واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه انتشار كتاب «ارمغان ايراني» دور از ابهام
محمد صادقيارمغان ايرانيمحمدعلي اسلامي ندوشنانتشارات نغمه زندگيچاپ اول؛ 1386تيراژ؛ 2500 نسخهقيمت ؛ 3000 تومانكتاب دوزبانه «ارمغان ايراني»، تازه ترين كتاب دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن، پس از انتشار مجموعه مقاله هاي ايشان «ديروز، امروز، فردا» راهي بازار كتاب ايران شده است.ارمغان ايراني در دو جلد به چاپ رسيده است؛ جلد اول «فارسي- انگليسي» و جلد دوم «فارسي- فرانسه» بوده و متن سخنراني هاي ايشان را در بر دارد كه چون هميشه دوستداران فرهنگ، انديشه و ادب را در ايران زمين بهره مند خواهد ساخت. براي آشنايي بيشتر مخاطبان، در اين مجال اندك به چند نمونه از سخنراني هاي ايشان اشاره يي كوتاه خواهم داشت.يكي از مهم ترين سخنراني هاي ايشان، نزديك به 40 سال پيش در سمينار بين المللي دانشگاه هاروارد(1967) ايراد شده كه با عنوان «انسان متجدد و انسان عقب مانده» به مسائل حساس جهاني پرداخته است و در شرايط كنوني جهان بيش از هر زمان بايد مورد توجه قرار گيرد. ايشان در اين باره مي گويند؛«در اين مجمع كه نمايندگان حدود 40 كشور در آن شركت داشتند، پيشنهاد كردم براي آنكه مسائل جهان از ديد فرهنگ هم ديده شود- و نه تنها از ديد سياست- خوب است انجمني مركب از فرهنگ مداران كشورهاي مختلف كه نماينده ملت ها باشند و نه تنها دولت ها، تشكيل شود، و مسائل حاد جهاني را مورد بحث و بررسي قرار دهد. ولو نظر آنها ضمانت اجرا نداشته باشد، لااقل مرجعي است كه با ديد فرهنگي به جهان نگاه خواهد كرد.»1 البته در همان سال در انجمن ايران و هند (در دهلي نو ) باز بر اين پيشنهاد تاكيد مي كنند.در جايي ديگر، با عنوان «معشوق حافظ كيست؟»، در دانشگاه كپنهاگ (1983) چنين مي گويند؛«حافظ تنها يك عاشق پريده رنگ رمانتيك نبوده است، مانند «ورتر» يا «رنه» يا «مجنون»؛ بلكه عاشقي واقع بين و نقدطلب است، نه تنها چشم عقاب براي ديدن دارد كه از خلال پنجره در تاريكي شب از پس نقاب مي بيند، بلكه با تمام حواس خود به اجزاي وجود معشوق نفوذ مي كند يا او را به جانب خود مي كشد، با شامه او را از دور مي بويد، طعم او را مي چشد، صدايش را مي شنود، لمس مي كند كه حتي اگر به او نزديك نباشد، گويي همواره با او در مصاحبت است.»2همچنين در كنگره بنياد فرهنگي ايران در استراليا (و در شهر سيدني) در سخنراني خويش با عنوان «شاهنامه بعد از هزار سال» اشاره هاي نيك و راهگشايي دارند كه بسيار خواندني است؛«شاهنامه تنها كتاب در زبان فارسي است كه خرد ناب را آموزش مي دهد. ناصر خسرو هم خردگرا است، اما او آن را به نحو ديگر مي بيند، زيرا خرد را در خدمت اثبات حقانيت مذهب اسماعيلي، در برابر خلافت بغداد مي گذارد...خرد شاهنامه ابا ندارد كه بدي ها را از جانب دوست ناديده نگيرد، و به دشمن نيز انصاف بدهد. نبرد ايران و توران خيلي كمتر ناشي از قوم گرايي است كه از روش گرايي؛ و به اين سبب، مردم عادي و سپاهيان تركستان محكوم شناخته نمي شوند، بدي ها از چشم سران آنها ديده مي شود.»3 در يكي ديگر از اين سخنراني ها نيز ايشان با عنوان «جنبه هايي از ادبيات معاصر ايران» در كنگره بين المللي ايران شناسان(1973) و در شهر پاريس به بررسي ادبيات معاصر و به ويژه نوگرايي در شعر فارسي پرداخته و موضوع را با نگاهي منتقدانه نگريسته اند.دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن از نويسندگان نام آشنا و بزرگ سرزمين مان به شمار مي آيند كه در چند دهه گذشته، هم مردم، و هم پژوهشگران در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي و...از كتاب ها و نوشته هاي ايشان بهره برده اند و اين امتياز كارهاي ايشان است، زيرا همواره با مردم روشن و شفاف و به دور از ابهام سخن گفته اند و پاسخ اين صداقت را نيز از سوي مردم دريافت كرده اند (در اين باره مي توانيد به تكرار چاپ كتاب هاي ايشان نگاه كنيد) و در جامعه يي كه كتابخواني و فرهنگ كتابخواني چندان جدي گرفته نمي شود، ارزش فراوان خدمات افرادي مانند دكتر اسلامي ندوشن به فرهنگ ايران مشخص تر مي شود. پي نوشت ها؛----------1- برگرفته از گفت وگوي نگارنده با دكتر اسلامي ندوشن؛- روزنامه اعتماد، شماره1616، 27 بهمن 13862- اسلامي ندوشن، محمدعلي، ارمغان ايراني(1)، تهران، انتشارات نغمه زندگي، 1386، صص96-953- همان، صص 59-58
دوشنبه 10 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]