تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 31 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807316318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميرنيا تاكيد كرد: در بنياد رودكي هنر براي هنر تعريفي ندارد هفت شعبه‌ي رودكي در كشور راه‌اندازي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اميرنيا تاكيد كرد: در بنياد رودكي هنر براي هنر تعريفي ندارد هفت شعبه‌ي رودكي در كشور راه‌اندازي مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي

اصغر اميرنيا - مديرعامل بنياد رودكي - اهداف و برنامه‌هاي پيش‌روي اين بنياد را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي كه صبح امروز در محل تالار وحدت برگزار شد، مديرعامل سه‌ماهه‌ي بنياد رودكي از چگونگي شكل‌گيري بنياد گفت و توضيح داد: بنابر آزمون و خطاهايي كه طي 23 سال گذشته در حوزه‌ي وزارت ارشاد رخ داده بود، مقرر شد بنياد رودكي براي تجميع تمام فعاليت‌هاي هنري كه خارج از بخش دولتي انجام مي‌شدند، تأسيس شود، بر همين اساس پيشنهاد تأسيس اين بنياد در سال 79 مطرح شد و در سال 81 به‌تصويب رسيد و اين‌گونه بود كه بنياد رودكي فعاليت خود را در سال 82 با هدف پيشرفت و توسعه‌ي هنري هم‌تراز با شأن تاريخي، ملي و ديني ايران آغاز كرد.

اهداف بنياد رودكي

وي سپس به بيان اهداف اين بنياد پرداخت و گفت: بنياد رودكي با هدف ايجاد بستر براي فعاليت حرفه‌يي در زمينه‌ي هنر، تلاش در تبيين و نشر مباني نظريه هنر در زمينه‌هاي ديني و ملي، توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي هنري به صورت دولتي و غيردولتي، شناخت استعدادهاي جوان در زمينه‌هاي هنري و ادبي و نيز تقويت كادر فني، تعامل با موسسات داخلي و خارجي، حمايت مادي و معنوي از هنرمندان حرفه‌يي و ايجاد ارتباط خوب بين پيشكسوتان و هنرمندان جوان و همين‌طور تشكيل آرشيو ملي در زمينه‌ي تئاتر و موسيقي زيرنظر وزارت ارشاد فعاليت مي‌كند.

وي تأكيد كرد: سياست‌هاي كلان فرهنگي نظام جمهوري اسلامي و وزارت ارشاد مورد توجه ماست و بر همين اساس نشر ارزش‌هاي انقلاب و ميراث ملي و ديني، تقويت روحيه‌ي عزت‌طلبي و نشاط و اميد در ميان مردم، نشر و تقويت اخلاق اسلامي مورد توجه ماست كه در همين راستا براي انجام فعاليت‌هاي ادبي و هنري دوره‌هاي آموزشي و همين‌طور فعاليت‌هاي پژوهشي را مورد توجه قرار مي‌دهيم.

هفت شعبه‌ي بنياد رودكي در كشور راه‌اندازي مي‌شود

به‌گفته‌ي او اين شعبه‌ها در هفت استاني كه فعال‌تر هستند راه‌اندازي خواهند شد. اما اشاره‌اي به نام استان‌ها نشد.

اميرنيا سپس به تهيه و تنظيم آيين‌نامه براي همكاري با ديگر مراكز هنري اشاره كرد و گفت: به منظور برنامه‌ريزي براي فعاليت گروه‌هاي گوناگون در تالار وحدت، تالار رودكي و مجموعه‌ي آزادي آيين‌نامه‌اي را با مشاركت مراكزي چون خانه‌ي تئاتر، دفتر موسيقي و ديگر مراكز وابسته تدوين مي‌كنيم.

وي سپس از انجام فعاليت الگويي و نمونه‌اي به‌عنوان ديگر فعاليت پيش‌روي بنياد رودكي نام برد و گفت: اين فعاليت‌ها براي استفاده بخش خصوصي انجام مي‌شود.

او درباره‌ي حمايت از اقشاري همچون دانشجويان هنر و دانش‌آموزان براي استفاده از برنامه‌هاي بنياد رودكي گفت: دانشجويان هنر با تخفيف 50 درصدي مي‌توانند 15 درصد از ظرفيت سالن‌هاي ما را در اختيار بگيرند. ضمن اين‌كه اقشار ويژه همچون دانش‌آموزان و خانواده‌ي ايثارگران تخفيف‌هاي ويژه‌اي را خواهند گرفت تا اگر ما از اهداف نظام تخطي كرديم، خانواده‌ي ايثارگران به‌عنوان عاملين به معروف اشتباهات را به ما گوشزد كنند.

در بنياد رودكي هنر براي هنر تعريفي ندارد

اميرنيا تأكيد كرد: در بنياد رودكي هنر براي هنر تعريفي ندارد، بلكه هنر براي تمام اقشار مردم مورد توجه قرار مي‌گيرد و اين‌گونه است كه اگر يك اثر هنري بتواند در جامعه تأثيرگذار باشد شايسته‌ي حمايت ما خواهد بود در غيراين‌صورت توليد آن اثر هنري تنها هدررفتن بودجه است.

او از فعال‌كردن كارگاه دكور، فعال‌كردن تالار رودكي و تالار فردوسي به عنوان ديگر فعاليت‌هاي بنياد رودكي نام برد و گفت: تالار رودكي براي كارهاي كوچك و پژوهشي در نظر گرفته شده و در تالار فردوسي نيز علاوه بر نمايش‌هاي عروسكي، گروه‌هاي موسيقي دانشجويي نيز مي‌توانند به اجراي برنامه بپردازند.

وي سپس اظهار اميدواري كرد: ساخت‌وساز محدوده‌ي "گذر هنر" در فاصله‌ي ميان تالار وحدت تا مجموعه‌ي تئاترشهر به زودي آغاز شود.

مدير بنياد رودكي رسيدن به خودكفايي را يكي از اهداف اين بنياد برشمرد و اظهار داشت: هرچند تلاش مي‌كنيم حالت دولتي‌بودن پيدا نكنيم، اما رعايت حال مردم را هم خواهيم كرد بر همين اساس مي‌كوشيم با پژوهش‌ها و توليدات‌مان به خودكفايي برسيم.

مدير پيشين اداره‌ي كل ارشاد استان تهران يادآور شد: از مجموعه‌ي آزادي براي برگزاري هفته‌هاي فرهنگي استان‌ها و نيز براي برپايي گالري‌هاي هنري استفاده مي‌كنيم و براي راحتي مردم در وهله‌ي نخست پاركينگ اين مجموعه را طراحي مي‌كنيم ضمن اين‌كه اكسپوي آثار هنري را كه چهارسال پيش آغاز شده بود دوباره فعال مي‌كنيم تا هنرمنداني كه امكان عرضه‌ي آثار خود را ندارند مورد حمايت قرار بگيرند.

برنامه‌هاي موسيقي و نمايشي و مجموعه آزادي

وي درباره‌ي برنامه‌هاي نمايشي و موسيقي بنياد رودكي توضيح داد: از اين هفته نمايش "سمفوني بيداري" به كارگرداني حسين فرخي اجراي خود را آغاز مي‌كند در كنار اين اركستر سمفونيك تهران دوازدهم تا پانزدهم تيرماه به اجراي برنامه مي‌پردازد، علاوه بر اين 60 اجرا در زمينه‌ي موسيقي كلاسيك، 20 اجرا در زمينه‌ي موسيقي بانوان در تالار وحدت و 20 اجراي موسيقي در تالار رودكي ديگر فعاليت‌هايي است كه در طول سال 87 پيش‌رو داريم.

به گفته‌ي او مجموعه‌ي آزادي پذيراي برنامه‌هاي تلويزيوني و برگزاري نمايشگاه‌ها خواهد بود و تالار فردوسي نيز در اختيار ديگر گروه‌هاي تئاتر عروسكي قرار مي‌گيرد.

پايان بازسازي تئاتر شهر و بودجه‌ي سه ميلياردي

اميرنيا درباره‌ي اتمام بازسازي مجموعه تئاترشهر توضيح داد: تنها 20 درصد از بازسازي اين مجموعه باقي مانده است كه اين 20 درصد باقي‌مانده به بينندگان تئاتر لطمه‌اي وارد نمي‌كند، ضمن اين‌كه سيستم سرمايش مجموعه تا پايان هفته نصب خواهد شد.

وي با تقدير از تلاش‌هاي مهدي مسعودشاهي در بازسازي مجموعه تئاتر شهر گفت: بودجه‌اي كه ابتدا براي بازسازي اين مجموعه در نظر گرفته شده بود سه‌ميليارد و هفتصدميليون تومان بود اما پس از آن به نصف اين مبلغ كاهش پيدا كرد. مسعودشاهي به هيچ‌وجه سمبل‌كاري نكرد و با توجه به شناختي كه از تئاترشهر داشت تعميرات اساسي را در اين مجموعه انجام داد گرچه قرار بود اين مجموعه تا زمان برگزاري جشنواره‌ي فجر بازسازي خود را به اتمام برساند به دليل نرسيدن اعتبار 20 درصد بازسازي باقي مانده است و درحال حاضر نيز برج خنك‌كننده‌ي آن درحال نصب است.

كارگاه دكور فعال مي‌شود؟

او سپس در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، درباره‌ي چگونگي فعال‌شدن كارگاه دكور توضيح داد: درحال حاضر كارگاه دكور فعال است و هر گروهي كه سفارشي داشته باشد مي‌تواند از امكانات آن بهره‌مند شود تعطيلي كارگاه دكور تنها زمان كوتاهي طول كشيد و درحال حاضر با حداقل هزينه آماده‌ي خدمات‌رساني به گروه‌هاي نمايشي است.

برنامه‌هاي در صحنه و مجوزهايي كه به موسيقي مي‌دهند

وي درباره‌ي برنامه‌هاي بنياد رودكي در زمينه‌ي اجراي تئاتر نيز متذكر شد: صدور مجوز اجراي نمايش برعهده‌ي بنياد رودكي نيست بلكه مركز هنرهاي نمايشي بايد اجازه‌ي اجراي نمايش‌ها را بدهد، در حوزه‌ي موسيقي نيز صدور مجوز برنامه‌ها برعهده‌ي دفتر موسيقي است اما در بنياد رودكي شورايي با حضور روساي انجمن‌ها وجود دارد كه آيين‌نامه‌ي اجراي برنامه‌ها با مشورت اعضاي اين شورا تدوين مي‌شود. البته بيشتر دوستان هنرمند خود به‌صورت مستقيم براي اجراي برنامه‌هايشان به ما مراجعه مي‌كنند.

اميرنيا در بخش ديگري از اين نشست درباره‌ي برگزاري شب‌هاي موسيقي با حضور هنرمندان استان‌هاي گوناگون تصريح كرد: در آيين‌نامه‌ي ما حمايت از گروه‌هاي شهرستاني لحاظ شده است، برنامه‌اي كه سال گذشته برگزار شده بود به پيشنهاد انجمن موسيقي بود البته عده‌اي اعتراض داشتند كه اين برنامه‌ها در حد تالار وحدت نبود، اما ما براي ايجاد انگيزه و همين‌طور براي اين‌كه ترس هنرمندان از كاركردن در تالار وحدت ريخته شود، اجراي اين برنامه‌ها را ساماندهي كرديم و اگر امسال انجمن موسيقي چنين طرحي داشته باشد مورد حمايت بنياد رودكي قرار مي‌گيرد.

اميرنيا درباره‌ي حمايت بنياد رودكي از گروه‌هاي جوان و همين‌طور كارهاي مناسبتي تصريح كرد: گروه‌هاي جوان مي‌توانند در مجموعه‌ي آزادي برنامه‌هاي گوناگوني در زمينه‌ي هنرهاي تجسمي، موسيقي و تئاتر داشته باشند و مورد حمايت ما قرار بگيرند ضمن اين‌كه سياست‌گذاري تالار وحدت با توجه به گروه‌هاي گوناگوني كه متقاضي اجراي برنامه در آن هستند حمايت از همه گروه‌ها است.

او درباره‌ي برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي در بنياد رودكي هم توضيح داد: در وهله‌ي نخست بايد توان خود را به اثبات برسانيم كه اگر توانستيم چنين كاري انجام دهيم جشنواره‌هاي گوناگون را برگزار خواهيم كرد بنابراين اگر پرداختن به موضوع خاصي ضرورت داشته باشد حتما مورد حمايت ما قرار خواهد گرفت.

بنيادي كه مي‌خواهد خودكفا باشد

اين مقام مسؤول در ادامه‌ي اين نشست درباره‌ي خودكفايي بنياد رودكي هم توضيح داد: اگر مخاطب‌سنجي درستي داشته باشيم و با ابزار فرهنگ و هنر كار كنيم مي‌توانيم به اين هدف دست يابيم البته براي معرفي برنامه‌ها نخست بايد كالاي خود را معرفي كنيم.

به گفته‌ي او اجراي هر برنامه در تالار وحدت 17 هزار تومان هزينه براي هر صندلي اين تالار به‌همراه دارد كه در اين ميان حدود چهارهزار تومان سود نصيب اين بنياد مي‌كند و ما براي تقويت هنر هزينه‌ي باقي‌مانده را سوبسيد مي‌دهيم.

وي تأكيد كرد: اگر هنر براي مخاطب باشد و براي هنر نباشد مردم براي اين هنر پول مي‌دهند البته ما براي كارهاي حرفه‌اي و اثرگذار امكانات را فراهم مي‌كنيم و سياست‌مان هم سياست درهاي باز است.

اصغر اميرنيا در پايان متذكر شد: خبرنگاران هنري در هر برنامه 35 صندلي ويژه‌ي خود را خواهند داشت.

انتهاي پيام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن