تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816905948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 26يك بلاگر ديني:انعكاس نهادينه‌كردن اخلاق در دنياي واقعي را مي‌توان در فضاي مجازي ديد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 26يك بلاگر ديني:انعكاس نهادينه‌كردن اخلاق در دنياي واقعي را مي‌توان در فضاي مجازي ديد
گروه وبلاگ و IT: يك بلاگر ديني آموزش و تعليم آرام افراد به دور از هرگونه جنجال و خشونت در فضاي واقعي را ضروري خواند و نهادينه كردن اخلاق در فضاي واقعي را مرحله اول اجراي اخلاق در فضاي سايبر عنوان كرد.
«مرجان سهرابي» كارشناس ارشد فقه و حقوق و بلاگر ديني در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، دنياي مجازي را، دنيايي بي‌نهايت وسيع و همانند فضاي غير‌مجازي دانست كه افراد با گرايش‌ها و اعتقادات و نگرش‌هاي متفاوتي در حال زندگي و گذران اوقات در آن هستند و از اين رو عملياتي‌شدن اخلاق به صورت عام و همه‌گير در اين فضا را امكان‌پذير ندانست.
متن كامل قسمت اول مصاحبه را اينجا كليك كنيد!

وي گفت: آنچه مسلم است اين است كه حاكميت‌ها مي‌توانند با ترويج اخلاق در دنياي واقعي، به صورت همه جانبه در محدوده تحت سيطره خود تأثير‌گذار بوده و به رعايت اخلاق در محدوده وسيعي از دنياي مجازي كمك‌ كنند.

اين بلاگر ديني تصريح‌كرد: هك كردن و كپي رايت در مراحل پيشرفته مي‌تواند نشانگر بي‌اخلاقي و تلاش افراد براي كسب منفعت از زحمات ديگران و يا ضربه زدن به سايرين باشد.

وي اظهار‌كرد: اما در جامعه امروز ما هك كردن وب سايت‌ها و يا ساير منابع اطلاعاتي موجود در فضاي سايبر يا عدم پايبندي به حقوق معنوي نويسندگان بيشتر جنبه اهمال و يا اقدامات تلافي جويانه و در برخي موارد نيز نشان دادن ميزان توانايي افراد به ديگران است.

وي افزود: پس با اطلاع‌رساني به موقع و تبيين موضوع مي‌توان گام‌هاي موثري در جهت ساماندهي و منع افراد از اقدام به اين اعمال برداشت. در اين زمينه اقدامات قانوني و ورود حاكميت‌ها براي تنبيه افراد اقدام‌كننده و در مجموع سازكارهاي قانوني مي‌تواند مؤثر باشد.

او در مورد علت تنبيه افراد اقدام كننده به هك و كپي‌رايت بيان‌كرد: بحث پايمال شدن حقوق برخي توسط ديگران مطرح است. اما در ساير موارد و مصاديق بي‌اخلاقي كه حقي از ديگران تضييع نشده و پاي حقوق قانوني افراد به ميان كشيده نمي‌شود و مساله شاكي خصوصي مطرح نمي‌شود نمي‌توان با تجويز ورود قانون و مقررات انتظار اصلاح سيستم و حاكم شدن ضوابط اخلاقي بر فضاي سايبر را داشت.

وي اظهار‌كرد: صرفاً با آموزش و تعليم آرام افراد به دور از هرگونه جنجال و خشونت در فضاي واقعي بايد اخلاق را در افراد نهادينه و منتظر انعكاس آثار ان در فضاي مجازي بود.

سهرابي درباره وجود تفاوت بين اخلاق ديني در فضاي مجازي و اخلاق ديني در فضاي اجتماعي و واقعي گفت: تعاريف وقتي در دو حوزه با خصوصيات كامل متفاوت و غير قابل مقايسه قرار مي‌گيرند بر اساس مصاديق آنها شايد به ظاهر تفاوت‌هايي پيدا كنند اما در اصل تعريف تغيير ايجاد نمي‌شود.

وي افزود: اما شيوه به‌روز و جريان دين و اخلاق ديني در حوزه مجازي به طور كلي با نحوه ارائه، اجرا و به طور كلي موارد و مؤلفه‌هاي دين و اخلاق ديني در فضاي غير مجازي، تفاوت داشته و از اين رو مي‌تواند منجر به پديد آمدن تعاريفي كه ظاهراً با هم متفاوتند، شود.

وي در پايان ارزيابي خود از فضاي ديني مجازي ايراني را اينگونه بيان كرد: به نظرم هنوز فضاي مجازي ديني منسجمي شكل نگرفته و اين طفل نوپا هنوز راه زيادي تا رسيدن به مراحل تكامل در پيش دارد مشروط بر اينكه در دوران كودكي خود به بيماري افراط و تفريط مبتلا نشود و از پا در نيايد.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن