تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815701618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مسوول دامپزشكي: ظهور بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد يك مشكل اساسي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مسوول دامپزشكي: ظهور بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد يك مشكل اساسي است
رييس اداره مبارزه با بيماري‌هاي دامي دامپزشكي گيلان گفت: مشكل اساسي دنيا در بحث بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوانات، ظهور بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد و نحوه مبارزه با آنها است.

"دكتر محمد ابراهيمي" روز پنجشنبه به مناسبت روز جهاني مبارزه با بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوانات در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، گفت:
"جنون گاوي"، "بروسلوز"، "تب خونريزي‌دهنده "، "هاري"، "آنفلوانزاي پرندگان"، "سارس"، " تب مالت" و"تب كريمه كنگو"از جمله بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد و از نوع بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوانات شمرده مي‌شوند.

وي افزود: اين بيماري‌ها هر كدام به نوبه خود در يك مقطع زماني به معضل و بحراني جهاني تبديل شده و بروز آن در ‪ ۳۰‬سال اخير نگراني‌هايي را در مجامع بين‌المللي به وجود آورده است.

"دكتر ابراهيمي" با بيان اينكه علت يك سوم مرگ و مير در آمريكاي جنوبي و لاتين بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان است، گفت: ازمجموع يك هزار و ‪ ۷۰۹‬عامل بيماري‌زاي شناخته شده براي انسان، ‪۸۳۲‬بيماري آن بين انسان و حيوانات مشترك است.

وي جمعيت شناسي، خصوصيات رفتاري جوامع انساني، تكنولوژي و صنعت، مسافرت، سازگاري و تغيير ميكروب و اختلاف در اقدامات بهداشتي را از عامل‌هاي موثر در انتقال اين نوع بيماري‌ها عنوان كرد.

رييس سازمان نظام دامپزشكي گيلان تاكيد كرد: عدم ظهور و بروز بيماري‌هاي ياد شده در زمان حاضر به معناي عدم بروز و يا شيوع دوباره آن نيست و بايد با واكسيناسيون، سم‌پاشي و ساير اقدامات بهداشتي، مانع از بروز دوباره آن شويم.

وي تصريح كرد: تمام تلاش اداره دامپزشكي هم پيشگيري، كنترل و ريشه كني بيماريهاي مشترك ، جلوگيري از ورود بيماري به كشور، جداسازي انسان از منبع عفونت حيواني، ايمن سازي، پيشگيري دارويي، درمان حيوانات براي كاهش خطر انتقال اين بيماري‌ها است.

" دكتر ابراهيمي" ادامه داد: اين اداره كل تلاش مي‌كند با اين اقدامات دستيابي به‌امنيت غذايي و سلامت غذا، كاهش مخاطرات ناشي از بقاياي داروهاي دامپزشكي و موادشيميايي و در نتيجه ورود و حضور محصولات دامي در بازارهاي جهاني و سلامت جامعه را فراهم كند.

وي يادآورشد: در استان گيلان ‪ ۳۵‬گروه دامپزشكي دولتي با همكاري ‪۳۱‬ گروه‌بخش خصوصي، در زمينه كنترل بيماريهاي عفوني و مشترك بين انسان و حيوان فعاليت مي‌كنند و با اعزام روزانه به مناطق مختلف ييلاقي و روستاها، واكسيناسيون دام و ارايه خدمات بهداشتي، درماني و آزمايشات مختلف را انجام مي‌دهند.

به‌گفته رييس اداره مبارزه با بيماري‌هاي دامي دامپزشكي گيلان ميزان بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان درگيلان كم است و اين استان در جايگاه مطلوبي به لحاظ پيشگيري، كنترل و يا مبارزه با اين بيماريها قرار دارد.

به‌گفته وي، به طور نمونه اقدامات كنترلي براي بيماري جنون گاوي به طور دايم انجام مي‌شود ودر چند سال اخير هيچ موردي از ابتلا دام‌ها به‌اين بيماري گزارش نشده است.

وي با بيان اينكه پارسال ‪ ۲۸‬هزار و ‪ ۸۰۳‬نوبت سر گاو، عمليات تست سل براي شناسايي دامهاي مسلول انجام شد، اظهار داشت: در صورتي كه نتيجه تست مثبت بوده ودام مبتلا به سل يا بروسلوز(تب مالت) باشد، دام بيمار كشتار و ‪۷۵‬درصد غرامت مربوطه به دامدار پرداخت مي‌شود.

"دكتر ابراهيمي" افزود: پارسال بالغ بر ‪ ۱۵۰‬ميليون و ‪ ۷۴۰‬هزار ريال غرامت بابت مبتلا بودن ‪ ۸۱‬راس دام به بيماري سل و تب مالت به دامداران استان پرداخت شد.

وي در خصوص ديگر خدمات ارايه شده، گفت: در زمينه شناسايي دامهاي مبتلا به بروسلوز نيز ‪ ۱۸‬هزار نمونه خون از دامها گرفته شد و همچنين ‪ ۵۹۰‬راس از تك سمي‌ها(همانند اسب و الاغ) استان گيلان براي شناسايي دامهاي مبتلا به بيماري "مشمشه" مورد آزمايش قرار گرفتند كه هيچگونه موارد مثبتي گزارش نشد.

رييس سازمان نظام دامپزشكي گيلان ادامه داد: علاوه بر آن گروه‌هاي اعزامي دامپزشكي استان، ‪ ۳۱۰‬هزار نوبت سر گاو و ‪ ۵۷۰‬هزار نوبت سر گوسفند و بز را عليه بيماري "شاربن" كه يكي از بيماريهاي مشترك و خطرناك بين انسان و حيوان هست، مايه‌كوبي كردند.

وي خاطرنشان كرد: همچنين علاوه بر عمليات واكسيناسيون بيش از ‪۱۰‬هزار قلاده سگ عليه بيماري هاري ، قلاده‌گذاري و صدور شناسنامه و مايه كوبي اين سگ ها بصورت رايگان نيز انجام شد.

" دكتر ابراهيمي" افزود: در خصوص پيشگيري و كنترل بيماري انگلي مشترك هم علاوه بر حمام و سمپاشي ‪ ۵۰۰‬هزار نوبت سر گوسفند و بز، ‪ ۱۷۵‬هزار گاو و گوساله نيز با استفاده از سموم يارانه‌دار دولتي سمپاشي و حمام گرديده و نيز جايگاه اين دام‌ها نيز براي از بين بردن انگل‌ها و كنترل آنها سم پاشي شد.

وي با بيان اينكه اين خدمات به صورت رايگان به دامداران ارايه مي‌شود، از اجراي طرح پوشش خدمات روستايي و عشايري خبر داد و افزود: در اين طرح با همكاري بخش خصوصي دام‌هاي روستاييان و عشاير در زمينه بيماري بروسلوز، هاري، تب برفكي كنترل و مراقبت‌هاي لازم در اين زمينه به صورت رايگان انجام مي‌شود، در مقابل هزينه ارايه خدمات توسط اداره كل دامپزشكي به بخش خصوصي پرداخت مي‌شود.

‪ ۱۳‬تير ماه مصادف با سوم جولاي روز ملي مبارزه با بيماريهاي قابل انتقال بين انسان و حيوانات نامگذاري شده و علت آن نيز در اين است كه در ‪۱۲۳‬ سال قبل يعني در سال ‪" ،۱۸۸۵‬لوئي پاستور" يكي از دانشمندان بزرگ جهان توانست كودك نه ساله‌اي را كه به علت گازگرفتگي در معرض ابتلا به بيماري هاري بود از مرگ نجات دهد.

بر طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت (‪ ,(WHO‬زئونوزها يا بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان ، بيماريها و عفونتهايي هستند كه به طور طبيعي بين حيوانات مهره‌دار و انسان انتقال مي‌يابد.

بر همين اساس و به منظور پيشگيري كنترل و مبارزه بااين بيماري‌ها، با توجه به قانون سازمان دامپزشكي كشور مصوب سال ‪ ۱۳۵۰‬يكي از وظايف دامپزشكي همكاري با نيروهاي بهداشت در امر مبارزه با بيماريهاي مشترك بين انسان و دام است. ك/‪/۳‬
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن