تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821218098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه ركوردشكنى ‌هانفت به بشكه‌اى 143 دلا‌ر رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: ادامه ركوردشكنى ‌هانفت به بشكه‌اى 143 دلا‌ر رسيد
گروه اقتصادي- ‌ روند صعودى بهاى نفت با سرعتى اجتناب‌ناپذير در حال حركت است و قيمت نفت كه پيش از اين ماهانه و يا هفتگى تغيير مى‌يافت، اينك روزانه در حال افزايش است.

روز گذشته قيمت نفت در بازارهاى جهانى ركورد جديدى در مرز 143 دلا‌ر را به ثبت رسانده و در اين بين هر بشكه نفت به عنوان مهم‌ترين منبع درآمد ايران، حداقل 100 دلا‌ر نصيب كشور مى‌كند. درآمد 100 دلا‌رى به ازاى هر بشكه نفت در حالى وارد اقتصاد ايران مى‌شود كه در لا‌يحه بودجه سال جارى براى هر بشكه نفت حدود 40 دلا‌ر در نظر گرفته شده است. به گفته وزير نفت، از ابتداى سال جارى تاكنون ماهانه 6 ميليارد دلا‌ر نفت فروخته شده و به طور متوسط در مدت سه ماهه اول سال 18 ميليارد دلار نفت به فروش رسيده است.بر اساس اهداف تاسيس صندوق ذخيره ارزى بايد مابه‌التفاوت رقم 40 دلا‌رى نفت در بودجه با قيمت فروش نفت به حساب ذخيره ارزى واريز و به مصارف عمومى‌برسد. اين در حالى است كه ارقام واريزى به حساب ذخيره ارزى و نحوه برداشت از اين حساب طى دو سال گذشته مورد مناقشه بسيار قرار گرفته به طورى كه بسيارى به نحوه برداشت بى‌رويه دولت از اين حساب معترض بوده‌اند بر همين اساس هم اخيرا در مجمع تشخيص مصلحت نظام طرح تامين صندوق توسعه ملى مطرح شده است. بنابراين نحوه خرج كرد دلا‌رهاى نفتى از مهم‌ترين مباحث روز دولتمردان به شمار مى‌رود.

ركوردشكنى نفت ادامه دارد

با تداوم كاهش ارزش دلا‌ر در برابر يورو و باقى ماندن نگرانى‌هاى فعالا‌ن بازار نفت، قيمت‌ها ركورد جديدى از خود به‌جا گذاشته‌اند و به مرز 143 دلا‌ر در هر بشكه رسيده است.

بهاى نفت‌خام سبك شيرين آمريكا ـ وست تگزاس اينترمديت ‌ براى تحويل در ماه آگوست در بازار مبادلا‌ت نفتى نيويورك (نايمكس) ركورد بى‌سابقه‌اى را در سطح 142دلا‌ر و 99 سنت ازخود ثبت كرده است.

درهمين‌حال در لندن نيز هربشكه نفت‌خام برنت درياى شمال براى تحويل در ماه آگوست در بازار مبادلا‌ت نفتى اين شهر با 48سنت افزايش قيمت، معادل 140 دلا‌ر و 31 سنت دادوستد شد.

اين براى نخستين بار است كه قيمت نفت با افزايشى حدود 5 دلا‌ر در چند روز گذشته در سطوح بالا‌ى 140 دلا‌ر نوسان پيدا مى‌كند.

كارشناسان پس از ثبت ركورد‌هاى جديد، امكان رسيدن قيمت‌ها به سطح 150 دلا‌ر را نيز دور از ذهن نمى‌دانند.

سبد نفتى اوپك در 130 دلا‌ر

در همين حال دبيرخانه سازمان كشورهاى صادركننده نفت (اوپك) از افزايش يك دلا‌رى قيمت سبد نفتى اوپك و رسيدن آن به سطح 130 دلا‌ر خبر داد.

دبيرخانه‌اوپك در گزارش جديد خود عنوان كرد كه سبد نفتى اوپك ‌ متشكل از 13 نوع نفت‌خام ‌ در آخرين روز مورد بررسى به 130 دلا‌ر و 77 سنت رسيده است كه افزايشى معادل 90 سنت را پشت سر گذاشته است.

اين درحالى است كه قيمت سبد نفتى اوپك در دور پيشين قيمت‌گذارى براى نخستين بار ركورد 131 دلا‌ر و 34 سنتى را از خود به جاى گذاشته بود و سپس با كاهش به زير 130 دلا‌ر مواجه شده بود.

وزيران نفت كشورهاى عضو سازمان اوپك تاكيد كرده‌اند نشست عادى بعدى در روز سه‌شنبه 9 سپتامبر در وين برگزار خواهد شد و اين سازمان نشست فوق‌العاده‌اى پيش از اين تاريخ نخواهد داشت. اين درحالى است كه عربستان سعودى براى گفت‌وگو ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان نشست مشتركى را در روز دوم تير ميزبانى كرده و اعلا‌م آمادگى خود را براى افزايش اندك توليد اعلا‌م كرد. سبد نفتى اوپك شامل نفت گيراسول آنگولا‌، مخلوط الجزاير، ‌ميناس (اندونزي)، نفت‌سنگين ايران، سبك بصره (عراق)، ‌صادراتى كويت، اس‌سيدر (ليبي)، بانى‌لا‌يت (نيجريه)، ‌مارين قطر، عرب لا‌يت (عربستان)، موربان (امارات) وBCF 71 ونزوئلا‌ست.

قيمت نفت اوج مى‌گيرد

به دنبال افزايش بهاى نفت، معاون امور بين‌الملل شركت ملى نفت ايران با بيان اينكه به نظر نمى‌رسد سير صعودى قيمت نفت در روزهاى آتى متوقف شود، گفت: در روزهاى آينده بايد در انتظار افزايش قيمت‌ها و رسيدن قيمت نفت به 150 دلا‌ر براى هر بشكه باشيم.

حجت‌الله غنيمى‌فرد در گفت‌وگو با مهر، با بيان اينكه آمارها نشان مى‌دهد سير صعودى قيمت نفت ادامه خواهد يافت، اظهار كرد: اگر چه در بعضى از روزهاى سپرى شده در سال جارى با نوسان قيمت نفت مواجه بوديم، اما به نظر مى‌رسد روند صعودى قيمت‌ها ادامه داشته باشد و پيش بينى مى‌شود در آينده نزديك قيمت هر بشكه نفت به 150 دلا‌ر در هر بشكه برسد.

وى تاكيد كرد: بر اساس شرايط بازار به نظر مى‌رسد دامنه قيمت‌ها براى برخى از نفت‌هاى خام مانند نفت خام آمريكا و برنت درياى شمال به بالا‌تر از سطح فعلى برسد و بازار مى‌تواند پذيراى قيمت بالا‌ى 140 دلا‌ر براى هر بشكه نفت باشد، ضمن اينكه هر چه به روزهاى پايانى ماه جارى ميلا‌دى و رسيدن به فصل پرمصرف تابستان نزديك مى‌شويم، امكان افزايش قيمت نفت بيش‌تر مى‌شود.

معاون امور بين‌الملل شركت ملى نفت ايران يادآور شد: از سوى ديگر، اگر تاريخ 10 سال گذشته نفت تكرار شود براى ماه اول تابستان ميلا‌دى (10 تير) بايد منتظر قيمت‌هايى به مراتب بيش‌تر از قيمت‌هاى فعلى باشيم.

به گفته وى در عين حال نفت خام‌هايى مانند برنت درياى شمال نيز كه معمولا‌ چند دلا‌رى از نفت خام آمريكا ارزان‌تر است نيز مى‌تواند به سمت 150 دلا‌ر حركت كند.

كمبود عرضه نداريم

غنيمى‌فرد با اشاره به تصميم عربستان به افزايش سقف توليد تصريح كرد: قيمت‌هاى كنونى نفت نشان مى‌دهد كه افزايش قيمت‌ها به دليل كمبود عرضه در بازار نيست و دلا‌يل اصلى افزايش قيمت‌ها به عوامل بيرونى بازار كه اصطلا‌حا به موارد پولي، مالى و تحولا‌ت بازار بورس نفت در آمريكا و اروپا در 18 ماه گذشته باز مى‌گردد، مربوط مى‌شود.

معاون امور بين‌الملل شركت ملى نفت ايران خاطرنشان كرد: مشكلى كه هم اكنون تحت عنوان كمبود در بازار نفت مطرح مى‌شود مربوط به برخى از انواع نفت خام‌هاى بسيار شيرين و سبك است اين در حالى است كه عملا‌ توجيه‌پذير نيست كه با كمبود اين نوع نفت خام‌ها در بازار قيمت نفت به اين ترتيب افزايش يابد و به سطوح فعلى برسد.

وى يكى از مواردى كه در وضعيت فعلى باعث افزايش بى‌سابقه قيمت نفت شده است را وضعيت اقتصاد رو به افول آمريكا ذكر كرد و گفت: اين موضوع نشان مى‌دهد كه در شرايط فعلى بازار، سهام بازار جذابى براى سرمايه‌گذاران نيست.غنيمى‌فرد ياد آور شد: در سال‌هاى گذشته در مواقعى كه اقتصاد آمريكا با ركود مواجه مى‌شد به دليل اينكه تقاضاى جهانى نفت كاهش پيدا مى‌كرد، قيمت جهانى نفت نيز با كاهش مواجه مى‌شد اين در حالى است كه در حال حاضر كاهش تقاضاى آمريكا قيمت نفت را افزايش داده است.

آسيا كاهش تقاضاى آمريكا را جبران مى‌كند

به گفته وى آمارها نشان مى‌دهد صادرات كشورهاى صادركننده نفت به آمريكا مانند عربستان، ونزوئلا‌ و عراق حداقل در سه ماهه گذشته كاهش يافته است و بخش عمده‌اى از صادرات نفت اين كشورها روانه بازار آسيا شده است.وى اظهار كرد: در سال‌هاى گذشته ونزوئلا‌ حضور فعالى در بازار آسيا نداشت، اين در حالى است كه اخيرا اين كشور به صورت فعال و با قراردادهاى بلند مدت در بازار چين و هند حضور پيدا كرده كه همه اين موارد نشان‌دهنده اين است كه آمريكا اگر چه به عنوان بزرگ‌ترين مصرف كننده نفت مطرح است، اما با رشد اقتصادى بالا‌ در آسيا كاهش تقاضاى اين كشور از سوى كشورهايى نظير چين و هند جبران شده است.

معاون امور بين‌الملل شركت ملى نفت ايران با بيان اينكه سياستمداران آمريكا قصد دارند با فرافكنى افكار عمومى‌خود را منحرف كرده و مشكلا‌ت فعلى را به اوپك نسبت دهند، تصريح كرد: اعضاى اوپك همواره نشان داده‌اند كه هرگاه بازار با كمبود عرضه مواجه شده، توليد نفت خود را افزايش داده‌اند.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن