تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799172672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشتي سيستم حمل‌ونقل شهري با معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آشتي سيستم حمل‌ونقل شهري با معلولان


رفاه‌و خدمات- زهرا كشوري:
چند سال پيش باورش هم سخت بود كه شهروندان معلول هم مي‌توانند به راحتي در شهر تردد كنند و بدون آنكه شهر برايشان همانند يك سد تسخير ناپذير باشد همانند ساير شهروندان حتي از امكانات حمل‌ونقل شهري هم استفاده كنند.

اما با نگاهي كه مديريت شهري تهران به معلولان داشته تا آنها هم بتوانند مانند هر شهروند ديگري از حقوق مساوي در شهر برخوردار باشند، به تدريج شاهد آن هستيم كه معلولان نه تنها در معابر تهران بلكه در وسايل حمل‌ونقلي مانند مترو و اتوبوس‌هاي ويژه هم تردد مي‌كنند. اين تصاوير حاكي از آن است كه شهروندان معلول هم تغييرات جديد در پايتخت را پذيرفته و به مديريت شهري اعتماد كرده‌اند كه پايتخت را براي حضور آنها مناسب‌سازي كرده است.

چنانچه در ماه‌هاي اخير به وفور شاهد اين هستيم كه معلولان و حتي شهرونداني كه از ويلچر براي تردد استفاده مي‌كنند هم قدم به تونل‌هاي زيرزميني شهر گذاشته و ترجيح مي‌دهند به جاي استفاده از آژانس و صرف هزينه‌هاي گزاف به راحتي با استفاده از مترو و اتوبوس‌هاي تندرو در شهر تردد كرده و كارهايشان را انجام دهند بدون آنكه نياز به حضور يك همراه داشته باشند.

حضور معلولان كه روي ويلچر نشسته‌اند و با كمك ماموران ايستگاه‌هاي مترو از قطارهاي شهري استفاده مي‌كنند، رنگ جدي‌تري به كلانشهري چون تهران داده است. افزايش روزافزون اين افراد در ايستگاه مترو نشان مي‌دهد كه اين غول آهني هم سرانجام توانسته است اعتماد اين گروه را هم به‌خود جلب كند.

شايد ديگر كمتر روزي در مترو تردد كنيد و نبينيد كه يك شهروند معلول با ويلچر در حال سوار شدن بر قطار نيست. معاون تجهيزات سازمان قطار شهري تهران هم عنوان مي‌كند كه اخيرا متوجه استقبال اين قشر از سيستم مترو شده‌اند و به همين دليل هم به تمام ايستگاه‌ها ابلاغ كرده‌اند كه تمام تمهيدات را براي تردد راحت‌تر اين شهروندان فراهم كنند.

يكي از معلولان كه به گفته خودش مسافر هر روز مترو شده، عنوان مي‌كند كه در ايستگاه‌هاي مختلف پس از پياده شدن از قطار با حضور مامور ايستگاهي كه به كمكش مي‌آيد به سمت آسانسورهاي نصب شده در ايستگاه راهنمايي مي‌شود و تا زمان رسيدن به سطح خيابان اين همراهي مامور مترو ادامه پيدا مي‌كند. البته در برخي ايستگاه‌ها هم كه هنوز آسانسور نصب نشده باشد چند مامور قطار كمكش مي‌كنند تا با استفاده از پله‌هاي برقي به سطح خيابان برسد. البته جعفر ربيعي خواستار توجه بيشتر معلولان به علايم راهنمايي در ايستگاه‌هاي مختلف قطار شهري شد.

به گفته وي به محض ورود به يك ايستگاه، كافي است نگاهي به نقشه‌هاي نصب شده در روي ديوارها داشته باشيد تا متوجه شويد كه اين ايستگاه در ورود و خروج مجهز به سيستم آسانسور هست يا خير. همين نقشه‌ها به شما مي‌گويند كه پس از خروج از اين ايستگاه‌ها آيا مي‌توانيد از اتوبوس‌هاي خط واحد استفاده كنيد.

معاون تجهيز و نوسازي قطار شهري همچنين از آمادگي ماموران ايستگاه‌هاي مترو براي كمك به افراد معلول و نابينا براي استفاده از آسانسور و ورود به قطار خبر مي‌دهد. البته وي تاكيد مي‌كند كه اين كمك جزو وظايف ماموران متروي تهران است و به همين دليل هم از معلولان مي‌خواهد كه درصورت كمك ماموران آن را مترادف ترحم و تعابيري مانند آن تلقي نكرده و از ماموران ايستگاه‌ها بخواهند تا درصورت نياز تا سطح معابر آنها را همراهي كنند.
وي روشندلان را افراد بسيار باهوشي مي‌داند كه گرچه از نعمت بينايي محروم هستند اما ساير حواس‌هاي آنها قوي است و به راحتي مي‌توانند راه خودشان پيداكنند اما در مورد معلولان همه پرسنل موظف به ياري آنها هستند.

ايستگاه‌هاي مجهز به آسانسور

ربيعي آماري از ايستگاه‌هاي مجهز به آسانسور را براي استفاده بهتر معلولان در اختيار همشهري عصر قرار مي‌دهد. به گفته وي در حال حاضر در 10 ايستگاه 29 آسانسور قابل استفاده است. در ايستگاه‌هاي چون امام خميني، ميرداماد، صادقيه، ترمينال جنوب، خزانه، علي‌آباد كتول، هفت‌تير، شوش آسانسور وجود دارد كه روزانه مورد استفاده مسافران قطار شهري قرار مي‌گيرد. البته وي تاكيد مي‌كند كه تعداد اين آسانسورها تا دو هفته ديگر به 40 آسانسور مي‌رسد.برآوردهاي سازمان قطار شهري نشان مي‌دهد كه براي پوشش كامل اين سيستم در تمام ايستگاه‌هاي خطوط كنوني به 75 آسانسور احتياج است كه به گفته ربيعي تا پايان سال 87 همگي به بهره‌برداري مي‌رسند.

بليت نيم‌بها براي معلولان

معلولان حتي مي‌توانند در سيستم مترو از بليت نيم‌بها هم استفاده كنند. البته براي بار اول بايد در ايستگاه امام‌خميني مراجعه و كارت شناسايي ارائه كنند تا اين بليت را دريافت كنند اما براي شارژهاي بعدي مي‌توان از تسهيلات ساير ايستگاه‌ها هم استفاده كرد.
همچنين معلولان به تازگي به راحتي از خطوط اتوبوسراني هم استفاده مي‌كنند. چنانچه در مورد خطوط اتوبوس‌هاي تندرو هم بارها مشاهده شده كه معلولان به كمك ماموراني كه در ايستگاه‌هاي BRT حضور دارند از اين سيستم هم استفاده مي‌كنند. چرا كه در اين ايستگاه‌ها علاوه بر حضور ماموران ويژه، به‌دليل تردد سريع اتوبوس‌ها و ازدحام كمتر، امكان حضور معلولان مناسب‌‌تر است.

البته شهردار تهران طبق وعده قبلي كه به جامعه معلولان شهر تهران داده بود ون‌هايي را هم در اختيار آنها قرار داده كه قرار است براي ترددهاي اين قشر از شهروندان در سطح شهر مورد استفاده قرار بگيرد.

البته شهرداري تهران پس از طرح وسيع ساماندهي معابر پايتخت براي تردد معلولان كه مسيرهايي مانند وليعصر (عج)، انقلاب و آزادي كه با استقبال شهروندان معلول مواجه شد، وعده داده در تمام طرح‌هاي آتي شهري يكي از اولويت‌ها را طراحي طرح‌ها به نحوي قرار دهد كه براي اين قشر از شهروندان هم قابل استفاده باشد.

تاريخ درج: 8 تير 1387 ساعت 12:25 تاريخ تاييد: 8 تير 1387 ساعت 15:52 تاريخ به روز رساني: 8 تير 1387 ساعت 15:18
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن