تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815341800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحولات زيربنايي در ساختار نظام آموزشي روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تحولات زيربنايي در ساختار نظام آموزشي روسيه
سن پترز بورگ/ واحدمركزي خبر/فرهنگي 1387/4/15

با گذشت حدود دو دهه از فروپاشي بلوك شرق ، به موازات ديگر بخش‌هاي دولتي، نظام آموزشي فدراسيون روسيه هم با دگرگوني‌هاي زير بنايي روبرو شده است و تحصيلات در روسيه كنوني كاملا با شيوه شناخته شده آن در زمان اتحاد جماهير شوروي متفاوت به نظر مي‌رسد.
پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، بيشتر جمهوري‌هاي بلوك شرق سابق به سرعت در ساختار نظام آموزشي خود تجديدنظر كردند و در يك چرخش 180 درجه‌اي با دوري از نظام آموزشي سابق، شيوه جديدي را با نگاهي سطحي به استانداردهاي غربي براي خود تدوين كردند.
تغييرات اساسي و بازسازي نظام آموزش و پرورش فدراسيون روسيه به عنوان مهم‌ترين بخش بازمانده از شوروي سابق ، عملا از سال 2000 ميلادي و پس از يك دوره ركود نسبي در دهه 90 قرن بيستم ميلادي آغاز شد.
در اين ميان ، آموزش عالي و دانشگاه‌هاي روسيه بيش از مدارس ابتدايي و متوسطه اين كشور دستخوش تغييرات بنيادين شد.
برداشتن تدريجي دوره پنج ساله تحصيلي دانشگاهي و جايگزين كردن دوره هاي چهار ساله ليسانس و شش ساله فوق ليسانس منطبق بر استانداردهاي رايج ، يكي از مهم‌ترين اركان اين تغييرات محسوب مي‌شود. اجراي كنكور سراسري چند مرحله‌اي براي ايجاد رقابت بيشتر بين داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها هم از ديگر تغييرات بنيادي نظام آموزش عالي در روسيه است كه از سال گذشته به طور رسمي در اين كشور به اجرا در آمده است.
اين دگرگوني‌ها خالي از اشكال نبوده و طبيعتا مشكلاتي را به همراه داشته است. به عنوان نمونه هكرهاي ماهر با انتشار بعضي پرسش‌هاي رشته رياضي دركنكور سراسري در شبكه‌هاي اينترنتي آن هم چند ساعت پيش از برگزاري آزمون با سر و صداي زيادي همراه شد. پايين آمدن سطح آموزش ادبيات و زبان روسي در ميان دانش آموختگان جوان اين كشور از ديگر مشكلات مطرح است. بيش از يك چهارم داوطلبان دركنكور سراسري پارسال نتوانستند حداقل نمره قبولي را در ادبيات و زبان مادري خود به دست بياورند كه اين نكته هم مورد توجه و انتقاد شديد مسئولان آموزشي و فرهنگي روسيه قرار گرفت.
با اين حال جايگاه علمي - آموزشي روسيه با توجه به پايين آمدن فراگير سطح علمي - آموزشي در جهان، همچنان بسيار ارزشمند ارزيابي مي‌شود و نخبگان روسي در رقابت‌ها و المپيادهاي مختلف جهاني به ويژه در رشته‌هاي علوم پايه و برنامه‌ريزي رايانه‌اي هر سال به پيروزي‌هاي چشمگيري دست مي‌يابند.
گزارش صوتي و تصويري دارد
304/ 280/
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن