تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803792136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ـ 1 (بخش نخست) تحسين مردم سمنان نسبت به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ـ 1 (بخش نخست) تحسين مردم سمنان نسبت به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي
خبرگزاري فارس: اجراي طرح مقابله با بدحجابي و ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي كه از ارديبهشت سال گذشته توسط نيروي انتظامي همزمان در سراسر كشور به اجرا درآمد، اجراي آن با واكنش‌هاي متفاوت و اغلب تحسين‌آميزي از سوي قشرهاي مختلف مردم و افراد صاحب نظر در استان سمنان رو‌به‌رو شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، در اين ارتباط برخي از افراد، پديده بدحجابي را رهاورد ارزش‌هاي نادرست حاكم بر جوامع غربي و تقليد كوركورانه از آنها مي‌دانند و گروهي از مصاحبه ‌شوندگان نيز چنين پديده‌اي را در جامعه اسلامي ايران، سوء استفاده از آزادي اجتماعي تعبير مي‌كنند.
نظر اغلب آنها بر اين است كه در جامعه از مقوله آزادي برداشت‌هاي متفاوت مي‌شود و هر شخصي به اقتضاي جايگاه اجتماعي و حتي شغل و مسئوليت خويش به نوعي آزادي را تعريف مي‌كند.
در همين حال برخي اجراي طرح مقابله با بدحجابي به خصوص نوع برخورد ضابطان طرح را در شان يك جامعه متحول نمي‌دانند و معتقدند بايد بيشتر كار فرهنگي انجام داد .

* تعابير نادرست از آزادي و نتيجه نامطلوب آن
يك دانشجوي جامعه شناسي در سمنان در‌باره اشاعه بدحجابي در جامعه و اثرات اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي در كنترل اين ناهنجاري به‌ خبرنگار فارس گفت: در كشور ما از سوي عوام، آزادي فقط براي نوع لباس پوشيدن و ظواهر زندگي جا افتاده است.
فريبا احمدي افزود: معمولا هنجارها رفتار معيني هستند كه براساس ارزش‌هاي درست اجتماعي شكل مي‌گيرند و با رعايت كردن اين هنجار‌هاست كه جامعه انتظام مي‌يابد.
وي اظهارداشت: اگر اين شيوه رفتاري كه در جامعه متداول است، دستخوش تغيير و دگرگوني شد، آن هم به صورتي كه تبديل به ضدارزش شود و بر خلاف آداب و رسوم و شئون آن جامعه نمود پيدا كند، تبديل به ناهنجار شده است و به عنوان يك معضل اجتماعي بروز مي‌كند.
دانشجوي ديگري در اين زمينه به خبرنگار فارس در سمنان گفت: يكي از نمودهاي ناصواب آزادي كه به جامعه القا شده، آزادي در بدحجابي است و در سال‌هاي گذشته اگر كسي به اين موضوع اعتراض مي‌كرد، به ايستادگي در برابر آزادي متهم مي‌شد و اين در حالي است كه ما در يك كشور اسلامي زندگي مي‌كنيم و اسلام به حجاب توجه اساسي دارد.
امير مشاوره بيان كرد: در تاريخ و مذهب كشور ما حجاب به عنوان يك ارزش اسلامي نگريسته شده و حتي در عصر رضاخان پهلوي كه دست به كشف حجاب زد، مردم در مقابل آن ايستادگي كردند اما امروز ما با دست خود يك ضدارزش را به ارزش تبديل كرده‌ايم.
وي همچنين اضافه كرد: ظاهرا ضعف در هويت باعث اين ناهنجاري‌ها شده است و اينكه جوان ايراني خلا الگو را در زندگي خود احساس مي‌كند، پس ناگزير خود را در اختيار دستگاه‌هاي تبلغاتي قرار داده و از نمونه‌هاي تبليغاتي غربي استفاده مي‌كنند تا كمبودهاي شخصيتي خود را جبران كند.
مشاوره ادامه داد: مسئولان حق دارند با اجراي طرح مقابله با بدحجابي اين ناهنجاري و آزادي افسار‌گسيخته را كنترل كنند.
وي در عين حال اضافه كرد: آزادي در جامعه به صورت افسار گسيخته رواج يافته است اما طرح مقابله با بدحجابي را نيز بدون در نظر گرفتن زمينه‌هاي فرهنگي در پيش گرفته‌ايم و اين طرح هنوز براي جوانان خوب تفهيم نشده ‌است.

*فرهنگ‌سازي، ضرورتي براي ايجاد امنيت
يك روانشناس و آسيب‌شناس اجتماعي در اين ارتباط به خبرنگار فارس در شاهرود گفت: امنيت داراي ابعاد مختلفي است كه در گذر زمان دستخوش تغيير مي‌شود.
امير جوانفكر افزود: به طور كلي افراد هر جامعه‌اي ممكن است رفتاري را نياموخته باشند يا آن رفتار به صورتي كلي و گذرا در جامعه مطرح شده باشد و چون هنجارها و رفتارها به يكديگر وابسته هستند، ناتواني در ايجاد هماهنگي بين جامعه و فرهنگ باعث قطع زنجيره رفتاري در يك دوره خاص مي‌شود.
وي ادامه داد: براي ايجاد امنيت اجتماعي در هر جامعه‌اي نياز به آموزش و فرهنگ‌‌سازي با استفاده از مربيان و فرهنگ‌سازان كارآمد است.
اين روانشناس، فرهنگ‌سازي در بخش امنيت اجتماعي را ضروري خواند و افزود: نقاط ضعف و قوت طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي بايد براي مردم بازگو شود تا اين طرح در همه موارد كارآمد شود.
جوانفكر اظهار داشت: با توجه به اين كه مهم‌ترين بعد رفتار، كنش و التزام عملي بوده، بسياري از رفتارها و اطلاعات داده شده به مردم در حد دستورالعمل و كمتر در زمينه تعميم بخشيدن و ايجاد التزام عملي انجام شده است.
وي افزود: اين طرح در در ابتداي امر بدون هيچ‌گونه فرهنگ‌سازي و كار روانشناسي به اجرا درآمد اما در برهه كنوني به جنبه‌هاي ديگري از آن نيز كه شامل حيطه روان شناختي بوده، توجه شده است.
اين روانشناس اظهار داشت: در برخي موارد، آموزش نديدن ضابطان طرح موجب برخورد نامناسب آنها با جوانان شده است كه اين امر سوء رفتارهايي را به دنبال خواهد داشت.

*رضايت 80 درصد مردم از اجراي طرح
فرمانده انتظامي استان سمنان نيز به خبرنگار فارس در سمنان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي امسال را سال نوآوري و شكوفايي ناميدند و با توجه به اين موضوع، در طرحي كه از سوي نيروي انتظامي به اجرا گذاشته شده و مقابله با ناهنجاري‌هاي اجتماعي نام گرفته، به جنبه‌هاي نوآورانه توجه كافي شده است.
عليرضا طاهري افزود: بيش از 80 درصد اقشار مختلف جامعه اعم از قشرهاي معمول، روحانيان نهادها و دستگاه‌هاي دولتي و اصحاب رسانه‌ها از اين طرح حمايت كردند.
وي اظهار داشت: هدف دشمن تضعيف ايمان مردم و نسل جوان جامعه اسلامي است تا با استفاده از حجاب‌گريزي و حجاب‌هراسي جوانان را از ارزش‌هاي ملي و مذهبي خود دور كند.
طاهري گفت: براي موفقيت بيشتر در اجراي طرح مقابله با بدحجابي، علاوه بر نيروي انتظامي نياز است كه مردم هم همكاري و كمك كنند.
فرمانده انتظامي استان سمنان افزود: برخورد با مفسدان از جمله توليدكنندگان فيلم و سي‌دي‌هاي مبتذل و مشروب الكلي و متجاوزان به حريم خصوصي و همچنين افراد بدحجاب و متظاهر در پارك‌ها و معابر عمومي در دستور كار نيروي انتظامي در اين ارتباط است.
طاهري تصريح كرد: نقطه قوت اين طرح حمايت مردم است كه خواستار كنترل افراد بدحجاب و پاكسازي جامعه از اين پديده ناموزون هستند.
فرمانده انتظامي استان سمنان افزود: خوشبختانه وضع رعايت حجاب توسط بانوان در استان سمنان به نسبت مطلوب است و بيشتر مردم اين استان در حجاب اسلامي ممتاز هستند.
وي افزود: در اين خصوص ناجا بيشتر تذكر شفاهي را سرلوحه كار خود قرار داده است و با توجه به اين موضوع، 90 درصد افراد بدحجاب با اين روش راهنمايي مي‌شوند و 10 درصد ديگر نيز كه به تذكر پليس قانع نيستند، به پاسگاه‌هاي انتظامي هدايت مي‌شوند و در حضور والدين و خانواده آنها ارشاد انجام مي‌شود.
طاهري تصريح كرد: برخي نيز كه در اين خصوص به هيچ چارچوبي پايبند نباشند، به مراجع قضايي ارجاع داده خواهند شد.
امام جمعه موقت سمنان نيز در گفتگو با فارس اظهار داشت: در رويارويي با مسائل اجتماعي به ويژه حجاب در كشور، يك عزم ملي و همكاري گسترده بين سه قوه نياز است و بايد هماهنگي‌هاي لازم در رابطه با مقابله با ناهنجاري‌ها صورت گيرد.
محمدباقر عبدوس در سمنان گفت: قواي مقننه، مجريه و قضائيه بايد در اين خصوص همگام و هماهنگ عمل كنند و با معضل بدحجابي كه در برخي نقاط ديگر به بي‌حجابي تبديل شده، مقابله كنند.
وي بر ضرورت برخورد با توليدكنندگان لباس‌هاي نامناسب تاكيد كرد و گفت: صنوفي كه اين لباس‌ها را عرضه مي‌كنند، بايد كنترل شوند.
معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان سمنان نيز با اشاره به برگزاري دوره‌هاي آموزشي مستمر در مدارس گفت: برگزاري‌ اين دوره‌ها ضمن‌ آشنايي دانش‌آموزان دختر با مزيت‌هاي حجاب، آنها را براي ورود به زندگي اجتماعي همراه با حفظ ارزش‌هاي ديني آماده مي‌كند.
حجت‌الله واعظي‌نژاد در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان با بيان اينكه راهنمايي و ارشاد كارايي بيشتري نسبت به ايجاد محدوديت يا مجازات براي بانوان بدحجاب دارد، افزود: در شهرستان‌هاي استان‌ سمنان، گشت‌هاي ارشاد كه متشكل از بانوان پليس است به بانوان بدحجاب تذكر مي‌دهند.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان مشاركت مردم و دستگاه‌هاي فرهنگي را براي موفقيت طرح ارتقاي اجتماعي كه با هدف برخورد با معضل بدحجابي اجرا مي‌شود را ضروري دانست.
واعظي‌نژاد گفت: هر فعاليت اجتماعي و انتظامي پليس، زماني به توفيق مي‌رسد كه با اقبال و استقبال آحاد جامعه مواجه شود و با برخورداري از مشاركت مردم، هزينه‌هاي بسيار كمتري از نظر مادي و معنوي متوجه پليس كند.
وي با تاكيد بر اينكه مسئله مبارزه با بدحجابي نيز از اين قاعده مستثني نيست، افزود: همنوايي بين پليس و ساير نهادهاي مدني، جريان‌هاي فكري و صاحبان قلم و انديشه در اجراي اين طرح مي‌تواند كارآمدي شايسته‌اي به دنبال داشته باشد.
واعظي‌نژاد گفت: بازخواني مسئله حجاب اسلامي و راه‌هاي توسعه و ترويج آن و چگونگي مقابله با هنجارشكني اجتماعي با عنوان بدحجابي و ولنگاري در پوشش، ضروري است تا دست‌اندركاران امر با ايفاي نقش اجتماعي و تربيتي خويش، پليس را در اين ماموريت حساس همراهي كنند.
معاون اجتماعي نيروي انتظامي سمنان با اشاره به اينكه طرح مبارزه با بدحجابي، تحرك گفتماني جديدي در عرصه رسانه‌ها و جامعه ايجاد كرده است، افزود: افكار عمومي جامعه نسبت به برخورد جدي پليس با مظاهر بدحجاب و ولنگاري تاكيد دارد.
ادامه دارد . . .
------------------------------------------------
گزارش از: سپيده سير
خبرنگار فارس در سمنان
------------------------------------------------
انتهاي پيام/ر
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن