تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814958524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشموج گزارش مي دهد؛ساخت پالايشگاه هاي نفت با هدف صادرات فرآورده


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشموج گزارش مي دهد؛ساخت پالايشگاه هاي نفت با هدف صادرات فرآورده
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني .


بسرانجام با بررسي كارشناسي نظرات مختلف موجود درباره اقتصادي بودن و ضرورت ساخت پالايشگاه هاي نفتي در كشور و يا اقتصادي نبودن ساخت آنها و ترجيح واردات فرآورده كه درساليان پيش بر آن تاكيد مي شد، تقريبا از سال 1384 مبنا بر ساخت پالايشگاه هاي جديد و بهينه كردن پالايشگاه هاي موجود گذاشته شد كه در قالب طرح جامع توسعه پالايشگاه ها به اجرا درآمد.
به گزارش خبرنگار موج، در اين زمينه و باهدف اجرايي شدن طرح هاي مذكور سرمايه‌گذاري لازم براي طرح‌هاي افزايش بنزين و كيفي‌سازي محصولات هفت پالايشگاه موجود در كشور حدود هفت ميليارد دلار و در بخش ساخت پالايشگاه‌هاي جديد حدود 15 ميليارد يورو است؛ به طوري كه درحال حاضر ميزان پالايش نفت خام در 9 پالايشگاه موجود در كشور روزانه 65/1 ميليون بشكه است كه با اجراي طرح هاي توسعه اي و ساخت پالايشگاه هاي جديد در پايان سال 1391 به 3/3 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.

پروژه هاي بهينه سازي، توسعه اي و ساخت پالايشگاه
درخصوص پروژه هاي بهينه سازي پالايشگاه ها مي توان به طرح هاي بهينه سازي پالايشگاه هاي تهران، اصفهان، آبادان، اراك، بندرعباس، تبريز و لاوان اشاره كرد. همچنين دربخش ساخت پالايشگاه هاي جديد برنامه براي تاسيس پالايشگاه هاي ستاره خليج فارس، هرمز، كاسپين، خوزستان، پارس، آناهيتا و شهريار وجود دارد.
درمورد پالايشگاه هاي جديد برون مرزي نيز بايد از طرح هاي احداث پالايشگاه در كشورهايي مانند مالزي، اندونزي، سوريه و سنگاپور ياد كرد.

پروژه هاي بهينه سازي پالايشگاه ها
پالايشگاه تهران
در پالايشگاه تهران، طرح افزايش توليد بنزين با ايجاد واحدهاي تصفيه نفتاي سبك و ايزومريزاسيون در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 11250 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در آبان ماه 1385 با شركت چگالش با همكاري پترول لينوست بوسني و راديرا از ايران منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1388 تكميل شود.
درباره طرح بهبود و اصلاح فرآيند پالايشگاه تهران، تامين نفت خام خوراك پالايشگاه به مخلوطي از نفت خام ايران و نفت خام كشور‌هاي حوزه خزر و نفت خام مخلوط دزفول شمالي و مارون از جمله اهداف اين طرح است كه با اجراي آن ظرفيت توليد بنزين به حداكثر خواهد رسيد. سرمايه پيش‌بيني شده بين 275 تا 300 ميليون يورو است.

پالايشگاه اصفهان
در پالايشگاه اصفهان، يك طرح افزايش توليد بنزين با ايجاد واحدهاي تصفيه نفتا، ايزومريزاسيون و تبديل كاتاليستي در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 25 هزار بشكه افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در آذرماه 1385 با شركت ناموران و همكاري شركت هاي اي كا پي جي هند و درريز از ايران منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1388 به بهره برداري برسد.
همچنين در پالايشگاه اصفهان، طرح توسعه فرآيند و بهينه سازي پالايشگاه با ايجاد واحدهاي تقطير در اتمسفر، تصفيه نفت گاز، كت كراكر، تصفيه بنزين كت كراكر، تصفيه برش سنگين، هيدروژن، بازيافت گوگرد و تصفيه گاز مايع در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 53 هزار و 457 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اين طرح در اسفند 1385 با كنسرسيومي مركب از شركت هاي ناموران، نارگان و چگالش از ايران و ساينوپك چين منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1389 نهايي شود.
از سوي ديگر سرمايه انجام طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي پالايشگاه اصفهان حدود 2.5 ميليارد يورو برآورد شده است؛ اين طرح تثبيت ظرفيت پالايشي تا 360 هزار بشكه در روز و افزايش انعطاف‌پذيري عملياتي با ساخت يك واحد تقطير جديد را دنبال مي‌كند. كاهش توليد محصولات سنگين و افزايش توليد محصولات سبك و با ارزش با ساخت واحد‌هاي فرآيندي جديد و ارتقاي كيفيت محصولات اصلي مطابق استاندارد فرآورده‌هاي اروپا 2009 با ساخت واحد‌هاي فرآيندي موردنياز هم در جريان است؛ در اين زمينه هم اكنون دانش فني و انجام مهندسي محيط زيست گرفته و بحث خدمات جانبي به صورت EPC به شركت مپنا واگذار شده است.

پالايشگاه آبادان
در پالايشگاه آبادان، طرح احداث مجتمع كت كراكر (بنزين سازي) با ايجاد واحدهاي تصفيه بنزين كت كراكر، بازيافت پروپيلن، الكيلاسيون، ايزومريزاسيون، گوگرد، بازيافت اسيد سولفوريك، آمين و تصفيه گاز مايع در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 37 هزار و 500 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در ارديبهشت 1385 با شركت اي بي بي لوموس، پيدك و ئي سي سي منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1388 تكميل شود.
همچنين طرح تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با ايجاد واحدهاي تقطير در اتمسفر، تقطير در خلاء، ايزومريزاسون، توليد هيدروژن، تصفيه و تفكيك گاز مايع، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، كت كراكر، تصفيه بنزين كت كراكر، آمين و آب ترش، توليد گوگرد و بازيافت پروپيلن در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 40 هزار و 878 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اين طرح در سال 1386 با منعقد و مقرر شد در سال 1389 راه اندازي شود.
طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با سرمايه اي حدود 4/1 ميليارد يورو آغاز شده است؛ هدف از اين طرح ساخت يك مجموعه جديد پالايشي به ظرفيت 210 هزار بشكه در روز و به حداكثر رساندن توليد بنزين، تامين خوراك صنايع پايين دستي و جمع آوري واحد‌هاي فرسوده قديمي‌است. در اين زمينه تثبيت ظرفيت پالايش نفت به ميزان 360 هزار بشكه در روز نيز مدنظر قرار گرفته كه در حال حاضر طراحي بنيادي توسط شركت ناموران در حال انجام است و عمليات خريد ساخت و نصب مخازن آغاز و عمليات نقشه برداري به پايان رسيده است.

پالايشگاه اراك
براساس اين گزارش، در پالايشگاه اراك، طرح افزايش ظرفيت تا 250 هزار بشكه نفت خام در روز و ارتقا كيفيت فرآورده با ايجاد واحدهاي تقطير در جو، تصفيه نفتا، تبديل كاتاليستي بنزين، كت كراكر، تصفيه نفت سفيد، ايزومريزاسيون تصفيه نفت گاز، گوگردزدايي از بنزين، تصفيه گاز مايع و بازيافت پروپيلن، آمين و آب ترش در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 73 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در مرداد 1385 با شركت ساينوپك چين، مهندسين مشاور سازه، شركت طراحي و ساختمان نفت منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1389 نهايي شود.
طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه اراك از 170 به 250 هزار بشكه در روز در حال پيگيري است كه سرمايه موردنياز آن حدود 2.1 ميليارد يورو پيش‌بيني شده است. همچنين با توجه به كاهش برداشت نفت خام سبك اهواز پيش‌بيني مي‌شود پس از اين مخلوط نفت خام‌هاي انتقالي به اين پالايشگاه شامل 55 درصد از اهواز و 45 درصد نفت سنگين حوزه‌هاي ديگر باشد. در اين راستا كيفيت محصولات مطابق استاندارد‌هاي 2005 اروپا خواهد بود كه منجر به كاهش آلاينده‌ها مي‌شود.

پالايشگاه بندرعباس
در پالايشگاه بندرعباس، يك طرح افزايش توليد بنزين با ايجاد واحدهاي تصفيه نفتاي سبك و سنگين، گوگرد زدايي نفت گاز و تاسيسات جانبي، تبديل كاتاليستي و ايزومريزاسيون در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 27 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در آبان 1385 با شركت اي بي بي لوموس، پيدك و ئي سي سي منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1388 نهايي شود.
همچنين در اين پالايشگاه، طرح رفع تنگناهايي افزايش ظرفيت پالايشگاه تا 320 هزار بشكه نفت خام در روز كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 3144 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در 1382 با مشاركت شركت طراحي و ساختمان نفت و شركت بين المللي پيمانكاري عمومي ايران منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1387 نهايي شود.
سرمايه موردنياز براي انجام اين طرح 40 ميليون يورو پيش‌بيني شده كه در حال حاضر با مشاركت شركت طراحي و ساختمان نفت و شركت بين المللي پيمانكاري عمومي‌ ايران به صورت EPC در دست اجرا است.

پالايشگاه تبريز
در پالايشگاه تبريز، طرح افزايش توليد بنزين با ايجاد واحدهاي تصفيه نفتاي سنگين و تبديل كاتاليستي در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 4500 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد اي پي سي اين طرح در آذر 1385 با كنسرسيومي از شركت طراحي و مهندسين صنايع انرژي و شركت تناوب از ايران و شركت ساينوپك چين منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1388 تكميل شود.

پالايشگاه لاوان
در پالايشگاه لاوان، طرح توسعه و بهينه سازي با ايجاد واحدهاي تقطير در خلاء، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، ايزومريزاسيون و بازيافت گوگرد در برنامه است كه با اجرايي شدن آن ظرفيت توليد بنزين 11 هزارو 320 بشكه در روز افزايش مي يابد؛ قرارداد طراحي آن در سال 1385 با شركت هاي ناموران و محورسازان منعقد و مقرر شد اين طرح در سال 1390 به بهره برداري برسد.

ساخت پالايشگاه هاي جديد
پالايشگاه ستاره خليج فارس
طرح احداث پالايشگاه جديد ميعانات گازي در بندرعباس به ظرفيت 360 هزار بشكه در روز موجود است كه شامل واحدهاي تقطير، تصفيه گاز مايع، تبديل كاتاليستي، تصفيه نفتا، ايزومريزاسيون، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز است. اين طرح براي توليد 34 ميليون ليتر در روز بنزين برنامه ريزي و قرارداد آن در سال 1385 امضا شده و در سال 1390 بهره برداري خواهد شد.

پالايشگاه هرمز
طرح احداث پالايشگاه جديد نفت خام فوق سنگين بندرعباس به ظرفيت 300 هزار بشكه در روز موجود است كه شامل واحدهاي تقطير در جو، تصفيه نفتا، تبديل كاتاليستي، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، واحد كك سازي، كت كراكر، هيدروژن، بازيافت گاز مايع آمين و آب ترش، بازيافت پروپيلن، توليد گوگرد، تصفيه بنزين كت كراكر، ايزومريزاسيون و هيدرو كراكر است. اين طرح براي توليد 15 ميليون ليتر در روز بنزين و 6/26 ميليون ليتر در روز نفت گاز برنامه ريزي و قرارداد آن در سال 1387 امضا شده كه در سال 1391 راه اندازي خواهد شد.

پالايشگاه كاسپين
طرح احداث پالايشگاه جديد نفت خام در بندر تركمن به ظرفيت 300 هزار بشكه در روز موجود است كه خوراك آن از نفت خام كشورهاي آسياي ميانه تامين خواهد شد. با اجرايي شدن اين طرح توليد روزانه 20 ميليون ليتر بنزين و 11 ميليون ليتر نفت گاز محقق خواهد شد.

پالايشگاه خوزستان
طرح احداث پالايشگاه نفت خام فوق سنگين در آبادان به ظرفيت 180 هزار بشكه در روز موجود است كه شامل واحدهاي تقطير در اتمسفر، تقطير در خلاء، تصفيه نفتا، تبديل كاتاليستي، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، كت كراكر، هيدروژن، بازيافت گاز مايع، آمين و آب ترش، توليد گوگرد، تصفيه بنزين كت كراكر، ايزومريزاسيون، تصفيه برش سنگين HDHT و هيدرو كراكر است. اين طرح براي توليد 10 ميليون ليتر در روز بنزين و5/12 ميليون ليتر در روز نفت گاز برنامه ريزي و قرارداد آن در سال 1387 امضا شده كه در سال 1391 تكميل خواهد شد.

پالايشگاه پارس
طرح احداث پالايشگاه جديد ميعانات گازي در شيراز به ظرفيت 120 هزار بشكه در روز موجود است كه با اجرايي شدن اين طرح توليد روزانه 11 ميليون ليتر بنزين محقق خواهد شد. قرارداد آن در سال 1387 امضا شده كه در سال 1390 تكميل خواهد شد.

پالايشگاه آناهيتا
طرح ساخت پالايشگاه جديد در كرمانشاه به ظرفيت 150 هزار بشكه در روز موجود است كه شامل واحدهاي تقطير در اتمسفر، تقطير در خلاء، تصفيه نفتا، تبديل كاتاليستي، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، كت كراكر، هيدروژن، گاز مايع، آمين و آب ترش، بازيافت گوگرد، كت كراكر، كاهش گرانروي و هيدرو كراكر است. اين طرح براي توليد 2/8 ميليون ليتر در روز بنزين و 8/6 ميليون ليتر در روز نفت گاز برنامه ريزي و قرارداد آن در سال 1387 امضا شده كه در سال 1391 تكميل خواهد شد.

