تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816185597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ششمين نشست مجمع متخصصين ايران عنوان شد: نمره 14 براي برنامه چهارم توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ششمين نشست مجمع متخصصين ايران عنوان شد: نمره 14 براي برنامه چهارم توسعه
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: برنامه چهارم توسعه

ششمين نشست كميسيون چشم انداز بيست ساله مجمع متخصصين ايران، عصر روز دوشنبه با حضور جمعي از نمايندگان مجلس، روساي دانشگاه‌ها، نخبگان، دانشجويان و چهره‌هاي ماندگار كشور با هدف بررسي سند چشم انداز بيست ساله كشور در مجموعه سعد آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين نشست دكتر كريم زارع ـ رييس مجمع متخصصين ايران ـ با طرح پرسشي مبني بر اينكه ما بايد ببنيم در مسير رسيدن به اين سند چشم انداز قرار داريم يا خير صحبت‌هاي خود را آغاز كرد.

آسيب شناسي را با آسيب پذيري بيمه كنيم

وي با بيان اينكه با نگاهي به وضعيت كنوني جهان به خوبي روشن مي‌شود كه در عصر علم و تكنولوژي به سر مي‌بريم، افزود: مجمع متخصصين بايد كميته تخصصي در زمينه علم و دين تشكيل دهد و جايگاهمان را در جهان مشخص كند، بنابراين با شناخت حقايق و دريافت‌هاي علمي و فلسفي از تصوير جهان مي‌توانيم در نبرد علم در جرگه رشد يافتگان قرار گيريم.

زارع با اين توضيح كه ما يك درصد جمعيت جهان را داريم و يك درصد خاك جهان را صاحبيم و مالك 12 درصد نفت و 18 درصد گاز جهان هستيم، به لحاظ توليد علم در خاورميانه رتبه كشورمان را دوم اعلام كرد و افزود: اين در حالي است كه با صاحب مقام نخست فاصله بسياري داريم كه با زيربنايي كردن علم، ايجاد تعادل، رابطه منظم و يكدل شدن مي‌توانيم به اين مهم دست يابيم.

رييس مجمع متخصصين ايران با بيان جمله، علم معبد است و پاداشي كه علم به عالم مي‌دهد آرامش است از انيشتين، اظهار كرد: با ايجاد آرامش، برخورد منطقي، داشتن نقشه جامع علمي و استفاده از امكانات سخت‌افزاري مي توانيم تحول در كشور و حتي فراتر از آن را ايجاد كنيم.

وي اذعان كرد: ما بايد با نخبگان خارج از كشورمان در ارتباط باشيم تا بتوانيم از نقطه نظرات آنان نيز در راستاي رسيدن به اهدافمان سود جوييم.

زارع با تاكيد بر اينكه بايد آسيب‌شناسي كنيم تا در آسيب‌پذيري‌ها بيمه شويم، اظهار كرد: بايد در اين انديشه به سر بريم كه چگونه مي‌توانيم علم را در بعد اسلامي در جهان فزوني و گسترش دهيم.

وي تصريح كرد: براي اجرايي شدن رهنمودهاي مقام معظم رهبري، نخستين گام تحول، دومين گام آزاد انديشي، تقويت فرهنگ تفكر و حمايت از انديشه‌ها و گام سوم نوآوري و شكوفايي در تمامي عرصه‌هاي خدماتي، علمي، اجتماعي و فرهنگي است.

زارع با اشاره به جمله‌اي از نيوتن كه ارسطو و افلاطون را دوست دارم ولي حقيقت را بيشتر از اين دو، بحث حقيقت‌جويي در مجمع متخصصين را بسيار مهم خواند.

رييس مجمع متخصصين ايران احترام متخصصان خارج از كشور را مهم دانست و به استفاده از سرمايه‌هاي علمي و ماديمان در خارج از كشور تاكيد كرد.

وي روند حركتي برنامه چهارم توسعه را خوب و مطلوب عنوان كرد و افزود: با طرح اين پرسش كه كجا بوديم، كجا هستيم و كجا مي‌رويم بايد فرهنگ كار گروهي، جنبش نرم‌افزاري و نقشه‌اي جامع ترسيم كنيم تا به نتيجه‌ مطلوب و مد نظرمان دست يابيم.

رييس مجمع متخصصين رهايي از تك محصولي و وابستگي به نفت را بسيار مهم عنوان كرد و گفت: ما بايد از بودجه نفت كمتر استفاده كنيم و دست به صادرات غير نفتي كه صدور خدمات مهندسي، صنعت توريست و گياهان دارويي از جمله آنها هستند، بزنيم.

بايد شتابمان را بيشتر كنيم

پس از زارع، نصير زاده ـ دبير كل مجمع متخصصين ـ به ايراد سخن پرداخت كه بر خلاف دكتر زارع معقتد بود اگر برنامه چهارم توسعه را با اعداد و ارقام بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم كه در اين عرصه خوب و مطلوب عمل نكرده‌ايم و اجراي خوبي نداشته‌ايم.

وي اظهار كرد: برنامه چهارم توسعه درآمدهاي ناشي از نفت و گاز را 45 ميليارد دلار و نرخ رشد اقتصادي را هشت درصد و نرخ سرمايه‌گذاري را 12.1 درصد پيش‌بيني كرده بود، اما چيزي كه امروز اتفاق افتاده، اين است كه درآمدهاي ارزي ما به جاي 45 ميليارد دلار به 12 ميليارد دلار رسيده و نرخ رشد اقتصاديمان با توجه به پيش‌بيني هشت درصدي با سقوط، به شش درصد نزول كرده است، اين در حالي است كه پيش تر، ما نرخ رشد اقتصادي 12.17 درصدي را تجربه كرده بوديم.

نصيرزاده در ادامه به موضوع واردات اشاره كرد و اينكه بايد واردات را به واردات كالاهاي سرمايه‌اي، مصرفي و واسطه‌اي تقسيم كنيم.

دبير مجمع متخصصين ايران در اين باره افزود: كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي مي‌تواند به سمت تشكيل سرمايه‌گذاري و به عنوان موتور محركه توليد ناخالص داخلي و ملي حركت كند ولي متاسفانه در اينجا نيز تعادل به هم ريخته است.

نصيرزاده تصريح كرد: مقام معظم رهبري برنامه چهارم توسعه را به رييس جمهور ابلاغ كرده و دولت نهم مجري برنامه سند چشم انداز است ولي ما مي‌بينيم كه با وجود مسووليت دولت و ابلاغها و قوانين و اينكه اجرايي شدن اين برنامه‌ها بر عهده دولت است، مديريت منابع ارزي صورت نگرفته و نقش متخصصين و صاحب نظران هم در اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي به طور جديد ديده نشده است.

وي اظهار كرد: مجلس هشتم در آغاز كار يكي از تم‌هاي اساسي‌اش بررسي‌ها و كارشناسي‌هاست چرا كه بايد برنامه پنجم توسعه راتصويب و به دولت ابلاغ كند، ما نيز به عنوان يك تشكل سياسي به نام مجمع متخصصين ايران به مجلس كمك خواهيم كرد تا در سال 1404 به مقام نخست اقتصادي در منطقه جنوب غربي آسيا، آسياي ميانه و خاورميانه دست پيدا كنيم.

دبير مجمع متخصصين ايران در اين باره اضافه كرد: براي رسيدن به اين مهم، مجمع متخصصين ايران عزم خود را جزم كرده تا نقطه‌نظرات كارشناسان و متخصصان را به كميسيون‌هاي تخصصي مجلس، دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام اراء دهد.

نصيرزاده با مورد خطاب قرار دادن دري نجف‌آبادي، دادستان كل كشور به وجود دو مشكل اشاره مي‌كند كه يكي از آنها اختلاف بين شاخصه‌هاي كمي وكيفي وضعيت موجود با سند چشم انداز بيست ساله است و ديگري اينكه تركيه، افغانستان و ديگر كشورهاي همجوار با شتاب بيشتري به سمت توسعه حركت مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد با اين وجود ما نيز بايد با افزايش نرخ رشد اقتصادي به سرعت خود بيفزاييم.

اما در ادامه دكتر زارع درباره كلمه خوب كه در مورد برنامه چهارم توسعه به كار برده بود، گفت: منظورم از خوب نمره 14 است و من به روند كار اين نمره را داده‌ام.

دولت از تصدي گري دست بر دارد

پس از نصيرزاده، مهندس آقايي ـ‌رييس كميسيون عمران مجلس ـ اين چنين صحبتهاي‌هاي خود را آغاز كرد: سعي داريم مقدمه‌اي را فراهم كنيم تا در قانون برنامه پنج‌ساله پنجم كه در پايان سال 88 بايد مصوب شود، بتوانيم راهكارهاي اجرايي آن را اصلاح، راهبردي و عملياتي كنيم.

وي گفت: به طور حتم نمايندگان كميسيون‌هاي تخصصي مجلس و مركز پژوهشها و خود دولت نقدي بر عملكردها خواهند داشت كه در اين باره بايد بگوييم هنوز يكسال و نه ماه از قانون برنامه چهارم توسعه مانده است، بنابراين اظهارنظر قبل از اتمام قانون شايد كمي زود باشد.

آقايي گام نخست و مهم‌ترين بخش اقتصادي مجلس را تصويب اصل قوانين مربوط به اصل 44 قانون اساسي خواند و تصريح كرد: سيستم مديريتي را بايد طوري تنظيم و تعيين كنيم كه دولت از تصدي‌گري دست بردارد و اين موضوع از مهمترين عواملي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي اذعان كرد: چشم انداز بيست ساله در پايان ما را بايد به عنوان يك كشور الگو و توسعه يافته تعريف كند كه اين مهم جز با سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي و زيرساختي، ميسر نمي‌شود.

رييس كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه غرب از اقدامات زيرساختي توسعه يافت، افزود: اگر ما سرمايه‌گذاري‌هايمان را در بخش زيرساختي نتوانيم فراهم كنيم نه تنها نتيجه نخواهيم گرفت بلكه زمينه فعاليت‌هاي بخش خصوصي را نيز از بين برده‌ايم.

آقايي، مهمترين مشكل در حركت توسعه در بخش زيرساختها را كمبود اعتبارات سرمايه‌گذاري خواند و از طولاني شدن به ثمررسيدن پروژه‌هاي زيرساختي در كشور به عنوان مشكل دوم ياد كرد.

وي حفظ امنيت حقوقي و قضايي سرمايه‌گذاري‌ها را مهمترين كمك دانست و ادامه داد: بايد سرمايه‌گذاري در بخش خصوصي را فراهم كنيم تا ارجعيت سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي در منطقه، ايران شود نه امارات و يا كشورهاي ديگر.

داد شما را مي ستانيم

در ادامه اين نشست حجت الاسلام دري نجف آبادي با اشاره به آيه آخر سوره مباركه طلاق كه پروردگار در آن مي‌فرمايد: خداوند آن خدايي است كه هفت آسمان را آفريد و از زمين همانند آنها و امر نافذ خود را در بين هفت آسمان و زمين نازل كرد تا بدانيم كه خدا بر همه چيز تواناست و به احاطه علمي بر همه امور آگاه است، يكي از اهداف خالق از خلقت آسمان و زمين را علم به معرفت و حكمت خداوند خواند و اينكه ما بدانيم تمام آفريده‌هاي پروردگار بر اساس حكمت بالغه او بوده است.

دادستان كل كشور، توسعه دانايي محوري كه در برنامه چهارم توسعه بوده و در برنامه پنجم نيز بايد وجود داشته باشد را رسالت امروز دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، مجلس، دولت، محققان و صاحب نظران خواند.

رييس سابق كميسيون برنامه بودجه با اشاره به اينكه ما قصد داريم از هفته آينده 47 سياست با 135 بند تنظيم شده را در دستور كار قرار دهيم، افزود: خوشبختانه دست به تنظيم چند بند كمي نيز براي برنامه پنجم توسعه زده‌ايم كه رشد اقتصادي حداقل هشت درصدي، رشد تحقيقات 5/2 درصدي و رشدهاي تكميلي دست كم 15 درصدي از جمله آنها است.

عضو هيات رييسه خبرگان رهبري گفت: ما به بهره‌بري، ارتقاي سلامت نيروي انساني، افزايش آب، كاهش شدت مصرف انرژي تاكيد داريم چرا كه شرايط مناسب نيست و بايد به بررسي وضعيت موجود بپردازيم زيرا تا كاستي‌ها و ضعف‌ها، عوامل توفيق و قدرتها و قوتها را نبينيم و ارزيابي نكنيم ، نمي‌توانيم سراغ برنامه‌هاي بعدي برويم.

وي تصريح كرد: اگر عزم و اراده جامع باشد به طور حتم به نرخ رشد هشت درصدي دست پيدا خواهيم كرد اما اگر دولت، مجلس و يا هر ارگان ديگري بخواهد تنها سليقه خود را اعمال كند قطعاً به نتيجه مطلوبي نخواهيم رسيد و اگر گفتند و نوشتند رتبه اقتصاد ايران در جهان 76 است نبايد ناراحت و نگران شويم.

دري نجف آبادي عزم و اراده جدي، تلاش مضاعف و مديريت مدبرانه را سه عامل خواند كه با تكيه بر آنها مي‌توانيم حرف اول را در منطقه بزنيم.

رييس اسبق كميسيون برنامه و بودجه با ابراز خوشبختي از پيش‌بيني صندوق توسعه ملي در الزامات چشم‌انداز بيست ساله، در مورد اين صندوق توضيح داد: صندوق توسعه ملي يعني اينكه درآمد ارزي به مقداري مشخص، مصرف كنيم و مابقي آن را در صندوق توسعه ملي قرار دهيم.

وي در اين باره ادامه داد: سال گذشته 3/6 ميليارد دلار از منابع ارزي براي سوخت برداشتيم كه رقم بسيار كلاني است و ما اگر در هرفرصتي بخواهيم ذخيره ارزي را برداريم و به هزينه‌هاي عادي و غير ضروري روزمره اختصاص دهيم به كارنامه خوبي دست پيدا نخواهيم كرد.

عضو هيات رييسه خبرگان رهبري با اشاره به اينكه بايد افزايش توليد در كشور داشته باشيم با لبخندي بر لب به افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان اشاره مي‌كند و اينكه امروز در چين در عرض سه سال با ظرفيت 100 گيت فرودگاه بين المللي براي بازي‌هاي المپيك و غيره احداث مي‌شود.

وي با بيان اينكه از حالا بايد لحظه به لحظه با تدبير حركت كنيم و در امور زيربنايي كار بيشتري انجام دهيم، تاكيد كرد: سال جاري به خاطر تحريم، كم آبي، سرما و نگراني از بروز رفتار غير معقول از بوش، سالي توام با مشكلات خواهد بود كه ما با تدبير بايد از آن گذر كنيم.

حجت الاسلام دري نجف آبادي با بيان اينكه در هر جايگاهي و تحت هر شرايطي كه باشيم، داد شما را مي‌ستانيم تصريح كرد: نمره 14 در شان ايران نيست.

مجمع متخصصين، داروهاي نشاط آور تجويز كند

پس از ايراد سخن دادستان كل كشور، عفت شريعت ـ نايب رييس كميسيون اجتماعي مجلس ـ با اشاره به اين بيت حافظ كه

سالها دل طلب جام جم از ما مي‌كرد آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌كرد، گفت: ما براي رساندن كشور به جايگاهي كه استحقاقش را دارد و توسعه پايدار، همه چيز داريم و تنها لازم است دو مورد انضباط و كنارگذاشتن تنبلي را افزون بر حفظ معنويات، مورد توجه قرار دهيم.

وي اظهار كرد: انضباط و تنبلي از آسيب‌هاي جدي هستند و اينكه هر چيزي در جاي خودش نيست، به همين خاطر مجمع متخصصين بايد براي نشاط بخشي و رسيدن به اهداف داروهايي تجويز كند.

نماينده مشهد موضوع تنبلي را بسيار خطرناك خواند و اظهار كرد: ما از ساعت كاريمان استفاده‌اي كه بايد ببريم، نمي‌بريم و نداشتن انضباط، تنبلي و خمودگي آسيب‌ها و موانعي هستند كه بايد از سر راه برداشته شوند.

شريعت اذعان كرد: صرفه‌جويي در كشور رنگ باخته است و چطور مي‌خواهيم به فرهنگ با اصالت برسيم در حالي كه اهل تشريفات و اسراف شده‌ايم و اگر مي‌خواهيم به اين مهم دست يابيم بايد صرفه‌جويي را در دستور كار خود قرار دهيم.

شريعت در پايان صحبتهاي خود گفت: مجلس، دولت، تشكلهاي دولتي و غير دولتي مي‌توانند مثبت عمل كنند اگر همدل و همراه يكديگر باشند.

امروزه، اتاق‌هاي فكر جهان را به سمت پيشرفت سوق مي دهند

رييس دانشگاه آزاد اسلامي شيراز نيز در ادامه اين جلسه با ارزشمند خواندن حركت مجمع متخصصين ايران مبني بر فعاليتي كه انجام مي‌دهند سرمايه فعلي و اصلي دنياي امروز را نيروي انساني خواند نه نفت، چرا كه ديگر نفت حرف اول را نمي‌زند بلكه مغزها و نخبگان هستند كه پرچم‌دار پيشرفت و توسعه در جوامع هستند.

وي با تاكيد براينكه، امروزه اتاق‌هاي فكري در دنيا، جهان را به سوي پيشرفت سوق مي‌دهند، اين پرسش كه اما ما چقدر اهميت داده‌ايم را مطرح كرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن