تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797883743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاکمیت قانون پیش نیاز «به زمامداری»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - خیر اله پروین بحث حکمرانی خوب یا "به زمامداری" در گام نخست توسط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مطرح شد که در نهایت توسط سایر سازمان ها ی بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفت. مفهوم حکمرانی خوب از اوایل دهه­ی 90 میلادی وارد ادبیات حقوقی و سیاسی شده است. بانک جهانی از سال 1989 حکمرانی مطلوب را به منظور کارآمدتربودن و اثرگذارتر نمودن برنامه‌ها و سیاست‌های عملی در رابطه با تضمین و ارتقائ حقوق بشر و حقوق شهروندی تهیه و ارائه نموده است. در حقیقت این مفهوم متعاقب بازنگری و نقد سیاست­های تعدیل در محافل دانشگاهی و سیاستگذاری، پا به عرصه‌ی وجود گذاشت. گسترش مباحث اقتصاد نهادگرایی را نیز می‌توان از دیگر دلایل به وجود آمدن این مفهوم دانست همانطور که اشاره شد. حکمرانی مطلوب، چهارچوب ساختاری و فرآیندی است که برای برآورده کردن تعهدات حقوق بشری و حقوق شهروندی دولت‌ها در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، طراحی شده  است.[1] بسیاری برای حکمرانی خوب شاخصه ها و معیارهایی را در نظر گرفتند که یکی از آن معیارها حاکمیت قانون و قانون سالاری است. حاکمیت قانون مبنای اصلی و اساسی تنظیم روابط دولت و شهروندان است. لذا توسل به مفهوم قانون به مثابه ابزاری جهت کنترل قدرت حکومت از عصر فیلسوفان یونان باستان مورد توجه قرار گرفته است و در واقع سرکشی ذاتی قدرتمندان و تعدی و تجاوز به حقوق بنیادین بشر در احراز جایگاه رفیع قانونی نقش بسزایی داشته است. سئوالی که در اینجا مطرح است که حکومت بر اساس سلیقه فردی درست و مطلوب است یا براساس قانون.[2] حاکمیت قانون به عنوان نیاز فوری جامعه عنوان شده است و باید در تمام ابعاد جامعه نهادینه شود و حتی می تواند جایگزین مردمسالاری شود. زیرا هیج فردی نمی تواند سالاردیگران وحتی خود شود و نظرات خود را بسط دهد بنابراین باید قانون سالاری را حاکم کرد تا معیار های شخصی و سلیقه ا ی جای برای بروز و ظهور پیدا نکند. حکومت قانون حکومت مشروط و محدودی است که مطابق بایک سری ویژگیها باید اعمال شود.در حکومت قانون دولت محدود و مشروط است و هدف آن تضمین حقوق بشر و آزادی و حقوق شهروندان است. حاکمیت قانون زمانی می­توان اثر بخش باشد و ضامن حقوق و آزادیهای افراد باشد که برخوردار از حداقل معیارها و شاخص­های مورد قبول باشد، این شاخصها کمک می­کند تا بتوان با سنجش و ارزیابی آن حکومت قانون را مشخص کرد که این امر تاچه اندازه تحقق یافته و قابل تحقق خواهد بود و حتی انحراف یک دولت و جامعه از وضعیت قانون را مشخص و معین کرد. حاکمیت قانون باید برخوردار از ویژگیهایی از جمله عمومی بودن اعلام عمومی، واضح و روشن و بدون ابهام و قابلیت اجرایی داشته باشد. از سوی دیگر باید تمام مردم به مرجع قضایی صالح دسترسی داشته باشند که این نکته در اصل 34 قانون اساسی به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است. فارغ از این مساله، مردم باید در اعمال حاکمیت خود مشارکت داشته و بتوانند انتخاب شوند و انتخاب کنند و مجریان به نمایندگی از مردم به اعمال حاکمیت بپردازند مردم در نظام به زمامداری همواره در جریان تصمیمات دولت قرار گرفته و دولت در راستای شفافیت بیشتر، مردم را در جریان تصمیم گیری خود قرار می دهد مگر موارد اضطراری وامنیتی که نباید فاش شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی به خوبی موارد حکمرانی خوب را رعایت کرده است به ترتیبی که در متن قانون اساسی به صراحت آمده که رهبر به عنوان عالی ترین مقام با سایر مردم برابر می باشد که این اصل در جای جای قانون و به ویژه در اصل 107 به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است. خلاصه کلام آنکه در بحث حکمرانی خوب حاکمیت قانون بیش از همه موار باید مورد توجه قرار بگبرد همچنانکه خداوند در قرآن کریم تصریح کرده قانون وضع شده تا بی قانونی نشود. هدف اسلام و بعثت پیامبران و نزول قرآن برای تبعیت جامعه از قانون بوده است آنجایی که می‌فرماید: ما در هر ملتی پیامبر را برانگیختیم تا خدا را پرستش کنید و از طغیان و سرکشی دوری گزیند. برخی از آنها را خداوند هدایت کرده و برخی از آنها محکوم به گمراهی شدند، پس در زمین بگردید و سرنوشت دروغگویان را بنگرید.[3]       [1] - World Bank, Governance: The World Banks Experience, Washington, 1994, at. .vii [2] - Ricahrd Bellamy, the "Rule of law and the Rule of Persons", Critical Reviw of International Social and Polictial Philosophy, 4:4, (2001), p. 221. به نقل از نقیبی مفرد، حکمرانی مطلوب در پرتو جهانی شدن، ص 118 [3] - و وضع المیزان الاتطغوا فی المیزان، (الرحمن، ٧ و ٨) استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران /30118  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 795]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن