور منتهي شود.
انتهاي پيام:/
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن