تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814805867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گروه تروريستي جندا... و سياست دولت پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گروه تروريستي جندا... و سياست دولت پاكستان
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اسلام آباد - تحويل عبدالحميد ريگي برادر عبدالمالك رهبر گروه تروريستي جندا... باپيامدهايي همراه بود كه بررسي و تامل در برخورد دو كشور با اين مساله را بيش از گذشته ضروري ساخته است .


مساله اقدامات تروريستي گروه جندا... آزمايشي است براي همكاري امنيتي اسلام آباد با تهران .
اما قبل از بررسي سياست دولت پاكستان در اين خصوص ،به اصل رويداد و حواشي آن اشاره و سپس به بررسي و تحليل آن پرداخته مي شود.
** استرداد عبدالحميد ريگي
"عبدالحميد ريگي ( با نام مستعار غلام حيدر رييساني ) "روز شنبه 25 خرداد ازسوي مقام هاي قضايي كويته پاكستان تحويل مقام هاي ايراني شد.
ريگي كه طي سال گذشته در زندان كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان زنداني بود به همراه 15 نفر ديگر تلاش داشتند با ارايه مدارك هويتي جعلي ، خود را از اتباع پاكستان معرفي كنند اما با تلاش مقام هاي مسوول در سفارت ايران در اسلام آباد و سر كنسولگري كشورمان در كويته و ارايه مدارك مستند مبني اينكه اين افراد تحت پيگيرد قضايي جمهوري اسلامي قرار دارند، به ايران تحويل شد.
قرار بود وكلاي عبدالحميد ريگي لايحه فرجام خواهي خود را به دادگاه عالي كويته و با هدف ممانعت از تحويل وي به جمهوري اسلامي ايران ارايه دهند اما قبل از آغاز به كار دادگاه مذكور، ريگي به خاك كشورمان انتقال داده شد.
فرداي تحويل ريگي به ايران ، يكي از مقام هاي وزارت كشور پاكستان در گفت وگو با ايرنا در اسلام آباد در اين خصوص گفت :پس ازحادثه گروگان گيري 21نفر از شهروندان ايراني در منطقه چابهار از سوي اشرار مسلح وابسته به شاخه فرعي گروه تروريستي ريگي، افراد مسلح اين گروه به همراه گروگان ها وارد خاك پاكستان شدند كه درنهايت با همكاري نيروهاي مرزي اين كشور و نيروهاي اطلاعاتي پليس ايران اشرار مسلح در ناحيه تربت ايالت بلوچستان پاكستان بازداشت شدند.
وي افزود:با انتقال اين اشرار به كويته ، دادگاه عالي ايالتي ، حكم زندان همه گروگان گيران را صادر كرد.
وكلاي آنها در زمان صدور حكم به بهانه اينكه افراد مذكور پاكستاني هستند، آزادي همه آنها را خواستار شده بودند.
مقام وزارت كشور پاكستان اظهار داشت : تلاش و همكاري نزديك مسوولان امنيتي تهران و اسلام آباد و بويژه افسر رابط پليس ايران به افشاي هويت واقعي 14 نفر از اشرار زنداني در كويته منجر شد.
وي تصريح كرد: با بررسي ها و تحقيق بيشتر و ارايه مدارك مستند از سوي پليس ايران هويت سردسته اشرار بازداشتي كه خود را غلام حيدر رييساني معرفي كرده بود، فاش شد.
مسوول امنيتي وزارت كشور پاكستان افزود: رييساني در واقع همان عبدالحميد ريگي بود كه از سوي دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با حادثه تاسوكي تحت پيگرد قرار داشت .
اين منبع تاكيد كرد: با افشاي هويت اين فرد، دادگاه عالي كويته حكم استرداد ريگي به دستگاه قضايي ايران را صادر كرد.
وي افزود: طي يك سال گذشته وكلاي مدافع عبدالحميد ريگي به انحاي گوناگون تلاش داشتند تا حكم تبرئه وي را از دادگاه كويته اخذ كنند اما هيچكدام از مدارك ارايه شده براي آزادي وي كافي نبود.
اين مقام مسوول در وزارت كشور پاكستان اظهار داشت : در يك مورد براي آزادي ريگي يك ميليون دلار رشوه به قاضي پرونده پيشنهاد شد كه قاضي اين رشوه را رد كرد.
** مقابله به مثل گروه تروريستي ريگي
فرداي روز تحويل ريگي به ايران ، گروه جندا... به رهبري عبدالمالك ريگي نيمه شب با حمله به يك پاسگاه انتظامي در بخش سراوان 16 نفر از نيروهاي انتظامي مستقر در اين پاسگاه را به گروگان گرفته و به پاكستان منتقل كردند.
بلافاصله مقام ارشد وزارت كشور پاكستان ( كمال شاه ) اعلام كردكه اسلام آباد يك درخواست فوري از ايران براي رديابي اين گروه تروريستي و پيدا كردن افرادي كه در يك پاسگاه مرزي ربوده شده اند، دريافت كرده است .
اين مقام ارشد پاكستاني همچنين تاكيد كرد كه ارتش اين كشور (پاكستان ) به همين منظور در مناطق مرزي با ايران اعلام آماده باش كرده است و نيروهاي امنيتي دو كشور در حال اعزام به منطقه هستند.
وي گفته بود كه به احتمال زياد هنوز وارد خاك پاكستان نشده اند اما مناطق مرزي را به دقت تحت كنترل است .
** هويت گروه تروريستي جندا ...
جندالله گروه جديدي محسوب مي شود و به همين دليل اطلاع چنداني از خاستگاه ، رهبران و اهداف اين گروه تروريستي در دست نيست . آنچه مسلم است آنكه اين گروه هدف و مبناي خود را ضربه زدن به منافع نظام جمهوري اسلامي قرار داده است و در اين راه از هيچ جنايتي فروگذار نمي كند.
عبدالمالك ريگي رهبر اين گروه حدود 28 ساله است ،تحصيلات كلاسيك ندارد و خودش را "خادم جندا.." مي خواند .
بنا به گفته خودش از سن نوزده سالگي اسلحه به دست گرفته و به عمليات تروريستي پرداخته است .
"ريگي " يكي از قبايل بلوچستان شمالي است ، مانند قبايلي چون براهوئي ، مري ، ناروئي ، شهنوازي ، كهرازهي ، گمشادزهي ، باركزهي .
يكي از شبكه هاي تلويزيوني سلطنت طلب بارها وي را "دكتر عبدالمالك " نام برده است .
در حال حاضر گروه ريگي و جندا... در مناطق بدون كنترل افغانستان ، پاكستان و بلوچستان ايران رفت و آمد مي كنند. وي مي گويد: "من انكار نمي كنم .
بسياري از افراد ما در خاك پاكستان هستند. خانواده ها و كساني كه به اين كشور گريخته اند ولي افرادي كه كار عملياتي مي كنند در خاك ايران هستند."
ريگي گفته است كه حتي يك بار هم در نزديكي تهران اشتباهي بازداشت شده ، اما چون شناسايي نشده ، رهايش كرده اند.
نوع فعاليت اين گروه نشان از امكانات پشتيباني گسترده اي مي دهد كه تاكنون در بين مبارزات خوانين بلوچ ديده نشده است .
آنان از شبكه اينترنت و همچنين از رسانه هاي گروهي تلويزيوني و راديويي عمدتا وابسته به سلطنت طلبان و صداي امريكا به طور رسمي در انعكاس خبر عمليات و طرح ديدگاهايش استفاده مي كند.
دربسياري از عمليات مسلحانه اين گروه ، شيوه هاي كار طرفداران القاعده و الزرقاوي در عراق ، به شكل گسترده اي تقليد مي شود.
شيوه عمل گروه ريگي براساس گروگانگيري و معامله است .
اما آنها در بسياري موارد گروگانها را اصلا نمي شناسند. ريگي مي گويد: "بعضي گروگان ها را شناسايي كرده بوديم . البته هدف فرماندار و استاندار بودند كه نشديم ."
وي در مورد شيوه گروگانگيري مي گويد: "اگر حل نشد دست به اقدام ديگري مي زنيم و افراد ديگري را مي گيريم . از آدم هاي اصلي شان مي گيريم . آن وقت معامله مي كنند."
آنها بطور معمول براي گرفتن گروگان تور مي گذارند، تعداد زيادي را در مسير حركت جمعي (اتوبوس و ميني بوس ) دستگير مي كنند و بعد گروگانها را تا زمان تعيين تكليف به كوههاي پاكستان يا بلوچستان مي برند.
آمريكا از سال 2005 ميلادي روابط محكمي با عبد المالك ريگي رهبر اين گروه داشته است .
آموزش ها به زبان فارسي و انگليسي صورت مي گيرد و اكثر افراد مانند نيروهاي الزرقاوي و بسياري از جريانهاي وابسته به القاعده براي عمليات پول مي گيرند و بايد مدارك انجام عمليات ، مانند فيلم و عكس را تحويل بدهند تا پول شان را دريافت كنند.
به نظر مي رسد كه به دليل تحركات وحشيانه و گسنرده ريگي در سال گذشته ، پاكستان ،القاعده و آمريكا تصميم گرفته اند كه گروه را به سامان درآورند و بر اساس آنچه تاكنون به دست آمده است ، محل آموزش نيروهاي تروريست " جندا..." در پاكستان است .
** جندا... و سياست پاكستان
همكاري پاكستان در تحويل عبدالحميد برادر عبدالمالك ريگي تحسين برانگيز والبته از جهاتي تامل برانگيز است .
پيش از اين جمهوري اسلامي ايران نسبت به قصور پاكستان به منظور جلوگيري از فعاليت گروهك ريگي به صورت محرمانه اعتراض كرده بود.
تحويل عناصر تروريستي ريگي از سوي پاكستان را مي توان از زواياي مختلف مورد ارزيابي قرار داد.
اتخاذ تصميمات ، همكاري ها و تشريك مساعي دولت ها با همديگر در مناسبات بين الملل محصول ارزيابي متغيرهاي مختلف و با توجه به مقتضيات و ظرف زماني خاص و عوامل تاثير گذار در همان محيط زماني صورت مي گيرد.
برهمين اساس همكاري پاكستان در تحويل ريگي را بايد ناشي از چند عامل دانست كه با ذكر اين عوامل مي توانيم چشم انداز همكاري هاي آتي اين كشور با ايران را مورد ارزيابي قرار دهيم :
1. تغيير شرايط سياسي ، معادلات قدرت و وجود شكاف در نهادهاي قدرت درپاكستان
اين تغيير هنوز باعث تعادل در نهادهاي قدرت نشده با اين حال با توجه به قدرت يافتن حزب مردم و روابطي كه اين حزب با ايران دارد ، باعث شده براي اولين بار طي دهه گذشته همكاري هاي بيشتري در خصوص اجراي كامل معاهده استرداد انجام دهد.
با اين حال در مورد اخير - تحويل ريگي به ايران - شكاف در بدنه نهادهاي قدرت به ويژه بين سازمان اطلاعات ارتش (آي .اس .آي ) و سازمان اطلاعات داخلي (آي .بي - زير نظر وزارت كشور )اين كشور باعث شد كه ريگي به تهران تحويل شود.
همين شكاف بود كه باعث احضار كمال شاه قايم مقام وزارت كشور پاكستان به ديوان عالي اين كشور شد.
كمال شاه يك هفته بعد از تحويل ريگي به تهران ، از سوي " عبدالحميد دوگار" رييس ديوان عالي پاكستان احضار و از وي درباره چگونگي تحويل ريگي سووال شد.
دوگار در جسله بازجويي از قائم مقام وزارت كشور پاكستان مدعي شد كه استرداد ريگي به ايران بصورت غيرقانوني انجام شده است .
كمال شاه نيز به دوگارتوضيح داده كه بين ايران و پاكستان معاهده استراداد مجرمين وجود دارد ، بنابراين تحويل ريگي به ايران روند قانوني خود را طي كرده است .
با اين وجود رييس ديوان عالي پاكستان توضيحات قايم مقام وزارت كشور را قانع كننده ندانسته و خواستار توضيح و بازجويي بيشتر از وي شد.
بنابراين در پاكستان هم اكنون در خصوص تحويل ريگي و همكاري مقام هاي امنيتي پاكستان و شخص رحمان ملك مشاور امنيتي نخست وزير اين كشور و سرپرست وزارت كشور ، سوء ظن وجود دارد.
اين سوء ظن هم اكنون بر همكاري هاي جديد بين ايران و پاسكتان سايه افكنده بطوريكه هيچكدام از مقام هاي مسوول پاكستاني حاضر نيستند درباره پيگيرهاي خود در خصوص 16 گروگان اخير سراوان كه از سوي عبدالمالك ريگي به داخل پاكستان منتقل شده اند، سخني بگويند.
با توجه به اعلام مهدي هاشمي سرپرست وزارت كشور ايران در خصوص اعزام قريب الوقوع هياتي به پاكستان براي پيگيري موضوع گروگان ها، خبرنگار ايرنا صبح روز جمعه تلاش زيادي كرد تا با "اقبال چيما"رييس بخش مديريت بحران ملي وزارت كشور پاكستان تماس بگيرد كه موفق به انجام مصاحبه آن نشد.
عصر جمعه نيز اين تلاش ادامه يافت كه چيما در پاسخ به سوال ايرنا گفت : " در حال پيگيري هستيم ".
در واقع ترس مقام هاي وزارت كشور پاكستان از علني شدن اين تلاش ها! باعث شده تا آنها از پاسخ به اين مساله طفره بروند.
همانطور كه در بالا اشاره شد در موضوع تحويل ريگي نقش آي . بي كه در حال حاضر زير نظر وزارت كشور پاكستان فعاليت مي كند بسيار اساسي بود.
مقام هاي پاكستاني هنگام تحويل ريگي بطورمرتب از مطلع شدن آي . اس .آي نگران بودند و اصرار داشتند كه وي خيلي سريع از كشورشان خارج شود.
نكته قابل ذكر اين است كه در پاكستان هر زمان كه نقش "آي .بي " پررنگ شود، نقش آي .اس .آي كم رنگ مي شود( در زمان حاكميت حزب مردم اين اتفاق رخ داده است )
درواقع تحويل ريگي محصول هماهنگي "آي .بي "با وزارت كشور پاكستان و دادگاه عالي كويته بود.
البته اين مساله به معناي مطلع نبودن آي . اس آي نبوده و نيست اما به هرحال اين سازمان موفق نشد اقدامي را براي ممانعت و يا بهره گيري از اين مساله انجام دهد.
آساق ** 235
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن