تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815300165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم در دره الاه ساخته پل هاگيس... و همچنان جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاهي به فيلم در دره الاه ساخته پل هاگيس... و همچنان جنگ
علي طجوزيجنگ يكي از مقولات شومي است كه انسان از ديرباز تاكنون با آن سروكار داشته است؛ حالا اين جنگ‌ها بر سر چه مسائلي بوده است و خواهد در گرفت، بماند.


اما مساله‌اي كه بارز است اين است كه جنگ در مدت محدودي انجام مي‌گيرد؛ ولي اثرات آن سال‌هاي سال باقي مي‌ماند.
در خصوص آن هم بسيار نوشته مي‌شود و شعر و سرود ساخته مي‌شود و بسيار تصاوير بر بوم‌هاي نقاشي شكل مي‌گيرد؛ اما شايد هيچ كدام از اينها نتواند مانند سينما به اين مقوله بپردازد و بتواند با جادو و قدرت بيان تصوير مجموعه‌اي را پديد بياورد كه بتواند ضمن نشان دادن گوشه‌اي از فجايع حاصل جنگ فجايع آزاردهنده ذهن و روح بشر، از لحاظ هنري نيز التذاذ جان را پديد بياورد.
در اين بين همچنين فيلم‌هايي بسيار با نگاهي متفاوت ساخته شده‌اند كه بعضي هم خود صحنه‌هاي نبرد را نشان مي‌دهند و هم گاهي اثرات و عواقب آن در جامعه را. از سوي ديگر يكي از كشورهايي كه مي‌توان گفت پس از جنگ دوم سابقه بيشتري در جنگ به بهانه‌هاي مختلف دارد، آمريكا است و در همين كشور است كه سال‌‌ها جنگ ويتنام دستمايه خلق فيلم‌هايي مي‌شود و اكنون چند سالي است كه عراق جاي ويتنام را در بين فيلمسازان آمريكايي گرفته است.
يكي از متاخرترين و در عين حال زيباترين فيلم‌هايي كه مربوط به اين جنگ مي‌شود «در دره خدايان» يا در دره الاه (نام محلي است كه نبرد داوود پيامبر و جالوت در آنجا صورت گرفته است) نام دارد.
اين فيلم را پل هاگيس نويسنده اسكاري آمريكا نوشته و كارگرداني كرده است.
اين فيلم گويا هم به مذاق اهالي سينما خوش آمده است و هم به دل دست‌اندركاران سينما؛ چرا كه در سال جديد اين فيلم دوبار از سيما پخش شده است.
«در دره الاه» محصول سال 2007 و نامزد اسكار بهترين بازيگر نقش مرد، نامزد جايزه بهترين بازيگر از مراسم منتقدان فيلم لندن، نامزد جايزه بهترين بازيگر از مراسم سانلايت، نامزد جايزه شير طلايي و برنده جايزه نشانه‌ها (SIGNIS) از جشنواره فيلم دنيز است.
اين فيلم مجموعه برخي از خوب‌هاي سينماي آمريكا است. از جمله پل هاگيس كارگردان كه در سال 2006 به خاطر فيلم تصادف (CRASH) اسكار را نصيب خود كرده بود. تامي‌لي جونز برنده نقش مكمل مرد در سال 1993 شارليز ترون بازيگري كه با هيولا اسكاري ‌شد و سوزان ساراندون.
نگاهي به فيلم
هنك ديرفيلد كهنه سرباز جنگ ويتنام پيامي از طرف ارتش مبني بر بازگشت پسرش از عراق و سپس ناپديد شدنش دريافت مي‌كند. هنك كه يكي ديگر از پسرانش را سال‌ها قبل از دست داده، اين بار براي يافتن دومي عازم محل خدمت وي مي‌شود. در آنجا با مراجعه به بخش گمشدگان اداره پليس متوجه مي‌شود كه تشكيلات پليس قادر به كمك به او نيست، چون تحقيقات در مورد پرسنل نظامي فقط بر عهده ارتش است؛ اما اصرار او و اينكه نظامي‌ها در حال مخفي كردن چيزي هستند، توجه كارآگاه اميلي سندرز(شارليزترون) را جلب مي‌كند. پس از يافته شدن جسد تكه‌تكه شده مايك ديرفيلد ارتش با اعلام اينكه جسد در محدوده منطقه نظامي يافته شده، پرونده را از دست سندرز خارج مي‌كند؛ اما پرس‌و‌جو از افراد محلي توسط هنك ديرفيلد كه موفق شده موبايل پسرش را از كمد وسايل وي در پايگاه به طور پنهاني خارج كند، او را به سوي سرنخ‌هايي هولناك درباره چگونگي مرگ پسرش راهنمايي مي‌كند.
پسري كه در صحنه‌هاي پاياني فيلم شاهد گفت‌و‌گوي تلفني او با پدرش هستيم و درخواست او با گريه كه «پدر تو بايد من را از اينجا بياري بيرون» و اين همان خواسته هاگيس‌ كارگردان است. او از ديدگاهي انتقادي به يك جنگ در حال وقوع مي‌پردازد و همچون هنك ديرفيلد (تامي لي جونز) عقيده دارد سربازاني كه در اين جنگ هستند، بايد تحت مراقبت بيشتري باشند تا پس‌لرزه‌هاي جنگ روان پريشان شده آنان را بيش از پيش مورد آزار قرار ندهد؛ چراكه همين سرباز گريان كه نشان از لطافت و احساساتي بودنش دارد به خاطر آزار و اذيت اسراي زخمي عراقي از سوي هم‌قطارانش ملقب به دكتر شده است.
از سوي ديگر، هاگيس مي‌خواهد بگويد كه اين جنگ به بهانه دموكراسي نه تنها باعث از بين رفتن روح و روان انسان‌هاي حاضر در آن مي‌شود، بلكه خانواده‌هاي بسياري را مورد تهديد قرار مي‌دهد و در آخر نه تنها چيزي عايد بانيان آن نمي‌شود، بلكه آدم‌هاي درگير موضوع را به ناچار مجبور به كنار آمدن با آن و همچنين بي‌تفاوتي نسبت به كشور و مليت مي‌كند و اين صحنه نمادين در آخر فيلم خود را نمايان مي‌سازد؛ جايي كه همراه يك مرسوله پستي حاوي پلاك پرچم آمريكا هم هست و پدر مايك (سرباز كشته شده) آن را سر و ته مي‌‌افرازد و مي‌گويد بگذار همين طور باشد؛ اين طوري بهتر است.
پل هاگيس
در حالي كه وي يكي از نويسندگان پركار برنامه‌ها تلويزيوني در آمريكا بود، تا سال 2005 نامي شناخته شده نبود در اين سال او با نوشتن فيلمنامه (عزيز يك ميليون دلاري) به كارگرداني كلينت استيوود برنده جايزه اسكار شد و سال بعد از آن با اولين فيلمي كه كارگرداني كرد، توانست اين عنوان را از آن خود كند. هاگيس متولد 1953 در اونتاريو است.هاگيس درباره در دره خدايان مي‌گويد: مردم آمريكا در مورد جنگ چيز زياد نمي‌دانند. در دوران جنگ ويتنام روزنامه‌نگاراني بودند كه كار خود را به خوبي انجام مي‌دادند؛ اما ما امروز حقيقت را نه در روزنامه و نه در تلويزيون نمي‌بينيم.
تامي‌لي جونز
تامي‌لي جونز در سال 1946 در تگزاس به دنيا آمد. در دانشگاه هاروارد ادبيات خواند و در همانجا با ال گور، سياستمدار و نامزد اسبق رياست‌جمهوري آمريكا دوست و هم‌اتاق شد.بعد از مدتي به نيويورك رفت تا به آرزويش كه بازيگري بود، جامه عمل بپوشاند.
بعد از بازي در چند نمايش در برادوي وارد سينما شد. نقشي كوچك در فيلم «داستان يك عشق» در سال 1970 اولين تجربه سينمايي او بود.بازي در فيلم فراري در كنار هريسون فورد، اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل مرد را در سال 1993 براي تامي‌لي‌ جونز به ارمغان آورد.
شارليز ترون
شارليز ترون هنرپيشه مشهور سينماي هاليوود و برنده جايزه اسكار برترين بازيگر نقش اول زن از كشور آفريقاي جنوبي است.اين بازيگر با بازي ماندگار و گريمي متفاوت در فيلم هيولا MONSTER توانست جايزه ويژه اسكار را از آن خود كند.او در 7 آگوست 1975 متولد شده، در جنوب آفريقا بزرگ شده و تنها فرزند خانواده است.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن