تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815659315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگوي معاون وزير نفت با فارس تشريح شد: آخرين وضعيت توسعه ظرفيت پالايشگاهها و ضرورت حذف يارانه‌ سوخت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگوي معاون وزير نفت با فارس تشريح شد: آخرين وضعيت توسعه ظرفيت پالايشگاهها و ضرورت حذف يارانه‌ سوخت
خبرگزاري فارس: معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه در حال حاضر گازوييل با قيمت 5/16 تومان عرضه اما به قيمت 1100 تومان وارد مي شود، گفت: عرضه بسيار ارزان سوخت كه يارانه زيادي براي آن پرداخت مي‌شود، عقلايي نيست.


محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار اقتصادي فارس، به تشريح طرح‌هاي افزايش ظرفيت توليد پالايشگاه‌ها، نرخ بنزين و گازوئيل و فعاليت پالايشگاهي ايران در ساير كشورها پرداخت.

*افزايش ظرفيت و بهينه سازي پالايشگاه‌ها

نعمت زاده درباره بهينه‌سازي و افزايش ظرفيت پالايشگاه‌هاي موجود گفت: اين كار تقريبا در همه پالايشگاه‌ها شروع شده و در كنار آن اصلاح ساختار نيز انجام مي‌شود به اين معنا كه از پالايش فرآورده‌هاي سنگين‌تر به سمت فرآورده‌هاي سبك‌تر مي‌رويم.
وي تصريح كرد: كيفيت محصولات توليدي مطابق استاندارد‌هاي به روز شده و ورودي بعضي از پالايشگاه‌ها مانند بندرعباس، اراك و لاوان افزايش مي‌يابد. ساير پالايشگاه‌ها نيز با اصلاح ساختار محصولات سبك‌تر مثل بنزين، نفت گاز و يا گاز مايع و نفت سفيد افزايش پيدا مي‌كند.
نعمت زاده يكي ديگر از راه‌هاي افزايش توليد را احداث پالايشگاه جديد دانست و گفت: خوشبختانه احداث تعدادي پالايشگاه شروع شده و مواردي نيز در مرحله اوليه قرار دارد كه به زودي اجرايي خواهد شد.

* از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي استقبال مي‌كنيم

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش درباره مشاركت بخش خصوصي در احداث پالايشگاه گفت: در احداث پالايشگاه‌هاي جديد در تمام موارد بخش خصوصي و داخلي و خارجي را مشاركت داديم و سهم شركت ملي پالايش و پخش كمتر از 50 درصد است.
نعمت‌زاده تاكيد كرد: اين موضوع در قالب سياست‌هاي نظام است. اگر بخش خصوصي بخواهد به تنهايي سرمايه‌گذاري كند ما از آن استقبال مي‌كنيم اما متاسفانه طي 10، 15 سال گذشته تجربه نشان داده كه بخش خصوصي به تنهايي وارد سرمايه‌گذاري سنگين پالايشگاهي نشده ولي هر موقع وارد شود ما آن را پذيرفته و حتي آمادگي واگذاري طرح‌هاي موجود در نيمه راه را داريم.

* هزينه ساخت پالايشگاه

نعمت‌زاده درباره هزينه ساخت پالايشگاه گفت: اين بستگي به ظرفيت، نوع محصول و خوراك و نفت خام دارد، معمولا با ظرفيت پالايشگاه‌‌ها از150 هزار بشكه به بالا با قيمت‌هاي امروز هر بشكه‌ نفت حدود نزديك به 20 هزار دلار مي‌شود.
وي افزود: پالايشگاه 150 هزار بشكه‌اي بين 5/2 تا 3 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.

* پيشرفت طرح بهينه سازي پالايشگاه آبادان مثبت است

وي درخصوص روند كار طرح‌هاي بهينه‌سازي پالايشگاه‌هاي كشور گفت: پيشرفته‌ترين طرح بهينه‌سازي، پالايشگاه آبادان است كه حدود 47 درصد تاكنون پيشرفت داشته است و كمترين پيشرفت بهينه‌سازي را پالايشگاه تبريز داشته كه حدود 20 درصد گزارش شده است.
نعمت‌زاده روند پيشرفت طرح توسعه پالايشگاه لاوان را خوب توصيف كرد و گفت: پالايشگاه‌هاي تهران و اراك بيش از 20 درصد پيشرفت داشته است.

* انصراف پيمانكار پروژه اصفهان

وي دليل عقب ماندن پالايشگاه اصفهان از روند پروژه توسعه را انصراف پيمانكار اعلام كرد و گفت: براي ادامه كار، پيمانكار جديدي به كمك شركاء ديگر با ترك تشريفات مناقصه انتخاب شد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اضافه كرد: ادامه اجراي بخش‌هاي ديگر پروژه توسط همان پيمانكار خارجي سابق صورت مي‌گيرد و بخشي از پروژه كه با ترك مناقصه اجرا مي‌شود به پيمانكار چيني واگذار شده است.
نعمت‌زاده تصريح كرد: اين پروژه با قيمت كمتر واگذار شده و براي شفاف ‌شدن موضوع تقاضاي تصويب آن در كارگروه اقتصادي نفت را ارايه كرديم كه در نوبت رسيدگي قرار دارد.

* طرح پالايشگاه دوم خوزستان

نعمت‌زاده در خصوص طرح پالايشگاه دوم خوزستان نيز گفت: مطالعات امكان‌سنجي اين طرح تمام شده و قرارداد مطالعات مهندسي پايه آن چند ماه قبل با شركت فرانسوي و ايراني بسته شد.
وي اضافه كرد: زمين پروژه انتخاب و در حال حاضر مشغول انتخاب شركاء ايراني و خارجي است و با يك گروه خارجي مذاكره شده و مراحل نهايي را سپري مي‌كند.
وي افزود: اين پروژه با مشاركت شركت انگليسي اجرا خواهد شد اما در عين حال با كشورهاي ديگري نيز براي اين طرح مذاكره صورت گرفته كه احتمال نهايي شدن مشاركت شركت انگليسي بيشتر است.
وي درباره جزييات اين طرح گفت: ظرفيت اين پالايشگاه 180 هزار بشكه طراحي شده و نفت خام آن از ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران تامين خواهد شد كه با خط لوله از شمال و
غرب اهواز انتقال داده خواهد شد.
نعمت‌زاده موقعيت خغرافيايي اين پالايشگاه را منطقه آزاد اروند در آبادان ذكر كرد.
وي در ادامه گفت: پالايشگاه فعلي آبادن با توسعه شهر در منطقه مسكوني واقع شده و امكان سرمايه‌گذاري ديگري در آن نيست.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش درباره مشاركت بخش خصوصي در اين پروژه گفت: در اجراي اين طرح هم بخش خصوصي و هم بخش خارجي مشاركت دارد و با شركت‌هاي عمومي غيردولتي مانند بنياد مستضعفان و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در حال مذاكره هستيم و اميدواريم تا چند ماه ديگر تكليف سرمايه‌گذاران آن را روشن ‌كنيم.
نعمت‌زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح منافاتي با اصل 44 قانون اساسي و اساسنامه جديد كه سرمايه‌گذاري دولت را ممنوع مي‌كند، ندارد؟ گفت: تجربه نشان داده كه بخش خصوصي به تنهايي در پالايشگاه سرمايه‌گذاري نمي‌كند و وزارت نفت بعد از جنگ موافقت اصولي زيادي را به بخش خصوصي اعطا كرد ولي هيچ كدام از آنها حتي شروع نشده مانند پالايشگاه مازندران كه ما به كمك اين بخش رفتيم و هم اكنون در حال فعال شدن است.

*ضرورت احداث پالايشگاه جديد

معاون وزير نفت درباره ضرورت احداث پالايشگاه جديد گفت: با توجه به رشد و توسعه كشور و نياز روز افزون به نفت‌گاز و بنزين و عدم ظرفيت‌سازي در پالايشگاه‌ها حجم واردات روز به روز افزايش داشته است.
وي تصريح كرد: سال گذشته نيز علاوه بر سهميه ارزي كه مجلس تصويب كرد وزارت نفت مجبور شد 5/2 ميليارد دلار از منابع خودش كه بايد در طرح‌هايش سرمايه‌گذاري كند صرف واردات بنزين كند.
نعمت‌زاده اضافه كرد: امسال نيز كه مجلس اعتبار 30 هزار ميليارد ريال را در بودجه پيش‌بيني كرد، با توجه به افزايش قيمت بنزين و نفت‌گاز در بازارهاي جهاني ناچيز است.
وي تاكيد كرد: ما فكر مي‌كنيم 8 ميليارد دلار ديگر بايد به اين مقدار اضافه شود تا بودجه تامين واردات بنزين شود و اگر پالايشگاه نسازيم سال ديگر باز اين مقدار اعتبار براي واردات بنزين بيشتر خواهد شد.
وي گفت: حيف است 12 ميليارد دلار واردات بنزين و نفت‌گاز داشته باشيم و در طي يك سال آتش بزنيم ولي اگر بتوانيم همين پول را به سرمايه‌گذاري پالايشگاه اختصاص دهيم حداقل سه پالايشگاه مي‌سازيم.
نعمت‌زاده گفت: اگر حتي 4 ميليارد دلار بگذاريم سه پالايشگاه ساخته مي‌شود، عاقلانه نيست ما هر سال واردات را بيشتر كنيم و پالايشگاه نسازيم، اميدواريم مجلس هم كمك كند كه منابع مالي بيشتري به صورت قرض از حساب ذخيره ارزي كه ما بتوانيم پروژه‌‌هايي را كه شروع كرديم هر چه زودتر به اتمام برسانيم.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه مجلس و دولت براي توسعه و ساخت پالايشگاه كمك كنند ما طي سه، چهار سال ديگر كشور را از واردات بنزين بي‌‌نياز مي‌كنيم.
وي درباره راه تامين اعتبار براي ساخت پالايشگاه گفت: قرار است دولت تقاضايي را مجلس بدهد براي اين موضوع و اجازه تخصيص منابع به صورت تسهيلات را دريافت كند. ما معتقديم پالايشگاه‌ها احداث بشود از منابع و درآمد خودش مي‌تواند تسهيلات را بازپرداخت كند بنابراين دنبال بودجه دولتي نيستيم دنبال تسهيلات هستيم.

*هدفمند كردن يارانه‌ها ضروري است

نعمت‌زاده درباره هدفمند كردن يارانه سوخت اظهارداشت: در حال حاضر قيمت جهاني‌ نفت‌گاز در هر تن 1300 دلار است كه با احتساب هزينه‌هاي واردات حدود هر ليتر 1100 تومان ما آن را به قيمت 5/16 تومان عرضه مي‌كنيم و يارانه‌اي كه دولت مي‌دهد، مشخص مي‌شود.
وي اضافه كرد: معناي اين ميزان يارانه، حجم نقدينگي است كه به جامعه عرضه مي‌شود و دقيقا مساوي با تورم است كه براي جلوگيري از تورم يا بايد مصرف نكنيم كه نمي‌شود چون نيروگاه‌ها نفت‌گاز مي‌خواهند يا بايد قيمت‌ها را اصلاح كنيم.
معاون وزير نفت تاكيد كرد: اگر يارانه‌اي قرار است، پرداخت شود يا بايد به صورت نقدي مستقيم يا هر شيوه ديگري باشد تا مردم واقعا صرفه‌جويي كنند و صرفه‌جويي هم شامل تمام مصرف‌كنندگان از جمله كارخانجات، نيروگاه‌ها بخش كشاورزي و حمل و نقل است.
نعمت‌زاده درباره پيشنهاد افزايش قيمت براي نفت‌گاز كه در دولت در دست بررسي است گفت: من در جريان آن نيستم، طرح‌هاي زيادي پيشنهاد مي‌شود. اما عقلايي نيست نفت‌گاز كه 1100 تومان است ما آن را 16 تومان عرضه كنيم.
وي افزود: مجلس در قالب بودجه سال گذشته، 45 تومان را تصويب كرده بود كه تغيير كرد و در فاز اول ستاد مديريت حمل و نقل، 50 تومان را در نظر گرفت و قرار شد اين مسئله به تأخير بيفتد.
وي تاكيد كرد: در قانون مديريت حمل و نقل و سوخت پيش‌بيني شده تا سال 1391 يارانه نفت گاز و بنزين حذف شود و براي اجراي آن 3 سال بيشتر باقي نمانده و بنابراين لازم است كه در اين سه سال اگر يكجا هم نشده به صورت پلكاني يارانه سوخت حذف و قيمت‌ها واقعي شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در ادامه گفت‌وگوي خود با فارس در پاسخ به سوالي درباره پيش‌بيني سهميه‌بندي نفت‌گاز اظهارداشت: براي نفت‌گاز چون مصرف عمومي دارد قرار نيست سهميه‌بندي اعمال شود و اجراي كارت هوشمند براي خودروهاي سنگين هدر روي از طريق قاچاق و غيره جلوگيري خواهد شد.

*سوخت نيروگاه‌ها

معاون وزير نفت درباره ميزان سوخت (نفت‌گاز) تحويلي به نيروگاه‌ها گفت: در حال حاضر ميزان اين سوخت كمتر است ولي در زمستان بيشتر خواهد شد و از اوايل ارديبهشت ارايه سوخت به نيروگاه‌ها آغاز شده و به نيروگاه‌هايي كه هنوز به شبكه گاز وصل نشدند و يا نيروگاه‌هاي جديد مانند نيروگاه اروميه داده مي‌شود.
نعمت‌زاده افزود: هم اكنون به طور متوسط روزانه در طول سال 12، 13ميليون ليتر به نيروگاه‌ها نفت‌گاز دريافت مي‌كنند.

*طرح انتقال نفت بصره به آبادان

معاون وزير نفت همچنين درباره توافقنامه‌ اخير ايران و عراق در زمينه همكاري‌هاي نفتي گفت: طبق اين توافقنامه قرار است نفت عراق با خط انتقال لوله از بصره به پالايشگاه آبادان برود و به صورت فراورده از پالايشگاه آبادان به بصره منتقل شود.
وي تصريح كرد: مقدمات اين كار انجام شده بخش ايراني‌ آن به علاوه رودخانه اروند را ما انجام مي‌دهيم.
نعمت‌زاده افزود: بخشي كه در خاك عراق اجرا خواهد شد از طريق مناقصه، پيمانكار انتخاب مي‌شود از ايران نيز در اين زمينه دعوت كردند ما هم پيشنهادات خود را ارايه داديم و اميدوارم ايران در آن قسمت هم برنده شود كهدر اين صورت كل پروژه توسط ايران انجام خواهد شد.
وي اضافه كرد: سرمايه گذاري در اين پروژه در سمت ايران يعني از وسط رودخانه خط القعر به آبادان با ايران است و از خط القعر اروند به سمت عراق به عهده آنها خواهد بود.
نعمت‌زاده در خصوص حجم سرمايه‌گذاري در اين پروژه گفت: ميزان آن هنوز قطعي نشده و بعد از مناقصاتي كه عراق برگزار مي‌كند، مشخص خواهد شد اما با توجه به افزايش قيمت فلزات در چند ماه اخير پيش‌بيني حدود 150 ميليون دلار است.
وي زمان اجراي اين پروژه را 2 سال پيش‌بيني كرد و گفت: در صورت امكان زودتر انجام اجرا مي‌شود.

*طرح مشاركت ايران در پالايشگاه سازي در كدام كشورها

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره سرمايه‌گذاري در ساير كشورها گفت: سرمايه‌گذاري در زمينه پالايشگاهي در كشورهاي اندونزي، مالزي و سوريه نهايي شده و كار اجرايي آن آغاز شده و سرمايه‌گذاري كوچكي در يكي از كشورهاي آفريقايي صورت خواهد گرفت و هنوز نهايي نشده و در سريلانكا نيز ما نقش اجرايي و پيمانكاري به عهده خواهيم داشت.
وي تصريح كرد: سرمايه‌گذاري در سريلانكا توسط خود آنها انجام خواهد شد و ايران در پروژه افزايش ظرفيت از 50 هزار بشكه به يكصدهزار بشكه، اصلاح كيفيت محصولات و فرآورده‌هاي توليدي و نوسازي پالايشگاه‌هاي موجود مشاركت دارد.

گفت و گو از: زيبا اسماعيلي
انتهاي پيام/
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن