تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815366060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاتمي:اصرار 60ساله‌بر محو فلسطين، بيانگر سقوط اخلاق


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: خاتمي:اصرار 60ساله‌بر محو فلسطين، بيانگر سقوط اخلاق
رئيس جمهور سابق ايران سرنوشت چهار ديپلمات ربوده ايراني در لبنان را از مصيبتهاي اخلاقي جهان امروز خواند و يادآور شد اصرار 60 ساله بر محو فلسطين بيانگر سقوط اخلاق بين المللي است.

به گزارش خبرگزاري مهر، خانواده چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان با رئيس جمهور سابق كشورمان ديدار وگفتگو كردند.

حجت ‌الاسلام سيد محمد خاتمي ضمن ابراز اميدواري نسبت به اين كه به زودي بتواند اين ديپلماتها را ببيند و از وضعيت آنها اطلاع پيدا كند، گفت : مسئله‌ اين چهارعزيز، متوسليان، اخوان، موسوي و رستگارمقدم فراتر از يك مسئله‌ عاطفي است. اين مسئله پيوندي با ايران، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي و مهمتر از آن با آن چه امروز در عرصه‌ بين‌المللي مي‌گذرد، پيدا مي‌كند بنابراين بايد از اين ديدگاه به اين مسئله نگاه كرد.

رئيس موسسه‌ بين‌المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها، همچنين با اشاره به سفرهاي خود به ديگر كشورها گفت : در بعضي جاهايي كه مي‌روم صحبت مي‌شود. وقتي از محو اسرائيل اظهارنظري شده خيلي حساسيت نشان مي‌دهند، مي‌گويم اين يك حساسيت است، اما آيا در اين دنيا وقتي 60 سال است يك ملتي واقعا و عملا محو مي‌شود و نه اين كه فقط ادعاي محو آن ملت مي‌شود، يعني فلسطين از نقشه حذف مي‌شود و مي‌گويند نامي از فلسطين و ملت آن نباشد، حتي اجازه داده نشود ميليونها آواره‌اي كه از خانه بيرون رانده شده‌اند به سرزمينشان برگردند حساسيتي در دنيا پيدا نمي‌شود، بلكه برعكس از محوكننده يك ملت حمايت مي‌شود و اين نشان‌دهنده‌ سقوط اخلاق در عرصه‌ بين‌المللي است.

خاتمي افزود : ما از معيارهاي دوگانه صحبت مي‌كنيم اين بد است، ولي گاهي در اعمال اين معيارهاي دوگانه آن قدر سقوط اخلاقي وجود دارد كه وصف‌ناپذير است و معتقديم اين اوضاع بايد به نحو بارزتري تحول پيدا كند. بالاخره يك جايي بزرگترين زرادخانه‌ اتمي دنيا بعد از چهار – پنج كشور اتمي بزرگ دارد و كاملا مورد حمايت است، ولي يك كشوري كه آشكارا مي‌خواهد فناوري صلح‌آميز هسته‌يي داشته باشد و عضو NPT هم هست، اين طور مورد فشار قرار مي‌گيرد و اين معيار دوگانه است.

رئيس بنياد باران در ادامه گفت : سرنوشت عزيزان ما هم از جمله مصيبتهاي اخلاقي جهان امروز است. يعني از محو يك ملت و يك تاريخ حساسيت برانگيخته نمي‌شود، اما يك صحبت كه مي‌شود اين طور حساسيت نشان داده مي‌شود. چهار نفر انسان آن هم نه انسان عادي، انسانهايي كه مومن هستند، نماينده‌ انقلاب و ملت هستند بدون هيچگونه جرم سياسي گم مي‌شوند و هيچ نشاني از آنها داده نمي‌شود، حساسيتي هم در عرصه‌ بين‌المللي ايجاد نمي‌شود. ولي راجع به فلان فعاليت، فلان موضوع بسيار كوچك يا موهوم آنطور حساسيت نشان مي‌دهند.

خاتمي تاكيد كرد : دولت موظف است مسئله را پيگيري كند، همانطور كه در گذشته و حال نيز اين كار وجود داشته است. البته دولتها محذوراتي هم دارند. بايد در عرصه‌ بين‌المللي سوال كنيم چرا اينقدر شاهد سقوط اخلاقي در دنيا هستيم؟

رئيس موسسه‌ بين‌المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها، با اشاره به طرح گفتگوي تمدنهاي خود، گفت : يكي از موضوعات گفتگو اخلاقي كردن سياست است. آيا چنين چيزي ممكن است؟ معتقدم بله ممكن است ؛ولي سياست امروز كه بر پايه زور و قدرت مي‌گردد، بايد در دنيا عوض شود تا سياست اخلاقي شود. اختلاط بين سياست با اخلاق به صورتي كه امروز است جاري است محال است.به همين دليل ساختار سازمان و هم معناي سياست در دنيا و هم اينكه چه كساني دست‌اندركار سياست در دنيا هستند همه از نظر اديان و مصلحان بزرگ بايد تعريف شود و مي‌توان به نقطه‌نظراتي مشترك رسيد.

خاتمي تصريح كرد: گم شدن چهار انسان عزيزي كه همه به آنها علاقه داريم تاثرآور است ولي از آن تاثر بزرگتر نحوه برخورد جامعه‌ جهاني است با اين جريان و ناكام ماندن تلاش براي اينكه آشكار شود اين مسئله چيست اين امر نشانه‌ اخلاق در دنياي امروز است و مشكلي بزرگ است.

رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه گفت : اگر واقعا از نظر محيط زيست كه خطر بزرگي براي دنياست و باز هم مي‌توان همين تخريب محيط زيست را يكي از نتايج سقوط اخلاقي دانست، ويران شدن بنيادهاي مسلم اخلاق در روابط بين‌المللي امروز مصيبت بزرگ‌تر است.

وي گفت : در مورد عزيزان مفقود شده همه وظيفه داريم كار كنيم تا مسئله را زنده نگه داريم چون معمولا وقتي كسي از موقعيت مشخص و مطرحي كنار مي‌رود بعد از مدتي فراموش مي‌شود؛ 27 سالي است كه از اين عزيزان خبري نيست بايد درباره اين موضوع حتي از بعضي مجامع محترم و شخصيتهاي معتبري در اين زمينه كمك بگيريم. خواست جامعه‌ ايراني، خواست خانواده‌ها را از اين طريق هم پيگيري كنيم. طبعا دستگاه ديپلماتيك نيز مي‌تواند به صحنه بيايد همچنان كه در گذشته و حال در اين مورد تلاشهايي صورت گرفته است امروز هم با حفظ اصول و معيارهايمان بكوشيم از سرنوشت اين فرزندان ملت اطلاع پيدا كنيم؛ دولت لبنان همچنين سيد حسن نصرالله هم مي‌توانند موثر باشند طرح رسانه‌اي، مطبوعاتي، اطلاع‌رساني اين مسئله هم مهم است.

در ابتداي اين ديدار خانواده چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان به طرح ديدگاهها و نظرات خود پرداختند.

سيد محسن موسوي، كاظم اخوان، احمد متوسليان و تقي رستگارمقدم چهار ديپلمات ايراني در تاريخ 14 تير ماه 1361 به دست نيروهاي فالانژ وابسته به ارتش اسرائيل در بيروت ربوده شدند.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن