واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /تكرار/ اعلام برگزيدگان پنجمين دوره جايزه «قلم زرين» «قيصر امينپور» برنده جايزه شعر «قلم زرين» شد
خبرگزاري فارس: «فيروز زنوزي جلالي»، «احمد شاكري»، «قربان وليئي»، «قيصر امينپور»، «پروين سلاجقه» و «حسينعلي قبادي» برگزيدگان بخشهاي مختلف پنجمين دوره جايزه قلم زرين شدند.
به گزارش خبرنگار ادبي فارس، برگزيدگان پنجمين دوره جايزه «قلم زرين» عصر ديروز با حضور «محمدحسين صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «علي اكبر اشعري» رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، «علي اكبر ولايتي» رييس انجمن قلم، «محمدحسين بنيانيان» رييس حوزه هنري، «محسن پرويز» معاون فرهنگي وزير ارشاد، و بسياري از مسئولان و چهرههاي فرهنگي در محل انجمن قلم معرفي و تجليل شدند.
هيات داوران پنجمين دوره جايزه «قلم زرين» اسامي برگزيدگان بخشهاي داستان، شعر و تحقيق ادبي در سالهاي 85 و 86 را بدين صورت اعلام كرد:
اثر برگزيده بخش داستان سال 1386 «قاعده بازي» نوشته «فيروز زنوزي جلالي»
ديگر اثر برگزيده بخش داستان سال 1386 «انجمن مخفي» نوشته «احمد شاكري»
اثر برگزيده بخش شعر سال 1385 «ترنم داوودي سكوت» سروده «قربان و ليئي»
اثر برگزيده بخش شعر سال 1386 «دستور زبان عشق» سروده زنده ياد «قيصر امينپور» (جايزه را افشين علاء دريافت كرد)
اثر برگزيده بخش پژوهش ادبي 1385 «از اين باغ شرقي» تاليف «پروين سلاجقه»
اثر برگزيده بخش پژوهش ادبي سال 1386 «آيين آينه» (سير تحول نماد پردازي در فرهنگ ايراني و ادبيات فارسي) تاليف «حسينعلي قبادي»
در بيانيه هيات داوران پنجمين دوره جايزه «قلم زرين» آمده است: هيات داوران، آثار هر سه حوزه داستان، شعر و پژوهش ادبي را با شيوه نامههايي روشمند سنجيد تا داوري به مثابه فرآيندي علمي و اخلاقي در دستگاه سنجشي واحد و بر پايه محكها و سنجههايي منسجم صورت پذيرد.
در ادامه آمده است: داوري از جنس و ماده نقد است و بسياري بر آنند كه هر حكمي كه بر نقد جاري است، بر داوري نيز ميتوان جاري كرد. بر اين اساس، گزينش داوران جشنواره قلم زرين با لحاظ تجربه و دانش نظري ايشان در مقوله نقد ادبي صورت گرفت. چنان كه مرحله نخست با رويكرد سلبي و آسيبشناسانه و دو مرحله پاياني با روش تحليلي و انتقادي همراه بوده است.
در ادامه افزوده شده: هيات داوران با وقوف به آن كه اقناع نخبگان فرهنگي و ادبي كشور، بايستهترين شرط جوايز ادبي است، از آغازين روزهاي كار خود، اسامي داوران، معيارهاي داوري و نيز جزئيات شيوه كار خود را با رسانههاي گروهي در ميان نهاد تا زمينه براي شفافيت هرچه بيشتر روند داوريها فراهم آيد؛ چنان كه اكنون نيز اعلام آمادگي ميكند تا با برپايي نشستهاي نقد و بررسي، دلايل انتخاب آثار برتر را شرح داده، نظرگاههاي خود را در قبال آثار بازمانده از انتخاب، بيان كند.
در ادامه اين بيانيه ذكر شده است: هيات داوران در حوزه شعر، آثاري را به عنوان نامزد جشنواره برگزيد كه به رويكردهاي متنوع و گاه متضاد در اين حوزه تعلق دارند؛ در اين بخش ميزان تسلط شاعر بر زبان فارسي، وحدت و سازگاري دروني، تاثير و انگيزش عاطفي، خيال فعال، پشتوانه فرهنگي و رويكرد شاعرانه به مضامين آرماني، معيار بوده است.به باور هيات داوران بخش شعر، هر چند در بين دفترهاي سالهاي 85 و 86، آثاري چند _ از جمله نامزدهاي اين بخش _ در بروز بخش قابل توجهي از ظرفيتهاي پيش گفته توفيق يافتهاند، اما فقر مضامين نو همراه با ضعف در ايجاد فرم ذهني منسجم و وحدت دروني در اشعار بسياري از دفترهاي اين دو سال به چشم ميآيد.
در خصوص داوري بخش داستان نيز ذكر شده: در حوزه داستان در محدوده سال 85، هيات داوران در دايره معيارهايي چون تازگي و ارزش درونمايه، استحكام و انسجام طرح داستاني، پرداخت عمومي، شخصيت پردازي و نيز تناسب و زيبايي لحن و نثر اثر، هيچ يك از آثار را واجد دست كم 85 از مجموع 100 امتياز لازم و در نتيجه حائز رتبه برتر نشناخت. به باور هيات داوران به رغم پيوند مضمون و درونمايه برخي آثار داستاني اين سال با موضوع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، رويكرد غيرآرماني برخي و ضعف در ارزشهاي داستاني برخي ديگر، مانع از معرفي آنها به عنوان اثر برتر بوده است.در مقابل، كسب امتياز مشابه و ارزشهاي همتراز ساختاري از سوي دو اثر در سال 86 موجب شد تا هيات داوران هر دو را به عنوان آثار منتخب اين دو سالانه برگزيند.
هيات داوران درباره بخش پژوهش ادبي بيان داشتند: همچنين به باور هيات داوران بخش پژوهشي ادبي، عمده آثار قابل توجه اين بخش به ويژه از حيث نواوري در موضوع و قابليت رجوع به عنوان ماخذ در سال 86 تمركز يافتهاند؛ آثار اين سال در نسبت با پژوهش هاي سال پيش از خود، در مجموعف از لحاظ وجه كاربردي، روشمندي، رويكرد پديدارشناسانه و ارايه نظر يا نظريات تازه پر برگتر و نيز پربارتر بوده است.جامعيت، مانعيت، استخدام معيار، تحرير محل نزاع، بهرهمندي از سازمان سخته علمي، نقد منطقي اجزاي پژوهش، منبع شناسي و گوياسازي منابع، تبويب، فصلبندي، نمايه سازي و نثر پاكيزه تحقيقاتي از جمله معيارهاي بخش پژوهش ادبي است كه هيات داورانف دو اثر منتخب خود در اين بخش را واجد تركيبي متوازن از غالب شاخصهاي پيش گفته ميداند.
در آخر بيانيه نيز آمده بود: در پايان، ذكر اين نكته ضروري است كه ظرفيت و بضاعت حقيقي اهل قلم متعهد، فراتر از آثاري است كه يان جشنواره برگزيده است و اميد دارد كه به امداد رباني و عنايت خاصان درگاه حق (عليهمالسلام) و نيز بهرهگيري از ظرفيتهاي موجود، لحظه هر لحظه و روز، هر روز، عمق، تنوع و غناي آثاري از اين دست فزوني گيرد.
انتهاي پيام/
جمعه 14 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]