پالايشگاه شهريار
طرح احداث پالايشگاه جديد در تبريز به ظرفيت 150 هزار بشكه در روز موجود است كه شامل واحدهاي تقطير در اتمسفر، تصفيه نفتاي سنگين، تبديل كاتاليستي، تصفيه نفت سفيد و نفت گاز، كت كراكر، هيدروژن، گاز مايع، آمين و آب ترش و بازيافت گوگرد است. اين طرح براي توليد روزانه 4/11 ميليون ليتر بنزين و 3/12 ميليون ليتر نفت گاز برنامه ريزي و قرارداد آن در سال 1387 امضا شده كه در سال 1390 تكميل خواهد شد.

وضعيت توليد بنزين و گازوئيل با ساخت پالايشگاه هاي جديد
در حال حاضر ميزان توليد بنزين پايه از پالايشگاه‌هاي كشور حدود 42 ميليون ليتر در روز است كه با هدف افزايش عدد اكتان، بنزين پايه با بنزين سوپر مخلوط مي‌شود و به اين و به وبه اين ترتيب حجم آن به 45 ميليون ليتر در روز افزايش پيدا مي‌كند. با سرمايه‌گذاري حدود 15 ميليارد يورو در بخش ساخت پالايشگاه‌هاي جديد، ظرفيت پالايش كشور در ابتداي سال 1392 به 3.3 ميليون بشكه نفت خام در روز خواهد رسيد. همچنين با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در پالايشگاه‌هاي موجود، 34 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور افزوده شده و به حدود 76 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد. از سوي ديگر ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه‌هاي جديد نيز 110 ميليون ليتر در روز خواهد بود. به اين ترتيب با تكميل توسعه پالايشگاه‌هاي موجود و نيز بهره‌برداري از پالايشگاه‌هاي در حال ساخت، در ابتداي سال 1392 ميزان بنزين توليدي كشور به روزانه 186 ميليون ليتر خواهد رسيد. هم اكنون ميزان توليد گازوييل در 9 پالايشگاه نفتي كشور حدود 78 ميليون ليتر در روز است كه با تكميل طرح‌هاي توسعه‌اي جديد، 80 ميليون ليتر به توليد گازوييل كشور افزوده مي‌شود. به اين ترتيب توليد گازوييل به 152 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد. نكته قابل توجه اين است كه با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي به دليل توليد فرآورده‌هاي سبك‌تر، شش ميليون ليتر از توليد گازوييل پالايشگاه‌ها كاسته مي‌شود.
در خصوص توليد ساير فرآورده هاي نفتي هم در حال حاضر روزانه 23 ميليون ليتر نفت سفيد توليد مي‌شود كه با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي پنج ميليون ليتر به آن افزوده خواهد شد و از سوي ديگر با ساخت پالايشگاه‌هاي جديد نيز 22 ميليون ليتر به توليد نفت سفيد افزوده مي‌شود كه به اين ترتيب در مجموع به توليد روزانه 50 ميليون ليتر در روز خواهيم رسيد. هم اينك روزانه هشت ميليون ليتر گاز مايع در پالايشگاه‌هاي كشور توليد مي‌شودكه با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه‌ها هفت ميليون ليتر و با تكميل ساخت پالايشگاه‌هاي جديد 21 ميليون ليتر به توليد اين فرآورده افزوده مي‌شود كه در مجموع به توليد روزانه 36 ميليون ليتر خواهد رسيد. هم اكنون سه درصد نفت خام ورودي به گاز مايع تبديل مي‌شود كه با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و ساخت پالايشگاه‌هاي جديد به هفت درصد افزايش پيدا خواهد كرد. ميزان توليد روزانه نفت‌كوره را در شرايط كنوني 29 درصد از مجموع نفت ورودي به پالايشگاه‌ها است. با توسعه پالايشگاه‌ها اين عدد بسيار كاهش پيدا خواهد كرد. همچنين در پالايشگاه‌هاي جديد ظرفيت توليد نفت‌كوره به 10 درصد كل نفت خام ورودي مطابق استاندارد‌هاي جهاني كاهش پيداخواهد رسيد. ذكر اين نكته ضروري است كه در حال حاضر 17 درصد نفت خام ورودي به پالايشگاه‌ها به توليد بنزين مي‌رسد. پس از توسعه پالايشگاه‌هاي موجود و همچنين بهره‌برداري از پالايشگاه‌هاي جديد اين رقم به 35درصد خواهد رسيد. همچنين ميزان نفت‌گاز و نفت‌سفيد توليدي، 40 درصد مجموع نفت خام ورودي است كه اين فرآورده‌هاي ميان تقطير امكان تبديل شدن به يكديگر را دارند.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن