تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826620973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از لابه لاي نوشته وود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: از لابه لاي نوشته وود
بعد از دو دهه ساختارگرايي، نشانه شناسي و روانكاوي حمله دوباره به «خرافه نيت هنرمند» ظاهراً كار عبثي مي نمايد. اين خرافه خيلي سخت جان است. اگر كارگردان مي گويد فيلمش بد است، منتقد چگونه مي تواند اعلام كند فيلم او فيلم خوبي است؟ اگر كارگردان اعلام مي كند از وجود لايه هاي معنايي معيني در اثرش به كلي بي خبر است، پس چگونه چنين لايه هاي معنايي مي توانند وجود داشته باشند، مگر در خيال منتقد؟ يكي از دغدغه هاي زيبايي شناسي سده بيستم اين بوده است كه به اين پرسش ها پاسخ دهد يا در واقع آنها را كنار بگذارد؛ اولاً از راه كاربرد ابتدايي روانكاوي (هنرمند از انگيزه هاي ناخودآگاه خويش بي خبر است)؛ بعد، از راه مفاهيم ماركسيستي ايدئولوژي، كه نشان مي دهد چگونه طيف وسيعي از پيش فرض ها، تنش ها و تضادهاي فرهنگي از خلال كدها، قراردادها و ژانرهايي كه عمدتاً از كنترل هنرمند بيرونند، عمل كنند. سرانجام از راه به كارگيري نظريه روانكاوي پيشرفته كه در پي آن است كه نه تنها موردهاي خاص، بلكه خود ايدئولوژي، بناي فاعل (سوژه) را درون آن و مناسبات فاعل و چشم انداز تماشا توضيح دهد. براي فهم تحولات سينماي هاليوود در دهه 70 دو كليد اصلي وجود دارد؛ يكي اثرات جنگ ويتنام روي ضمير آگاه و ناخودآگاه ملي و ديگري تكامل حيرت انگيز سينماي وحشت. نيرو گرفتن و استحكام جنبش هاي اعتراضي و آزادي گراي راديكال، مبارزه طلبي سياهپوستان و فمينيسم، در نابودي سينماي كلاسيك موثر بودند. سينماي وحشت امروز امريكا، از درون فيلم رواني بيرون آمد.نيويورك، نيويورك، همان طور كه اخيراً گدار گفته است، «فيلمي واقعي» است درباره مناسبات معاصر، اما چون به عنوان فيلمي «درباره گذشته» ديده شده، بسيار لطمه ديده است.با توجه به اشارات رولان بارت در كتاب S/Z درباره «دوباره خواندن»پديده چندين باره ديدن فيلمي چون جنگ هاي ستاره يي حالتي اندكي طنزآلود به خود مي گيرد. بارت مي نويسد؛ دوباره خواني عملي است خلاف عرف تجاري و ايدئولوژيك كنوني جامعه ما، كه در آن بايد داستان را پس از مصرف «دور بيندازيم» تا بتوانيم به سراغ داستان ديگري برويم، كتاب ديگري بخريم و اين امر تنها در ميان گروه هاي حاشيه يي معيني از خوانندگان (كودكان، سالخوردگان و استادان دانشگاه) معمول است. مي توان فيلمي مانند نامه يي از يك ناشناس يا آخر بهار را بيست بار خواند و باز هربار معاني جديد، پيچيدگي هاي تازه، ايهامات و امكانات تفسير نويني در آن يافت اما بعيد مي دانم اين آن چيزي باشد كه كساني را بارها و بارها به ديدن جنگ هاي ستاره يي مي كشاند.اگر اسپيلبرگ كارگردان ايده آل دهه 80 است، دليلش اين است كه صداقت او (كيفيتي كه در فيلم هاي جنگ هاي ستاره يي احساس نمي شود)، در مايه گذاري عاطفي اش دقيقاً در آن گونه بازگشت به كودكي كه ظاهراً مطلوب همه است بيان مي شود. نگرشي كه در فيلم هاي اسپيلبرگ به طور تلويحي به خانواده پدرسالاري وجود دارد، جالب است. در آرواره ها خانواده متشنج و ناپايدار است و در يي تي خانواده پيش از شروع فيلم از هم پاشيده است. تمام كاري كه از اسپيلبرگ برمي آيد اين است كه به رغم همه شواهدي كه خودش ارائه مي كند، بار ديگر بر خوبي ماهوي زندگي خانوادگي تاكيد كند. در فيلم يي تي (به عنوان نمونه) همين كه يك دانشمند با تخيلي ذاتاً پيشاجنسي در جاي پدر غايب قرار گيرد كفايت مي كند. نتيجه اينكه جايگاه زنان در آثار اسپيلبرگ خفت آور است. زنان در فيلم هاي وي انحصاراً كاركرد همسر و مادر(به ويژه مادر) را دارند.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن