تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816496786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هواي خنك و مه‌آلود اردبيل جاذبه‌هاي گردشگري استان را دل‌انگيزتر كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هواي خنك و مه‌آلود اردبيل جاذبه‌هاي گردشگري استان را دل‌انگيزتر كرده است
سامانه پر فشار جوي با گذر از روي خزر لطافت و طراوت دريا را از پيچ و خم‌هاي گردنه حيران به سرزمين باستاني اردبيل در دامنه‌هاي كوه سحرانگيز سبلان مي‌رساند.

به گزارش خبرنگار ايرنا فاصله هوايي شهر ساحلي آستارا در منتهي‌اليه جنوب‌غربي درياي خزر با شهر اردبيل بيش از ‪ ۴۰‬كيلومتر نيست اما هرقدر از اين پيچ‌وخم‌ها به‌طرف فلات اردبيل بالا مي‌آيي خنكي هوا جسم و روح آدمي را بيشتر نوازش مي‌دهد.

سرسبزي و زيبايي‌هاي مراتع و جنگل‌هاي انبوه واقع دركوه‌هاي بلند و دره‌هاي عميق منطقه حيران هر نقاش و هنرمندي را درهنرنمايي خلاق هستي حيران مي‌كند.

از برف و سرماي يخچال‌هاي كناره‌هاي درياچه كوه ‪ ۴۸۱۱‬متري سبلان تا منطقه جنگلي فندقلو و مشه‌سويي در نمين ، جاليزهاي پارس‌آباد گرمسير ، باغ‌ها و كوهسارهاي خلخال ، آبگرم زيباي سردابه در اردبيل تفرجگاه آخارباخار در هير ، درياچه طبيعي نئور در كوه باغرو ، باباداوود در روستاي عنبران ، قوتورسويي در روستاي آقچاي منطقه يورتچي ، آب معدني سرد جناغا در روستاي ايردموسي ، آبگرم برجلو در نير و ده‌ها جاذبه طبيعي در هواي خنك اردبيل ديدني‌تر مي‌شوند.

در تابستان كه ساكنان بيشتر نقاط كشور از گرما كلافه شده‌اند هواي اردبيل خنك است و هر از چند گاهي به واسطه نفوذ جريان هواي سرد از عرض‌هاي شمالي دماي هوا به گونه‌اي كاهش مي‌ياب كه گاهي در وسط تابستان ساكنان منطقه را به استفاده از پوشاك ضخيم و روشن كردن لوازم گرم‌كننده وادار مي‌كند.

نفوذ سامانه‌هاي پرفشار جوي در اين فصل از عرض‌هاي بالا فعاليت توده هواي جنوب حاره‌اي را در استان اردبيل ناممكن مي‌كند كه اگر از عامل ارتفاع بگذريم اين مساله يكي از علل مهم خنكي هواي منطقه محسوب مي‌شود.

بوي شاليزارهاي گيلان هم به‌واسطه اين جريان هواي شمالشرقي در برخي روزها در شهرهاي اردبيل و نمين به مشام مي‌رسد.

در سكوت آرامش‌بخش تفرجگاه‌هاي بكر استان فقط آواز پرندگان خوش‌الحان بر شاخه درختان و شرشر جويبارها در ژرفاي دره‌هاست كه روح تازه‌اي بر جسم انسان‌هاي خسته از زندگي پرهياهوي شهري مي‌دمد.

علاوه بر خواص درماني چشمه‌هاي آب معدني گرم و سرد دراستان ، براي كساني كه التيام دردهاي جسمي و روحي را از طبيعت جستجو مي‌كنند براي ساعاتي جدا شدن از زندگي روزمره و قرار گرفتن در محيط طبيعي اين سرزمين شگفت انگيز بسيار موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا افرادي كه براي گردش استان اردبيل را انتخاب مي‌كنند از مواد غذايي نظير گوشت تازه ، ماهي‌هاي لذيذ ، ماكيان و تخم‌مرغ محلي ، سرشير، شير، عسل ، كره ، ماست و ميوه‌هاي مختلف با خواص و طعم طبيعي منحصر به فرد به‌ويژه در روستاها بهره‌مند مي‌شوند.

ده‌ها بنا و اثر باستاني نيز باوجود تحمل قرن‌ها قهر طبيعت در كنار ساختمان‌هاي پر زرق و برق امروزي هنوز در برخي از نقاط اين سرزمين تاريخي به‌عنوان تنها يادگارهايي از فرهنگ ، هنر و آيين اصيل منطقه پابرجاست.

حركت ابرهاي كم ارتفاع كه گاهي با باران ريزه همراه مي‌شود در صحن محوطه هاي تاريخي استان اردبيل و مذهبي استان بر آرامش حاكم بر فضاي اينگونه اماكن مي‌افزايد.

مجموعه بقعه شيخ صفي‌الدين‌اردبيلي، مسجد تاريخي جمعه، بقعه شيخ كلخوران و مجموعه بازار در اردبيل ، بقعه سلطان حيدر و قلعه‌هاي ديو و قهقهه در مشگين‌شهر ، كاروان‌سراي سنگي شاه‌عباسي و بقعه كورائيم در نير و ده‌ها پل ، منزل و حمام از بناهاي تاريخي استان اردبيل هستند.

اين بناها براي لحظاتي ذهن ديداركنندگان را به زندگي پرآرامش و بي‌آلايش و نيز خلاقيت هنري پيشينيان منطقه مشغول مي‌دارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا همچون اغلب روزهاي تابستاني بخش وسيعي از استان اردبيل در يازدهمين روز از فصل تابستان با هواي خنك ، لطيف و مه‌آلود از هزاران گردشگر پذيرايي مي‌كند.

اغلب گردشگران كه از نقاط گرمسير ايران به استان اردبيل آمده‌اند از مشاهده چنين هوايي در گرماگرم تابستان شگفت زده شده‌اند.

آسمان اردبيل تمام‌ابري و گاهي مه‌آلود و همراه با باران ريزه است و دماي هواي اين شهر به ‪ ۱۱‬درجه سانتي‌گراد بالاي صفر كاهش يافته است.

به گزارش اداره تحقيقات و پيش بيني هواشناسي اردبيل تصاوير ماهواره‌اي و نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي بيانگر گذر يك موج كم دامنه در سطوح مياني جو و همراهي آن با تغييرات فشار سطح زمين طي دو روز آينده در استان اردبيل است كه سبب كاهش دما ، آسمان ابري و مه‌آلود و گاهي احتمال رگبار و رعد و برق پراكنده خواهد شد.

سالانه بيش از چهار ميليون نفر اغلب در فصل گرما به استان اردبيل سفر مي‌كنند ولي برگريزان در پاييز، جابجايي برف‌ها به‌واسطه بادهاي سرد در زمستان و بوي گل‌هاي الوان و گياهان پرخاصيت در فصل بهار نيز براي گردشگران طبيعت (اكوتوريست)ها جالب خواهد بود.ك/‪۴‬
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1776]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن