تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821118716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از اجازه رئيس قوه قضاييه و طبق بخشنامه؛مرد 32 ساله در ملا‌ءعام پاي چوبه دار مي رود - شاهد حلا‌ج


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: پس از اجازه رئيس قوه قضاييه و طبق بخشنامه؛مرد 32 ساله در ملا‌ءعام پاي چوبه دار مي رود - شاهد حلا‌ج
دكتر محسني‌تبريزي، روانشناس اجتماعي، درباره اعدام در ملا‌ءعام مي‌گويد: ديدگاه‌ها در رابطه با اين نوع اعدام‌ها متفاوت است. عده‌اي آن را موجبات بدآموزي و ايجاد ترس و دلهره در افراد مي‌دانند و برخي معتقدند كه اعدام در ملا‌ءعام موجب عبرت‌آموزي مي‌شود. به‌طور كلي مي‌توان گفت اعدام حس انتقام‌جويي را در خانواده مقتول تسكين مي‌دهد اما بهتر است كه در محيطي با حضور خانواده دو طرف برگزار گردد و از حضور كودكان و نوجوانان خودداري شود.

مشاهده صحنه‌هاي خشونت، هم خشونت را آموزش و هم ميزان وقوع آن را افزايش داده و نوعي قساوت قلب ايجاد مي‌كند. به همين خاطر وقتي قبح مساله از بين مي‌رود ارتكاب آن با سهولت بيشتري رخ مي‌دهد.

توصيه اين است كه از به نمايش درآوردن هرگونه صحنه‌هاي خشونت خودداري شود تا وقوع آنها براي افراد روزمره نشود. حتي اگر خانواده مقتول در اعدام در ملا‌ءعام نيز اصرار داشته باشند اين امر نبايد محقق شود، چرا كه به نفع نيست و جنبه‌هاي بدآموزي آن بسيار بيشتر از عبرت‌آموزي است.

اعتماد ملي: مرد جواني كه پسر 18 ساله‌اي را به قتل رسانده پس از 10 سال با استيذان حكم قصاص و اجازه رئيس قوه قضاييه در ملا‌ءعام اعدام خواهد شد.

روز گذشته حسن عبدالله‌زاده دادستان عمومي و انقلا‌بي شهرستان ورامين به اعتماد ملي گفت: صبح فردا يك متهم به قتل كه سال 77 مرتكب قتل يك راننده شده است پاي چوبه دار مي‌رود و قرار است به اتهام اين قتل قصاص شود البته بايد در نظر گرفت كه ممكن است پزشكي قانوني حاضر در محل شرايط عمومي متهم را براي اجراي حكم قصاص نامناسب تشخيص دهد و يا اولياي دم به هر دليلي از درخواست قصاص خود منصرف شوند، بنابراين ما طبق برنامه قبلي اقدامات لا‌زم براي اجراي حكم قصاص در ملا‌ءعام را انجام خواهيم داد ولي احتمال توقف حكم نيز وجود دارد.

دادستان عبدالله‌زاده در ادامه گفت: متهمي كه قرار است فردا پاي چوبه دار برود يكي از اعضاي باند 9 نفره‌اي است كه در سال 77 شناسايي و دستگير شده است. اعضاي اين باند 9 نفره غير از قتل اين جوان 18 ساله جرائم ديگري نيز در پرونده خود دارند. يكي ديگر از اعضاي اين باند نيز مرتكب قتل شده و محكوم به قصاص بود اما قبل از آنكه اقدامات قضايي براي اجراي حكم آغاز شود متهم موفق به دريافت رضايت اولياي دم شد و از مرگ نجات يافت اما اين متهم تا اين لحظه موفق به دريافت رضايت نشده است.

اين متهم به قصاص كه احمد نام دارد در حال حاضر 32 ساله است و 22 مردادماه سال 77 مرتكب قتل راننده 18 ساله‌اي شد و مدتي پس از آن نيز او و ديگر همدستانش در تحقيقات پليسي شناسايي و دستگير شدند اما به دليل اينكه متهم اصلي قتل شناسايي نشده بود پرونده بارها به ديوان‌عالي كشور رفت و به دادگاه بدوي بازگشت و سرانجام احمد به عنوان فردي كه ضربات كشنده را وارد كرده شناسايي و به قصاص محكوم شد.

آغاز تحقيقات

اواسط مردادماه سال 77 زن ميانسالي با مراجعه به مراجع انتظامي و قضايي شهرستان ورامين اعلا‌م كرد پسر 18 ساله‌اش كه راننده خطي تهران- ورامين بوده است مفقود شده. در پي آن تحقيقات پليس در مورد جوان 18 ساله آغاز شد و پس از مدتي احمد و دو نفر ديگر در اين رابطه دستگير شدند.

پس از دستگيري اين افراد در تحقيقات معاونت جنايي پليس آگاهي شهرستان ورامين معلوم شد آنها عضو باند 9 نفره‌اي هستند كه در شهرستان ورامين به جرائمي نظير زورگيري، سرقت و جرائم مشابه مشغول بوده‌اند. ‌

همچنين معلوم شد همه اعضاي اين باند پيش از اين دستگيري سوابق مختلفي دارند و اكثر آنها به مواد مخدر اعتياد دارند. در ادامه تحقيق و بازجويي از اين متهم كه همه آنها كمتر از 30 سال سن داشتند معلوم شد احمد و دو تن ديگر از اعضاي باند در مفقود شدن راننده 18 ساله نقش داشته‌اند.

اعترافات متهمان

وقتي سه نفري كه در مفقود شدن راننده 18 ساله نقش داشتند شناسايي شدند انجام تحقيقات دقيق‌تر در دستوركار قرار گرفت و معلوم شد آنها دوازدهمين روز مردادماه سال 77 پسر مفقودشده را به بهانه كرايه دربست خودرواش از مسير اصلي خارج كرده‌اند و به حوالي روستاي احمد‌آباد ورامين برده‌اند و نقشه خود را عملي كرده‌اند. احمد در آخرين بازجويي‌ها اعتراف كرد: در اين اجاره صوري راننده را به محل مورد نظر برديم، بعد با تهديد چاقو او را از خودرواش پياده كرديم و با زور او را مورد سوءاستفاده جنسي قرار داديم و در آخرين مرحله از نقشه خود او را خفه كرديم و من چند ضربه چاقو به او زدم و وقتي مطمئن شديم او مرده جسدش را در چاهي كه آن نزديكي بود انداختيم و ماشين را سرقت كرديم.

رسيدگي به پرونده

با تكميل تحقيقات و اعتراف متهمان به ارتكاب جرائم، پرونده به دادگاه رفت تا احكام قانوني عليه آنها صادر شود. در پي آن پس از صدور حكم، پرونده به دليل نقايص موجود از ديوان‌عالي كشور به دادگاه بدوي بازگردانده شد و اين روند چند بار تكرار شد. سرانجام ارتكاب قتل از سوي احمد با توجه شواهد و اعترافات متهمان ثابت شد ولي انجام لواط اثبات نشد و تنها سوءاستفاده جنسي غير از لواط به اتهامات اين افراد افزوده شد.

در پايان روند رسيدگي احمد و يكي ديگر از اعضاي اين باند 9 نفره به قصاص محكوم شدند و ديگر اعضا به حبس‌هاي طويل‌المدت كه براي برخي از آنها تا 20 سال حبس است محكوم شدند.

پس از صدور حكم، پرونده براي تاييد حكم قصاص احمد و ديگر عضو اين باند به ديوان‌عالي كشور فرستاده شد و چندي قبل قضات ديوان‌عالي كشور حكم قصاص را تاييد كردند. اين در حالي بود كه اولياي دم ديگر محكوم به قصاص اين باند، با حضور در دادسراي ورامين گذشت خود نسبت به قصاص متهم را اعلا‌م كردند.

در اين بين روند قضايي اجراي حكم احمد همچنان ادامه داشت و مدتي قبل پس از استيذان، حكم بار ديگر به دفتر رئيس قوه قضاييه رسيد تا آيت‌الله شاهرودي در مورد اجراي حكم اين متهم به قصاص در ملا‌ء عام نيز نظر بدهد.

اين به دليل صدور بخشنامه‌اي بود كه آيت‌الله شاهرودي اواخر سال گذشته صادر كرد و دستور داد تا در ادامه اين بخشنامه آمده است

رئيس قوه قضاييه نيز كمتر از يك ماه قبل اجازه اجراي اين حكم در ملا‌ء عام را صادر كرد و در حال حاضر شمارش معكوس براي اجراي اين حكم در ملا‌ء عام آغاز شده تا احمد صبح روز پنجشنبه پاي چوبه دار برود.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

مشاهده خبر بعدي

------------
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن