واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: هر آنچه از هديه تهراني نمي دانيد
درست مثل اغلب كنسرت ها كه تهراني مشتري دائمي انواع انهاست. هديه تهراني يكي از معدود ستارگان واقعي تاريخ سينماي ايران است.
تهراني در دوم ابان ۱۳۵۱ در تهران متولد شد.هديه از همان دوران كودكي رابطه صميمانه اي با مادر خود داشته است.هديه چند بار خودش گفته است كه دوران نوجواني و جواني اش را مستقل زندگي مي كرده است و خانه اش در شهرك اكباتان بوده.در دوران تحصيل شاگرد ممتازي نبوده و ديپلم تجربي دارد.البته او بسيار باهوش و زرنگ است و بدون اينكه درس بخونه مي رفته امتحان مي داده قبولم مي شده.از ابتداي نوجواني شخصيت مستقلي داشته و خيلي شبيه كاراكتر هاي توي فيلم هاش بوده.بلافاصله بعد از گرفتن ديپلم با اصرار فراوان وارد بازار كار ميشه.اولين شغل او كار در كارگاه طلا سازي داييش بوده.بعد از طلا سازي مدتي مربي شنا بوده.بعد دنبال دغدغه و علاقه هميشگي اش طراحي دكوراسيون و مبلمان رفت و بعد هم به سراغ موسيقي.او هنوز هم علاقه اش به ورزش وموسيقي كم نشده و در مسابقات تنيس تهران خيلي ها با ديدنش تعجب كردن!!
درست مثل اغلب كنسرت ها كه تهراني مشتري دائمي انواع انهاست. هديه تهراني يكي از معدود ستارگان واقعي تاريخ سينماي ايران است. از آن معدود نامهايي كه طي ۱۰ سال گذشته اسمش به روي پوسترهاي سينما، فروش فيلم را تا حد زيادي تضمين ميكند. طي ۱۰ سالگذشته فيلمهاي بسياري از او در فهرست پرفروشهاي سال قرار گرفتهاند. زندگي سينمايي او عليرغم تمام شايعات و جنجالها، همچنان با قدرت تمام ادامه دارد. در فهرست فيلمهاي او، ميتوان علاقه يك بازيگر محبوب را به قبولاندن تصوير متفاوتي از خود به عنوان بازيگري قدرتمند پيدا كرد. او در حداقل دو فيلم شوكران و چهارشنبهسوري نشان داده كه از تواناييهاي ويژهيي به عنوان يك بازيگر سينما برخوردار است و كار خود را كاملا جدي ميگيرد. خودش اذعان دارد در بدو ورودش به سينما اينگونه نبود و سينما برايش يك وجه تفنن بيشتر نبود. او را محمدرضا شريفينيا كشف كرد و به هدايت فيلم معرفي كرد. براي ايفاي نقش در فيلم روز واقعه. در تستهاي بازيگري قبول نشد و نقش به لادن مستوفي رسيد. دو سال بعد، كيانوش عياري از روي عكسش، او را براي بازي در فيلم بودن يا نبودن انتخاب كرد، اما طولاني شدن روند توليد فيلم، موجب شد تا تهراني جذب پروژه سلطان شود. (نقش بودن يا نبودن عاقبت به عسل بديعي رسيد).
كيميايي شخصا براي مذاكره با اين چهره عازم مذاكره با او شد و بلافاصله او را تاييد كرد. اينگونه بود كه هديه تهراني در ۲۴ سالگي بالاخره وارد عرصه سينما شد.
حالا ۱۰ سال گذشته است و تهراني علاوه بر تثبيت خود به عنوان يك كاراكتر ثابت با ويژگيهايي مثل خونسردي، نفوذناپذيري و نگاه از بالا به مردان، توانسته تجربيات متفاوتي را نيز در نقش زنان زخم خورده و شكست خورده از سر بگذراند.
حالا او ميتواند با غرور به كارنامه سينمايياش نگاه كند.تهراني در ادامه تجربيات ويژهاش، حالا حضور در آخرين فيلم بهمن قبادي را نيز از سر گذرانده و او پروژه ايرج كريمي و منيژه حكمت را هم در دستور كار دارد.
آن دختر ۲۴ ساله فيلم سلطان، اكنون زني است در اوج محبوبيت كه در ميان منتقدان و اهالي سينما نيز از محبوبيت شگرفي برخوردار است. دو سيمرغ بلورين (براي قرمز و چهارشنبهسوري) و يك تنديس خانه سينما، نشانههايي از كمال يك بازيگر هستند.
بهترين فيلمها :
● سلطان
حضور ناگهاني هديه تهراني در اقتباس مسعود كميايي از جيببر خيابان جنوبي، در نقش دختر يك سرايدار كه از كاراكتر قدرتمندي برخوردار است. هديه تهراني در اولين فيلم، بازيگر خوبي نيست. نه ميميك خوبي دارد، نه بيان قدرتمندي اما از همان اولين فيلم يك ويژگي خاص را نمايش ميدهد. در هيچ صحنهيي حاضر به قبول برتري بازيگر روبرويش نيست.
او در تمام صحنههايي كه با فريبرز عربنيا همبازي است، تمام انگارههاي موجود درباره نقش زن در چنين فيلمهايي را تحتالشعاع قرار ميدهد.
سلطان در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما برخي از منتقدان و كارشناسان مجذوب كاراكتر خاص هديه تهراني در اين فيلم شدند.
● غريبانه
كاراكتر تهراني به شكلي افراطي در غريبانه به نمايش در ميآيد. يك خانم دكتر لجباز و پرخاشگر، كه در پناه اين كاراكتر خشن خود، درون زخمپذير و زنانه خود را پنهان ميكند. در غريبانه با ابوالفضل پورعرب همبازي بود و به نسبت فيلم سلطان، بازي متكاملتري از خود نشان ميدهد. منتقدان و كارشناسان نكتهاي را كشف كردند، غريبانه مثل سلطان پرفروش از آب درآمد.
● قرمز
يك بازي حيرتانگيز از هديه تهراني. اين بار با محمدرضا فروتن همبازي است. بازي فوقالعاده او در نقش زني كه در مقابل ستم مرد و خانوادهاش سر به طغيان برميدارد و حتي تا كشتن او پيش ميرود، بسيار به طبع دختران و زناني كه پس از فضاي دوم خرداد، حال و هواي جديدي را تجربه ميكردند، خوش آمد.
فيلم يك جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگري را براي او به ارمغان آورد، آن هم در حالي كه رقيب بزرگي مثل نيكي كريمي در فيلم دوزن را همراه خود داشت. قرمز اعلام موجوديت هديه تهراني در عرصه سينماي ايران بود. قرمز باز هم پرفروش از آب درآمد.
● شوكران
قدرتنمايي باورنكردني از هديه تهراني. فيلمنامه دقيق و سنجيده فيلم اين اجازه را ميدهد تا هديه تهراني با مفهوم كاراكتر تثبيت شدهاش بازي كند و حدسيات تماشاگر را بر هم بزند. او در ابتدا زني بيبندوبار به نظر ميرسد كه هراسي از ويران ساختن زندگي مرد روبرويش ندارد، اما بتدريج مشخص ميشود كه او يك قرباني است.
قرباني رسم و رسوم جامعه كه آمادهاند زني مستقل و متكي به خود مانند او را در چرخدنده سوء برداشتها نابود كنند. شوكران يكي از بهترين فيلمهاي پس از انقلاب ايران است كه بخش عمدهاي از قدرت خود را از بازي غافلگيرانه هديه تهراني كسب ميكند.
● كاغذ بيخط
تجربه بازي تهراني با يكي از مشهورترين كارگردانهاي ايران بيشتر به نفع هديه تهراني تمام شد. فيلم ناصر تقوايي، بخاطر ريتم كندش چندان مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما هديه تهراني در نقش زني خانهدار كه دنيايي خيالبافانه براي خود ترسيم كرده و ميخواهد تا تجربههاي جديدي را پشت سر بگذارد فوقالعاده و ديدني است. تهراني اين بار با خسروشكيبايي همبازي است و باز هم سر سوزني از همتاي خود كم نميآورد.
● دنيا
اولين تجربه هديه تهراني در سينماي كمدي، يك موفقيت تجاري كامل بود. اين بار او در نقش زني مجرد و از فرنگ برگشته است كه دنياي آرام و بيسكون مرد صاحبخانهاش (با بازي محمدرضا شريفينيا) را به شكل كامل برهم ميزند و او را شيفته خود ميسازد.
در برخي صحنهها اعتمادبهنفس تهراني در اداي كلمات با لهجه فرنگي كمي تو ذوق ميزند اما هرچه هست تهراني استعداد خود را در عرصه سينماي كمدي به همه ثابت كرد. اين استعداد را سال بعد در فيلم دختر ايروني نيز ديديم.
● چهارشنبهسوري
اين بار هديه تهراني در بالاترين سطح بازيگري سينماي ايران ظاهر ميشود. بازي او در چهارشنبهسوري يك شگفتي كامل است. او پوسته نقش بازي كردن را كه در ميان بازيگران سينماي ايران مرسوم است، ميشكافد و با نقش يكي ميشود.
در برخي صحنههاي فيلم هديه تهراني به تمام معني معجزهيي را شكل ميدهد. در صحنهيي كه با خواهرش در حال گفتوگو است و صدايش در بغض و گريه ميشكند، تماشاگر حدفاصل بازيگر و نقش را به شكل كامل فراموش ميكند. چهارشنبهسوري صعود هديه تهراني و ادامه روند تكاملياش در كارنامه بازيگرياش است. چهارشنبه سوري پس از دو سال فترت ، يك نقطه عطف كامل در پرونده هديه تهراني بود.
● نقشهاي سوم
هديه تهراني در چند فيلم، در نقشهاي فرعي ظاهر شده است. در خانهاي روي آب ساخته فرمانآرا، او در نقش منشي دكتر سپيدبخت ظاهر ميشود كه در انتقام از بيتفاوتي و هوسبازي دكتر، مقدمات مرگ او را فراهم ميكند. بازي در اين فيلم اگرچه تجربه متفاوتي بود اما چندان جلب توجه نكرد.تهراني در فيلم دوئل ساخته احمدرضا درويش باز هم نقش كوچكتري را ايفا كرد. حضور او در يك فصل ۵ دقيقهاي محدود ميشد .
در يك بوس كوچولو، هديه تهراني در نقش فرشته مرگ ظاهر ميشود كه در طول فيلم به شكل متناوب حضور پيدا ميكند. در مجموع نقشهاي كوتاه هديه تهراني، هرچند نشانگر عدم هراس او از تجربههاي متفاوت است، اما هيچكدام نقطه مثبتي به كارنامه او اضافه نكردهاند.
● فيلمهاي ديگر: دستهاي آلوده، آبي، چتري براي دو نفر، دختر
سه شنبه 18 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]