تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805472149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

0.6 ثانيه، زماني براي سلامت سفر جاده‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 0.6 ثانيه، زماني براي سلامت سفر جاده‌اي


خدمات- احمد مطالبي:
فصل تعطيلات كشورمان در حالي آغاز شد كه امسال ديگر استرس و نگراني تعطيلات سال قبل ناشي از سهميه‌بندي بنزين وجود ندارد اما نمي‌توان سفرهاي تابستاني را به ديده مثبت نگريست.

اين بدبيني از آنجا ناشي شده است كه سفرهاي جاده‌اي ما در تعطيلات نيمه خرداد امسال 74 نفر قرباني گرفت. به همين دليل به‌نظر مي‌رسد تا يكي دو هفته آينده كه هنوز سفرها، به ‌دليل امتحانات كنكور به اوج خود نرسيده مي‌توان هشدارهايي را از ذهن گذراند تا تابستان و سفري خوش براي امسال در خاطره‌هايمان باقي بماند. سرهنگ عليرضا اسماعيلي، فرمانده پليس راه كشور درباره تصادفات جاده‌اي تعطيلات نيمه خرداد امسال گفته بود: 54 فقره تصادف منجر به مرگ و 377 فقره تصادف منجر به جرح در جاده‌هاي ايران رخ داد كه 74 نفر در آن جان باختند. اگر بخواهيد تعطيلات تابستاني شيرين و خاطره‌انگيز را با خودروي خود تجربه كنيد بايد برخي قواعد رانندگي و اصول حاكم به سرعت و خودرو را به ‌خوبي بدانيد. از اين دست قواعد، اصل طلايي 6/0 ثانيه براي تصميم‌گيري در واكنش به خطر در رانندگي است. اين قاعده را براي رانندگي در سفري مطمئن حتماً‌ بياموزيد.

امروزه حوادث و تصادفات رانندگي يكي از بلاهاي اجتماعي عصر محسوب مي‌شود كه هر روز در گوشه و كنار جهان اتفاق مي‌افتد و برگ تازه‌اي بر كتاب غم‌انگيز سوانح روزانه زندگي آدميان مي‌افزايد. افرادي كه به قصد بهره‌برداري با اتومبيل درمي‌آميزند ولي خود به‌كام آن فرو مي‌روند ما را به اين امر مهم واقف مي‌كند كه از كنار حوادث رانندگي به‌سادگي نمي‌توان گذشت. آمار حوادث رانندگي راه‌ها، در جامعه ما بسيار پائين است. اگرچه عوامل ديگري خود زمينه‌ساز وقوع حوادث رانندگي است اما با وجود بسياري از نارسايي‌ها مي‌توان با آموزش ايمني رانندگي و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي، شمار حوادث رانندگي را به حداقل كاهش داد.

متأسفانه عده‌اي از شهروندان عزيز تصور مي‌كنند رشد نامتوازن راه‌ها و وسائط نقليه شايد يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش خونبار آمار حوادث رانندگي در كشور باشد اما با بررسي به 3 عامل اصلي بروز حوادث رانندگي، زمينه نقليه خود به‌خود نمي‌تواند حادثه‌ساز باشد و يا «راه» هم عامل تعيين‌كننده در بروز حوادث مرگبار رانندگي نخواهد بود، زيرا 90 درصد اتفاقات ناشي از عوامل رانندگي به نقش عامل انساني (راننده-عابر) و خطاي او به‌عنوان يك عامل اصلي در تصادفات مطرح بوده است.

همچنين بررسي آمار حوادث رانندگي از نظر سني نشانگر اين واقعيت است كه حوادث رانندگي بيشترين قربانيان خود را از بين جوانان انتخاب مي‌كند. جواناني كه به تبع سن و سال خويش، شور و شوق فراواني را در زيستن دارند كه خود بيشترين قربانيان اين ماجرا هستند. شهروندان عزيز به‌خوبي به اين امر واقفند كه گواهينامه رانندگي تنها يك امتياز براي استفاده از وسيله نقليه است اما راندن و رانندگي با اتومبيل نيازمند به علم و هنر و مهارت رانندگي است زيرا رانندگي رفتاري فطري و غريزي نيست، بلكه رفتاري اكتسابي و آموخته است و كمتر رفتاري است كه مانند رانندگي تا اين حد به ايمني جان و مال خود و ديگران و در نتيجه به نظم اجتماع مربوط مي‌شود. اين نكته قابل باور است كه با افزايش آگاهي عمومي و توجه دقيق به مقررات و رعايت اصول ايمني رانندگي مي‌توان از تخلفات و ضايعات رانندگي جلوگيري كرد.

اصولاً رانندگي بي‌خطر به عوامل زيادي بستگي دارد كه در مجموع به سلامت راننده و اتومبيل مربوط مي‌شود و شما راننده عزيز به‌عنوان تعيين‌كننده اصلي سلامت رانندگي محسوب مي‌شويد و درصورت وجود هرگونه ناراحتي روحي و جسمي جداً از رانندگي پرهيز كنيد، زيرا راننده در سفرهاي روزانه خود، حين رانندگي دائماً در معرض حوادث و رويدادهاي جديدي است كه هركدام حال و هواي خودش را دارد و كمتر به هم شبيه‌اند. رانندگي يك عمل جدي است و هرچه بيشتر درباره آن دقت شود، مطمئن‌تر پشت فرمان مي‌نشينيد. رانندگي مثل ورزش دست‌جمعي، يك كار گروهي است و لازمه در جمع بودن همكاري در كار گروهي است و عدم‌ناهماهنگي دريك كار دسته‌جمعي مثل بازيكني از يك تيم ورزشي است كه به تيم خودش گل مي‌زند.

وقتي راننده‌اي در حال رانندگي، خطري را مشاهده مي‌كند، بايد وسيله نقليه خودش را متوقف كند و يا از سرعت خود بكاهد. از مرحله رؤيت خطر تا زماني كه پاي راننده روي پدال ترمز قرار بگيرد اصطلاحاً زمان عكس‌العمل راننده به خطر گفته مي‌شود و در افراد عادي مدت اين زمان 6/0 ثانيه و در افراد مسن و اشخاصي كه عكس‌العمل سريع و به‌موقع را دارا نيستند، اين زمان افزايش پيدا مي‌كند، به عبارت ديگر از زماني كه چشم خطر را مي‌بيند و آن را جهت تصميم‌گيري به مغز مخابره مي‌كند و مغز تصميم لازم را گرفته و به اندام‌هاي اجرايي يعني دست و پا فرمان اجرا را مي‌دهد، 6/0 ثانيه طول مي‌كشد و در همين زمان اتومبيل با استفاده از شتاب و سرعت اوليه مسافتي را بدون عكس‌العمل لازم از سوي راننده طي كرده و به موضع خطر نزديك‌تر مي‌شود.

به‌عنوان مثال: وسيله نقليه‌اي كه با سرعت 72 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كند مسافت طي شده توسط اين وسيله نقليه در مدت يك ثانيه 20 متر خواهد بود و در زمان 6/0 ثانيه 12 متر. يعني اشخاص عادي، پس از رسيدن خطر و تصميم‌گيري و اقدام به ترمز كردن، اتومبيل 12 متر مسافت طي شده بدون عكس‌العمل لازم از سوي راننده را خواهد داشت و بعد از اين مسافت راننده بر ترمز مي‌كوبد تا اتومبيل متوقف شود و اين مسافت طي شده دقيقاً رابطه مستقيم با ميزان سرعت وسيله نقليه دارد.

اگر رانندگان عزيز به اين امر واقف باشند كه توانايي انسان در مقابله با حوادث رانندگي به‌طور عادي 75 درصد خواهد بود، هرگز با سرعت 140 كيلومتر در ساعت رانندگي نخواهند كرد، زيرا در اين سرعت اتومبيل در هر ثانيه 40 متر طي طريق مي‌كند و همچنين اگر رانندگان محترم از طول خط ترمز در سرعت‌هاي مختلف اطلاع داشته باشند و بدانند كه با سرعت 120 كيلومتر در ساعت حدود 50 متر خط ترمز برجاي خواهد ماند و بالاخره اگر عزيزان راننده بدانند كه برخورد با اتومبيلي كه سرعت حدود 100 كيلومتر در ساعت را دارد، مانند سقوط از يك ساختمان 12 طبقه خواهد بود، هرگز در امر رانندگي بي‌توجهي نخواهند كرد.

*كارشناس ارشد علوم انتظامي

تاريخ درج: 10 تير 1387 ساعت 10:37 تاريخ تاييد: 10 تير 1387 ساعت 13:25 تاريخ به روز رساني: 10 تير 1387 ساعت 13:25
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن