تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813309738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در صدا و سيماي ما حق با مدير است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در صدا و سيماي ما حق با "مدير" است
يك كارشناس رسانه معتقد است: توليد برنامه هاي تلويزيوني كه در طول پخش، درگير تغييرات بسيار زياد و يا جلوگيري از پخش مي شوند، نشانگر آن است كه تلويزيون چشم‌انداز بلندمدتي براي توليدات خود ندارد و به عبارتي نمي تواند موج‌سازي كند و برعكس، تابع شرايط روز است؛ شرايطي كه بعضا در كوتاه مدت تغيير مي‌يابد و از آن‌جا كه بين زمان توليد و زمان پخش وقفه‌اي مي‌افتد، با قطع آن موج، امكان پخش آن برنامه هم وجود ندارد در نتيجه آن برنامه امكان پيدا نمي كند...اساسا مديريت هاي محافظه كار نمي توانند تكليف خود را بين پسند مخاطب و فشارهاي بيروني متعادل كنند؛ در نتيجه همواره دچار افراط و تفريط مي شوند.


باشگاه جواني برنا / بنت الهدي صدر - امروز پس از بررسي سايت هاي خبري و نگاه كردن داغ‌ترين و پربيننده‌ترين اخبار در ميان تيترهاي پر رنگ و پر بيننده اين جملات بيش از بقيه به چشم مي‌آمد: «مثلث شيشه اي» با يك اشاره تمام شد، پخش «مثلث شيشه اي» متوقف شد، مثلث شيشه اي تمام نشده تمام شد، توقف پخش «مثلث شيشه اي» به دلايل نامعلوم، تمام مي شود شبي فقط به آن اشاره كن و ...
اين در حالي است كه مدير شبكه 5 سيما (شبكه تهران) مجيد رجبي معمار هفته گذشته در جمع نمايندگان رسانه‌هاي خبري اعلام كرده بود: مثلث شيشه‌اي تا پايان تابستان ادامه دارد!

صدا و سيما و چند صدايي در ابهام آن!!

سيد مرتضي ميرباقري، معاون سيما در سخنان خود در روز دوم تيرماه گفته بود: ما بيش از 10 برنامه در شبكه‌هاي مختلف داريم كه صداهاي مختلف را در چارچوب نظام انقلاب و قانون اساسي مطرح مي‌كنند كه از جمله آنها مي‌توان به برنامه چراغ خاموش، صبح عالي بخير، روز از نو ، مثلث شيشه‌اي ، كوله‌پشتي ، محرمانه و ... اشاره كرد.

اين سخن ميرباقري با تبيين و تاييد چند صدايي در سيما تاكيدي بر سخنان رجبي معمار محسوب مي‌شد و اين كه مردم مي توانند تا روزهاي پاياني تابستان هيجان و نشستن ميهمانان پر سوژه ديگري را بر روي صندلي شيشه اي اين مثلث شبانه شاهد باشند!

اما جمعه شب با توقف ناگهاني اين برنامه زنده، اين شائبه به وجود آمد كه شعار چند صدايي در سيما آن‌چنان كه بايد محقق نيست و حتي كارشناسان بسياري نيز اعتقاد دارند در تعيين مميزي و آئين‌نامه آثار توليدي تلويزيون اختلافات بسياري وجود دارد كه مي تواند از دلايل توقف پخش مجموعه شبانه "مثلث شيشه اي" باشد؛ اما مهم‌ترين نكته‌اي كه منتقدان و صاحب‌نظران از آن به عنوان علت قطع پخش اين برنامه ياد مي كنند پايين آمدن آستانه تحمل مديران ارشد صدا و سيما است. اگرچه بسياري فشارهاي بيروني را نيز مويد اين روند برخوردب ا برنامه‌ها مي دانند. ناگفته نماند كه برنامه مثلث شيشه‌اي از ضعف‌هاي بسياري چه در طراحي سوال چه در اجرا برخوردار بود اما به هر حال به عنوان يك برنامه زنده و گفتگومحور جاي خالي بسياري از برنامه‌هاي اينچنيني در تلويزيون را پر كرده بود.

نزول آستانه تحمل مديران يا...

منوچهر اكبر لو، كارشناس امور رسانه‌ در گفتگويي با خبرنگار برنا مي‌گويد: توليد برنامه هاي تلويزيوني –چه توليد سريال باشد و چه برنامه هاي تركيبي كه در استوديو به صورت زنده و يا غير زنده ضبط مي شود- كه در طول پخش، درگير تغييرات بسيار زياد و جلوگيري از پخش مي شوند، نشانگر آن است كه تلويزيون چشم‌انداز بلندمدتي براي توليدات خود ندارد و به عبارتي نمي تواند موج‌سازي كند و برعكس تابع شرايط روز است؛ شرايطي كه بعضا در كوتاه مدت تغيير مي‌يابد و از آن‌جا كه بين زمان توليد و زمان پخش وقفه‌اي مي‌افتد، با قطع آن موج امكان پخش آن برنامه هم وجود ندارد در نتيجه آن برنامه امكان تداوم پيدا نمي كند.

اكبرلو افزود: توقف اين برنامه در ادامه همين نگاه مديريتي رخ داده است و به دفعات شاهد چنين كاري از سوي مديران بوده‌ايم و اين به معناي آن است كه حتي در نظام ظاهرا(!) واحد تلويزيون نه تنها تفاوت ديدگاه بلكه تفاوت روش هم وجود دارد. روش هايي كه فرضي اعمال مي شوند و در تقابل با ارزش هايي كه بر اساس سليقه هاي مديران بالا متوقف مي شوند.

مديريت محافظه‌كار با برقراري تعادل درگير است

وي درباره راهكار لازم براي رفع اين تفاوت در روش‌هاي اعمال مديريت گفت: اساسا مديريت هاي محافظه كار نمي توانند تكليف خود را بين پسند مخاطب و فشارهاي بيروني متعادل كنند؛ در نتيجه همواره دچار افراط و تفريط مي شوند. گاه تمامي برنامه ها حتي برنامه كودك نيز قطع مي شود و گاه وارد موضوعاتي مي شوند كه حتي در سينما نيز هنوز زمينه تعريف آن وجود ندارد.

اين كارشناس رسانه اي افزود: طبيعي است كه اين افراط و تفريط‌ها به دو شكل تاثير خود را مي گذارد؛ از يك طرف سبب توقف آثار مخاطب‌پسند مي شوند و از سوي يكديگر محافظه كاري و خنثي سازي را در بين توليدكنندگان افزايش مي دهند.

اكبرلو همچنين به برنا گفت: با اشاره به نگاه محافظه كارانه‌اي كه گفتم اساسا پخش زنده همواره، در هر لحظه و در هر جمله مي تواند حساسيت‌زا باشد. اين محافظه كاري و نگراني به تهيه كننده و مجري نيز منعكس مي شود و مخاطب هم به خوبي آن را مي فهمد؛ طبيعي است كه صحبت كردن و صحبت ديگري را شنيدن در يك فضاي مضطرب مورد پسند هيچ كدام از دو طرف نيست بنابراين مديريت سيما بايد تكليف خود را مشخص كند!

مديران به تنها چيزي كه فكر نمي كنند اتلاف هزينه است!

اين كارشناس رسانه‌اي درباره عواقب و خسارات توقف چنين برنامه‌هايي براي صدا و سيما به برنا گفت: از آن جايي كه مديريت فرهنگي از جمله تلويزيون كاملا دولتي است و در مديريت دولتي نيز اساسا بازگشت سرمايه و جذب مخاطب اهميتي(!) ندارد، بديهي است مديران مربوط به تنها چيزي كه فكر نمي كنند همين هزينه هاي تلف شده است، چون اگر قرار بود بخواهند پاسخ‌گوي هزينه‌هاي از دست رفته شوند مسئوليت اوليه به خود آن‌ها باز مي‌گردد.

وي افزود: فقط در شكل مديريت بخش خصوصي است كه مدير براي هزينه كردن ثانيه به ثانيه آن‌چه كه قرار است پخش شود فكر مي‌كند، برنامه‌ريزي مي‌كند و از متخصصان بهره مي‌گيرد و شرايط زمانه پخش را هم در نظر مي‌گيرد؛ اما در مديريت دولتي اين بودجه در هر حال هزينه مي‌شود؛ چه برنامه پخش شود و چه پخش نشود؛ چه مردم از آن استقبال كنند و چه هيچ تمايلي به تماشاي آن نداشته باشند!

وقتي ستاره‌ها ترسناك مي شوند!

اكبرلو در ادامه با اشاره به نگراني مديران صدا و سيما از حضور ستاره‌ها در برنامه‌هاي تركيبي گفت: مديران فرهنگي نسبت به ستاره‌ها نگرانند. ستاره‌ مي‌تواند يك بازيگر باشد؛ يك ورزشكار باشد و يا يك مجري مشهور تلويزيوني؛ اما مديران نگرانند كه وقتي چنين افرادي به برنامه‌هاي زنده دعوت مي‌شوند هر جمله و رفتار اين ستاره‌ها به طور كامل از سوي مردم الگوبرداري شود؛ بنابراين مجرياني و يا افرادي كه به حدي از محبوبيت مي‌رسند كه نزديك است ستاره شوند با توقيف برنامه يا حذف تصوير روبه‌رو مي‌شوند؛ نمونه‌هاي اين موضوع را در اين سال‌ها زياد شاهد بوده‌ايم؛ از برنامه‌هاي زنده گرفته تا سريال‌هاي طنز و خانوادگي تلويزيوني يا بازيگران مشهور.

شعار عملي صدا و سيما: حق با مدير است

اين كارشناس با تاكيد بر محوريت مجري در برنامه‌هاي زنده و گفت‌وگوهاي رو در رو در تمام دنيا اظهار داشت: امروز ده‌ها برنامه تلويزيوني در حال توليد و پخش است كه در آن‌ها مجريان با ميهمانان گفت‌وگو مي‌كنند اما آنچه مثلث شيشه‌اي را از بقيه اين برنامه‌ها جدا مي‌كند، اجراي ويژه مجري برنامه است.

وي درباره سخنان ميرباقري درباره وجود چند صدايي در صدا و سيما گفت: مردم همواره بر اساس عملكرد يك فرد يا يك نهاد درباره آن قضاوت مي‌كنند نه سخنان مسئولان آن. طبيعي است آنچه مردم در عمل مشاهده مي‌كنند آن هم در مورد قطع حرف‌هايي كه جنس آن را بسيار زياد در نشريات و يا محافل خارج از تلويزيون مي‌خوانيم و يا مي‌شنويم و در تضاد گرفتن اين عملكرد با سخنان مسئولان مشخص مي شود كه آيا موافق چند صدايي هستند و يا خير؟!

اكبرلو در مقايسه فضاي چندصدايي صدا و سيما با رسانه‌هاي تصويري خارجي اظهار داشت: اصلا رسانه صدا و سيما با رسانه‌هاي خارجي قابل قياس نيست؛ و علت آن نيز يادآوري خصوصي بودن شبكه‌ها در خارج از كشور است. كشورهاي خارجي داراي شبكه‌هاي خصوصي بسياري هستند و علم اقتصاد نيز همواره بر اين نكته تاكيد مي كند كه حق با مشتري(!) است؛ در حالي كه در داخل ايران چون مديريت دولتي است عملا شاهد اين شعار هستيم كه حق با مدير است و تاكيد مي كنم كه حق با مدير است نه دولت!

وي در پايان تصريح كرد: در بسياري موارد مديران حتي هم‌سو با سياست‌هاي كلي دولت حركت نمي‌كنند و حتي هم‌سو با رهنمودهاي مقامات عالي رتبه كشور هم نيستند!
بنا بر اين گزارش به اعتقاد بسياري از كارشناسان، در سالهاي اخير، صداو سيما همواره با پاك كردن صورت مساله با برخي انحرافات و يا ضعف‌هاي موجود در برنامه‌سازي برخورد كرده است در حاليكه به راحتي مي‌توان با تدوين آيين‌نامه‌هايي اجرايي و همچنين دقت بيشتر در توليد محتوا، مساله را بدون "حذف" و يا توقيف پيگيري و رفع كرد، كاري كه اصولا در صدا و سيما كمتر به آن پرداخته مي‌شود. و همچنان اين سوال وجود دارد كه آيا نمي‌شد برنامه‌اي مثل مثلث شيشه‌اي را با تغيير برخي آيتم‌ها و توجيه توليدكنندگان اين برنامه، ادامه داد؟

***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]

پيامك ارتباط با برنا: 10000313
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن