تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826053275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعیت تئاتر در كشورهای آسیایی (ژاپن )


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وضعیت"تئاتر"در كشورهای آسیایی (ژاپن )

تئاتر در "ژاپن" و شباهت های آن با هنرهای نمایشی ایرانیتنوع گونه‌های جذاب نمایشی ژاپن شامل « كیوگن»، «كابوكی»، « نو» و ... همچنین شباهت تئاتر این كشور با هنرهای نمایشی ایرانی به لحاظ ارتباط نمایش با آیین، فرهنگ و مذهب از عمده‌ترین دلایل بررسی هنر نمایش در كشور ژاپن توسط بخش تحقیق و گزارش‌های هنری ایسنا، به شمار می‌رود.پیدایش تئاتر سنتی ژاپن به 600 سال پیش یا بیشتر برمی گردد كه با حركاتی آیینی و رقص‌گونه همراه بوده است. این تئاتر در ادامه توسعه یافته و به تئاتر «زئامی» منتهی شده است.«زئامی» بنیان‌گذار نمایش «نو» تلفیقی بین ماسك، بازی، حركتهای صورت و بازیهای سنتی ژاپن ایجاد می‌كند و به این صورت تئاتر سنتی ژاپن را به این تئاتر« نو» تغییر می‌دهد.تئاتر« نو» نیز با بهره‌گیری از رقص و آواز در محوطه‌ای كوچك اجرا می‌شده است. نمایش «نو» عموما دارای مضامین پیچیده و فلسفی است مراقبین صحنه وبازیگران مقابل دید تماشاگران باید وسایل و ابزارهای نمایش «نو» را به روی صحنه آورده و یا جابجا كنند.«زآمی» بنیان‌گذار«نو» در ابتدا با خلق صورتك‌هایی با نگاه تهی از هر گونه بیان و حالت، تاكیداتش بر حركات بدن بازیگران بود. در این گونه نمایشی عموما یك بازیگر و رقصنده روی صحنه بود كه به وی « شیته» می‌گفتند و عموما همسرایان یا راویان جای او حرف می‌زدند.اما « كابوكی» نیز نوع دیگر نمایش سنتی ژاپن مختص طبقات فرا دست جامعه بوده و ارباب یا سامورایی‌ها نقش‌های اصلی آن بودند. كابوكی از اوایل قرن 17 میلادی آغاز شده اما هنوز جایگاه خود را به عنوان یك هنر نمایش اصلی و مبتنی بر حركات زیبایی‌شناسانه حفظ كرده است.این نوع نمایش به نحوی با مساله زنان (زن - مادر) ارتباط دارد و حتی اگر زن محور اساسی قصه نباشد، همواره یك زن در پیشبرد قصه و انگیزه اعمال شخصیت‌های آن نقش اساسی دارد و جالب آنكه در نمایش كابویی هیچ بازیگر زنی به ایفای نقش نمی‌پردازد و بازیگران مردی كه « اوناگاتا» نامیده می‌شوند درآن بازی می‌كنند.تئاتر شرق پر است از رمز و نشانگان فرامتنی كه ریشه در اساطیر و تفكرات آیینی - مذهبی دارد كه وسوسه شناخت و یادگیری و در نهایت روش‌مند ساختن این اشكال در كاربرد روز صحنه‌ای در تئاتر ما نیز كه پیوندی دیرین در نوع نگاه به مقوله فرهنگ، هنر و دین و آیین دارد، دارای اهمیت ویژه و خاصی است.در این میان تئاتر ژاپن شاید متنوع‌ترین، پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین گونه‌های نمایشی، سنتی و آیینی را با نگاهی اساطیری و معنا شناسانه، باستانی و ارگانیك خاصه در شكل و زیبایی شناسی صحنه به خود اختصاص داده است از دیگر گونه‌های رایج و مشهور نمایش‌های ژاپنی می‌توان به « گاگاكو»(رقص‌های آیینی باستانی)، نمایش‌های «نو» ، «كیوگن»، « بن راكو» و «كابوكی» اشاره كرد.شباهت‌های آشكاری بین نمایش‌های « كابوكی» و «نو» وجود دارد كه شرح جزئیات انواع گونه‌های نمایش ژاپن در این مجال میسر نیست اما آنچه اهمیت درخور توجه‌ای دارد، وجود نوعی حركت دوار و چرخشی در اغلب گونه‌های نمایشی ژاپنی است، یعنی همواره یك تكرار و چرخش در نمایشهای ژاپنی وجود دارد كه به نوعی ریشه در مفهوم تناسخ دارد و این امر آنچه را كه در طول قرون متمادی همواره به اشتباه تكرار می‌شود را به نمایش می‌گذارد.تئاتر سنتی ژاپن پایه اسطوره‌ها و افسانه‌های قدیمی دارد ولی در قرون اخیر كارگردانان ژاپنی با ارتباط موثری كه با نمایشنامه‌های یونان و بهره‌گیری از آثار كلاسیك داشته‌اند، پلی بین دو فرنگ شرق و غرب بوجود آورده‌اندلینک ها : وضعیت "تئاتر" در كشورهای آسیایی ( چین )  وضعیت"تئاتر"در كشورهای آسیایی ( بنگلادش )  تئاتر رازی در آیینه تصویر  سالنهای تئاتر شهر تهران  برنامه‌های روز دوم جشنواره تئاتر فجر  بودجه بخش سینما، تئاتر و موسیقی بررسی می‌شود  وجود یک جشنواره خوب برابری می کند با تئاتری متفاوت  پایان جشنواره بین المللی تئاتر فجر  فهرست برگزیدگان انجمن نمایش جشنواره بیست ‌و چهارم تئاتر فجر اعلام شد.  گفت و گو با آزیتا حاجیان کارگردان تئاتر« یک زن، یک مرد» بخش اول  جشنواره های بین المللی تئاتر فجر  گزارش تصویری جشن منتقدان تئاتر  نگاهی به سرگذشت و شیوه كاری "بالشویی تاتر" مسكو  گزارش تصویری از نمایش تئاتر فجر   بازبینی نمایش های جشنواره تئاتر دفاع مقدس 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن