تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799639829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نمايش به همين سادگي عنوان شد:طالبي نژاد:فيلم هاي ميركريمي مذهبي ترين فيلم هاي سينماي ايران هستندچيستا يثربي: « به همين سادگي » فيلم آسيب شناسي يك زن سنتي در يك جامعه سنتي ايراني ست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نمايش به همين سادگي عنوان شد:طالبي نژاد:فيلم هاي ميركريمي مذهبي ترين فيلم هاي سينماي ايران هستندچيستا يثربي: « به همين سادگي » فيلم آسيب شناسي يك زن سنتي در يك جامعه سنتي ايراني ست


خبرگزاري دانشجويان ايران - فارسدر دومين روز از پنجمين فستيوال فصلي فيلم شيراز فيلم « به همين سادگي » به نمايش درآمد. به گزارش خبرنگار سرويس سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، در جريان دومين روز از پنجمين فستيوال فصلي فيلم شيراز كه به موضوع « سيماي زن در سينماي ايران » اختصاص دارد ابتدا فيلم « به همين سادگي » ساخته رضا ميركريمي در تالار حافظيه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي شيراز به نمايش درآمد و سپس احمد طالبي نژاد (فيلمنامه نويس، كارگردان و منتقد سينمايي) و چيستا يثربي (نويسنده، مترجم و منتقد سينما) به ايراد سخنراني پرداختند. به گزارش ايسنا، احمد طالبي نژاد با اشاره به اين نكته كه بهترين فيلم ها در رابطه با زنان را كارگردانان مرد ساخته اند، گفت: جالب اينكه زن ها خيلي كمتر به سراغ اين مقوله رفته اند. هرگاه نيز زنان به سراغ چنين موضوعاتي رفته اند با نگاهي فمنيستي و جانبدارانه به موضوع نگريسته اند. وي افزود:من خودم زياد موافق اين بازي هاي فمنيستي نيستم، اينكه زن ها جاي مردها را اشغال كنند و مردها بيايند بنشينند جاي زن ها. اما منكر ظلم و ستمي كه به صورت خواسته و ناخواسته نسبت به زن ها روا مي شود هم نيستم مثل اتفاقي كه براي طاهره در « به همين سادگي » مي افتد. همه از كوچك و بزرگ فقط از او انتظار دارند و او خيلي تنهاست. « به همين سادگي » به شدت شبيه دو فيلم معروف تاريخ سينماست. « يك روز به خصوص » (اتوره اسكولا) و ديگري فيلم « پل هاي مديسون كنتي » (كليت ايستوود). در رمان « من چراغ ها را خاموش مي كنم » نوشته زويا پيرزاد همين نگاه به زن وجود دارد. فيلم « به همين سادگي » در رابطه با رياكاري ست. جامعه اي كه درون و بيرونش با هم فرق مي كند. در سكانس افتتاحيه فيلم مي بينيم كه پشت بام پر از دييش ماهواه است و در خانه بهجت خانم قرآن سر سفره عقد مي گذارند و استخاره قرآن مي گيرند و با خانواده هاي بسته و سنتي روبرو هستيم. و در ادامه بايد گفت:چرا پسر كم سن وسال طاهره از او مي خواهد كه دنبال او نيايد، چون كه نمي خواهد والدين همكلاس هايش مادر او را به عنوان زن سنتي ببينند و اين رابطه ميان فرزند مادر و اين رياكاري ها خيلي خطرناك است و آخر و عاقبت خوبي ندارد. طالبي نژاد « به همين سادگي » را فيلمي خلاقانه دانست و گفت: يك سكانس تكان دهنده در فيلم وجود دارد كه اشك مرا درآورد. جائي كه طاهره مي خواهد شعر بنويسد اما خودكارش روي زمين مي افتد و زير يكي از وسايل داخل آشپزخانه مي رود. بعداً مجبور مي شود با استفاده از جاروبرقي خودكارش را بيرون آورد اما نمي تواند شعرش را كامل كند. كارهاي يكنواخت و طاقت فرساي خانه خلاقيت او را كور و نابود كرده است. من با ديدن صحنه ها و كلاً اين فيلم به هم نسل هاي خودم و نسل بعد از خودم فكر مي كردم. اينكه نسل من و يكي دو نسل بعد تر من قرباني مسائل و شرايط سياسي و اجتماعي شده اند و خيلي راحت خلاقيت هايشان سركوب شد. وي در ادامه با انتقاد از دانشگاه آزاد گفت:به اعتقاد من بيشترين لطمه را به كيان خانواده بايد از سوي دانشگاه آزاد دانست كه در طول اين سه دهه صورت گرفته، به مدد دانشگاه آزاد و به واسطه پول آنقدر گرفتن مدرك آسان شده كه حتي امر مقدسي مثل ازدواج را هم تحت تأثير قرار داده و افراد خيلي راحت به دليل اينكه طرف مقابل شان مدرك دانشگاهي ندارد از هم جدا مي شوند و طلاق مي گيرند. خانم ها احساس مي كنند به كمك مدرك دانشگاهي به حقوقي برابر خواهند رسيد. واقعيت اين است كه به استناد مدرك دانشگاهي زن ها فكر مي كنند به جايگاه و موقعيت برابر رسيده اند و همين مشكل زاست. الان در خيلي از شهرهاي بزرگ به خصوص تهران خانم ها لباس مردها را مي پوشند و بي هيچ رو در بايستي فعاليت هاي مردانه مي كنند. به گزارش ايسنا، اين نويسنده و منتقد سينما فيلم هاي ميركريمي را ديني ترين و مذهبي ترين فيلم هاي سينماي ايران دانست و گفت: رضا ميركريمي در اولين كارش « بچه هاي مدرسه همت » چقدر كه خالصانه با موضوع بچه هاي توي روستا برخورد كرده. به اعتقاد من « كودك و سرباز » بهترين فيلم ايشان است. « زيرنور ماه » يك تابوشكني در رابطه با يك طلبه جوان و مدارس علميه بود . كاري كه ميركريمي در اين فيلم كرد كاري بود كه هيچ كس تا آن زمان جرأت نمي كرد سراغ آن برود.اما مهم ترين و معروف ترين فيلم ميركريمي « خيلي دور، خيلي نزديك » است. اينكه در فيلم ها سينه زني، زنجيرخواني و نوحه خواني و عزاداري بگذارند كه نمي شود فيلم ديني. ميركريمي در « اينجا چراغي روشن است » سقف امامزاده را بر مي دارد و بر روي خانه مردي محتاج مي گذارد. سينماي رضا ميركريمي سينماي واقعي ديني ست نه تظاهرات كه در خيلي از فيلم ها وجود دارد. آن حجب و حياي طاهره در طول فيلم همان اعتقادات ديني و اخلاقي اوست و باعث مي شود كه خانواده را با تمام آن مشكلات رها نكند. خود ميركريمي هم ظاهري كاملاً امروزي دارد، نه ريش دارد و نه جاي مهر در پيشاني اوست اما آدمي ست مذهبي، معتقد و مؤمن. طالبي نژاد با تأكيد بر اين نكته كه « به همين سادگي » فيلم بي خاصيتي نيست، گفت: چيزي كه در فيلم بر روي آن تأكيد مي شود، زني معلق بين مكان و دو زمان است. پيش از اين هم در « هامون »، « سارا » و « پري » داريوش مهرجويي هم ديده ايم، نسلي كه بعد از انقلاب شكل گرفته؛ زن هاي بين 40 تا 45 سال كه تكليفشان با خودشان و زندگي شان مشخص نيست. امروزه همه با كامپيوتر و اينترنت آشنايي داريم اما فكرمان سنتي و قديمي ست، مثلاً در همين تهران خودمان آدم هاي زيادي هستند كه نمك بر مي دارند و براي گرفتن حاجت به امامزاده صالح مي روند و لي بيائيد ببينيد با چه لباس هايي مي گردند و چه لباس هايي مي پوشند و چه سفره هايي مي اندازه و چه مهماني هايي مي گيرند. اين در ظاهر هيچ اشكالي ندارد اما واقعيت اين است كه تكنولوژي مال غربي هاست و آنها ميان تكنولوژي و زندگي شان توازن ايجاد كرده اند اما ما ايراني ها نه. ما در برزخ به سر مي بريم. يكي از ويژگي هاي « به همين سادگي » هم اين است كه مثل بسياري از فيلم هاي ديگر بي خاصيت نيست. فيلم ذهن شما را به خودش مشغول مي كند. وقتي كه از سالن بيرون مي رويد به خودتان مي گوييد كه اگر با چنين موقعيتي روبرو شدم چه كار مي كردم؟ احمد طالبي نژاد نيز به نقش انكارناپذير هنگامه قاضياني در موفقيت فيلم « به همين سادگي » اشاره كرد و گفت: اگر به جاي هنگامه قاضياني از هديه تهراني يا رويا نونهالي يا هر كدام از ستاره هاي سينما استفاده مي شد شما در تمام وقت در حال مقايسه فاصله آنها با نقش اش يا مقايسه اين نقش با ديگر نقش هايش بوديد و در اين حالت ديگر اين تأثيري را كه الان بر روي ما مي گذارد، نداشت. اين كار سابقه زيادي در سينما جهان دارد مثلاً سينماي ايتاليا يا سينماي روبر برسون. اگر به جاي هنگامه قاضياني از يك بازيگر حرفه اي و ستاره استفاده مي شد بين 40 تا 50 درصد بار عاطفي فيلم افت مي كرد و گرفته مي شد. حضور هنگامه به باورپذيري هرچه بيشتر فيلم كمك كرده است. در ضمن خود فيلم هم خيلي نئورئاليستي ست. يعني عين خود واقعيت، يعني خود زمختي و زيبايي هاي زندگي را عيناً نشانمان مي دهد و به تصوير مي كشد و به ما اجازه مي دهد كه همه چيز را زنده و آن طور كه هست ببينم و لمس كنيم. دكور خانه برخلاف بسياري از فيلم و آثار تلويزيون از اشياء گرفته تا رفتار و حركات اهالي خانه و ساختمان و همسايه ها همه واقعي و رئال است به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، چيستا يثربي نيز در اين نشست موقعيت زنان امروز جامعه ايران را دشوار دانست و گفت: من به عنوان يك زن ايراني موقعيت دشواري را تجربه مي كنم، به اين دليل كه وظايف زنان در عصر حاضر به دليل چند وجهي شدن شان آنقدر پيچيده و دشوار شده كه نمي توان مثل طاهره فيلم « به همين سادگي » فقط با ته لهجه آذري صحبت كرد ،مدام در آشپزخانه بود تا سنتي باشي. چيزي كه در فيلم مرا آزار مي دهد مسأله ستم است. طاهره زني بوده كه شعر مي نوشته و شاعر بوده و استعدادهاي مختلف و چندگانه اي داشته اما موقعيت فعلي او آنقدر در جهت تخريب او پيش مي رود كه حتي دچار مشكل روحي هم مي شود. او قرص اعصاب مي خورد. او از اينكه نمي تواند جواب هاي درسي پسرش را بدهد خجالت مي كشد در حالي كه ضرورتي ندارد كه هر زني حتماً انگليسي بداند. فيلم در رابطه با تنهايي آدم هاست. طاهره هر كاري مي كند تا تنهايي اش را پر كند اما نمي تواند. رضا ميركريمي با زيركي خاصي مسائل و مشكلات زنان را مطرح مي كند. به اعتقاد وي « به همين سادگي » فيلم آسيب شناسي يك زن سنتي در يك جامعه سنتي ايراني ست. اگر زن فيلم يك زن آمريكايي يا اروپايي بود حتماً اتفاق ديگري مي افتاد و روند وقايع و ماجراهاي فيلم به شكل ديگري بود. آنچه كه فيلم مطرح مي كند تنها در رابطه با زنان نيست. فشار زندگي بر مردان صاحب خانواده در واقع فشاري بر زنان هم هست. مردي كه خلاقيت هاي زيادي دارد اما به دليل مسئوليت خانواده مجبور است كه فقط و فقط كار كند و ديگر تمام علايق و سلايقش را كنار بگذارد و نسبت به همه چيز بي تفاوت و بي اعتنا مي شود و فقط به دنبال اين است كه خانواده اش را تأمين كند. اين مدرس دانشگاه تعداد زيادي از زنان را قرباني زندگي خانوادگي دانست و گفت: ميان زن و مرد تفاوت هست كه البته اين تفاوت نكويي ست اما اين دليل نمي شود كه زن بخواهد جاي مرد را بگيرد و بالعكس. به قول سيمون دو بوار « يا نوشتن يا زندگي خانوادگي ». زن هاي زيادي نظير طاهره كه خلاق بوده اند و بسيار مستعد اما قرباني زندگي خانوادگي شده اند.زن هايي كه به خاطر بچه هايشان در خانه نشسته اند اما وقتي بچه هايشان بزرگ شده اند مادر را تحقير مي كنند كه چرا دنبال علاقه و استعدادهايت نرفتي و شدي زن خانه دار؟ اما نگاه سيمون دوبوار كليت ندارد و مي تواند تنها نگاه خاص او باشد. اگر يك زن بتواند بهتر مي نويسد يا بهتر خياطي كند خيلي بهتر بنويسد يا بهتر خياطي كند خيلي بهتر مي تواند بچه هايش را تربيت كند. در زمان دانشگاه خيلي از همكلاسي هايم از شهرهاي مختلف بودند كه بچه هاي خيلي مستعدي هم بودند اما كدامشان ادامه تحصيل دادند يا الان دارند كار مي كنند؟ فقط من و يكي ديگر از همكلاسي هايم داريم كار مي كنيم و بقيه هيچ نشاني از آنها نيست. وقتي ما دري شاد باشد همسر و بچه هايش هم شاد هستند و اين به نسل ها منتقد مي شود. به نظر من اگر قرار زن ها به جاي پيشرفت پسرفت داشته باشند چرا بايد ازدواج كنند؟ « سارا » ي مهرجويي هم همين نگاه را به زن و خانواده دارد. وقتي كه زن ازدواج مي كند نبايد كه رابطه اش با اجتماع و فعاليت هاي اجتماعي قطع شود و فقط درخانه باشد. چيستا يثربي به موقعيت هاي ناچيز شخصيت اصلي فيلم « به همين سادگي » اشاره كرد و گفت: با خودم فكر مي كنم كه ميزان موفقيت هاي طاهره چقدر ناچيز است حداكثرش كشتن يك سوسك در توالت و كشتن سرباز اسباب بازي زير تخت. زن هاي ما چه نسل مادران ما و چه نسل ما موفقيت هايشان تا همين اندازه ناچيز و بوده و هست. از مزيت هاي « به همين سادگي » بايد به فيلمبرداري بسيار زيباي آن و بازي عالي و تأثيرگذار هنگامه قاضياني اشاره كرد. هنگامه صداي خيلي خوب و جذابي دارد. فيلم هاي اين چنيني موفق عمل كرده اند و فرمول شان هم خيلي ساده است، در عين بي اتفاقي ايجاد تعليق كرده اند. طاهره « به همين سادگي » خود ما هستيم، شما هستي و حتي آقايون هم شامل آن مي شوند. همه اش در حال شستن و رفتن و كاركردن هستيم. فرداي طاهره هاي ما چه مي شود. انگار طاهره چاره اي جز فرار كردن و گريختن ندارد. بسته شدن درها تأكيدي بر تنهايي طاهره و آدم هايي فيلم است. حتي به زور و اجبار دور ميز و سفره غذا مي خورند و هر كس به اتاق خودش مي رود و همه ما همينطور شده ايم. پايان فيلم سئوال ميركريمي است. سرانجام طاهره چه مي شود؟انتهاي پيام
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن