تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقص در اطلاع رساني ؛ نقش روابط عمومي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نقص در اطلاع رساني ؛ نقش روابط عمومي ها


در عصر جديد كه درست يا غلط عصر ارتباطات و اطلاعات نامگذاري شده است، بسياري از كارشناسان اين عرصه تلاش دارند تا اطلاع رساني را نظمي دوباره بدهند و همگام با پيشرفت ساير علوم ، اين علم و فن بسيار مهم و تاثير گذار جايگاه شايسته و خاص خود را به دست آورد.

شكي نيست كه علت اين نامگذاري به سبب پيشرفت حيرت انگيز تكنولوژي و ابزار اطلاع رساني است كه عوامل اطلاع رساني قادر خواهند بود در كوتاهترين زمان ممكن ، پيام خود را به سراسر جهان انتقال دهند.
تا اين بخش از عرصه اطلاع رساني به شيوه انتقال اطلاعات و اخبار ارتباط دارد و در حقيقت اطلاع رساني به بركت پيشرفت علوم مختلف سرعت و دقت بالاتري پيدا كرده كه با اطلاع رساني به شيوه سنتي قابل مقايسه نيست.
آنچه در اين حوزه بسيار اهميت دارد، محتوا و ماهيت اطلاع رساني " در واقع همان اطلاعات" مورد نظر است كه در اين بخش چالش ها و اشكالات بسيار زياد و متنوع و متعددي وجود دارد.
از دير باز در كتاب هاي اطلاع رساني نوشته شده كه جريان اطلاع رساني در جهان كنوني يك سويه از غرب به سوي ديگر كشورها به خصوص كشورهاي جهان سوم يا عقب نگه داشته شده يا عقب مانده است.
با يك نگاه عميق به همين عبارت مي توان دريافت كه همين مقوله نيز به ابزار اطلاع رساني بستگي زيادي دارد و غربي ها به كمك ابزار اطلاع رساني توانسته اند به توفيقاتي در اين زمينه دست يابند ،البته ناگفته نماند كه نيروهاي عرصه اطلاع رساني در غرب در چند دهه اخير آموزش هايي خوبي در اين خصوص گذرانده و در بعضي زمينه ها واقعا حرفه اي عمل مي كنند.
غربي ها به خبرنگاران و قلم به دستان خود آموخته اند كه چگونه اطلاع رساني كنند كه منافع غرب حفظ شود و اجازه رشد و نمو به كشورهاي عقب نگه داشته شده ، داده نشود.
جالب آنكه بسياري از نيروهاو مغزهاي متفكر اين رسانه هاي ، آدم هاي سرزمين هاي ديگر از جمله خبرنگاران و نويسندگاه جهان سوم هستند، اما چون زمينه رشد و ابزار لازم در كشورشان وجود نداشته يا به هردليلي شيفته غرب بودند، در خدمت اهداف آنها قرار گرفتند.
در هر يك از اين زمينه هاي مي تواند دهها صفحه نوشت و با نمونه هاي بسيار آنها را شفاف سازي كرد، اما آنچه منظور ما در اين تحليل كوتاه است، همانا اطلاع رساني در داخل كشور به خصوص در سه دهه گذشته است.
نخستين گام در اطلاع رساني در ايران ، نگاه سنتي به اطلاع رساني است ، به اين معنا كه:
1- اطلاع رساني و كار خبرگيري و انتقال پيام به معناي واقعي و تاثير گذار آن خيلي جدي گرفته نمي شود
2- دست اندر كاران عرصه اطلاع رساني ميان شيوه سنتي و نوين در انديشه انتخاب راهكاري موثر هستند.
3- امكانات ، بودجه و ابزار در اين عرصه محدود است و هنوز هم مطبوعات و ساير رسانه ها از شيوه هاي
سنتي بهره مي گيرند.
4- زمينه هاي فعاليت در اين عرصه فراهم نيست كه اين بخش بسيار مهم است.
در اطلاع رساني، رسانه ها اعم از ديداري ، شنيداري و نوشتاري نقش مهمي را ايفا مي كنند ، اما نقش روابط عمومي ها در اين حوزه كمتر از رسانه ها نيست.
در حوزه روابط عمومي ها ي كشور متاسفانه برغم تشكيل انجمن ها و تشكل ها و برگزاري همايش ها و كنفرانس هاي كوچك و بزرگ ، هنوز در ابتداي راه قرار داريم.
به عنوان نمونه اي بارز ، هنوز روابط عمومي برخي از وزارتخانه ها و موسسه هاي كشوري قادر به ارتباط به مديريت سازمان متبوع خود نبوده و توان اطلاع رساني از همان وزارت و سازمان را ندارند!!>؟
يكي از نمونه هاي اين امر ، سايت هاي اينترنتي اين وزارتخانه ها و موسسه هاي دولتي و غير دولتي است كه گاه چند روز يكبار هم به روز نمي شوند!
سووال اينجاست كه اساس راه اندازي اين سايت هاي اينترنتي چيست و چرا يك مجموعه بزرگ قادر
نيست به درستي از اين امكان و ابزار خوب و نوين بهره گيري كند؟!.
در حقيقت روابط عمومي سازمانهاي بزرگ كشوري با اين اقدام اعلام مي كنند كه يا در مدت چند روز هيچ خبرمثبت يا منفي در اين حوزه اتفاق نيفتاده است " گرچه شجاعت انعكاس اخبار منفي اصولا وجود ندارد و دلايل آن را همه مي دانند" يا روابط عمومي در جريان مسايل درون سازمان مجموعه نيست.
مساله زماني به حد نهايت تاسف مي رسد كه مسوولان آن سازمان نيز هيچگونه واكنشي نشان نمي دهند و روابط عمومي ها به هر كاري اشتغال دارند به غير از وظيفه اصلي خود كه همانا اطلاع رساني و ارتباط ميان سازمان و مردم است.!
اينكه مسوولان روابط عمومي چگونه انتخاب مي شوند و در اين حوزه فاقد هرگونه اطلاعات علمي و تجربي هستند، بماند و موضوع تحليل ما نيست ، اما شايسته است مديران به موازات انتقاد از عدم اطلاع رساني مناسب از فعاليت ها و عملكرد ها، در راستاي تقويت روابط عمومي تلاش بيشتري كنند و به اين بخش بهاي لازم را بدهند.
روابط عمومي كارآمد كسي است كه لحظه به لحظه در جريان فعاليت هاي و تصميمات سازمان قرار گيرد و با دانش كافي و اشراف لازم بتواند بهترين شيوه اطلاع رساني را انجام دهد.
روابط عمومي و شوراي اطلاع رساني در قواي سه گانه و وزارتخانه هاي كساني هستند كه اساسا بايد قادر باشند، حتي رسانه ها را "اگر نگوييم كه در اختيار بگيرند!!" اما حداقل هدايت كنند و آنچه كه به پيشرفت سازمان كمك مي كند را در اختيار آنها قرار دهند و آن قدر بمباران اطلاعاتي بكنند كه رسانه ها امكان و فرصت حاشيه پردازي نداشته باشد، و اين وظيفه خطير همان چيزي است كه امروز حداقل ما شاهد و نمونه اي نداريم.
سردبير خبرگزاري ايسكانيوز
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران
دهم تير ماه 1387
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن