تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815444448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش مك كين و اوباما براى‌ پيروزى در آيووا و نيوهمپشايردوئل كبوترها و بازها


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: تلاش مك كين و اوباما براى‌ پيروزى در آيووا و نيوهمپشايردوئل كبوترها و بازها
سعيدسبحاني

بخش دوم و پاياني

در يك نظرسنجي، اوباما با 50 درصد از رقيب خود مك كين با 44 درصد پيش است .اين نظرسنجى در ميان هزار و 625 نفر از راى دهندگان آمريكايى بين روزهاى 15 تا 19 ژوئن (26 تا 30 خرداد‌ماه) انجام شد.اخيرا نيز يك نظرسنجى كه هفته نامه نيوزويك انجام داد، از پيشتازى نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهورى بر رقيب جمهوريخواه آن حكايت داشت و نيز نشان داد كه تنها 14 درصد آمريكايى ها از عملكرد رهبران خود رضايت دارند.

البته در برخى نظرسنجى ها نيز مك كين توانسته است بر رقيب خود از حزب دموكرات غلبه پيدا كند.منتهى اكثر نظرسنجى ها تاكنون به سود اوباما پايان يافته و همين مسئله كمى سران ارشد حزب جمهوريخواه را نگران ساخته است.در اين ميان،بازها مطمئن هستند كه نارضايتى نومحافظه كاران و برخى ايالات مركزى و جنوبى از جمهوريخواهان سنتى مى تواند به پاشنه آشيل اين حزب در انتخابات ماه نوامبر تبديل شود.حتى برخى محافظه كاران حاضر هستند جهت جلوگيرى از پيروزى مك كين ،آراى خود را به سود اوباما به گردش در آوردند.مجذوب تغييرات سياسى وعده داده شده اوباما نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهورى اين كشور شده اند.

اخيرا شمارى از محافظه كاران آمريكا از جمهوريخواهان روى گردان و مجذوب تغييرات سياسى وعده داده شده اوباما نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهورى اين كشور شده اند. در ميان اين محافظه كاران نسل جديدى از مسيحيان اوانجليست ديده مى‌شوند كه به تعليمات انجيل در باره فقر بيشتر از احكام توجه دارند. جان زاگبى مدير موسسه معروف نظر سنجى به همين نام مى گويد ائتلاف حامى بوش در حال فرو پاشى است و نظرسنجيها نشان مى‌دهد يك پنجم محافظه كاران از اوباما حمايت مى كنند.

در ميان اين دسته حاميان اوباما روشنفكرانى ديده مى شوند كه مدتهاى طولانى از متفكران محافظه كارى تاثير مى گرفتند كه همه آنها اكنون به شدت تهاجم به عراق را محكوم مى‌كنند. متفكرانى چون فوكوياما‌ ، اندره باسوويچ استاد روابط بين الملل دانشگاه بوستون و ... ماهده مى شوند.

فوكوياما كه نظريه خود را در باره پايان جنگ سرد در كتابى به نام «پايان تاريخ» در سال هزار و نهصد ونود ودو منتشر كرد. يك ماه پيش در سفرش به سيدنى در گفتگو با شبكه تلويزيونى اى بى سى گفت ، بسيارى از راستگرايان معتقدند احتمالا ورود اوباما به كاخ سفيد طليعه سياست جديدى در آمريكا خواهد بود كه به دهها سال افراطى گرى جمهوريخواهان پايان خواهد داد . باسوويچ هم گفته است به اعتقاد محافظه‌كاران ، اوباما ، بارقه اميد به شمار مى رود اما به مك كين هيچ اميدى نيست. روشهاى پليسي« مبارزه با تروريسم» و بيشتر شدن كسرى بودجه دستگاه حكومتى بوش موجب رويگردانى ليبرالهاى حزب جمهوريخواه هم شده است. از سوى ديگر برخي« نو محافظه كاران» هم از اطراف حزب جمهوريخواه پراكنده شده اند و اين روند همچنان ادامه دارد.واقعيت امر اين است كه دامنه اختلافات موجود ميان نومحافظه كاران و جمهوريخواهان سنتى بيش از پيش افزايش يافته است و همين مسئله به خودى خود مى تواند سبب شكست اين حزب در انتخابات ماه نوامبر شود.از اين رو مقامات ارشد حزب جمهوريخواه سعى دارند با تكيه بر مسئله رنگ و نژاد در مقابل اوباما ايستادگى نمايند.آخرين نظرسنجى ها حاكى از وجود احساسات نژادپرستانه در يك سوم آمريكايى ها بوده و همين موضوع مى تواند مانعى براى موفقيت باراك اوباما نامزد سياه پوست دموكراتها در انتخابات رياست جمهورى آتى باشد.

طبق نظر سنجى جديدى كه توسط روزنامه واشنگتن پست و شبكه تلويزيونى اى بى سى انجام شده است 30 درصد سفيدپوستان آمريكا و 34 درصد سياهان احساسات نژادپرستانه دارند.بر اين اساس يك سوم آمريكايى ها احساسات نژادپرستانه دارند و نيمى از آنها معتقدند روابط نژادهاى مختلف در اين كشور در سطح ضعيفى قرار دارد.در اين نظرسنجى نيمى از افراد مورد نظرسنجى معتقدند روابط نژادى در آمريكا خوب است و بيشتر از 6 نفر در هر 10 نفر روابط بين نژادها را ضعيف ارزيابى كرده اند.بر اساس اين نظر سنجي، نيمى از سفيدپوستان اوباما را گزينه اى خطرناك براى رياست جمهورى دانسته اند و دوسوم هم مك كين را گزينه اى مناسب ارزيابى كرده اند. همچنين يك سوم آمريكايى ها معتقدند نامزدى اوباما تاثير مثبتى بر روابط بين نژادى در اين كشور گذاشته است در حالى كه چهار نفر از هر ده نفر معتقدند تغييرى ايجاد نكرده است .

در برهه زمانى موجود،مردم ايالات متحده آمريكا به شدت نگران آينده كشور خود هستند.مسلما،حضور هريك از نامزدهاى حزب دموكرات يا جمهوريخواه در راس معادلات سياسى ايالات متحده آمريكا نمى تواند تاثر چندانى در بهبود وجهه مخدوش واشنگتن در نزد افكار عمومى جهان داشته باشد.در اين ميان،برخى معتقدند كه حضور مك كين مى تواند اوضاع سياسى پيش روى واشنگتن را بدتر سازد.شايد مرور نتايج يك نظر سنجى در اين خصوص موجب بازشدن بيشتر مسئله شود.

نتايج نظرسنجى آسوشيتدپرس و مركز” ايپسوس” نشان داد تعداد كسانى كه در آمريكا مسير حركت كشورشان را اشتباه مى دانند به شدت افزايش يافته و با افزايش بهاى مواد غذايى و همچنين گاز و ديگر مسائل از جمله جنگ بدون پايان عراق تقريبا از هر 10 آمريكايى هشت نفر فكر مى كنند كه كشورشان در مسير اشتباه حركت مى كند.

در اين نظرسنجى تنها 17 درصد معتقد بودند كه كشورشان در مسير درستى حركت مى كند. اين پايين ترين رقمى است كه تاكنون در نظرسنجى‌هاى انجام شده از سوى آسوشيتدپرس و اين مركز نظرسنجى از سال 2003 ثبت شده است.76 درصد از مردم آمريكا مسير حركت كشورشان را اشتباهى دانستند.نتيجه ديگر اين نظرسنجى هم اين بود كه تنها 29 درصد از عملكرد “ جرج بوش” رضايت داشتند و 67 درصد هم از عملكرد وى رضايت نداشتند.در اين نظرسنجى تنها 23 درصد از عملكرد كنگره كشورشان راضى بودند و 72 درصد از عملكرد آن رضايت نداشتند.اخيرا نيز نظرسنجى مركز “ پيو” در 24 كشور جهان تاكيد كرد كه مردم جهان نيز از رياست جمهورى جرج بوش خسته شده اند و اميدوارند اوباما نامزد سياه پوست حزب دموكرات با پيروزى در انتخابات رياست جمهورى آتى آمريكا، چهره جنگ طلب اين كشور را در صحنه جهانى تغيير دهد.

در اين ميان برخى جمهوريخواهان طرفدار مك كين سعى دارند با پررنگ نمودن خطرات امنيتى پيش روى ايالات متحده آمريكا بر روى نقطه ضعف مردم اين كشور،يعنى ترس از بحرانهاى كاذب دست گذاشته و پيروزى سناتور ايالت آريزونا را در انتخابات سال 2008 تضمين نمايند،اما اولين اقدام آنها در اين راستا با شكستى سخت مواجه شد.اظهارات جنجالى يكى از مشاوران مك كين در اين زمينه با اعتراض شديد مخالفان و حتى برخى موافقان وى روبه رو شده است.يكى از مشاوران ارشد “جان مك كين” نامزد حزب جمهوريخواه براى انتخابات رياست جمهورى آمريكا اظهار نموده است كه يك حمله تروريستى در اين كشور به مك كين كمك خواهد كرد و منافع سياسى براى وى خواهد داشت. “چارز بلك” يكى از عالى رتبه‌ترين مشاوران سياسى همچنين به اين مسئله اشاره كرد كه ترور “بى نظير بوتو” نخست وزير اسبق پاكستان در ماه دسامبر در حالى كه “ مايه تاسف” بوده، اما به مك كين كمك كرد تا از طريق تمركز بر امنيت ملى در انتخابات مقدماتى رياست جمهورى آمريكا پيروز شود .

اظهارات باراك با واكنش سريع مك كين روبرو شده و” باراك اوباما” نامزد حزب دموكرات براى انتخابات رياست جمهورى آمريكا نيز ازآن انتقاد كرده است.اين در حالى است كه مك كين خود نيز با بروز حمله اى تروريستى و مجازى مانند 11 سپتامبر موافق است.بارها همواره در سايه ايجاد ناامنى و امنيتى ساختن فضاى آمريكا توانسته اند دموكراتها را شكست دهند.اين بار نيز مك كين احتمال مى دهد كه در صورت تداوم اوضاع فعلي،اوباما بتواند شكست سختى را به وى تحميل نمايد.

بسيارى از منابع و پايگاههاى تحليلى ضد جنگ در ايالات متحده آمريكا با حضور مجدد جمهوريخواهان، به خصوص جان مك كين در كاخ سفيد مخالف هستند.به عنوان مثال،پايگاه ضد جنگ آنتى‌وارصراحتا در تحليل خود آورده است كه سناتور”جان مك‌كين” نامزد حزب جمهوريخواه اغلب تلاش‌ كرده است تا اتحاد نو‌محافظه‌كارانه‌ خود با جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را پنهان كند و نشان دهد كه در بسيارى از موارد خصوصا در به كارگيرى از تاكتيك‌هاى نظامى در عراق با وى اختلاف راى دارد. نبايد فراموش كرد كه مك‌كين يك نو‌محافظه‌كار افراطى است كه از تئورى‌هاى جنگ پيش دستانه بوش در خارج از مرزها و عقيده وى به “دولت واحد” با قدرتى نامحدود در داخل كشور حمايت مى‌كند. اگر چه اين دو در به كارگيرى تاكتيك‌هاى نظامى در عراق اختلافاتى از خود نشان دادند، اما اگر به سخنرانى‌هاى مك‌كين پيش از جنگ عراق و تلاش‌ ستاد انتخاباتى وى در به دست آوردن رياست جمهورى توجه شود، مى‌توان به اين نتيجه رسيد كه مردم آمريكا در صورت انتخاب وى به رياست جمهورى حداقل چهار سال ديگر يا بيشتر بايد با دنياى اسلام در جنگ باشند.

در بخشى از اين گزارش آمده است”زمانى كه آمريكا براى از بين بردن رژيم طالبان وارد افغانستان شد، مك‌كين خواستار يك اينترناسيوناليسم آمريكايى بود كه براى پايان دادن به پناهگاه‌هاى مطمئن براى تروريست‌ها طراحى شده بود كه بدين‌وسيله با رژيم‌هايى كه با سلاح‌هاى كشتار جمعى آمريكا را تهديد مى‌كنند به شدت برخورد شود. براى مك‌كين اين اقدام به اين معنا بود كه ايالات متحده حق دارد تا به هر كشورى كه تهديدى براى آمريكا محسوب مى‌شود حمله كند. اين همان نظريه‌اى بود كه در قلب استراتژيهاى بوش و تيم دوازده نفره نومحافظه كاران نهفته بود. در نهايت اينكه معادلات انتخاباتى ايالات متحده آمريكا وارد مرحله تازه اى گرديده است.بر اين اساس نامزدهاى دو حزب جمهوريخواه و دموكرات فاز تازه اى از مبارزه با يكديگر را آغاز نموده اند.آيا حضور يكى از سناتورهاى ايالات آريزونا و ايلينويز مى تواند تاثيرى در بهبود وجهه كاخ سفيد در نظام بين الملل داشته باشدكه مسلما پاسخ اين سوال مثبت نخواهد بود....
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن