تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816988752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد، افول زيبايي‌ها (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اعتياد، افول زيبايي‌ها (‪(۱‬
گزارش از: منوچهر صمدي
اعتياد، امروزه به عنوان يكي از معضلات اساسي جوامع بشري علاوه بر آنكه جامعه را دچار زيانهاي انساني و مادي بسياري مي‌كند، عرصه‌هاي اخلاقي انسانها را نيز به ورطه سقوط مي‌كشاند.

بيشتر كارشناسان معتقدند اين بلاي خانمانسوز كه به عنوان يك آسيب جدي سلامت روح، روان و جسم افراد جامعه را تهديد مي‌كند ارزشهاي انساني و معنوي را تحت تاثير خود قرار داده و از اين نظر باعث تخريب مباني اعتقادي و ارزشي افراد مي‌شود.

به گفته‌ي آنان، پرورش انسان سالم نياز به اطلاعات كافي، صرف وقت لازم و تمرين رفتارهاي صحيح درمحيط خانه، مدرسه و اجتماع دارد و براي حل مشكلي مانند اعتياد لازم است كه همه افراد خود را مسوول بدانند.

اغلب كارشناسان مي‌گويند براي مبارزه با اين پديده بايد ابتدا علل و عوامل آن را شناخت و سپس به راههاي پيشگيري، درمان و مقابله با آن متوسل شد.

تعريف اعتياد:
اعتياد يك پديده زيستي است كه به بدن اين امكان را مي‌دهد خود را تدريجا با پاره‌اي مواد، سازش داده و مصرف روزمره آن را تحمل كند به گونه‌اي كه فرد معتاد به مرده متحركي تبديل مي‌شود كه فقط براي مصرف بعدي زنده است و اعتياد وي سبب انحراف او از دنياي واقعي و از دست دادن بهترين سالهاي عمر مي‌شود.

علل و انگيزه‌هاي گرايش به اعتياد
...............................

‪ (۱‬بلوغ و نوجواني
دوران بلوغ و نوجواني يكي از حساسترين دوره‌هاي زندگي به شمار مي‌رود كه در اين دوره خصوصياتي از قبيل تشخص طلبي، اعلام استقلال، مخالفت جويي، خودنمايي، تبعيت از گروه‌هاي مرجع و ده‌ها صفت ديگر بروز مي‌كند.

دوره جواني زمان بحران و شورش است جوان با دارا بودن ويژگي خاص خود به دنبال هيجان است و در اين راه اغلب به بيراهه كشيده مي‌شود بطوريكه نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نوجوانان و جوانان بيشتر از ساير گروه‌هاي سني ديگر در معرض خطر اعتياد قرار دارند.

‪ (۲‬اختلافات خانوادگي و تضاد و كشمكش بين والدين
درگيري‌هاي خانوادگي بين والدين موجب مي‌شود كه فرزندان از مراقبت و كنترل لازم برخوردار نباشند واين وضعيت و فضاي نامناسب و نامساعد خانوادگي و عدم صميميت بين افراد خانواده موجب مي‌شود فرزندان چنين خانواده‌هايي براي خود دوستاني يافته و با اهمال و غفلتي كه در پرورش آنها شده به‌سوي اعتياد سوق داده شوند.

‪ (۳‬دوستان ناباب و معتاد
برخي از افراد سست عنصر و بي‌اراده وقتي مي‌بينند دوستانشان با مصرف مواد مخدر نگراني‌ها و گرفتاريهاي روحي خود را به ظاهر "خاموش مي‌كنند" و حالت "آرامش" و "شادي موقتي" به دست مي‌آورند از روي كنجكاوي ترغيب مي‌شوند تا با چندبار مصرف، حالتي مانند آنان بدست آورند اما همين گرايش موقت موجب اعتياد مي‌گردد و يك عمر بدبختي و پشيماني را در پي مي‌آورد.

‪ (۴‬نابساماني‌هاي زندگي و بيكاري
بيكاري و فرار از مشكلات زندگي و عدم توانايي فرد در روبرو شدن با مسايل اجتماعي از ديگر عواملي هستند كه موجب مي‌شود شخص مواد مخدر را پناهگاهي براي خود تلقي كرده و به آن پناه ببرد.

‪ (۵‬تنهايي
احساس بي‌پناهي، نداشتن دوستان خوب، بي‌كسي، شكستهاي اجتماعي و نداشتن دوستان صالح، امين و دلسوز و مهربان نيز ممكن است فرد را به طرف اعتياد سوق دهد.

‪ (۶‬فشارهاي عصبي و رواني
دراكثر اوقات عوامل رواني و فشارهاي عصبي مشكلات و نيازهاي رواني و عاطفي برآورده نشده و عوامل نامساعد و ناراحت‌كننده زندگي حالتي از كشش به سوي اعتياد در فرد بوجود مي‌آورد و شخص را بطرف مواد مخدر سوق مي‌دهد.

‪ (۷‬لذت‌هاي نفساني و زودگذر
گروهي نيز باتصور نادرست براي پيدا كردن آرزوهاي گمشده خود به مصرف مواد مخدر روي مي‌آورند و آنرا منبع لذت و خوشحالي و رفع نيازمندي‌هاي خود مي پندارند .

‪ (۸‬فراواني و در دسترس بودن مواد مخدر
نمي‌توان انكار كرد كه فراواني مصرف مواد مخدر و در دسترس بودن و تهيه آسان آن، افراد معتاد و توزيع‌كنندگان را ناخودآگاه برانگيخته و تاثير بسياري در معتاد كردن افراد زودباور و سست اراده به ويژه در نوجوانان و جونان دارد.

‪ (۹‬توهم لذت جنسي بيشتر
برخي افراد تصور مي‌كنند مصرف مود مخدر لذت جنسي را افزايش مي‌دهد اما واقعيت اين است كه مصرف موادمخدر نه تنها توانايي جنسي را زياد نمي‌كند بلكه موجب اختلال در تعادل هورمون‌هاي جنسي و عقيمي در مردان و نازايي در زنان مي‌شود.

‪ (۱۰‬روي آوردن به كارهاي خلاف شرع، عقل و عرف جامعه
در نزد فرد معتاد، ترس، وحشت و بزدلي جانشين شجاعت و شهامت و از خود گذشتگي مي‌شود زيرا فرد معتاد به كار و شغل شرافتمندانه بي‌اعتنا مي‌گردد ناچار براي به دست آوردن مواد مخدر و توهم درآمد بيشتر به كارهاي خلاف شرع ، عقل و عرف اجتماعي مانند تكدي گري و دزدي روي مي‌آورد و يا واسطه فروش موادمخدر مي‌شود.

اصولي‌ترين راه پيشگيري اعتياد و درمان معتادان
..............................................

بايد اذعان كرد تا زمانيكه مصرف‌كننده مواد مخدر داشته باشيم، مواد مخدر از راههاي مختلف به داخل كشور راه مي‌يابد بنابراين در كنار اقدامات موثر در برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر درداخل كشور و مناطق مرزي راه‌حلهاي زير نيز جهت كاهش پيشگيري و درمان معتادان را مي‌توان ارايه كرد:
‪ (۱‬تحقيقات علمي براي شناسايي علل اعتياد
.......................................

بايد زمينه لازم براي تحقيقات مراكز پژوهشي فراهم شود تا زمينه رشد اين بلاي خانمانسوز از ميان برود و ديوار نامريي نيز در برابر اعتياد بوجود آيد.

در بسياري از كشورهاي جهان ، كارشناسان پس از سالها تجربه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اصلي‌ترين راه مبارزه با مواد مخدر و خشكانيدن ريشه‌هاي اعتياد برچيدن زمينه و انگيزه اعتياد در نسل جوان است.

‪ (۲‬آموزش عمومي درباره علل و پيامدهاي اعتياد
............................................

آموزش عمومي و پيشگيري ازاعتياد همواره بايد به عنوان يك فرهنگ در جامعه همگاني شود.

‪ (۳‬شناخت دقيق نيازهاي جوانان
............................

اساسي‌ترين نيازهاي جوانان، تحصيل، اشتغال، ازدواج، مسكن، امكانات سالم تفريحي و ورزشي و ... مي‌باشد كه با شناخت دقيق نيازها و تصميم جدي براي برطرف نمودن اين نيازها در حد توان توسط خانواده‌ها و مسوولين مي‌توان اميد جدي به پيشگيري از اعتياد و درمان معتادان داشت.

‪ (۴‬نقش رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي
..................................

برنامه‌هاي مفيد آموزشي ، تربيتي، تفريحي و سرگرمي ، وسايل ارتباط جمعي ، بخصوص صدا و سيما مي‌تواند در اين زمينه نقش موثري داشته باشد زيرا برنامه هاي تلويزيوني جذاب و آموزنده زمينه ساز گرايش جوانان به زندگي سالم و دوري از اعتياد خواهد بود.ك/‪۴‬
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن