تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820986576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي مهر /جشن هزاره شاهنامه در 9 كشور / تنديس مشاهير ايراني در يونسكو


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصي مهر /جشن هزاره شاهنامه در 9 كشور / تنديس مشاهير ايراني در يونسكو
نشست دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران و اعضاي هيئت امناي بنياد فردوسي درباره ارسال فرم ثبت "هزاره به پايان رسيدن سرايش شاهنامه" به يونسكو برگزار شد.

ياسر موحد فرد - دبيركل بنياد فردوسي - در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اين خبر گفت: در نشستي كه شنبه 15 تيرماه در مقر كميسيون ملي يونسكو در ايران برگزار شد، بنياد فردوسي پيشنهاد كرد تا "هزاره سرايش شاهنامه" در فهرست رويدادهاي فرهنگي هنري و مشاهير يونسكو ثبت شود.

وي افزود: اين نشست با حضور دكتر محمدرضا سعيد آبادي دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران، فاطمه فراهاني رئيس اداره كل كميسيون ملي يونسكو در ايران و جمعي از اعضاي هيئت امناي بنياد فردوسي مانند ميرجلال الدين كزازي، حسن انوشه، ايرج حسابي و منصور وفايي برگزار شد. در اين نشست قرار شد فرم رسمي ثبت به پايان رسيدن هزاره سرايش شاهنامه فردوسي توسط بنياد فردوسي و كميسيون ملي يونسكو در ايران براي مقر يونسكو در پاريس ارسال شود.

موحد فرد تصريح كرد: با توجه به اينكه بنياد فردوسي مذاكراتي را با نهادها و سازمان هاي مردم نهاد انجام داده، اين امكان فراهم شده تا در قالب برنامه هاي گوناگون، ثبت به پايان رسيدن سرايش شاهنامه در شهرهاي مختلف ايران نيز برگزار شود. در اين راستا، موسسه فرهنگي اكو كه 10 كشور را در عضويت خود دارد اعلام آمادگي كرده تا به صورت بين المللي، هزاره شاهنامه فردوسي را با حضور 9 كشور ايران، تاجيكستان، افغانستان، قرقيزستان، پاكستان، تركيه، ازبكستان، تركمنستان و قزاقستان جشن بگيرد.

وي ادامه داد: بنياد فردوسي نيز برنامه هاي متعددي را در اين زمينه در سه حوزه كشوري، منطقه اي و بين المللي در دست دارد كه راه اندازي دانشنامه جهاني شاهنامه از جمله آنهاست. ضمنا با توجه به اينكه سال 2008 سال جهاني زبانها نامگذاري شده، بنياد فردوسي قصد دارد با همكاري نهادهاي ديگر، كنگره هايي را با عنوان نقش زبان و ادب فارسي در ميان ساير زبان هاي جهاني برگزار كند.

موحد فرد گفت: در سالهاي 2008 و 2009 ، 67 سده و هزاره از سوي يونسكو در زمينه مشاهير ادب به ثبت رسيده كه از اين جمله مي توان به هشتصد و پنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي غرنوي، نهصد و پنجاهمين سالگرد تولد امام محمد غزالي، صد و پنجاهمين سالروز زندگي و حيات فعال سيد جمال الدين اسدآبادي و هزار و صد و پنجاهمين سالروز تولد رودكي نام برد كه در يونسكو به ثبت رسيده است.

وي تصريح كرد: بنياد فردوسي قصد دارد براي اين چهار شخصيت به ثبت رسيده توسط كميسيون ملي يونسكو بزرگداشت هايي برگزار كند. از سوي ديگر سال 2009 ميلادي از سوي يونسكو به بهانه چهارصدمين سالگرد تولد شيخ بهايي، سال نجوم نام نهاده شده است. بنياد فردوسي با توجه به اين نامگذاري تلاش دارد با مراكز مختلف ارتباط بگيرد و برنامه هاي متعددي را در دستور كار خود قرار دهد كه مهم ترين آنها ساخت و آماده سازي تنديس هاي مفاخر ايران است.

وي افزود: طي سال هاي گذشته تنديس مشاهيري چون فردوسي، سعدي، حافظ، فردوسي، ابن سينا و شخصيت هاي شاهنامه ساخته و آماده شد. همين طور تنديس مفاخر معاصري چون شهريار، بنان، شجريان، اميركبير، پورياي ولي و غلامرضا تختي ساخته شد. از اين رو قصد داريم تنديس ها را در پايگاه هاي تعيين شده در كشورهاي ديگر در قالب نمايشگاه دائمي به نمايش بگذاريم كه در اين راستا با توجه به آمادگي رسمي رايزني فرهنگي ايران در سوريه مقرر شده است تا امسال نمايشگاهي از اين تنديس ها در سوريه برگزار شود.

موحد فرد خاطرنشان كرد: قرار است اين تنديس ها با همكاري و رايزني محمدرضا مجيدي - نماينده ايران در يونسكو - در مقر يونسكو در پاريس و در تالار مشاهير ايراني نمايش داده شود.

دبيركل بنياد فردوسي در پايان گفت: يونسكو با مشاركت بنياد فردوسي قصد دارد كنگره هايي نيز براي تبيين جايگاه و نقش زبان فارسي با توجه به نامگذاري امسال (سال جهاني زبانها) برگزار كند.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن