تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844551466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به موسیقى «خیلى دور، خیلى نزدیك»


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهى به موسیقى «خیلى دور، خیلى نزدیك»

موسیقى متن فیلم «خیلى دور، خیلى نزدیك» ساخته محمدرضا علیقلى برنده سیمرغ بلورین بهترین آهنگساز در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر و یكى از بهترین كارهاى چند سال اخیر سینماى ایران در زمینه آهنگسازى فیلم است. موسیقى اى كه برخلاف گفته كاراكتر روحانى فیلم نه تنها روى مغز و اعصاب تماشاچى راه نمى رود بلكه گوش و ذهن او را نوازش مى كند و به خوبى در خدمت داستان و فضاى فیلم قرار دارد. «خیلى دور، خیلى نزدیك» یك فیلم جاده اى و داراى یك شخصیت محورى است. دكتر عالم (مسعود رایگان) در طول گذر از كویر با آدم هایى روبه رو مى شود كه هر یك اثرى بر او مى گذارند و مى روند. فیلم به جز اینها دو شخصیت محورى دیگر دارد كه هیچ گاه دیده نمى شوند، اما در سراسر فیلم در ذهن تماشاگر حضور دارند، یكى سامان پسر دكتر عالم و دیگرى موسیقى فیلم!موسیقى در «خیلى دور، خیلى نزدیك» دقیقاً به مثابه یكى از كاراكترهاى فیلم ایفاى نقش مى كند، چرا كه موضوع و داستان فیلم متافیزیكى و معنوى است و كارگردان و آهنگساز با هوشمندى و ظرافت از این هنر آسمانى در صحنه هاى فیلم استفاده كرده اند.مثلاً در یكى از صحنه هاى ابتدایى فیلم دكتر مشغول توضیح وضعیت دختر بیمارى كه در حالت كما قرار دارد براى خانواده اوست و جملاتى با این مضمون مى گوید:- تصور كنید یك آدمى در یك چاه گیر كرده، نه نورى هست، نه صدایى، نه غذایى و نه حتى كسى كه از وضعیت این آدم باخبر باشد...كارگردان در این سكانس بى موسیقى با تاكید بر چهره او به راحتى به تماشاگر مى گوید كه آن كسى كه در چاه گیر افتاده، در واقع خود دكتر است.در پلان هاى بعدى كه دكتر اسكن هاى مربوط به سر فرزندش سامان را مى بیند و پى به بیمارى او مى برد، یك باره موسیقى با تم فاجعه شروع مى شود و وقتى كه دكتر با دستمال كاغذى عرق چهره اش را پاك مى كند، شدت بیشترى مى گیرد. این موسیقى با تداوم در صحنه هاى بعد (رانندگى دكتر و رفتن به مطب دوست و همكار متخصص اش) با توضیحات آرام كننده دوست دكتر در مورد بیمارى سامان حالت آرام ترى پیدا مى كند.در واقع موسیقى و پرداخت سینماى همین چند صحنه، درباره دكتر این توضیح اساسى را به تماشاگر مى دهد كه او آدمى به شدت تحت تاثیر دنیاى بیرون و فاقد جنبه هاى معنوى و درونى است.در سینماى كلاسیك، كارگردان ها معمولاً براى شخصیت پردازى و پیشبرد بهتر داستان فیلم از تضادهاى شخصیت هاى مثبت و منفى استفاده وافرى مى برند و چون در «خیلى دور، خیلى نزدیك»، كاراكتر اصلى ضدقهرمان بوده تكمیل این وظیفه برعهده سامان، افرادى مثل آن خانم دكتر جوان و همچنین موسیقى فیلم افتاده است.سامان برخلاف پدرش كه گوشه چشمى به منشى زیباى خود دارد، آدمى معنوى است. او هم به نجوم و رصد كردن ستارگان _موجودات آسمانى- علاقه مند است و هم دل در گرو عشق دخترى به نام نگین دارد. در حالى كه دكتر فقط از نظر موقعیت دنیوى و اجتماعى و در نهایت علمى آدم موفقى است و در بقیه مسائل به شدت لنگ مى زند!نگاه كنید به صحنه اى كه دكتر به اتفاق نسرین (الهام حمیدى) پس از معاینه آن نوجوان حادثه دیده در دل كویر با اتومبیل به سمت مبدأ حركت مى كنند. با حركت ماشین موسیقى آغاز و با به صدا درآمدن زنگ موبایل دكتر موسیقى قطع مى شود. دكتر در دل شب ماشین را متوقف مى كند و پیاده مى شود و به خیال خود مى كوشد تا به سامان امید بدهد _ در حالى كه وضعیت روحى خود او، با بازى خوب مسعود رایگان اصلاً مطلوب نیست _ در مقابل سامان تلفنى براى نسرین از «سحابى ها» و سفره هفت سین سال تحویل مى گوید و موسیقى مفصل در مینور حال و هواى قشنگى به حرف هاى آن دو مى دهد. این حرف ها نوعى امانت به شمار مى آیند كه سامان آنها را به پدرش مى گوید و ترجیح مى دهد به نسرین _ پزشك جوانى كه فداكارانه در كویر مانده و به مردم خدمت مى كند _ انتقال دهد.در صحنه هاى بعد نگین- دوست سامان- به دكتر تلفن مى زند و به او خبر مى دهد كه سامان بیهوش شده، با توصیه هاى دكتر به نگین وقتى كه سامان به هوش مى آید و چند كلام با پدرش حرف مى زند، صداى اركستر را مى شنویم كه با پایان مكالمه و اضافه شدن ویولن حالتى ریتمیك به خود مى گیرد. این موسیقى مفصل و طولانى-درست مانند صحنه هاى اوج فیلم هاى كلاسیك تاریخ سینما- روى دیالوگ هاى دكتر و نسرین ادامه مى یابد.(به خصوص آنجا كه نسرین به دكتر مى گوید: «مى بخشید استاد، من فكر مى كنم این آقا سامان نیست كه به كمك احتیاج دارد...»)این موسیقى با گریه دكتر بعد از جداشدن از نسرین قطع مى شود. یكى از دلایل موثر از كار درآمدن موسیقى علیقلى، استفاده حساب شده او از موسیقى است. فیلم پر از حاشیه هاى صوتى غنى و گوش نواز است. مانند جایى كه دكتر كارت تبریك سامان به مناسبت سال نو را در خانه مى بیند و صداى زنگ ساعت- شبیه ناقوس كلیسا- شنیده مى شود یا قطع موسیقى در پى كند شدن ریتم آن در صحنه اى كه اتومبیل دكتر به دلیل عبور كاروان شتر ها مى ایستد و صداى زنگ شتر ها به گوش مى رسد و همچنین صداهاى آواز مانند ناشى از حركت اتومبیل در جاده كه گاه و بیگاه در خدمت فیلم است.در صحنه پایانى فیلم، دكتر - كه اتومبیلش تقریباً زیر شن هاى كویرى مدفون شده- را مى بینیم كه نیمه جان مشغول مرور صحنه هاى فیلمبردارى شده با هندى كم خودش است و موسیقى ریتمیك با لحنى مهربان در حال پخش است. او كه دیگر دارد آخرین نفس ها را مى كشد، به سقف اتومبیل خیره مى شود و با شنیدن صداى محكم یك تپش قلب موسیقى قطع مى شود. در ادامه صداى تلاش كسى یا كسانى را مى شنویم كه موفق مى شوند سقف اتومبیل را كنار بزنند و سرانجام صداى سامان كه مى گوید: «خوبى بابا؟» فیلم با روشنایى و دست سفید سامان كه از «بالا» به كمك پدرش مى آید تمام و موسیقى تیتراژ پایانى آغاز مى شود.مطالب مرتبط نه خیلی دور،نه خیلی نزدیک  بید مجنون و خیلی دور خیلی نزدیک در رقابت تنگاتنگ  گفتگو با رضا میر کریمی منبع : شرق





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 692]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن